2020. december 18., péntek

Higgyetek az Ő prófétáinak - december 18 - PÉNTEK - Jeremiás siralmai 1

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:

1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – A nagy Orvos lábnyomán 22. fejezet 1983. nap

EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELVEK 

Az egészségügyi elvek ismerete nélkül senki sem alkalmas az élet felelősségeinek hordozására

22. fejezet (2. rész) – Az öltözködés  

Milyen drágák ezek az ígéretek a Megváltó elveire figyelő embernek:

"Az öltözet felől is mit aggodalmaskodtok?... Ha pedig a mezőnek füvét, amely ma van és holnap kemencébe vettetik, így ruházza az Isten; nem sokkal inkább-é titeket?... Ne aggodalmaskodjatok tehát, és ne mondjátok:... Mivel ruházkodjunk?... Mert jól tudja a ti mennyei Atyátok, hogy mindezekre szükségetek van. Hanem keressétek először Istennek országát, és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek" (Mt 6:28-33).

"Kinek szíve reád támaszkodik, megőrzöd azt teljes békében, mivel Tebenned bízik" (Ésa 26:3).

Mennyire elüt ettől az a kimerültség, békétlenség, kóros és szánalmas állapot, amely a divat uralmának a következménye! Micsoda ellentétben áll a Szentírásban megadott alapelvekkel sok, divat diktálta viselet! Gondolj csak az elmúlt néhány évszázad, vagy akár az elmúlt néhány évtized divatirányzataira! Hányat tartanánk szemérmetlennek őket, ha nem lennének divatosak! Hányról mondanánk, hogy nem való jó ízlésű, istenfélő, önmagára valamit is adó asszonynak!

Az öltözetnek csupán a divat kedvéért való változtatását Isten Igéje nem hagyja jóvá. A változó divat és a gonddal összeállított, költséges díszítések tékozolják a gazdagok idejét és pénzét, szellemi és lelki erejét; a közép- és szegény osztályokra pedig súlyos terhet rónak. Sokan, akik még a megélhetésre valót is alig tudják megkeresni, és akik egyszerű ruhájukat maguk is meg tudnák varrni, kénytelenek varrónőt igénybe venni, hogy divatosak lehessenek. Sok szegény leány egy elegáns köntös kedvéért megfosztja magát a meleg alsóneműtől, és életével fizeti meg a büntetést. Sokan mások, a gazdagok hivalkodását és eleganciáját megkívánva, becstelen és szégyenteljes útra csábulnak. Sok család nélkülözi a kényelmet, sok férfi sikkasztásra vetemedik, vagy anyagi csődbe jut, hogy kielégíthesse felesége vagy gyermekei túlzó igényeit.

Sok asszonynak, aki kénytelen a saját és gyermekei részére divat követelte elegáns kosztümöt készíteni, szüntelen robotolás az élete. Sok gyenge idegzetű, reszkető kezű anya keményen dolgozik bele az éjszakába azért, hogy gyermekei ruháját olyan díszekkel lássa el, ami semmivel sem járul hozzá az egészséghez, a kényelmességhez és a szépséghez. A divat kedvéért feláldozza egészségét és azt a nyugalmat, ami pedig nagyon fontos ahhoz, hogy gyermekeit jól irányítsa. Elhanyagolja értelmének és belső világának művelését. A lélek pedig elkorcsosul.

Az anyának nincs ideje a testi fejlődés elveinek tanulmányozására; arra, hogy megtudja, hogyan vigyázzon gyermekei egészségére. Nincs ideje értelmi és lelki szükségleteik kielégítésre, nincs ideje apró csalódásaik és próbáik megértésére, sem arra, hogy részt vegyen tevékenységükben és osztozzék érdeklődésükben.

A gyermekek - szinte mihelyt a világra jönnek - máris a divat hatása alá kerülnek. Többet hallanak az öltözködésről, mint Megváltójukról. Látják, hogy anyjuk nagyobb buzgósággal tanulmányozza a divatlapokat, mint a Bibliát. Nagyobb fontosságot tulajdonítanak a ruhával való hivalkodásnak, mint a jellem fejlődésének. A szülők és a gyermekek nem ismerik meg az élet legjobb, legszebb és legigazabb dolgait. A divat kedvéért elhanyagolják az eljövendő életre való felkészülést.

A minden jónak ellenségét kell a divat szüntelen változása mögött keresnünk. Leghőbb vágya az, hogy Istent megszomorítsa és meggyalázza az emberek bajba és romlásba sodrásával. Ennek egyik leghatásosabb eszköze: a divat, amely gyengíti az embert testileg, szellemileg és lelkileg.

A nők súlyos betegségeknek vannak kitéve, és szenvedésüket jórészt öltözködésük módja fokozza. Ahelyett, hogy egészségüket az elkerülhetetlen, keserves körülményekre őriznék, sok esetben nemcsak egészségüket áldozzák fel rossz szokásaikkal, hanem életüket is. Gyermekeiknek pedig megrokkant szervezet, rossz szokások és hamis eszmék nyűgét hagyják örökségül.

A divat követésének egyik költséges és káros eszköze a földet söprő szoknya. Tisztátalan, kényelmetlen, kellemetlen, egészségtelen - mindez és még ennél is több, igaz a földet söprő szoknyáról. Ostoba dolog, egyrészt a felesleges többletanyag, másrészt a szükségtelen hosszúság miatt. Aki csak látott olyan asszonyt, aki csomagokkal teli kézzel földet söprő szoknyában próbált lépcsőkön fel-le lépni, villamosra felszállni, tömegen áttörni, esőben vagy sáros úton járni, annak nincs szüksége e ruhadarab kellemetlen és kényelmetlen voltának további bizonyítékaira.

E szoknyák viseléséből származó másik súlyos rossz, hogy az anyag súlyát a csípőnek kell tartania. Ez a nagy súly összenyomja és lehúzza a belső szerveket, legyengíti a gyomrot, fáradságérzetet kelt, görnyedtségre hajlamosít, összeszorítja a tüdőt, és nehezíti a légzést.

Mai Bibliai szakasz: Jeremiás siralmai 1

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:

Károli fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Jeremi%C3%A1s%20sir%201&version=KAR

Új protestáns fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Jeremi%C3%A1s%20siralmai%201&version=NT-HU

Amikor válsághelyzetbe kerülünk, a „hogyan” és „miért” kérdések egyből fontosak lesznek számunkra. Hogyan lehetséges, hogy minden, amit tudtam és gondoltam, amit szilárdnak éreztem, egyszerre csak a semmibe tűnik? Hogyan maradhat Isten tétlen fájdalmaim és szenvedéseim közepette?

A Jeremiás siralmainak első fejezete még nem tér rá a „miértekre” és a „hogyanokra”. Ez a költői könyv  precízen szerkesztett akrosztichonban íródott (ami azt jelenti, hogy a költő a héber ábécé betűit használta fel a versek kezdőbetűiként az 1., 2., 4., és 5. fejezetekben. A könyv középpontjában a héber ábécé 22 betűjének megfelelő 22 vers helyett Jeremiás 66 verset írt, minden három verset azonos betűvel kezdve.)

Ez a könyv nem egy csüggedt, reményét vesztett író spontán panaszkodását tartalmazza, hanem a változatlan helyzet nagyon is pontos leírását, a fogság okairól szóló beszámolót, és azt az imával kiharcolt felismerést, hogy egyetlen reménységünk az Alkotónk és Megváltónk iránti megújult odaszentelődés. „Te Uram örökké megmaradsz” – így hangzik az író hitbeli bizonyságtétele, mindazonáltal ez a jövőre (is) vonatkozik. Mint mindenkinek, aki fájdalmat és veszteséget szenved el, nekünk is meg kell tennünk bizonyos lépéseket, ha új életet szeretnénk kezdeni.

A Siralmak első szava a „Jaj!” megadja a kezdőhangot. Ez egy fájdalmas felkiáltás, gyászos jajgatás, ami általában temetés keretében hangzik el (2Sám 1:19, 25, 27; Ézs 1:21; Jer 48:17). Júda nincs többé; temploma romokban hever (10. vers); vezetői és papjai menekülnek (Jer Sir 10:4, 6). A katasztrófa oka világosan látható: „Vétkezvén vétkezett Jeruzsálem, azért lett csúfsággá” (8. vers). Az író azonnal felismeri Isten válaszát „eltiport engem” (13. vers); „félredobta hőseimet mind mellőlem az Úr, … összetörte ifjaimat; sajtóba taposta az Úr Júda szűz leányát” (15. vers). Ez nem hirtelen balszerencse, vagy háborús politikai helyzet, hanem maga az Úr áll Jeruzsálem bukásának eseményei mögött. Ez a történelem bibliai nézőpontjának egyik fontos ábrázolása.

Igen, végül Babilon rombolta le a várost és annak templomát Kr. e. 586-ban. Igen, Babilon királya, Nabukodonozor vitette Júda lakóit fogságba, végeredményben azonban Isten volt az, aki irányította az eseményeket (Dán 1:2). Jeremiás azonban – Dánielhez és a régi idők többi hűségeséhez hasonlóan – felismerte Isten tevékeny részvételét választott népe életében. Ezért amikor Isten megengedett egy-egy történést, arra azt a kifejezést használták, hogy „Ő tette”. 

Nem tudom, te milyen élethelyzetben vagy most. Nem tudom, milyen völgyön vagy hegytetőn vezet ma át az utad. De emlékezz arra, hogy az ÚR igaz, és minden az Ő irányítása alatt van. Úgy az ítélet, mint az üdvösség kérdésében Ő a legfőbb tekintély, és készségesen meghallgatja imáidat, és számon tartja könnyeidet!

Gerald A. Klingbeil 

280. heti olvasmány A NAGY ORVOS LÁBNYOMÁN  21-22. fejezeteihez (december 13-19.).

Miközben figyelem a ruháimat, amint a mosógépben forognak, gondolatok árasztják el agyamat a Szentírásból és A nagy orvos lábnyomán c. könyv azon fejezetéből, amely az öltözködési reformról szól.

Vajon miért van az, hogy rendszerint nem szólnak a prédikátoraink és a tanítóink erről a témáról? Lehetséges volna, hogy a múltban a reformereink elválasztották ezt Krisztustól, a Megigazítótól? Gondold csak el. Ki adta az első leckét az öltözködési reformról? Maga Krisztus. Amikor Ádám és Éva betakarta magát a bárány bőrével, az volt az első lecke a szerény öltözködésről és Jézusról mint az Isten Bárányáról. Ebben a fejezetben az öltözködési reform minden vonása pusztán Isten jelleme különböző oldalainak a visszatükröződése.

Amint a ruháimat láttam forogni, elmosolyodtam. A zsidók ruhái negyven évig tartottak ki, Jézus megigazítása azonban az örökkévalóságig tart! Hűha!

Különösen nehéz kihívást jelent megtalálni a megfelelő ruhát vagy öltönyt, ha a felsőtested lényegesen kisebb, mint a csípőd. Ezzel szemben Jézus megigazítása tökéletesen rád illik, mert ez csak rád van szabva! Továbbá Jézus megigazítása minden éghajlat alatt hordható. Kényelmes lesz, akár jeges közömbösséggel találkozol, akár forró vitában veszel részt.

Azáltal, hogy tengernyi vadvirág lehetséges színére mutat rá, „…Krisztus így szemlélteti a természet világával azt a szépséget, amelyet a menny értékel: a természetes bájt, az egyszerűséget, a tisztaságot, a célszerűséget, amellyel ruházatunk kivívja az Ő tetszését.” Van már kulcsa a Mesteri Tervezőnek a ruhásszekrényedhez?

Elizabeth J. Hall
Wildwood Egészségügyi Evangelizációs Központ, Georgia, USA
Fordította Gősi Csaba 

1 megjegyzés: