2019. november 16., szombat

Higgyetek az Ő prófétáinak - november 16 - SZOMBAT - 2 Krónikák 33


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – A nagy küzdelem 9. fejezet 1586. nap

Jóllehet Zwingli nem jelent meg a tárgyaláson, befolyása mégis érezhető volt. A jegyzőkönyvvezetőket a pápa hívei választották ki. Másoknak halálbüntetés terhe mellett tilos volt jegyzetelni. Ennek ellenére Zwingli naponta értesült a Bádenben elhangzottakról. Egy diák, aki jelen volt a tárgyaláson, minden este leírta az aznapi vitát. Két másik diák pedig vállalkozott a feljegyzés kézbesítésére Oecolompadiusnak a Zürichben levő Zwinglihez intézett naponkénti leveleivel együtt. A reformátor válaszolt, tanácsot és javaslatot adott. Leveleit éjjel írta, és a diákok reggel tértek vissza velük Bádenbe. A követek baromfiskosarat vittek a fejükön, és kijátszva a városkapunál állomásozó őrség éberségét, akadálytalanul átmentek a kapun.

Így a vitát Zwingli vívta ravasz ellenfeleivel. "Elmélkedéseivel, átvirrasztott éjszakáival és Bádenbe továbbított tanácsaival többet ért el, mintha személyesen tárgyalt volna ellenségeivel" - mondta Myconius.

A katolikusok, a biztos győzelembe vetett reménységgel, a legdíszesebb öltözetükben és ékszerekkel felékesítve jöttek Bádenbe. Fényűző lakomákon asztalukra a legdrágább finomságokat és legkitűnőbb borokat tálalták. Egyházi kötelességeik terhén vigadozással és tivornyázással könnyítettek. A reformátorok egész másképp viselkedtek. Egyszerű ételüket hamar megették; a nép nem sokkal helyezte őket a koldusok elé. Oecolompadius házigazdája, aki alkalmat keresett arra, hogy megnézze, mit csinál szobájában a vendég, mindig tanulni vagy imádkozni látta, és nagy csodálkozással mondta, hogy ez az eretnek legalább "nagyon vallásos".

A tanácskozáson "Eck dölyfösen lépett a pompásan díszített szószékre, míg az alázatos, szegényesen öltözött Oecolompadiust ellenfelével szembe egy durván faragott zsámolyra ültették". Ecket harsogó hangja és mérhetetlen magabiztossága soha nem hagyta el. Buzgólkodásra sarkallta az arany reménye csakúgy, mint a hírnév, mert a vallás védelmezőjét csinos tiszteletdíjjal jutalmazták. Amikor jobb érvei kifogytak, sértegetéshez, sőt szitkozódáshoz folyamodott.

A szerény és magában nem bízó Oecolompadius, aki irtózott a csatától, ezzel az ünnepélyes vallomással kezdte beszédét: "A megítélésnek csak egy mércéjét ismerem el: Isten szavát. " Szelíden és udvariasan viselkedett, de ügyesnek és rendíthetetlennek bizonyult. Míg a katolikusok szokásukhoz híven az egyházi szokások tekintélyével hozakodtak elő, a reformátor következetesen a Szentíráshoz ragaszkodott. "Svájcban nincs hatalma a szokásnak - mondta -, hacsak nincs összhangban az alkotmánnyal. Hitbeli dolgokban pedig a Biblia a mi alkotmányunk. "

A két vitázó közti különbség nem maradt hatástalan. A reformátor higgadt, világos érvelése, amelyet oly szelíden és szerényen adott elő, tetszett azoknak, akik ellenszenvvel fordultak el Eck szenvedélyes kijelentéseitől.
A vita tizennyolc napig tartott. Lezárulásakor a katolikusok magabiztosan maguknak igényelték a győzelmet. A képviselők zöme Róma pártjára állt, és az országgyűlés a reformátorokat legyőzötteknek mondta ki, és kijelentette, hogy vezérükkel, Zwinglivel együtt kiváltak az egyházból. De a tárgyalás gyümölcsei egyértelművé tették, melyik oldal kapott kedvezőbb elbírálást. Az összecsapás nagyot lendített a protestánsok ügyén. És nem sokkal ezután Bern és Bázel - e két fontos város - a reformáció mellett foglalt állást.

Mai Bibliai szakasz: 2 Krónikák 33

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

A Krónikák első és második könyve nagyban hasonlít a Bírák könyvére: mindháromban felfedezhetjük az ismétlődő mintát: istentagadás, bajba kerülés, ismét Istenre figyelés, megújulás. A kamaszoknak van egy szavuk erre. Minden évben, amikor a Bibliai osztályomban megkérem őket, hogy jellemezzék Istennel való kapcsolatukat, legalább egy diák így szól: „hullámvasút”, ami azt jelenti, hogy „egyszer fent, egyszer lent”, és több mint az osztály fele egyetért ezzel. Hogyan szakítsuk meg ezt a kört?

Manassé tankönyvi példáját adja ennek a „hullámvasút” tapasztalatnak.  Odáig ment az istentagadásban, hogy feláldozta a saját gyermekeit, és boszorkányságot gyakorolt. Komoly bajba került, amikor az asszírok elfogták, majd szégyenszemre, megalázva rabságba vitték Babilonba. Végül észhez tért, és helyreállíttatott.  „Nyomorúságában azonban kérlelte Istenét, az URat, és igen megalázta magát ősei Istene előtt. És miután imádkozott hozzá, megkönyörült rajta, meghallgatta könyörgését, és visszavitte országába, Jeruzsálembe” (12.-13. vers új prot. ford.).

Hogyan törjük meg az „egyszer fent, egyszer lent” körét? Manassé nem tette ezt, de története ad némi segítséget a megoldáshoz. Ezt olvassuk. „Eltávolította az Úr házából az idegen isteneket és a bálványokat” (15. vers - új prot. ford.). De később Amon, a fia „áldozott mindazoknak a bálványszobroknak, amelyeket apja, Manassé készíttetett” (22.vers - új prot. ford.). Mi lett volna, ha Manassé elpusztította volna a bálványokat? Mi lett volna, ha azt helyezi előtérbe, hogy kompromisszumok nélküli apai példát mutat Amonnak? A köztünk élő fiataloknak hűséges, példamutató apai, sőt, szülői mintára van szükségük, hogy az kivezesse őket a „hullámvasút” tapasztalat elkerülhetetlen zuhanásaiból.

Jeffrey Marshall

223. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM  9. fejezetéhez (november 10-16.).

Zwingli, Luther és Tyndale, akik Svájc, Németország és Anglia legfőbb reformátorai voltak (ebben a sorrendben) 1483 decembere és 1484 januárja között születtek néhány hét eltéréssel. A szüleik egyáltalán nem ismerték egymást. Így aztán, ha az 1515-ös év Európájában lettél volna fiatal felnőtt, két évvel azelőtt, hogy a wittenbergi kapura kiszögezték a 95 tételt, siránkozhattál volna magadban arról, hogy semmit sem tesznek az emberek, és nem történik előrehaladás. A nagy, gonosz fickók még mindig mindenen uralkodtak és tönkretették, amihez csak kedvük szottyant tönkretenni. És elesett a hűség az utcán. És az egyenesség nem juthatott be. Te pedig agyon aggódhattad magadat ezeken a dolgokon.

Amit azonban nem tudhattál, hogy ez a három erős férfi épp befejezte különleges kiképzése első szakaszát, hogy a föld nevű bolygón vezetőkké váljanak.

És ahogyan már mondtam, Zwingli az egyik volt közülük. Olyan sok kulcsfontosságú dolgot tanulhatunk meg tőle! Íme, ezek közül egy, amivel elboldogulhatsz: ha lelkeket akarsz menteni, be kell csuknod a szemedet sok mindenre. Az emberek ki nem állják, ha kijavítjuk őket minden egyes alkalommal, amikor hibát követnek el. Hogy segítsünk az embereken, szemet kell hunynunk néhány gyarlóságuk fölött. Képzeljük el, mi lett volna, ha Jézus kijavított volna minden rosszat, amivel találkozott! Mást se csinált volna.

Zwingli tehát így adott példát az embereknek Isten kegyelméből. Ők pedig összesereglettek, hogy még többet tanulhassanak erről.

Eugene Prewitt
a Kelet-Ázsiai Oktatási Intézet igazgatója, Malajzia
Fordította Gősi Csaba

2 megjegyzés: