2017. november 13., hétfő

Higgyetek az Ő prófétáinak - november 13 - HÉTFŐ - Dániel 6

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Próféták és királyok 51-52. fejezeteihez

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 51. fejezet 854. nap

Az esti áldozat idején Ezsdrás felkelt, ruháját és köpenyét újra megszaggatva térdeire esett, és esdeklő imában öntötte ki lelkét a menny előtt. Az Úr felé nyújtotta kezét, és így kiáltott: "Istenem! Szégyenkezem és pirulok, amikor fölemelem arcomat hozzád, Istenem, mert bűneink elborították fejünket, és vétkünk az égig növekedett.

Őseink idejétől fogva mind a mai napig nagy vétekben vagyunk, és bűneink miatt jutottunk királyainkkal és papjainkkal együtt más országok királyai kezébe, fegyverre, fogságba, prédára és arcunk szégyenére, ahogyan ma is van. Még csak rövid ideje annak, hogy megkönyörült rajtunk Istenünk, az Úr, mert megengedte, hogy maradjanak közülünk megmenekültek, és adott nekünk egy talpalatnyi földet szent helyén, földerítette tekintetünket Istenünk, és hagyta, hogy egy kissé feléledjünk szolgaságunkban. Mert szolgák vagyunk, de Istenünk szolgaságunkban sem hagyott el bennünket. Kiterjesztette ránk a perzsa királyok szeretetét, és megengedte, hogy feléledve fölemelhessük Istenünk házát, hogy helyreállítsuk azt romjaiból, és védőfalat adott nekünk Júdában és Jeruzsálemben.

És most mit mondjunk ezután, Istenünk? Hiszen elhagytuk parancsoltaidat, amelyeket szolgáid, a próféták által adtál... Mindazok után, amik utolértek bennünket gonosz tetteink és nagy bűneink miatt, te Istenünk, bűneinkhez képest kíméletesen bántál velünk, sőt megengedted, hogy közülünk néhányan megmeneküljenek. Vajon, ha újból megszegjük parancsolataidat, és összeházasodunk ezekkel az utálatos népekkel, nem semmisíthetsz-e meg bennünket haragodban úgy, hogy még menekült se maradjon?! Uram, Izráel Istene! Igaz vagy te, hiszen megmaradhattunk mint menekültek, ahogyan ma is van. Mi vétkesek vagyunk előtted, pedig így senki sem állhat színed elé!" (Ezsd 9:6-15)

Ezsdrásnak és társainak az Úr művébe alattomosan belopódzó és annak legérzékenyebb pontját érintő bűnök miatti kesergése bűnbánatot ébresztett. "...a nép igen keservesen sírt" (Ezsd 10:1). Megijedtek, amikor megértették a bűn utálatos voltát és azt, hogy Isten mennyire irtózik tőle. Meglátták, milyen szent a Sínai-hegynél elhangzott törvény. Bűneikre gondolva, sokan reszkettek.
A jelenlevők közül Sekánia elismerte, hogy pontosan úgy van, ahogy Ezsdrás mondta: "Hűtlenek lettünk Istenünkhöz, mert idegen nőket vettünk feleségül az ország népei közül - vallotta meg. De ennek ellenére is van reménysége Izráelnek." Sekánia azt javasolta, hogy mindazok, akik vétkeztek, kötelezzék el magukat Istennek, hogy elhagyják bűnüket, és részesüljenek ítéletben "a törvény szerint... Kelj föl! - mondta Ezsdrásnak - mert rád tartozik ez a dolog, és mi veled leszünk. Légy erős, és cselekedj! Fölkele tehát Ezsdrás, és megeskette a papok, a léviták és egész Izráel vezetőit, hogy e szerint a beszéd szerint járnak el" (Ezsd 10:2-5).

Csodálatos reformáció kezdete volt ez. Ezsdrás és társai végtelen türelemmel és tapintattal, minden érintett személy jogait és érdekeit körültekintően mérlegelve, igyekeztek Izráel bűnbánóit a helyes útra vezetni. Ezsdrás mindenekelőtt a törvény tanítója volt. Miközben személyesen megvizsgált minden egyes esetet, igyekezett a népet meggyőzni e törvény szentségéről és az engedelmesség áldásairól.

Mai Bibliai szakasz: Dániel 6

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Círus tábornoka Gobryas (akit a feliratok Ug-ba-ru vagy Gu-ba-ru néven is említenek) volt az, aki megölte Besazár királyt Babilonban, azon a bizonyos éjszakán. Bevonult Babilonba, amikor az Eufrátesz vízszintje a legalacsonyabb volt, és a város kapui nem voltak bezárva. Ezután Círus kiterjedt hadjáratokat folytatott, és nem is tért vissza, csak egy hónap múlva. Tábornokát ideiglenesen trónra helyezte és a méd Dárius uralkodói nevet adta neki (1. vers).

Kiváló stratégaként uralkodásának első évében Dárius kinevezett 120 kormányzót országa fölé. Dániel arámul írt, de nem lehet nem észrevenni a perzsa szavakat, amelyeket használt, mert Babilon egy kozmopolita város volt, és ez így volt akkor is, amikor a médek és perzsák átvették az uralmat.

Isten segítségével Dániel kiváló államférfi lett, „mivelhogy rendkívüli lélek volt benne” (3. vers). A király után legmagasabb rangú három tiszttartó egyike lett. Sikerei miatt a másik kettő megpróbált ürügyet találni benne, hogy bevádolhassák (4. vers). Azonban nem találhattak, mert nem volt korrupt, hanyag, hanem végtelenül megbízható. Törvényesen semmit sem tehettek ellene, ezért a vallás területén próbálkoztak (5. vers). Meggyőzték a királyt, hogy adjon ki egy rendeletet és pecsételje le, hogy ne lehessen visszavonni, hogy aki valamely istenhez vagy emberhez imádkozik 30 napig Dáriuson kívül, az oroszlánok vermébe vettessék (7. vers). Ez volt az 1/12-ed része a 360 napos naptáruknak, amely azt írta elő, hogy a király mit tegyen, és mit ne tegyen az év bizonyos napjain, hogy elkerülhesse az istenek haragját.    

Amikor Dániel tudomást szerzett a rendeletről, kinyitotta az ablakát és naponta háromszor imádkozott Istenhez, pontosan úgy, ahogyan korábban is tette. Úgy döntött, hogy nem fog változtatni (10. vers). A két tisztviselőtársa tanúja lehetett „illegális” vallásos cselekményének (11. vers). Ők tudták, hogy a médek és perzsák törvényét nem lehet visszavonni (12. vers). Ezért Dániel ellen fordultak, mint aki napjában háromszor imádkozik, ami törvényellenes (13. vers). Mi tudjuk, hogy a szüntelen imádság és áhítat a sikeres lelki élet titka.

Nagyon elszomorodott, amikor megtudta, hogy mi történt, mert Dániel a legjobb barátja volt, és akkor 83-84 éves lehetett (14. vers). Napestig próbálkozott, hogy megmentse, de nem tudta. Ekkor a főemberei emlékeztették a királyt arra, hogy a törvényt nem lehet visszavonni (15. vers). Ezért arra kényszerült, hogy kiadja a parancsot, hogy Dánielt dobják az oroszlánok vermébe. Miközben ezt tették Dárius ezt kiáltotta Dánielnek: „A te Istened, akinek te szüntelen szolgálsz, ő szabadítson meg téged!” (16. vers). Aztán egy követ tettek a verem nyílására, és lepecsételték a király és főemberei pecsétjével (17. vers). Ily módon a főemberek ellenőrizhették a királyt, és a király is ellenőrizhette őket.

Azon az éjszakán nem jött álom a király szemére, nem evett és nem szórakozott (18. vers). Dárius látta, amint a nap felkel, és az első sugaraira a veremhez sietett, hogy lássa, mi történt (19. vers). Hangjában fájdalommal kiáltott Dánielnek, hogy megtudja vajon Isten szolgája életben van-e még: „a te Istened, akinek te szüntelen szolgálsz, meg tudott-é szabadítani téged az oroszlánoktól?” (20. vers). 

Dárius legnagyobb örömére (23. vers) Dániel Istent dicsőítette, aki az életét megmentette. Az Istenben való bizalma megvédte őt a oroszlánok mindenféle ártásától (23. vers). A szerepek kicserélődtek, mert a vádolókat, feleségeiket és gyermekeiket dobták be a verembe, akiket összezúztak és megettek az oroszlánok (24. vers). 

A mi napjainkra szóló alkalmazásként el tudjuk mondani, hogy az egyházi vezetők a helyi gyülekezet szintjétől fölfele gyakran belekerülnek a kritizálás vermébe, de amikor Istenben bíznak, nem szenvednek hosszantartó érzelmi sérüléseket. És ahol törzsi rendszerek működnek kiterjedt családokkal és a törzs vezetője a király ellen van, akkor az egész törzs gyanús lesz. Még akkor is, ha a tulajdonképpeni elkövetőt elfogják és kiiktatják, az egész törzs gyanú alatt marad, mivel ők egy pókhálóhoz hasonló hálózat részei.   

Miután Dánielt kihozták az oroszlánok verméből, Dárius egy rendeletet írt, hogy mindenki félje és tisztelje Dániel Istenét „mert ő az élő Isten, és örökké megmarad, és az ő országa meg nem romol, és uralkodása mind végig megtart” (25-26. vers). Ezt a rendeletet elhelyezték az archívumba, a sorra következő méd és perzsa uralkodók számára. Dárius bizonyságot tett arról, hogy Isten az, aki megment és megszabadít, jeleket és csodákat tesz mennyen és földön (27. vers). 

Ebben és a következő évben Dánielnek jól ment dolga, azután Círus átvette az uralmat Dáriustól. Az utolsó információnk Dánielről Círus uralkodásának 3. évéből (Kr. e. 536) való, amikor a 10. és 11. fejezet hosszú látomásait kapta az egymást követő birodalmakról egészen a vég idején való feltámadásig.

Drága Istenünk!
Maradékod magvát naponta a kritizálás vermébe vetik, és szenved a rosszindulatú pletykától és hamis vádaskodástól. Istenünk, védd meg ezeket a Dánieleket és Daniellákat! Szent nevedben imádkoztunk! Ámen!

Koot van Wyk

120. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 51-52. fejezeteihez (november 12-18.).

Milyen csodálatosak e fejezetek, amelyek a rendelkezésünkre állnak, hogy segítsenek megérteni a megújulás és reformáció alapelveit!

Ezsdrás reményt és bátorítást hozott azoknak, akik súlyos terhet cipeltek a prédikálásban vagy a szolgálatban. A Babilonból Jeruzsálembe vezető, veszéles útján, emberi erők védelme nélkül, Ezsdrás csapata abból merítette az erőt, és az által növekedett a hitben, hogy imára és dicsőítésre fordította ideje egy kijelölt részét. Ez által megerősödve készen álltak arra, hogy pozitív befolyást gyakoroljanak azok körében, akik lelkileg nemtörődömmé váltak Jeruzsálemben.

Ezsdrás elborzadva fedezte fel a zsidók sokaságát, akik elszakadtak az Istenhez és az Ő törvényéhez való hűségtől, különösképpen a hitetlenekkel való házasság területén. Tapintattal és könyörületesen hívta fel népe figyelmét a Szentírás tanulmányozására és a hűséges Istenükhöz való, teljes visszatérésre.

Nehémiás számára Isten a buzgó imákra válaszul tárta fel a célját. Nehémiás azonban a Jeruzsálembe tartó missziós útjára nem csak imával felszerelkezve indult el. Szisztematikusan eltervezte, hogy mire lesz szüksége ahhoz, hogy Jeruzsálem falainak újjáépítésével egyetemben a város lakóinak hitét is helyreállítsa.

Isten ma is hívja népét megújulásra és reformációra, ezzel készítve fel bennünket a végső, nagy konfliktusra, amely hamarosan kirobban ezen a nagyészt közömbös bolygón. Ehhez a reformációhoz ismét szükség lesz hitre, imára és következetes tervezésre, amely az Ő népe szívében a kegyelem mennyei királyságának felépítését eredményezi.

Cindy Tutsch
nyugalmazott igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése