2023. október 25., szerda

Higgyetek az Ő prófétáinak - október 25 - SZERDA - Példabeszédek 22

Te milyennek látod azt az Istent, Akit Példabeszédek 22 bemutat?

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:

Károli Gáspár fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=P%C3%A9ldabesz%C3%A9dek%2022&version=KAR

Új protestáns fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=P%C3%A9ldabesz%C3%A9dek%2022&version=NT-HU

(A következő pontokban azt találod, ahogy a szerző meglátta Istent ebben a fejezetben. Kommentben leírhatod, hogy te milyen Istent fedeztél fel ebben a fejezetben. Ha e-mailben kaptad meg az olvasmányokat, akkor válaszlevélben írhatod meg gondolataidat vagy kommentet írhatsz ide: https://www.facebook.com/higgyetekazoprofetainak

1.    Isten szemében kívánatosabb a jó hírnév, mint a gazdagság, és a kedvességet tartja igazi kincsnek, nem pedig az ezüstöt és aranyat. A szociális különbségeket abban az időben magától értetődőnek tartották, de a hovatartozás egyben próba is volt: Isten azt nézte, és azt nézi ma is, ki hogyan viszonyul a helyzetéhez: a gazdag mennyire irgalmas, a szegény pedig mennyire alázatos. 

2.    Isten örül, ha szorgalmasnak lát. Ő maga is tevékeny Isten, nap mint nap fenntartja és kormányozza a világot, s ugyanazt a szorgalmat - kicsiben - megáldja minden gyermekének életében, és jó előmenetelt ígér. 

3.    Isten szemében a jó hírnév a belső kincsekkel, a bölcsességgel való rendelkezést, az igazság szeretetét is jelenti. Vágyik arra, hogy neked is napról napra kinyilatkoztassa, feltárja igazságának gyönyörű szempontjait és dimenzióit. Nem nyugszik, amíg szívedben az iránta való vágy lángolni nem fog. 

4.    Istent lehet megismerni az igaz emberen keresztül. Ebben a fejezetben is igaz az, hogy abból, hogy milyen az igaz ember, Istenről kapunk egy átfogóbb képet. Ilyen az igaz ember és ilyen az Isten ebben a fejezetben:

a.    előre látja a veszedelmet

b.    elkerüli a veszedelmet

c.    szívében mély alázat lakik

d.    Övé a dicsőség, gazdagság és élet

e.    jóságos tekintetű, áldott

f.      mindig ad kenyeréből a nincsteleneknek

g.    szereti a szív tisztaságát    

h.    beszéde csupa kedvesség és jóindulat    

i.       a bölcs beszédeket szívébe rejti

j.       igaz mondásokkal felel

k.    a szegényeket felemeli

l.       védi a szegények ügyét

m.  nem jár együtt a heveskedőkkel

n.    nem mozdítja el az ősi határokat

a.    szorgalma dicsőségére válik

o.    a KIrályt szolgálja

5.    Ezen kívül még egy olyan Istent látunk:

a.    aki végül bosszút áll a szegények fosztogatóin

b.    akinek ösvényei biztosak és igazak

c.    aki a benne való, rendíthetetlen bizalomra tanít minket, igen, minket

d.    aki gyönyörűséget szerez nekünk tanításaival

 

Olvasmány – E.G. White A NAGY KÜZDELEM 33. fejezet

33. fejezet – AZ ELSŐ NAGY CSALÁS (4. rész)

Ha igaz volna az, hogy amikor az ember meghal, lelke azonnal a mennybe jut, akkor joggal kívánhatnánk inkább a halált, mint az életet. E hiedelem nyomán sokan vetnek véget életüknek. Amikor a bajok, a kétségek, a csalódások erőt vesznek az emberen, akkor könnyűnek tűnik elvágni az élet könnyen szakadó fonalát, és elszökni az örök boldogság honába.

Isten az Ige által kétségtelenné teszi, hogy törvényének áthágóira büntetés vár. Akik azzal áltatják magukat, hogy Isten irgalmasabb annál, mintsem végrehajtsa azt a büntetést, amit az igazság megkíván, azok nézzenek fel a Golgotára. Isten bűntelen Fiának halála tanúsítja, hogy "a bűn zsoldja a halál"; hogy Isten törvényének megsértőjét jogos büntetés sújtja. A bűntelen Krisztus bűnné lett az emberért. Viselte a törvényszegés szégyenét; szenvedett, mert Atyja elfordította arcát tőle, mígnem a Fiú szíve meghasadt, és kilehelte lelkét. A menny az ember üdvösségéért hozta ezt az áldozatot. Más mód nem volt a bűn büntetésének feloldására. És aki nem fogadja el az ilyen áron nyújtott engesztelést, annak saját magának kell viselnie törvényszegésének terhét és büntetését.

Nézzük, mit tanít még a Biblia a megátalkodott gonoszokról, akiket az univerzalisták szent és boldog mennyei angyaloknak képzelnek!

"Én a szomjazónak adok az élet vizének forrásából ingyen" (Jel 21:6). Ez az ígéret csak a szomjazóknak szól. Csak az kap inni, aki érzi, hogy szüksége van az élet vizére, és kész mindenről lemondani érte. "Aki győz, örökségül nyer mindent; és annak Istene leszek, és az fiam lesz nékem" (Jel 21:7). A Szentírás feltételeket szab. Hogy mindent örökölhessünk, a bűnnek ellen kell állnunk, és azt le kell győznünk.

Az Úr Ésaiás próféta által kijelenti: "Mondjátok az igaznak, hogy jól lészen dolga". "Jaj a gonosznak, gonoszul lesz dolga, mert kezeinek cselekedete szerint fizetnek néki" (Ésa 3:1112). "Bár meghosszabbítja életét a bűnös, aki százszor is vétkezik; mégis tudom én - mondja bölcs Salamon -, hogy az istenfélőknek lészen jó dolguk, akik az Ő orcáját félik; a hitetlennek pedig nem lesz jó dolga" (Préd 8:12-13). Pál pedig arról tesz bizonyságot, hogy a bűnös gyűjt magának "haragot a haragnak és az Isten igaz ítélete kijelentésének napjára, aki megfizet mindenkinek az ő cselekedetei szerint". "Nyomorúság és ínség minden gonoszt cselekvő ember lelkének" (Róm 2:5-6.9).

"Egy paráznának is, vagy tisztátalannak, vagy fösvénynek, ki bálványimádó, nincs öröksége a Krisztusnak és Istennek országában" (Ef 5:5). "Kövessétek mindenki irányában a békességet és a szentséget, amely nélkül senki sem látja meg az Urat" (Zsid 12:14). "Boldogok, akik megtartják az Ő parancsolatait, hogy joguk legyen az életnek fájához, és bemehessenek a kapukon a városba. De kinn maradnak az ebek és a bűbájosok, és a paráznák és a gyilkosok, és a bálványimádók és mind aki szereti és szólja a hazugságot" (Jel 22:14-15).

Isten kinyilatkoztatta jellemét az embernek, és azt, hogy miként kezeli a bűnt. "Az Úr, irgalmas és kegyelmes Isten, késedelmes a haragra, nagy irgalmasságú és igazságú. Aki irgalmas marad ezer íziglen; megbocsát hamisságot, vétket és bűnt, de nem hagyja a bűnöst büntetlenül" (2Móz 34:6-7). "Az Úr ... a gonoszokat mind megsemmisíti. " "A bűnösök mind elvesznek; a gonosznak vége pusztulás" (Zsolt 145:20; 37:38). A mennyei kormányzat a maga hatalmának és tekintélyének súlyával vet véget a lázadásnak. De a büntető igazságszolgáltatás minden megnyilatkozási formája teljes összhangban van az irgalmas, türelmes, jóakaratú Isten jellemével.

Isten nem alkalmaz kényszert. Mindenkinek szabad akaratot és döntési lehetőséget adott. Isten nem talál örömet a szolgai engedelmességben. Azt akarja, hogy teremtményei azért szeressék, mert méltó rá. Azt akarja, hogy azért engedelmeskedjenek, mert tudják, hogy Ő bölcs, igazságos és jóakaratú Isten. Azok, akiknek helyes fogalmuk van ezekről a tulajdonságokról, szeretni fogják Istent, mivel a jellemvonásai iránti csodálat vonzza őket.

A jóság, az irgalom és a szeretet elve, miként azt Megváltónk tanította és életével szemléltette, Isten akaratát és jellemét tükrözi. Krisztus kijelentette, hogy csak azt tanítja, amit Atyjától tanult. Isten kormányzatának elvei tökéletes összhangban vannak a Megváltó tanításával: " Szeressétek ellenségeiteket! ". Isten a világegyetem érdekében semmisíti meg a gonoszokat, sőt azok érdekében is, akiket ítéletével sújt. Isten a gonoszokat is megajándékozná boldogsággal, ha jellemének igazságossága és kormányzatának törvényei ezt lehetővé tennék. Körülveszi őket szeretetének jeleivel, megismerteti velük törvényét, és felkínálja nekik kegyelmét. De ők semmibe veszik szeretetét, nem törődnek törvényével, és elutasítják kegyelmét. Miközben élvezik ajándékait, meggyalázzák az Ajándékozót. Gyűlölik Istent, mert tudják, hogy irtózik bűneiktől. Az Úr sokáig tűri megátalkodottságukat, de végül eljön a kritikus pillanat, amikor sorsuk eldől. Láncolja magához e lázadókat? Kényszerítse őket akarata teljesítésére?  


2 megjegyzés: