MEGHALLGATHATOD itt: https://drive.google.com/folderview?id=0B6R9KENCNxRZSmE2MmpVU19jMzA&us+p=sharing
Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 15. fejezet 254. nap
Nem volt
hatástalan az a tanítás, amit a gyermek Ismáel kapott Ábrahámtól, de
feleségeinek befolyására a bálványimádás honosodott meg családjában. Elszakadva
atyjától, és megkeseredve a szeretetet és istenfélelmet nélkülöző családban
dúló viszály és pörlekedés miatt, Ismáel a puszta vad vezérének portyázó életét
választotta, akinek "[...] keze mindenek ellen, és mindenek keze
őellene" (1Móz 16:12). Később megbánta bűnös útjait, és visszatért atyja
Istenéhez, de jellemének bélyege megmaradt utódain. A tőle származó hatalmas
nemzet nyugtalan, pogány nép volt, amely állandóan bosszúságot és szenvedést
okozott Izsák leszármazottainak.
Lót
felesége önző, hitetlen asszony volt, aki befolyásával igyekezett férjét
Ábrahámtól elválasztani. Az ő kedvéért maradt Lót Sodomában, ahol nélkülözte a
bölcs, istenfélő pátriárka tanácsait. Feleségének befolyása és a gonosz város
légköre elfordította volna Istentől, ha nem kapott volna korábban komoly
tanítást Ábrahámtól. Lót házassága és Sodoma otthonul választása az első szemek
azoknak az eseményeknek a láncolatában, amelyek nemzedékeken át bajt zúdítottak
a világra.
Istenfélő
ember nem kötheti össze magát veszélytelenül azzal, aki nem féli Istent.
"Vajon járnak-é ketten együtt, ha nem egyeztek meg egymással?" (Ám
3:3). A házassági kapcsolat boldogsága és sikere a házasfelek egységén múlik;
de a hívő és a hitetlen között alapvető a különbség ízlésben, hajlamban és
célban. Két urat szolgálnak, akik között nem lehet összhang. Bármilyen tiszták
és jók az egyik elvei, egy hitetlen társ befolyása elfordíthat Istentől.
Aki még
megtéretlen korában lépett házasságra, azt megtérése még inkább társa iránti
hűségre kötelezi, bármennyire különbözik is vallási meggyőződésük. Isten
kívánalmait azonban minden földi kapcsolat fölé kell helyezni, még akkor is, ha
próba és üldözés a következménye. Lehet, hogy ez a hűség, ha szeretettel és
szelídséggel párosul, megtéréshez vezeti a hitetlen társat. De a Biblia tiltja
a kereszténynek, hogy hitetlennel kössön házasságot. Az Úr parancsa ez:
"Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában" (2Kor 6:14-18). Izsákot
Isten nagyon megtisztelte azzal, hogy azoknak az ígéreteknek örökösévé tette,
amelyek által megáldja a világot, mégis negyven éves korában elfogadta atyja
döntését; azt, hogy tapasztalt, istenfélő szolgája válasszon neki feleséget. A
Szentírás kedves és nagyon szép képet fest arról a családi boldogságról, amely
ebből a frigyből fakadt: "Izsák pedig bevivé Rebekát Sárának az ő anyjának
sátorába. És elvevé Rebekát és lőn néki felesége és szereté őt. S
megvigasztalódék Izsák az ő anyja halála után" (1Móz 24:67).
Micsoda
nagy a különbség Izsák és korunk ifjúságának magatartása között, a magukat
keresztényeknek vallókat is beleértve! A fiatalok nagyon sokszor úgy érzik,
hogy érzelmi ügyeik csak rájuk tartoznak, és ebbe sem Istennek, sem szüleiknek
nincs beleszólásuk. Úgy gondolják, hogy gyerekfejjel is tudnak szüleik
segítsége nélkül választani. A házasságban eltöltött néhány év rendszerint elég
ahhoz, hogy megmutassa tévedésüket, de gyakran túl késő megakadályozni a káros
következményeket. A bölcsesség és az önuralom hiánya, ami az elhamarkodott
döntéshez vezetett, addig súlyosbítja a bajt, amíg a házas viszony keserves
igává lesz. Sokan így rombolták szét ebben az életben lévő boldogságukat, és az
eljövendő életbe vetett reményüket.
Ha van
valamilyen téma, amit alaposan át kell gondolni, és amihez idősebb és
tapasztaltabb emberek tanácsát ki kell kérni, akkor az a házasság témája. Ha
valamikor szükség van a Biblia tanácsaira, ha valamikor mennyei eligazítást
kell imában keresni, akkor ezt az embereket egy életre egymáshoz kötő lépés
előtt kell tenni.
A szülők
soha ne veszítsék szem elől gyermekeik jövendő boldogsága iránti
felelősségüket. Izsák azért tisztelte atyja ítélőképességét, mert megtanulta
tőle az örömteli engedelmességet. Amíg Ábrahám megkívánta gyermekeitől a szülői
tiszteletet, mindennapi élete tanúsította, hogy tekintélye nem önző vagy
önkényeskedő irányítást jelent, hanem szeretetre épül, jólétüket és
boldogságukat tartva szem előtt.
Az apák
és anyák tartsák kötelességüknek a fiatalok érzéseinek irányítását, hogy azt
szeressék, aki megfelelő társuk lesz. Tartsák kötelességüknek, hogy - Isten
kegyelmének segítségével - tanításuk és példamutatásuk által születésüktől
kezdve úgy neveljék a gyermekeket, hogy jellemük tiszta és nemes legyen, a jó és
igaz dolgokhoz vonzódjanak. Hasonlót a hasonló vonzza; hasonló a hasonlónak
örül. Plántálják el korán az igazság, tisztaság és jóság szeretetét a lelkükbe,
és akkor a fiatalok azok társaságát fogják keresni, akikben megvannak ezek a
jellemvonások.
Igyekezzenek
a szülők saját jellemükben és családi életükben bemutatni a mennyei Atya
szeretetét és jóságát. Legyen az otthon tele napfénnyel. Ez sokkal többet ér
gyermekeiknek, mint a birtok vagy a pénz. Az otthon szeretetét tartsátok ébren
szívükben, hogy gyermekségük otthonára úgy tekintsenek vissza, mint a mennyei
békét és boldogságot megközelítő helyre. Nem minden családtag jelleme azonos,
ezért sokszor van alkalom a türelem és megbocsátás gyakorlására, mert a
szeretet és önfegyelem mindnyájukat szoros egységgé forraszthatja.
Az igazi
szeretet nemes és szent életelv. Teljesen különbözik attól a szeretettől, amely
ösztönösen ébred, és amely hirtelen elmúlik, ha kemény próba éri. A fiatalok a
szülői házban való becsületes kötelességteljesítéssel készüljenek fel saját
családi életükre. Gyakorolják az önmegtagadást és tanúsítsanak kedvességet,
udvariasságot és keresztény együttérzést. Így a szeretet melege nem hűl ki a
szívben, és aki ilyen családból kikerülve lesz családfő, tudja majd hogyan
segítse elő annak boldogságát, akit egy életre társául választott. A házasság,
ahelyett, hogy a szeretet végét jelentené, annak a kezdete lesz.
Mai Bibliai szakasz: 1 Sámuel 19
Ha a bűnt nem valljuk
meg és nem hagyjuk el, egészen a gyilkosságig fajulhat. A gyűlölet a Mennyben
kezdődött el Lucifer szívében (Ésa 14), és Jézus meggyilkolásával teljesedett
ki. Ez a gyűlölet nyilvánul meg ma is minden olyan esetben, amikor Isten
gyermekeit üldözik, vagy megölik (Jel 12:12). Ezt látjuk megvalósulni Saul
király életének eseményeiben is (ld. 1Sámuel 19). Először büszke volt, aztán
irigy, amikor valakit többre értékeltek, mint őt, később megtelt gyűlölettel,
végül pedig kész volt megölni Isten felkentjét. Szerencsére Isten nem bízta
Dávidot az ingatag és bosszúálló Saul kénye-kedvére. Ebben a fejezetben azt
látjuk, hogy Isten három közbenjárót támaszt, akik kiállnak a törésre Dávid
mellett.
Az első közbenjáró
Jonatán, aki barátja életéért könyörög az apjánál, úgy hogy közben saját életét
teszi kockára. Vajon én ilyen közbenjáró vagyok Isten választott népéért? Olyan
barát vagyok, „aki ragaszkodóbb a
testvérnél?” (Péld 18:24).
A másik közbenjáró
Mikál, Dávid felesége (Saul lánya), aki nemcsak vallja, hogy szereti férjét,
hanem teljes szívével és minden erejével segíti a menekülésben. Akarunk ilyen
közbenjárók lenni, akik szerelmi vallomásunkat tettekre váltjuk még akkor is,
ha ez hírnevünk elvesztését jelenti? „Legyetek
az igének cselekvői, ne csupán hallgatói, hogy be ne csapjátok magatokat”
(Jak 1:22 - új prot. ford.).
Dávid harmadik
közbenjárója Sámuel, a próféta, aki talán a legfontosabb a három közül. Ebben a
fejezetben nem látjuk őt esedezni Saulnál, vagy aktívan védelmezni Dávid életét
úgy, ahogy az előző kettő tette. Inkább az eredményét látjuk annak, ami csak
buzgó imáira válaszul történhetett. A Szentlélek természetfeletti hatalmát
látjuk, aki oly módon tevékenykedik, hogy senki sem árthat Dávidnak, még maga
Saul király sem. Ez egy erőteljes gondolati párhuzam Bálám történetével. 4Móz
23:8-ban ezt olvashatjuk: „Hogy ronthatnám
meg, kit Isten nem ront meg? Hogy kárhoztatnám, kit az Úr nem kárhoztat?” (új
prot. ford.).
Azt gondolom, Isten
ezzel a történettel arra akarja felhívni a figyelmünket, hogy életbevágóan
szükség van közbenjárókra – nemcsak elveszett szomszédainkért, vagy megbotlott
szeretteinkért, hanem azokért is, akik az egyházat vezetik, a lelki Izrael
pásztoraiért is. Amikor zűrzavart és megpróbáltatásokat látunk az egyházban,
könnyű ujjal mutogatni, vagy arról beszélni, hogy mi jobban igazgattuk volna az
ügyeket. Isten felkente választottait, és arra kér bennünket, hogy álljunk a
törésre, és legyünk a közbenjáróik (Ez 22:30). Arra kér, hogy imában emeljük
magasra kezeiket (2Móz 17:12), hogy a lelki Izrael ma is győzzön. Lennél
közbenjáró Isten egyházában? Odaáldoznád életedet, szívedet és imáidat Isten
választott vezetőiért?
Melodious Echo Mason
34. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 15. és
16 fejezeteihez (márc 20-26).
A 15. fejezetben
Ellen White annak fontosságára figyelmeztet minket, hogy hallgassunk az
idősebbek tanácsára, ami a házasságot illeti. A 16. fejezetben leírja Izsák
becsapásának szörnyű következményeit és Ézsau döntését, hogy jelenbeli vágyait
elégítse ki a jövő áldásai helyett.
Sok pár elhamarkodott és ösztönös döntést hoz
a házasságról, anélkül, hogy megbeszélnék vagy kikérnék szüleik tanácsát. Úgy
vélik, a házasság a saját döntésük és nem látják szükségét, hogy felmenőik
tanácsát és bölcsességét kikérjék. Izsák és Rebeka házassága szép szemléltetése
annak, amikor egy pár teljesen megbízik a szülei bölcsességében és Isten
gondviselésében. Isten a legjobb házasságközvetítő, és ha elsődlegessé tesszük
az ő akaratának teljesítését, akkor ő megadja a szívünk vágyát. Ennek a fiatal
párnak a házassága azt is szemlélteti, hogy tilos egybekelni nem hívőkkel. A
Biblia egyértelműen fogalmaz, amikor tiltja az ilyen szövetségeket. Látván a
szörnyű következményét Izmael döntésének ilyen szövetség létrehozására, Ábrahám
elküldte szolgálóját az ősei földjére, hogy feleséget szerezzen a fia, Izsák
számára.
Néhány egyedülálló férfit és nőt kísértheti
az a gondolat, hogy csak mert nincs választható keresztény társ a közvetlen
közelükben, abból kell választaniuk, ami rendelkezésre áll, aki néha
olyasvalaki lehet, aki nem hívő. Az ilyen cselekedet ugyan könnyen adódik, de
végzetes lehet. Bízni Istenben és az Ő tanácsát követni – ez az egyetlen
biztonságos út.
Trevor O’Reggio
Andrews University
Theological Seminary
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése