Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Gondolatok Bírák könyve 3. fejezetéből
A
fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli
Gáspár fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Bir%C3%A1k%203&version=KAR
Új
protestáns fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=B%C3%ADr%C3%A1k%203&version=NT-HU
Kommentben leírhatod építő gondolataidat a fejezet
üzenetéről. Ha e-mailben kaptad meg az olvasmányokat, válaszlevélben írhatod
meg gondolataidat vagy kommentet írhatsz ide: https://www.facebook.com/higgyetekazoprofetainak
A Bírák könyvének 3. fejezete emlékeztet minket Isten
végtelen, mindenre kiterjedő hatalmára. Ebben a fejezetben egy olyan Istent
láthatunk, aki nem nézi tétlenül, közönyösen, elidegenedetten és passzívan az Ő
népének döntéseit. Nem csak egyszerűen megengedi az okozatot és a következményt
Izrael döntéseiben, hogy minden a természetes rendjén haladjon, hanem egy olyan Istent látunk, aki aktívan tesz
egyrészt azért, hogy fegyelmezze, másrészt azért, hogy megszabadítsa az Ő
népét. Amellett, hogy egészen valószínűtlen módon támaszt olyan szabadítókat,
mint Othniel, Ehud és Sámgár; Isten az, aki Kusán-Risathaimnak kezére adva
folyamatosan munkálkodva fegyelmezi Izráelt. Isten ténylegesen megerősíti Eglon
kezeit azután, hogy Izráel ismét gonoszságot művel Isten szeme láttára.
Felismerve azt, hogy Isten szándékosan erősítette meg az Ő
népének ellenségeit, hogy végső célként visszatérítse az akaratos népet
önmagához, az jut eszembe, mennyire nem „bedobozolható” a mi Istenünk. Mi nem
tudjuk Őt belerakni egy dobozba, és korlátozni azt, hogy mit tud, vagy mit nem
tud tenni. Különös, kifürkészhetetlen tettek mutatkoznak meg itt tökéletes
összhangban az Ő céljaival és útjaival. Ezeket a leírásokat olvasva érzem, hogy
csendes tiszteletre hív engem, és bizalomteljes engedelmességre az Egyetlen
iránt, akinek a tervei és cselekedetei felettem állnak. Hogyan munkálkodik ma
Isten a mi életünkben? Lehetséges, hogy Ő olyan módon próbál meg, fegyelmez,
vagy ment meg minket, amit abban a pillanatban nem értünk? Mindenképpen
megbízol Istenben?
Brennon Kirstein
Olvasmány – E.G. White PÁTRIÁRKÁK
ÉS PRÓFÉTÁK 41-42. fejezet
41. fejezet – HITEHAGYÁS A JORDÁNNÁL (1.
rész)
4 Mózes 25
Izrael győztes seregei örömteli szívvel
és Istenben megújult hittel tértek vissza Básánból. Már értékes területet
vettek birtokba, és biztosak voltak Kánaán közvetlen bevételében. Az ígéret
földjétől csak a Jordán választotta el őket. A folyó túloldalán pálmafáktól
árnyékolt gazdag síkság terült el, amelyet zöldellő növények borítottak és
bővizű forrásokból eredő folyók öntöztek. A síkság nyugati határánál Jerikó
tornyai és palotái emelkedtek, így pálmafa-ligeteitől övezve "pálmafák
városának" nevezték (5Móz 34:3).
A Jordán keleti partján a folyó és a
magas fennsík között - amelyen már átvonultak -, több kilométer széles síkság
terült el a folyó mentén. E védett völgy forró égövi éghajlatú volt; itt virult
a sittim vagy akácfa, amelyről a völgyet Sittim völgyének nevezték. Itt
táboroztak az izraeliták és a folyó mentén húzódó akácliget megfelelő nyugalmat
biztosított nekik. {PP 453.2}
De e vonzó környezetben oly bűnnel
találkoztak, amely a felfegyverzett hatalmas seregnél, vagy a puszták
vadállatainál is veszedelmesebb volt. E természetadta előnyökkel rendelkező
vidéket tisztátalanná tették lakói. Főistenük a Baál nyilvános tiszteletein
állandóan a legromlottabb és a leggonoszabb jeleneteket mutatták be. Mindenfelé
helyeket jelöltek ki a bálványimádásra és kicsapongásra, maguk a nevek is a nép
erkölcstelenségének és romlottságának sugalmazóivá lettek.
Ez a környezet Izrael népére fertőző
hatással volt. Kényelmes és tétlen életük létrehozta az erkölcsromboló
hatásokat és Istentől öntudatlanul elpártolva olyan állapotba jutottak,
amellyel a kísértés könnyű prédájává váltak.
A Jordán melletti táborozás ideje alatt
Mózes megtette az előkészületeket Kánaán elfoglalására. A nagy vezetőt teljesen
lefoglalta ez a feladat, de a nép számára a bizonytalanság és a várakozás ideje
megpróbáltatást jelentett. E néhány hét eltelte előtt, történelmüket
tönkretette az erénytől és a becsületességtől való eltávolodás.
Izrael először alig érintkezett pogány
szomszédaival, de idővel midiánita nők lopakodtak be a táborba. Megjelenésük
nem keltett riadalmat, nyugodtan folytathatták tervüket úgy, hogy ez Mózes
figyelmét sem keltette fel. E nők célja az volt, hogy a zsidókkal való
kapcsolatukkal őket Isten törvényének áthágására csábítsák, figyelmüket a
pogány szertartásokra és szokásokra irányítva bálványimádásra késztessék.
Indítékaikat a barátság leple alá rejtették, úgyhogy még a nép felügyelői sem
gyanakodtak.
Bálám tanácsára a moábiták királya
isteneik tiszteletére nagy ünnepséget rendezett és titokban megbeszélték, Bálám
vegye rá az izraelitákat a részvételre. Nem volt nehéz számára a cél elérése,
miután őt Izraelben is Isten prófétájának tartották. A nép nagy része vele ment
az ünnepség megtekintésére. Tiltott területre merészkedtek s így Sátán hálójába
kerültek. Zenétől és tánctól mámorosan, a pogány papnők szépségétől elbűvölve,
megszegték Isten iránti hűségüket. Amint egyesültek a mulatságban és lakomában,
a bor fogyasztása eltompította értelmüket. A szenvedély úrrá lett felettük, s
miután lelkiismeretüket ily módon beszennyezték, a moábiták rábeszélték őket a
bálványok előtti meghajlásra. Áldozatot vittek pogány oltárokra és részt vettek
a szertartásokon.
Nemsokára a méreg halálos fertőzésként
terjedt Izrael táborában. Azok, akik a harcban legyőzték ellenségeiket,
legyőzettek a pogány asszonyok ravaszsága által. A nép megbabonázottnak
látszott. Vezetői és fejedelmei jártak elől a törvényszegésben és a nép közül
sokan bűnösök voltak abban, hogy a hitehagyás nemzetivé lett. "És
odaszegődék Izráel Bál-Peórhoz" (4Móz 25:3). Amikor Mózes felfigyelt erre
és észrevette a gonoszságot, az ellenség annyira eredményes volt, hogy az
izraeliták már nemcsak részt vettek Peór hegyeinél a féktelen imádatban, hanem
saját táborukban is kezdték gyakorolni a pogány szertartásokat. Az ősz vezető
felháborodott és Isten haragja fellobbant.
Gonosz mesterkedésük megtette azt, amit
Bálám minden varázslása sem tudott elérni - elválasztották őket az igaz
Istentől. A gyorsan bekövetkező ítélet rádöbbentette a népet szörnyű bűnére.
Borzasztó pestisjárvány tört ki a táborban, melynek hamarosan tízezrek estek
áldozatul. Isten elrendelte, hogy e hitehagyás vezetőit a bírák öljék meg. A
parancsnak azonnal engedelmeskedtek. A bűnösöket megölték, azután holttestüket
az egész nép szeme láttára felakasztották, hogy - látván a vezetőkkel való ily
szigorú bánásmódot - a gyülekezet érezhesse Istennek bűneiktől való undorát és
irántuk való haragjának borzalmát.
Mindnyájan érezték a büntetés
igazságosságát, s a nép a szent sátorhoz sietett, sírva és mély alázattal
vallotta be vétkét. Mialatt ők Isten előtt sírtak a sátor ajtajánál, és a
csapás még szedte halálos áldozatait, s a bírák rettenetes megbízatásukat hajtották
végre; Zimri, az előkelő izraeliták egyike merészen jött a táborba egy
midiánita parázna nő "a midián fejedelem leánya" társaságában, aki őt
sátorába kísérte. Sohasem volt a bűn merészebb vagy konokabb. Bortól
felhevülten, Zimri bűnével "Sodoma módjára" kérkedett (Ésa 3:10)) és
gyalázatát dicsőítette. A papok és vezetők fájdalmukban és megalázottságukban
sírva borultak le "a tornácz és az oltár között" (Jóel 2:17). Remegő
szívvel kérték Istent, kímélje meg népét és ne hagyja szégyenben örökségét,
amikor Izrael eme fejedelme az egész gyülekezet szeme láttára kérkedik bűnével,
mintha kihívná Isten bosszúját és gúnyolná a nemzet bíráit. Fineás, Eleázár pap
fia felkelt a gyülekezet közül és dárdát ragadván "beméne az izraelita
férfi után a sátorba, és általdöfé mindkettőjüket" (4Móz 25:8). Így
megszűnt a csapás, s ezért a papot, aki végrehajtotta az isteni ítéletet, egész
Izrael előtt tisztelték és néki és egész házának örökre megerősítetett a
papság.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése