Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az olvasmány szerkezete:
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy Orvos lábnyomán 26. fejezet 1998. nap
EGÉSZSÉGÜGYI
ALAPELVEK
Az egészségügyi elvek ismerete nélkül senki sem alkalmas az élet felelősségeinek hordozására
26. fejezet (3. rész) – Izgató- és kábítószerek
Enyhébb kábítószerek
A természetellenes izgatószerek utáni vágyat öröklő
személyeknek sem a szemük előtt, sem a kezük ügyében nem szabad bort, sört vagy
almabort tartani, mert ezek állandó kísértést jelenthetnek számukra. Sokan az
édes almabort ártalmatlannak tartva minden lelkifurdalás és korlátozás nélkül
vásárolják. De az csak rövid ideig marad édes; azután elkezdődik az erjedés. A
csípős íz, amit felvesz, még kívánatosabbá teszi sok ínyenc számára, és
fogyasztója nem szívesen ismeri el, hogy az ital alkoholos lett, vagyis
megerjedt.
Még az édes almabor is - szokványosan elkészített
állapotában - káros az egészségre. Ha az emberek látnák, mit mutat a mikroszkóp
az általuk vásárolt almaborról, kevesen akarnának inni belőle. Sokszor azok,
akik az almabort piaci eladásra készítik elő, nem ügyelnek a felhasznált
gyümölcs állapotára, és férges és romlott almából préselnek levet. Azok, akik
különben nem fogyasztanának mérgezett, romlott almát, isszák a belőle készült
bort, és élvezetesnek mondják; de a mikroszkóp megmutatja, hogy még amikor
frissen kerül is ki a présből, ez a kellemes ital egyáltalán nem alkalmas
fogyasztásra.
Sörtől és bortól éppúgy meg lehet ittasodni, mint a tömény
italoktól. Fogyasztásuk vágyat ébreszt erősebb italok megkóstolására. Így
alakul ki az alkoholizmus. A "mértékletes ivás" az az iskola,
amelyben az ember felkészül alkoholista "pályafutására". E kevésbé
ártalmas izgatószerek olyan alattomosan dolgoznak, hogy áldozatuk még nem is
sejti a veszélyt, és máris rálépett az iszákosság útjára.
Egyesek, akik egyáltalán nem állnak iszákos emberek
hírében, állandóan valamilyen enyhe izgatószer hatása alatt vannak. Izgatottak,
megbízhatatlanok, kiegyensúlyozatlanok. Biztonságban képzelik magukat, és
elmennek addig, amikor már minden gátlás megszűnik, és minden elv áldozatul
esik. Nagy elhatározásaik kudarcba fulladnak, és legjobb belátásuk sem elég
ahhoz, hogy állatias étvágyukat a józan ész uralma alatt tudják tartani.
A Biblia sehol sem hagyja jóvá a szeszes italok
fogyasztását. Az a bor, amit Krisztus vízből teremtett a kánai menyegzőn,
tiszta szőlőlé volt: must, amelyet "lelnek a fürtben". A Szentírás
ezt írja róla: "ne veszesd el, mert áldás van benne" (Ésa 65:8).
Krisztus volt az, aki az Ószövetségben így figyelmeztette
Izraelt: "A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, és valaki abba
beletéved, nem bölcs!" (Péld 20:1). Ő nem teremtett ilyen italt. Sátán
akarja rávenni az embert olyan mértéktelenségre, amely értelmét elhomályosítja,
és a lelki dolgokkal szemben érzéketlenné teszi. Krisztus pedig azt tanítja,
hogy hajtsuk igába alacsonyabb rendű hajlamainkat. Ő sohasem teszi az ember elé
azt, ami kísértés lehet számára. Egész élete az önmegtagadás mintaképe volt.
Azért viselte el értünk negyvennapos pusztai böjtölésével a legsúlyosabb próbát
- ami súrolta az emberi tűrőképesség határát -, hogy megtörje az étvágy
hatalmát. Krisztus volt az, aki úgy rendelkezett, hogy Keresztelő János ne
igyék se bort, se részegítő italt. Krisztus volt az, aki hasonló
önmegtartóztatást parancsolt Manoah feleségének is. Krisztus nem cáfolta meg
saját tanítását. Az erjedetlen bor, amellyel ellátta a menyegző vendégeit,
egészséges és üdítő ital volt. A Megváltó és tanítványai ilyen bort használtak
az első úrvacsorán. Ilyen bort kell mindig az úrvacsorai asztalra tenni a
Megváltó vérének jelképeként. Ezt a szent szolgálatot Isten léleküdítő, életadó
alkalomnak szánta. Semmi olyant sem szabad beleszőni, ami bűnös célt is
szolgál.
Annak a fényénél, amit a Szentírás, a természet és a józan
ész a szeszes italok fogyasztásáról tanít, hogyan foglalkozhatnak keresztények
sörkészítéshez való komlótermeléssel, bor vagy almabor előállításával, illetve
eladásával? Ha úgy szeretik felebarátaikat, mint önmagukat, hogyan
segédkezhetnek a nekik szánt csapda felállításában?
Az iszákosság sokszor otthon kezdődik. Az egészségtelen,
zsíros ételek gyengítik az emésztőszerveket, és az emberben még izgatóbb
táplálék után keltenek vágyat. Ezzel az ember arra szoktatja étvágyát, hogy
egyre nehezebb ételeket kívánjon; mind gyakrabban igényli az izgató dolgokat és
egyre nehezebben tud ellenállni nekik. Szervezete többé-kevésbé megtelik
méreggel, és minél gyengébb lesz, annál inkább kívánja ezeket a dolgokat. A
rossz irányba tett egyetlen lépés utat készít a következőnek. Sokan asztalukról
száműzik ugyan a bort és az egyéb részegítő italokat, mert nem akarnak
vétkezni, de telerakják olyan ételekkel, amelyek szomjúságot keltenek részegítő
italok után; és ennek a kísértésnek szinte lehetetlen ellenállni. A rossz
étrendi szokások tönkreteszik az egészséget, és előkészítik az iszákosság
útját.
Rövid időn belül nem sok szükség lenne mértékletességi
hadjáratokra, ha a fiatalokba, akik a társadalmat formálják és alakítják,
beleplántálnák a mértékletességi elveket. A szülők saját otthonukban indítva
hadjáratot a mértéktelenség ellen, már kicsi korukban tanítsák meg gyermekeiket
az elvek követésére, és akkor reménykedhetnek a sikerben.
Az anyáknak szerepük van gyermekeik helyes szokásainak és
jó ízlésének kialakításában. Formáljátok étvágyukat; utáltassátok meg velük az
izgatószereket! Neveljétek gyermekeiteket erkölcsi bátorságra, környezetük
bűnös dolgainak elutasítására! Tanítsátok meg őket mások erős befolyásával
szembeni megingathatatlan ellenállásra! Inkább ők befolyásoljanak másokat a
jóra!
Nagy erőfeszítések történnek az iszákosság legyőzésére, de
sok erőfeszítés nem a helyes dolgokra összpontosul. A mértékletességi reform
képviselőinek tudniuk kellene, hogy milyen bajok származnak az egészségtelen
ételek, az erős fűszerek, a tea és a kávé fogyasztásából. Jó munkát kívánunk
mindazoknak, akik a mértékletességi szolgálatban munkálkodnak; de arra kérjük
őket, hogy tanulmányozzák jobban annak a bűnnek az okát, amely ellen harcolnak,
és igyekezzenek következetesek lenni a reformokban.
Ismételten hangoztatni kell az emberek előtt, hogy értelmi
és erkölcsi képességeik helyes egyensúlya nagymértékben testi állapotukon
múlik. Mindenféle kábítószer és természetellenes doppingszer, amely legyengíti
és lerontja az ember fizikumát, negatívan befolyásolja értelmi és erkölcsi
világát is. Az iszákosság a világ erkölcsi romlottságának egyik forrása. Az
eltorzult étvágy kielégítésével az ember elveszíti a kísértésekkel szembeni
ellenálló képességét.
A mértékletességi reformátorok feladata az embereket ebben
a dologban nevelni. Tanítsák meg őket arra, hogy az egészséget, a jellemet, sőt
az életet is veszélyeztetik az izgatószerek, mert a lecsökkent energiát
természetellenes, görcsös tevékenységre ösztönzik.
Ami a teát, a kávét, a dohányzást és a szeszes italokat illeti - egyetlen biztos út van: nem érinteni, nem kóstolni, hozzá sem nyúlni! A teának, kávénak és hasonló italoknak ugyanaz a hatásuk, mint a szeszes italoknak és a dohánynak. Egyes esetekben éppoly nehéz lemondani róluk, mint az iszákosnak a szeszes italról. Azoknak, akik megpróbálják elhagyni ezeket az izgatószereket, egy ideig fájó hiányérzetük van. De kitartással le tudják győzni e kínzó vágyukat, és megszűnik hiányérzetük. A természetnek szüksége van egy kis időre a visszaélések kiheveréséhez; de adj neki esélyt, és amikor ismét magához tér, munkáját jól és becsületesen fogja elvégezni.
Mai Bibliai szakasz: Ezékiel 11
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Ez%C3%A9kiel%2011&version=KAR
Új protestáns fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Ez%C3%A9kiel%2011&version=NT-HU
Emberi tulajdonság, hogy hajlamosak vagyunk magunkat és a körülményeinket összehasonlítani másokéval, és amikor így teszünk, sokszor jobb színben látjuk magunkat. Nagy a kísértés, hogy gondolatban szétválasszuk a „mi” és az „ők” csoportját, és magunkat feljebb helyezzük, különösen, ha úgy érezzük, mi áldásokban részesülünk, a többiek pedig nem.
Júda 25 vezetője, akiket Ezékiel látott Jeruzsálemben helyzetüket a fogságban lévő honfitársaikéhoz hasonlítva mérték fel. Ők a szent városban, Dávid városában voltak, amazok pedig messze földön fogságban. Bárhonnan is nézzük, úgy tűnhet, hogy, akik Jeruzsálemben voltak, élvezték Isten kegyét, míg a Babilonban lévők nem.
Azt látjuk, hogy a 25 vezető is erre a feltételezésre jutott. A kifejezés a 3. versben: „ez a város a fazék, mi pedig a hús” az áldozati rendszerre utal, ahol a fazék jelentette az oltárt a hús pedig az áldozat „jó” része volt. A vezetők ezzel azt mondják, hogy akik Jeruzsálemben maradtak, azok Isten kegyeltjei, a Babilonban lévő hűséges foglyok pedig Isten ítélete alatt vannak, és haragját kell elszenvedniük.
Amikor meg vagyunk győződve róla, hogy jó helyen vagyunk, Isten mégis kiigazítja a gondolkozásunkat, az nagyon sokkoló lehet. Képzelheted, milyen meglepő volt hallani ezeknek a vezetőknek, hogy Isten ítélete alatt vannak. Ez a fordított gondolatmenet Ezékielt is megdöbbentette, mert együttérzően így kiáltott fel: „Ah, ah, Uram Isten, te véget vetsz Izráel maradékának!” (3. vers). Más szavakkal: „Ha ezekre az emberekre Jeruzsálemben ítélet vár, vajon megállhat bármelyikünk?”
Isten Ezékiel által küldött üzenete kijózanító. Azok, akik lázadtak ellene, vagy akik csak passzívan tettették a vallásosságot, Isten ítéletére számíthatnak. Isten dicsősége elpártolt azoktól, akik olyannak vallották magukat, amilyenek valójában nem voltak, és a helyzetük sötétnek mutatkozott.
De vegyük észre, Isten dicsősége nem távozott el teljesen. Az ítélet
ezek ellen az emberek ellen nem jelentette Isten népének a végét. A maradék
létezett. Megvolt Isten hűségeseinek maradéka (közülük néhányan Babilonban és
néhányan Júdában), és rövid időn belül megváltás várt rájuk.
Figyeljük meg: ahogy Isten jelenléte elhagyta a templomot és Jeruzsálemet, utoljára megállt a hegy felett a várostól keletre (22-23. v). Ez a hegy –amely később Olajfák hegye néven vált ismertté – nemcsak az a hely, ahol Jézus találkozik majd a tanítványaival, hanem ahonnan keresztre feszítése, eltemetése és halálból való feltámadása után a mennybe emelkedik. Ez az a hely, ahová visszatér majd népével a millenium után, lába megérinti majd a hegyet, amely kettéhasad, helyet adva a leszálló Új Jeruzsálemnek (Zak 14:4, Jézus élete, 829. oldal).
Csakúgy, mint Ezékiel napjaiban, ma is van egy maradék; egy maradék, akik megtapasztalják a megváltást a formális vallásosságból és abból, hogy valami mást éljenek, mint amit megvallanak. A maradék megváltása egyedül Isten dicsőségéből fakad, az Ő jelenlétéből szíved templomában. Jézus ott fog lakozni és megszabadít téged. Behívod Őt? Ha már meg is tetted, az nagyszerű hír! Dicsőség Istennek!
Dr. Eric Bates
282. heti olvasmány A NAGY ORVOS LÁBNYOMÁN 24-26. fejezeteihez (december 27 – január 2.).
Egy kis időt szántam egy meg nem nevezett betegem számára, hogy elmondhassa történetét, miközben a bibliakörre tartottunk. „Te minden kétséget kizáróan keresztény vagy. Ezért ne firtasd a dohányzási szokásaimat. Én kint dohányzom, biztonságos mértéket tartok, ami a passzív dohányzás káros hatásait csökkenti a szeretteim számára. Továbbá, a dohányzás meg sincs említve a Bibliában. És bár az étrendem nincs rendben, napoljuk el máskorra ennek megvitatását. Jézus is halat evett a feltámadása után, hogy megmutassa a tanítványainak, hogy Ő nem egy szellem.”
Hogy miért rossz döntés továbbra is az állati eredetű étrendet választani a modern életkörülmények mellett, annak oka a környezetvédelmi problémák, az állatokkal való kegyetlen bánásmód, az egészségre tett káros hatások, amelyeket az állattartás és a tejtermelés során használt hormonális adalékanyagok okoznak. Amikor a Bibliát írták, akkor a dohányzás még nem létezett. Isten szava viszont nem helyesli a helytelen életmódot. A WHO igazolt kutatásai szerint, „nem létezik olyan, hogy biztonságos szintű passzív dohányzás.” A tudományos kutatások igazolták Ellen White egészségügyi tanácsait, aki Isten szolgájaként figyelmeztetett az állati zsírok, a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a nikotinos élénkítőszerek és a mozgásszegény életmód veszélyeire. A legtöbb édesvizünket a modern iparágak mérgező anyagokkal fertőzték meg. Jézus idejében a vizek méreganyag-tartalma valószínűleg nem volt a közelében sem a mainak.
Ahogy János imádkozott és kívánta: amint jó dolga van lelkünknek, legyen jó dolgunk, és legyünk egészségek. (3Jn 1:2)
Időszerű üzenet
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés