Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Pátriárkák
és próféták 28. fejezetéhez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 28. fejezet 323. nap
Napjainkban
is milyen gyakran megtörténik, hogy az élvezet vágyát a "kegyesség
látszata" mögé rejtik. Az a vallás, amely megengedi, hogy az
istentisztelet szertartásai közben az emberek átadják magukat az önző vagy
érzéki vágyak kielégítésének, ma épp úgy elnyeri a sokaság tetszését, mint
Izrael napjaiban. Még mindig vannak ingadozó Áronok, akik miközben tekintélyes
helyet töltenek be az egyházban, engednek a nem megszenteltek kívánságainak,
így bátorítják őket a bűn elkövetésére.
Csak
néhány nap telt el azóta, hogy a héberek ünnepélyes szövetséget kötöttek
Istennel és engedelmességet fogadtak neki. Félelemtől remegve álltak a hegy
előtt az Úr szavaira figyelve: "Ne legyenek néked idegen isteneid én
előttem" (2Móz 20:3). Isten dicsősége még mindig ott lebegett a Sinai hegy
fölött a gyülekezet szeme láttára. Az izraeliták azonban elfordultak Tőle és
idegen isteneket kértek. "Borjút csináltak a Hóreb alatt, és hajlongtak az
öntött bálvány előtt. Felcserélték az ő dicsőségöket; ökörnek képével, amely
füvet eszik" (Zsolt 106:19-20). Mivel mutathattak volna ki nagyobb
hálátlanságot vagy vakmerőbb sértést Isten iránt, aki gyengéd Atyaként és
mindenható királyként jelentette ki magát nekik?
Mózest
az Úr a hegyen figyelmeztette a táborban lejátszódó hitehagyásra és utasította,
hogy késedelem nélkül térjen vissza. "Eredj, menj alá" - mondotta az
Úr - "mert megromlott a te néped, amelyet kihoztál Egyiptom földéből. Hamar
letértek az útról, amelyet parancsoltam nékik, borjúképet öntöttek magoknak,
azt tisztelik és annak áldoznak" (2Móz 32:7-8). Isten még kezdetben
megakadályozhatta volna ezt a mozgalmat. Hagyta, hogy idáig jusson, hogy az
árulásra és hitehagyásra kiszabott büntetésből mindenki tanuljon.
Isten
népével kötött szövetsége érvényét veszítette e hitehagyás miatt, és ezt mondta
Mózesnek: "[...] hagyj békét nékem, hadd gerjedjen fel haragom ellenök, és
törüljem el őket: Téged azonban nagy néppé teszlek" (2Móz 32:10). Izrael
népe - különösképpen a velük jött elegy nép - hajlamos volt az Isten elleni
lázadásra. Vezetőjük ellen is mindig zúgolódtak és gyakran megszomorították őt
hitetlenségükkel és nyakasságukkal. Nem kétséges, hogy nagyon fáradságos és
nehéz feladat volt az ígéret földjére való elvezetésük. Bűneikkel máris
átlépték Isten türelmének határát, és az igazság megkövetelte eltörlésüket. Az
Úr ezért elhatározta megsemmisítésüket, és Mózesből szándékozott hatalmas
nemzetet létrehozni.
"[...]
hagyj békét nékem [...] hadd [...] törüljem el őket". Ezek voltak Isten
szavai. Ha Istennek az volt a szándéka, hogy elpusztítja Izraelt, vajon ki
esedezhetett volna értük: Nagyon kevesen lennének olyanok, akik nem hagynák a
bűnösöket sorsukra. Nagyon kevesen lennének olyanok, akik nem cserélnék fel
boldogan a gürcöléssel, teherrel, áldozattal, hálátlansággal együttjáró
sorsukat egy könnyű és megbecsült életre, amikor Isten maga kínálja fel ezt a
lehetőséget nekik. Mózes azonban Isten haragjában is reményt látott. Isten szavai
ezek voltak: "Hagyj békét nékem". Mózes ezt nem közbenjárása
megtiltásának, hanem bátorításának értette. Arra következtetett, hogy semmi
más, hanem csak az ő [Mózes] imája mentheti meg Izraelt. Mert Isten megkíméli
népét, ha valaki imádkozik érte. Mózes könyörgött az Úrhoz, és ezt mondta:
"Miért gerjedne Uram a te haragod néped ellen, amelyet nagy erővel és
hatalmas kézzel hoztál vala ki Egyiptomnak földéről?" (2Móz 32:11).
Isten
tudtára adta, hogy ő is megtagadta népét. Úgy beszélt róluk mint: "[...] a
te néped, amelyet kihoztál Egyiptom földéből" (2Móz 32:7). Mózes azonban
alázatosan lemondott népe vezetéséről. Izrael népe nem az övé, hanem Istené:
"Miért gerjedne Uram a te haragod néped ellen, amelyet nagy erővel és
hatalmas kézzel hoztál vala ki Egyiptomnak földéről? Miért mondanák az
egyiptomiak" - érvelt Mózes - "mondván: Vesztökre vivé ki őket, hogy
elveszítse a hegyek között és eltörülje őket a föld színéről?" (2Móz 32:11-12).
Néhány
hónap telt el azóta, hogy Izrael elhagyta Egyiptomot. Szabadulásuk híre
elterjedt az őket körülvevő népek és nemzetek között. Félelem és rettenetesen
rossz előérzet fogta el a pogány népeket. Mindnyájan azt figyelték, vajon
Izrael Istene mit tesz az ő népéért. Ha most Isten elpusztítaná Izraelt,
ellenségeik ujjonganának, és Isten meg lenne gyalázva. Az egyiptomiak azt
állítanák, hogy az ő vádjaik igazak voltak, mert ahelyett, hogy áldozatot
mutattak volna be Istennek, maga a nép lett az áldozat. Nem mérlegelnék Izrael
bűneit; annak a népnek az pusztulása okát, amelyet ő, az Úr olyan feltűnő módon
kitüntetett, és amely nép mégis szégyent hozott az ő nevére. Milyen nagy
felelősség nyugszik azokon, akiket Isten megtisztelt azzal, hogy dicsőségessé
tegyék az ő nevét a földön. Milyen nagy gonddal kellene őrizkedniük attól, hogy
ne kövessenek el olyan bűnt, amely Isten ítéletét vonja rájuk és óvakodniuk
attól, hogy szégyen érje Isten nevét. Amikor Mózes közbenjárt Istennél
Izraelért, félénksége feloldódott mély felindultságában és szeretetében
azokért, akikért Isten vezetésével olyan sok mindent megtett. Az Úr
meghallgatta könyörgését, és elfogadta önzetlen imáját. Isten próbára tette szolgáját.
Megpróbálta tévelygő és hálátlan népe iránt érzett hűségét és szeretetét. Mózes
nemesen hordozta el ezt a próbatételt. Izraelért való fáradozása nem önző
indítékból fakadt. Isten választott népének jóléte drágább volt számára saját
személyes méltóságánál. Még annál a kiváltságnál is drágább volt, hogy atyjává
válhatott volna egy hatalmas nemzetnek. Isten meg volt elégedve Mózes
hűségével, szívének egyszerűségével és becsületességével, és mint hűséges
pásztorra, rábízta azt a nagy feladatot, hogy Izraelt az ígéret földjére
vezesse.
Mai Bibliai szakasz: 2 Királyok 11
Amikor Athália úgy érezte, hogy ő irányít,
hirtelen eljött a végső órája. Az Isten elleni cselekvés mindenképpen bukáshoz
vezet. Athália úgy gondolta, hogy mindenkit megöletett, és a királyság élén a
pozíciója megdönthetetlen, de nem vette észre, hogy Isten Jóást már a
születésétől fogva védelmezte. Isten nem engedte, hogy a bűn győzedelmeskedjen.
Másrészről viszont, Isten irányítása csak addig érvényes, amíg mi is hajlandóak vagyunk együttműködni vele. Istennek megvan a kiválasztott népe minden időkben. A mai történetben Jójada volt Isten eszköze arra, hogy visszavezesse a királyságot Isten kiválasztott népének a törvényeihez. Jól kigondolt terve volt, hogy hogyan védje meg Jóást, és felülről kapott bölcsessége, hogy gondoskodjon Jóás megkoronázásáról, és átadja neki az ország irányítását.
Néha úgy gondoljuk, hogy mivel Isten irányít, megtehetjük, hogy mindent Istenre hárítsunk, abban bízva, hogy minden jól és gördülékenyen halad majd előre. Ez nem igazságos sem Istennel, sem embertársainkkal szemben, hogy mi magunk nem tervezünk, és nem szervezünk meg semmit. Valójában Isten akarata akkor teljesül legjobban, amikor mi is tesszük a saját dolgunkat.
Amikor a bűn vereséget szenved, fontos, hogy Istennel kössünk szövetséget, úgy, ahogy Jójada tette. „És kötést tőn Jójada az Úr, a király és a nép között, hogy ők az Úrnak népe lesznek" (17. vers). A földi ígéretek gyakran megbuknak, de az eltökéltség, hogy Istent követjük, és az Ő kiválasztott népéhez akarunk tartozni, az első lépés az Istennel való kibékülés útján.
Daniel Jiao
44. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 28. fejezetéhez
(máj. 29-jún 4.).
Áron példája, amikor
Mózes felment a hegyre, arra késztet, hogy a saját választásaim fölött tűnődjek
el. Amikor nyomással szembesülök, a tömeggel tartok, vagy kitartok az elveim
mellett? Az a vágyam, hogy olyan ember legyek, aki arra ösztönzi a körülötte
lévőket, hogy azt tegyék, ami a helyes, az Istennek tetsző dolgot. Hihetetlenül
fontos, hogy a vezetők számonkérhetők legyenek.
Beleborzongok, amikor olyanokról hallok, akik
nyilvános bűnbe esnek, főképp, ha egyházi vezetőkről van szó. Ez Krisztus
testére, az egész egyházra kihatással lesz: „Isten szemében nincs szörnyűbb
gonoszság, mint mások bűnre való ösztönzése.” (PP 323)
Hála Istennek az Ő kegyelméért! Isten
kegyelme lélegzetelállító, ahogy Áronnal bánt. Áron nem vállalt felelősséget
Izrael bűnéért. „Az emberek – ők tették. Bedobtam az arany fülbevalókat a
tűzbe, és hoppá, már el is tűntek! És lett belőlük aranyborjú!” Mégis, amikor
Áron bűnbánatot tartott, Isten visszaállította őt a főpapi tisztségbe. Ez
lenyűgöző! Csak azok lesznek megbüntetve, akik megmaradnak a lázadásban,. Isten
irgalmassága elképesztő.
Őrizzük meg szívünkben mára ezt a régi
dicsőítést: „Merj Dániel lenni, merj a tömegből kitűnni. Merj biztos céllal
bírni, merd ezt másokkal tudatni!”
Jan White
Associate Pastor
Simi Valley
Seventh-day Adventist Church, California
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése