2017. szeptember 17., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - szeptember 17 - VASÁRNAP - Jeremiás siralmai 2

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Próféták és királyok 41-42. fejezeteihez

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 41. fejezet 797. nap

41. A tüzes kemence

A nagy szoborról szóló álmot - amely Nabukodonozor elé tárta az eseményeket az idők végéig - Isten azért adta, hogy a király megértse, milyen szerepet kell betöltenie a világ történelmében, és birodalmának milyen kapcsolatot kell tartania a mennyel. Az álom magyarázásakor Nabukodonozor félreérthetetlen tájékoztatást kapott Isten örökkévaló országa felállításáról. "Ezeknek a királyoknak az idejében - mondta Dániel - támaszt a menny Istene egy királyságot, amely nem semmisül meg soha, és a királyi uralom más népre nem száll át. Összetöri mindezeket a királyságokat, és véget vet nekik, maga pedig fennáll mindörökké... Igazat mond ez az álom, és bizonyos a magyarázata" (Dán 2:44-45).

A király elismerte Isten hatalmát. Így szólt Dánielhez: "Valóban, a ti Istenetek az istenek Istene, a királyok ura és a titkok feltárója". Ezt követően Nabukodonozor egy ideig félte Istent, de szíve nem szabadult meg a világi becsvágytól és az önfelmagasztalástól. Az uralkodását kísérő jómód büszkeséggel töltötte el. Később már nem tisztelte Istent. Visszatért a bálványimádáshoz, és azt még lelkesebben, még buzgóbban gyakorolta.

Ezek a szavak: "Te vagy az aranyfej", mélyen belevésődtek emlékezetébe. Ezt a tényt, és a bálványimádáshoz való visszatérését a birodalom bölcsei kihasználták, és indítványozták, készíttessen az álmában látotthoz hasonló szobrot. Állítsa fel ott, ahol mindenki láthatja az arany fejet, amely a magyarázat szerint birodalmát jelképezi.

A királynak tetszett a hízelgő javaslat, és elhatározta megvalósítását. Sőt tovább megy; a látott szobor helyett olyat csináltat, amely túlszárnyalja az eredetit. Az ő szobra nem csökkenő értékű anyagokból készül, hanem fejétől a lábáig aranyból lesz, elpusztíthatatlan, teljhatalmú birodalomnak szimbolizálva Babilont, amely darabokra tör minden más országot, és örökké állni fog.

Egy örökre fennmaradó birodalom és dinasztia megalapításának gondolata nagyon tetszett a hatalmas uralkodónak, akinek fegyvereivel szemben a föld népei csak vesztesek lehetnek. Határtalan becsvágyból és önző kérkedésből fakadó lelkesedéssel megtárgyalta bölcs embereivel ennek megvalósítását. A király és tanácsosai elfelejtették azt a rendkívüli gondoskodást, amely a szobor megálmodásával kapcsolatban történt. Elfelejtették, hogy szolgája, Dániel által Izráel Istene világossá tette, mit jelent a szobor, és hogy ezzel a magyarázattal a birodalom nagy emberei szégyenletes haláltól menekültek meg. Mindent elfelejtettek, kivéve azt, hogy meg akarják alapozni saját hatalmukat és felsőbbségüket. Elhatározták, hogy minden lehető eszközzel megpróbálják Babilont felülmúlhatatlan, egyetemes, hódolatra méltó birodalommá emelni.

A jelképes ábrázolást, amelyen keresztül Isten kinyilatkoztatta a királynak és a népnek szándékát a föld nemzeteivel, most emberi hatalom dicsőítésének szolgálatába állították. Dániel magyarázatát elutasították és elfelejtették; az igazságot félremagyarázták és helytelenül alkalmazták. A jelképet, amellyel a menny az emberek elé akarta tárni a jövő fontos eseményeit, felhasználták arra, hogy gátolják annak az ismeretnek a terjedését, amelyet Isten vágyott a világgal megismertetni. Sátán becsvágyó emberek elgondolásaival akarta meghiúsítani Isten szándékát az emberrel. Az emberiség ellensége tudta, hogy a tévelygéstől mentes, tiszta igazság, hatalmas, megmentő erő. Amikor azonban az "én" felmagasztalására és emberi elgondolások előmozdítására használják, a gonosz erejévé lesz.

Mai Bibliai szakasz: Jeremiás siralmai 2

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:

azon tanakodunk, hogy „miért”, majd a „hogyan”-ra és a „ki”-re koncentrálunk.  Jeremiás siralmainak 2. fejezete a „kicsoda”kérdésével küzd. „Elnyelte az Úr” és „letörte”, „lerontotta” és „kivágta” – így látszik Jeremiás szemszögéből (2-3. vers).

Isten haragja, „mint lángoló tűz” gerjedt fel Jákob ellen (3. vers). Az Úr nemcsak olyan volt, mint valami ellenség, láthatóan magára hagyta a teljes kultikus áldozati rendszer színhelyét, beleértve az oltárt, a szent sátrat, az ünnepeket és a papokat is. Hogyan lehetett e pusztítás végrehajtója az, aki maga alapította a templomi szolgálati rendszert a mennyei szentély mintájára? Szinte hallom Jeremiás zavarodott lamentálását.  Isten haragja leírásának azonban egyensúlyban kell lennie Izrael iránti évszázados türelmével, míg ők saját vágyaikat, szomszédaikat és bűnös hajlamaikat követték, és nem Istenüket.

A bálványimádás évszázadai, a gyengék és rászorulók megsegítésének elhanyagolása végül megérett az isteni ítéletre. Jeruzsálem bukása nem egy irracionálisan zsarnoki Isten haragos dühkitörése volt, akinek ki kellett tombolnia magát. „Kicsoda gyógyít meg téged?” – kérdi a Siralmak szerzője, Jeremiás. (13. vers). Ki tudja sebeinket és sérüléseinket meggyógyítani, amikor bűntudattal küzdünk, és Isten oly’ távolinak tűnik?

A második fejezet nem ad egyértelmű választ, még nem. De tudjuk, hogy „megcselekedte az Úr, amiket gondolt” (17. vers). A karja nem túl rövid, Ő nem távozott messzire és nem is gerjed gyorsan haragra. Ő a világmindenség teremtője, fenntartója és megmentője. Mindent meg szeretne adni gyermekeinek. Ígéretei beteljesednek, még ha vár is egy ideig (Hab 2:3).

Gerald A. Klingbeil, D.Litt.
az Adventist Review és az Adventist World folyóiratok társszerkesztője
kutató egyetemi tanár
 Andrews Egyetem

112. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 41-42. fejezeteihez (szeptember 17-23.).

Csupán egyetlen személy van megemlítve Dániel könyve első négy fejezetének mindegyikében. És ez nem Dániel, hanem Nabukodonozor. Bizonyára érdemes elgondolkoznunk azon, ahogyan ezek a fejezetek elmesélik Nabukodonozor történetét.

Mi van akkor, ha Dániel és barátai egészséges étrendjének nem az volt a fő célja, hogy segítsenek nekik megtanulni, amit meg kellett tanulniuk, hanem, hogy segítsenek Nabukodonozornak megtanulni, amit meg kellett tanulnia?

Mi van akkor, ha Nabukodonozor álmának fő célja nem az volt, hogy Isten számára lehetőséget biztosítson, hogy munkálkodjon Dánielen keresztül, hanem, hogy lehetőséget biztosítson Isten számára, hogy munkálkodjon Nabukodonozoron keresztül?

Mi van akkor, ha Isten Fiának fő célja nem az volt, amikor csatlakozott Sidrákhoz, Misákhoz és Abednégóhoz a tüzes kemencében, hogy megmentse őket, hanem, hogy megmentse Nabukodonozort?

Ha arra gondolunk, hogy Isten mit tett, hogy megmentse Nabukodonozort, jobban megérthetjük, ahogyan Dániel könyvének negyedik fejezetében a történet bemutatja, ahogy Isten lejjebb helyezte Nabukodonozort földi pozíciójában, hogy felemelhesse őt egy mennyei pozícióba. Istennek hatalmas útjai voltak, hogy megmentse Nabukodonozort.

Gondolkoztál már azon, hogy Isten mit hajlandó megtenni azért, hogy megmentsen téged, és téged használjon, hogy másokat megmentsen?

Brent Hamstra
Egyetemi tanár és tanszékvezető, Kémia tanszék
Southern Adventist University

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése