2019. július 10., szerda

Higgyeztek az Ő prófétáinak - július 10 - SZERDA - 2 Sámuel 4


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – Az apostolok története 42. fejezet 1458. nap

42. Róma felé! - A hajótörés

Végre! Útban Rómába! "Midőn pedig elvégeztetett" - írja Lukács "hogy mi Itáliába hajózzunk, átadák Pált, mint némely egyéb foglyokat egy Julius nevű századosnak a császári seregből. Beülvén azért egy Adramittiumból való hajóba, az Ázsia mentében fekvő helyeket akarván behajózni, elindulánk, velünk lévén a maczedóniai Aristárkhus, ki Thessalonikából való."

Pál apostol, mint láncokba vert fogoly állott a hosszú, fáradságos itáliai hajóút előtt. Az a körülmény azonban jelentékenyen enyhített sorsán, hogy Lukács és Aristárkhus elkísérhették. Pál később felemlíti a Kolossébeliekhez írt levelében Aristárkhust, mint fogolytársát (Kol. 4, 10.), aki azonban szabad akaratból osztozott Pál fogságában, hogy nyomorúságában szolgálatára lehessen.

Az út eleinte kellemes volt. Következő nap kikötöttek Sidonban. Julius százados "emberséggel bánván Pállal, megengedé", miután megtudta, hogy ott keresztyének laknak, "hogy barátaihoz elmenve, gondoskodásukban részesüljön." Az apostol ezt az engedélyt igen nagyra értékelte, miután egészségi állapota nagyon leromlott.

Miután a hajó Sidont elhagyta, ellenkező széliránnyal kellett küzdenie, és mivel ez a helyes irányból elsodorta, csak igen lassan haladt előre. A százados tehát, amikor a licziai Mirában egy nagy alexandriai hajóval találkozott, mely útban volt az itáliai partok felé, foglyait azonnal átszállította erre a hajóra. Azonban még mindig ellenszelet kaptak, ami igen megnehezítette a hajó haladását. Lukács így emlékezik meg erről: "Több napon át azonban lassan hajózván és nehezen érkezvén Knidushoz, mivel nem enged vala bennünket odajutni a szél, elhajózánk Kréta alatt Salmóné mellett. És nagy üggyel-bajjal elhajózván mellette, jutánk egy helyre, melyet Szépkikötőnek neveznek."

Itt, hogy a kedvező szelet bevárják, rövid ideig vesztegelniük kellett. Mivel a tél már "gyorsan közelgett és a hajózás már veszedelmes vala", a hajósok feladták a reményt, hogy az évi hajózási idény vége előtt érkezzenek rendeltetési helyükre. Egyetlen kérdés felett kellett még határozniuk, hogy Szépkikötőben maradjanak-e, avagy alkalmasabb helyet keressenek a telelésre.

Ezt a kérdést, melyet komolyan fontolgattak, a százados végül Pál elé is terjesztette, aki megnyerte mind a hajósok, mind a katonák tiszteletét. Az apostol azonnal azt ajánlotta, hogy maradjanak helyükön. "Látom, hogy nemcsak a terhének és a hajónak, hanem a mi életünknek is bántódásával és nagy kárával fog történni e hajózás." Azonban a kormányos és a hajótulajdonos, de az utasok és a hajósok többsége sem volt hajlandó tanácsát megfogadni, mivel a part, amelyen kikötöttek, "telelésre nem volt alkalmas. A többség azt határozta, hogy hajózzanak el onnan is, ha valami módon eljutva Fénixba, Kréta kikötőjébe, mely délnyugat és északnyugat felé néz, kitelelhetnének."

Mai Bibliai szakasz: 2 Sámuel 4

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Az előző fejezet már felfedte előttünk, hogy Dávid megnyerte az emberek szívét, ahogyan megsiratta Abner elvesztését. Most eljött az idő, hogy helyreállítsa Izrael királyságát.

A Beerótból származó Rimmon két fia meggyilkolta Isbósetet álmában, majd lefejezték. A fejet elvitték Dávidnak, gondolván, hogy jó hírt visznek. De Dávid nem jutalmazhatta meg őket egy ilyen árulásért, ami ráadásul Izrael trónjához segíti őt. Elrendelte, hogy a két gyilkos vezért végezzék ki. Ennek során Dávid megmutatta, hogy Isbósetet igaz embernek tartotta, és tisztelettel temetette el. Isbóset halála és temetése volt az utolsó lökés az északi királyság összeomlásában, valamint Dávid trónra lépése Izráel és Júda felett is a küszöbön volt.

Észrevehetjük a következetlenséget Dávid viselkedésében, amikor Isbóset gyilkosaival tárgyalt, és amikor a saját unokaöccsével, Joábbal, aki Abner gyilkosa volt. Úgy tűnik, hogy Dávid gyenge volt, amikor a saját családtagjaival kellett tisztességesen és nyíltan beszélnie. Ez a tendencia a későbbiek során is megfigyelhető saját fiának, Absolonnak a lázadásánál és halálánál. Az sosem becsületes, ha különbözőképp kezeljük a családunkhoz tartozó bűnös embereket, mint azokat, akikhez nem fűz minket rokoni kötelék.

Samuel Wang

205. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE  41-42. fejezeteihez (július 7-13.).

Ennél tragikusabb szavak nem hangoztak még el, mint Agrippa király kijelentése: „Majdnem ráveszel engem, hogy keresztyénné legyek.” Pál lelkiismeretesen bemutatta az evangéliumot, és azzal zárta mondandóját, hogy megkérte a királyt: döntsön Jézus mellett.  Agrippa, Bereniké és Fesztusz azonban a hatalmat és a tekintélyt választották a szelíd és alázatos Megváltó helyett, aki mindent nekik adott, hogy megmentse őket, és ezzel megpecsételték örök sorsukat.

Bár a Biblia nem beszél erről, de én eltűnődtem, hogy vajon Pál szavai a palotában nem fognak-e valamikor beérni és gyümölcsöt teremni. Talán voltak ott más hallgatói is Pál tiszta és erőteljes elbeszélésének, amely a Krisztus földi életével kapcsolatos legfontosabb eseményekről szólt. Bizonyságot tett arról, hogy a próféciák Messiása már megjelent a Názáreti Jézus személyében. Bemutatta, hogy a Szentírás leírásának megfelelően Jézus betöltött minden jellegzetességet, amiket Mózes és a próféták adtak meg a Messiás azonosítására.

Sok-sok évvel később a mi számunkra ugyanolyan bizonyos a Szentlélek felhívása, hogy teljes egészében Krisztusnak éljünk, mint Pál felhívása volt Agrippának. Számtalan prédikációban, tanulmányozás során és a Bibliánk lapjain találkoztunk mi is a rendkívül értékes evangéliumi történetekkel. Az kívánom, hogy egyikünket se csupán „majdnem rávegyen”, hanem szilárd döntést hozzunk mindannyian, hogy Jézusért éljünk minden egyes nap, amíg csak el nem jön!

Cindy Tutsch
nyugalmazott igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította Gősi Csaba

2 megjegyzés: