2019. november 3., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - november 3 - VASÁRNAP - 2 Krónikák 20


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – A nagy küzdelem 8. fejezet 1573. nap

8. Luther az országgyűlés előtt

Új császár - V. Károly - lépett Németország trónjára. Róma titkos megbízottai siettek szerencsét kívánni neki, és rávenni, hogy használja fel hatalmát a reformáció ellen. A szász választófejedelem viszont, akinek Károly a koronáért sokat köszönhetett, nyomatékosan kérte az új császárt, hogy ne tegyen lépéseket Luther ellen, ameddig meg nem hallgatja. A császár ezzel nagyon kínos és kellemetlen helyzetbe került. A pápa híveit semmi más nem elégítette volna ki, csak a Luther halálos ítéletét kimondó császári kiáltvány. A választófejedelem viszont határozottan kijelentette, hogy "sem a császári felség, sem más nem tanúsította, hogy Luther írásait valaki is megcáfolta volna. " Ezért dr. Luthernek menlevelet kért, "hogy megjelenhessék tanult, istenfélő és pártatlan bírák törvényszéke előtt".

Ekkor mindegyik párt figyelme a német államok gyűlésére irányult, amelyet Károly Wormsba hívott össze nem sokkal hatalomra jutása után. Fontos politikai kérdéseket és érdekeket kellett e nemzeti tanácskozáson mérlegelni. A német fejedelmek most tanácskoztak először ifjú császárukkal. Az egyházi és állami méltóságok az ország minden részéből eljöttek. Öröklött jogaikat féltő, előkelő származású, nagy hatalmú világi főurak; rangjuk és hatalmuk fontosságától megrészegült papi fejedelmek; a társadalom színe java és fegyveres kíséretük; valamint idegen és távoli országok követei - mind összegyűltek Wormsban. Ebben a roppant nagy gyülekezetben a legnagyobb érdeklődést a szász reformátor ügye keltette.

Károly előzőleg megbízta a választófejedelmet azzal, hogy hozza magával Luthert az országgyűlésre. Biztosította Luther védelméről, és megígérte, hogy szabadon tárgyalhat az illetékes személyekkel a vitás kérdésekről. Luther vágyott arra, hogy megjelenhessen a császár előtt. Egészsége ebben az időben igen megromlott, mégis így írt a választófejedelemnek: "Ha egészségesen nem tudok Wormsba menni, betegen vitetem magam oda. Mert ha a császár hív engem, semmi kétségem sincs afelől, hogy ez magának Istennek a hívása. Ha erőszakot is kívánnak alkalmazni ellenem, ami nagyon valószínű (mert bizonyára nem azért rendelnek maguk elé, hogy oktassam őket), én az ügyet Isten kezébe helyezem. Aki megőrizte a három ifjút a tüzes kemencében, ma is él, és uralkodik. Ha Ő nem ment meg engem, életemnek nincs nagy jelentősége. Csak azt akadályozzuk meg, hogy az evangélium a gonoszok gúnyolódásának tárgyává váljon. Hullassuk vérünket érte, nehogy ők győzedelmeskedhessenek! Nem az én feladatom eldönteni, hogy életem vagy halálom járul-e hozzá legjobban mások üdvösségéhez... Mindent elvárhatnak tőlem... csak azt nem, hogy megfutamodom vagy megtagadom tanaimat. Elmenekülni nem tudok, még kevésbé meghátrálni. "

Nagy volt az izgalom, amikor Wormsban elterjedt a hír, hogy Luther meg fog jelenni az országgyűlésen. A pápai nuncius, Aleander, akire az ügy különösképpen tartozott, megrémült és felbőszült. Látta, hogy a pápa ügyére nézve ez katasztrofális lesz. Vizsgálatot indítani olyan ügyben, amelyben a pápa már kárhoztató ítéletet mondott, annyit jelent, mint semmibe venni a pápa tekintélyét. Félt attól, hogy ennek az embernek meggyőző és nyomós érvei sok fejedelmet elhódítanak a pápától. Ezért a legnyomatékosabban tiltakozott Károlynál Luther wormsi megjelenése ellen. Ez idő tájt jelent meg a Luther kiátkozását bejelentő bulla. Ez a tény, és a nuncius ellenvetései meghátrálásra késztették a császárt. Írt a választófejedelemnek, hogy ha Luther nem vonja vissza tanait, nem hagyhatja el Wittenberget.

Aleander, akinek nem volt elég ez a győzelem, minden hatalmát és ravaszságát latba vetve igyekezett Luthert elítéltetni. Jobb ügyhöz méltó szívóssággal próbálta a dolgot a fejedelmeknek, a főpapoknak és a gyűlés többi résztvevőjének a figyelmébe ajánlani, "zendüléssel, lázadással, istentelenséggel és istenkáromlással" vádolva a reformátort. De a nuncius hevessége és indulatossága nagyon is világossá tette, milyen lelkület húzódik ténykedése mögött. "Sokkal inkább a gyűlölet és a bosszú fűti, mint a buzgóság és kegyesség" - volt az általános észrevétel. Az országgyűlés résztvevőinek többsége soha olyan jóindulatot nem tanúsított Luther iránt, mint ekkor.

Aleander kettőzött hévvel hangsúlyozta a császár előtt a pápai rendelet végrehajtásának kötelező voltát. Németország törvényei szerint azonban a fejedelmek beleegyezése nélkül ezt nem lehetett érvényesíteni. Károly végül a nuncius erőszakoskodásának engedve azt mondta, hogy tárja ügyét az országgyűlés elé. "Nagy nap volt ez a nuncius számára. Nagy volt a gyűlés, de az ügy még nagyobb. Aleander Róma ügyét képviselte. Róma az egész egyház anyja és úrnője. " Aleander meg akarta védeni Péter trónjának méltóságát a keresztény világ összegyűlt kiválóságai előtt. "Ékesen szóló ember volt, és e képességével a helyzet magaslatára emelkedett. A Gondviselés rendelte úgy, hogy Rómát - elítélése előtt - a legtehetségesebb szónok képviselje és védje a legfenségesebb törvényszék előtt. " A reformátor tisztelői némi nyugtalansággal figyelték, milyen hatása lesz Aleander beszédének. A szász választófejedelem nem volt jelen, de utasítására tanácsosai közül néhányan jegyezték a nuncius beszédét.

Aleander összeszedte minden tudását és szónoki képességét, hogy az igazságot megdöntse. Egyik vádat a másik után hozta fel Luther ellen, mint az egyház és állam, az élők és holtak, a papság és egyháztagok, a zsinatok és a kereszténység ellensége ellen. "Luther tévedései" kellő indokot képeznek "százezer eretnek" elégetéséhez is - mondta.

Befejezésül így akarta megvetését kifejezni a reformált hit hívei ellen: "Kik ezek a lutheránusok? Egy csapat pökhendi tanító, romlott pap, léha szerzetes, tudatlan ügyvéd, lecsúszott nemes, és az általuk becsapott és megrontott köznép.

Mennyire túlszárnyalják őket a katolikusok számban, képességben és hatalomban! Ennek a jeles gyűlésnek az egyhangú döntése felvilágosítja majd az együgyűt, inti a meggondolatlant, szilárddá teszi az ingadozót és erőssé a gyengét. "

Minden korban ilyen fegyverekkel támadták az igazság képviselőit. Ezeket az érveket napjainkban is felhozzák azok ellen, akik a meghonosodott tévedésekkel szemben Isten Igéjének világos és egyenes tanításait hirdetni merik. "Kik ezek az új tanokat hirdető prédikátorok? - kiáltanak a népszerű vallásra vágyók. Tanulatlanok, kevesek és szegényebb osztálybeliek. Mégis azt állítják, hogy náluk van az igazság, és ők Isten választott népe. Tudatlanok és megtévesztettek. Mennyivel felülmúlja őket számban és befolyásban a mi egyházunk! Milyen sok kiváló és tanult ember van közöttünk! Mennyivel erősebbek vagyunk! " Ezek az érvek nagy hatással vannak a világra, de most sem perdöntőbbek, mint amilyenek a reformátor korában voltak.

Mai Bibliai szakasz: 2 Krónikák 20

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Miután Jósafát Isten szavát világi célok miatt „csekély mértékig átalakította” Isten megvonta Júdától gondviselő védelmét. Ennek következtében moábiták, ammoniták és meúnaik támadtak Júda ellen. Jósafát ráébredt, hogy esélye sincs szembeszállni velük, ezért Istenhez fordult segítségért. Az emberek és vezetők jelenlétében Jósafát alázatosan kiöntötte szívét az Úr előtt egy imában, amit a következő gondolattal zárt le: „Nem tudjuk, mit cselekedjünk, hanem csak te reád néznek a mi szemeink" (12. vers).

A mindenható Isten azonnal válaszolt egyik prófétáján, Jaházielen keresztül, „Ne féljetek és ne rettegjetek... mert nem ti harcoltok velük, hanem az Isten. Nem kell néktek harcolnotok, hanem csak álljatok veszteg, és lássátok az Úrnak szabadítását rajtatok" (15, 17. vers). Jósafát így válaszolt, buzdítva a népet: „Bízzatok az Úrban a ti Istentekben, és megerősíttettek; bízzatok az ő prófétáiban, és szerencsések lesztek" (20. vers). És ezt tették. Isten beteljesítette ígéretét, és megszabadította őket, miközben énekkel dicsőítették Őt. Egyértelmű, hogy csakis Isten ígéretébe vetett hitük által szabadultak meg.

Hozzájuk hasonlóan mi is Isten szavába és ígéreteibe vetett hitünk által kapunk megváltást. Az adventizmus alapja is az Isten Igéjébe vetett hit, amit a Szentírás prófétáin, valamint Ellen White írásain keresztül adott. Folytassuk ezen írások tanulmányozását, fogadjuk el hittel, és szívből kövessük azokat! Kizárólag így következhet be életünkben és a Hetednapi Adventista Egyház életében a reformáció és az ébredés. Tekintsünk Jézus Krisztusra és Igéjére még ma!

Fernando Canale

222. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM  8. fejezetéhez (november 3-9.).

„Luther Márton a legkiemelkedőbb azok között, akik által Isten a katolicizmus sötétségéből a tisztultabb hit világosságára vezette az egyházat.” (A nagy küzdelem. Budapest, 1985, H. N. Adventista Egyház, 111. o.).

Luther Márton annyira elkötelezett volt Isten műve iránt, hogy a munkájának hatását még ma is érezhetjük. Luther a különböző országokban az írásai és prédikációi által vált ismertté. Mindenki hallott erről az egyszerű szerzetesről, aki vette magának a bátorságot, és leleplezte a pápaságot.

Mi volt a titka a bátorságának? Amikor a császár felé közeledett, a bátorsága részben elhagyta őt. A találkozás előestéjén tudta, hogy a tételeinek visszavonása az élethez vezet, de ha hűséges marad, az a halálba viszi. Azon az éjjelen Luther az egyetlen helyes dolgot tette, amit tehetett. Imádkozott, és Istenhez kiáltott segítségért. De vajon a saját jó híréért imádkozott, vagy az életéért? Egyik sem! Isten művéért imádkozott. Ami legjobban foglalkoztatta, az az volt, hogy az igazság ne legyen semmissé téve. Tudta, hogy nem róla szól a dolog, hanem Isten művéről. Azt is tudta, hogy Isten az egyetlen, aki gondoskodni tud az Ő művéről. Luther elismerte, hogy menthetetlen, és abba az egyetlen valakibe kapaszkodott, aki segíthetett neki. Ezáltal tartós hatást ért el.

Isten minket is arra hív el, hogy nagy munkát végezzünk. Nekünk is ki kell hozzuk a világot a sötétségből Isten csodálatos világosságára. Azonban csak akkor tudjuk ezt megtenni, ha megtanultuk Luther titkát, tudniillik, hogy egyedül Isten erejére hagyatkozzunk.  Nehéz idők jönnek ránk, amikor államférfiak előtt kell megállnunk és bátorságra lesz szükségünk. Ott pedig a tudásunk nem fog segíteni, ha nem tanultunk meg függeni Istentől.

Meg kell tanulnunk Luther titkát, ha erősen akarunk megállni a lábunkon az elkövetkezendő nehéz időkben.

Franziska Renauer
Momento Medien
München, Németország
Fordította Gősi Csaba

1 megjegyzés: