2017. október 17., kedd

Higgyetek az Ő prófétáinak - október 17 - KEDD - Ezékiel 27

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 46. fejezet 827. nap

Míg Sátán arra akarta rávenni a médó-perzsa birodalom legmagasabb méltóságait, hogy vonják meg kegyeiket Isten népétől, angyalok munkálkodtak a száműzöttek ügyéért. Az egész menny érdeklődéssel kísérte ezt a küzdelmet. Dániel próféta írásaiból bepillantást kapunk a jó és a gonosz közötti erők hatalmas harcáról. Gábriel három héten át tusakodott a sötétség hatalmaival, hogy meghiúsítsa azok munkáját, akik Círuszt befolyásolni akarták. Mielőtt pedig a küzdelem lezárult, maga Krisztus jött Gábriel segítségére. "A perzsa birodalom vezére ugyan utamat állta huszonegy napig - mondta Gábriel -, de Mikáél, az egyik legfőbb vezér, segítségemre jött. Ezért kellett ott maradnom a perzsa birodalomban" (Dán 10:13). A menny megtett Isten népe érdekében mindent, amit tudott, és végül győzött. Az ellenség erőit féken tartotta Círusz egész idejében és fiának, Cambysesnek mintegy hét és fél évig tartó uralkodása alatt.

Ez a csodálatos alkalmak ideje volt a zsidók számára. A menny leghatalmasabb erői munkálkodtak a királyok szívén, és Isten népének az volt a feladata, hogy a lehető legnagyobb buzgósággal valósítsa meg Círusz rendeletét. Nem lett volna szabad semmilyen fáradságot sem sajnálniuk a templom és a szolgálatok, valamint a júdeai otthonuk helyreállítására. Sokan nem mutattak erre készséget Isten hatalma megnyilvánulásának idején. Ellenségeik szívós kitartással helyezkedtek velük szembe, és az építőkön egyre inkább erőt vett a csüggedés. Egyesek nem tudták a szegletkő letételénél lejátszódó jelenetet elfelejteni, amikor sokan kifejezték a vállalkozással szembeni bizalmatlanságukat. Amikor pedig a samaritánusok még tolakodóbbakká lettek, a zsidók közül sokan megkérdőjelezték, hogy egyáltalán eljött-e az újjáépítés ideje? Ez az érzés csakhamar általánossá lett. Sok munkás csüggedten és elkedvetlenedve tért vissza otthonába, hogy az élet hétköznapi dolgaival foglalkozzanak.

Cambyses uralkodása alatt a templomépítés munkája lassan haladt. Az ál-Smerdist, ezt a gátlástalan csalót (akit Ezsd 4:7 Artahsasztának nevez) pedig uralkodása alatt a samaritánusok rávették arra, hogy rendelettel tiltsa meg a zsidóknak a templom és a város újjáépítését.

Több mint egy évig elhanyagolták, és majdnem egészen abba hagyták a templomépítést. A nép otthon maradt, és igyekezett földi jóléthez jutni, de helyzetük siralmas volt. Dolgoztak, ahogy csak tudtak, de nem mentek semmire. Mintha a természeti erők összeesküdtek volna ellenük. Mivel a templomot romokban hagyták, az Úr pusztító aszályt küldött rájuk. Azelőtt termékennyé tette mezőiket és kertjeiket, jóindulata jeleként adott nekik gabonát, szőlőt és olajat. De visszavonta áldását, mert önzően használták e bőkezű ajándékokat.

Ilyen állapotok uralkodtak Dárius Hystaspes királysága elején. A zsidók szánalmas helyzetben voltak mind lelki, mind földi dolgaikban. Oly sokáig zúgolódtak és kétségeskedtek, oly sokáig helyezték előtérbe személyes érdekeiket, fásultan szemlélve az Úr templomának romjait, hogy sokan szem elől tévesztették azt a célt, amelyért Isten visszahozta őket Júdeába. Ez a mondás járta: "Nem jött még el az Úr háza újjáépítésének ideje" (Hag 1:2).

De Isten még ebben a sötét órában is bátorította a benne bízókat. Elhívta Aggeus és Zakariás prófétát, hogy megoldást hozzanak a válságban. Isten szolgái megrázó bizonyságtételekben tárták fel a nép szenvedésének okát. Azért nem boldogulnak földi dolgaikban, mert nem Isten ügyét teszik első helyre - mondták a próféták. Ha a zsidók megdicsőítenék Istent, s az Őt megillető tiszteletüket és hódolatukat azzal fejeznék ki, hogy a templom építését elsődleges feladatuknak tartják, így biztosítanák Isten jelenlétét és áldását.

Mai Bibliai szakasz: Ezékiel 27

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Figyeljük meg a következő kijelentéseket: Volkswagened német. A vodkád orosz, pizzád olasz, kebabod pedig török. demokráciád görög. Brazil kávét iszol, amerikai filmeket nézel.  A teád ceyloni. Indiai inget viselsz, és szaúd-arábiai üzemanyaggal jársz.  Arab számokat használsz, és latin betűkkel írsz. És még te panaszkodsz, hogy bevándorló a szomszédod? Szedd össze magad! (Idézet az „Egy igaz aktivista” Facebook-oldalán 2014 június 13.-án megjelent bejegyzésből.)

Nem mindnyájan engedhetjük meg magunknak a német autót. Néhányan kihagyjuk a vodkát, mások pedig a kávét. Megint mások nem demokráciában élnek. Mégis megértjük a fenti idézet jelentését.

Nagy, globális faluként tekintünk manapság a világra. Mégis, ma sincsen kozmopolitább hely, mint az ősi Tírusz volt. De nem állt fenn sokáig. Tírusz lerombolásának napján az összes király, kereskedő, akik szerették, eltávolodott a babiloniak pusztításától rettegve.  Siratták Tirusz pusztulását, fejüket leborotválva, mint Jób, és kecskeszőrbe öltöztek keserű sírással és jajgatással. A látomás valóra vált. Mégsem csak magát Tíruszt gyászolták, hanem a gazdagságot, amit általa szereztek és a biztonságuk illúzióját, amit most nélkülözniük kellet.  Már nem hűségesek Tíruszhoz, olyanok, mint a prostituált szeretők Ezékiel könyvének 23. fejezetében.

 A globalizáció hamis biztonság érzetébe ringathat minket. Ha egy helyet támadás ér, mindenütt szenvednek miatta. Kétségtelenül az önös érdek érvényesül és egy darabig béke lesz.  János a Jelenések könyvének szerzője Ezékiel kifejezéseivel mutatja be Babilon végső összeomlását, amikor a kereskedők és a királyok ismét siránkozni fognak, de nem Isten szerinti búsulással (Jel 18:9-24).

A valódi békességhez csak egyetlen út vezet. Az igazi Békesség Fejedelme. Ne engedjük, hogy a világ csillogásának engedve valaha is másképpen higgyük!

Ross Cole

116. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 46. fejezetéhez (október 15-21.).

Mary Mallon epehólyagja tífusszal volt fertőzött, de ennek nem voltak tünetei. Ahol csak ő főzött szakácsnőként, majdnem mindig tífuszjárvány tört ki. Az orvosok azt tanácsolták neki, hogy vetesse ki a fertőzött epehólyagját, de ő nem hitte el, hogy ő a járvány hordozója. Nem adta fel a szakácsságot, és az emberek körülötte folyamatosan megbetegedtek és meghaltak. Megkapta a „Tífuszos Mary” becenevet.

Amikor az izraeliták elkezdték helyreállítani a templomot, a szomszédos szamaritánusok felajánlották segítségüket. A segítség csak jól jöhet, igaz? Hiszen végül is „sok ember könnyedén dolgozik”. Azonban ezek a szamaritánusok a bálványimádás fertőzését hordozták. Nem gondolták, hogy ők maguk fertőzöttek. Azt állították, hogy a bálványaik pusztán az igaz Istenre emlékeztetik őket, azonban ha az izraeliták elfogadták volna a segítségüket és szövetségre lépnek velük, a bálványimádás előtt nyitották volna meg az ajtót.

Milyen gyakran találkozunk mi is manapság ugyanazzal a kísértéssel? Milyen gyakran vagyunk megkísértve azzal, hogy fogadjunk el segítséget, még akkor is, ha ez a vallási szabadságunk korlátozását jelenti? Megalkudni azért, hogy vonzóak legyünk a tömeg számára? Megkérdőjelezhető cselekedeteket folytatni azért, hogy elkerüljük, hogy egy barátot vagy egy csoportot zavarjunk? Hangozhatnak ezek bármilyen jól is emberi szemszögből, Isten szemében ezek nagyon veszélyesek. Isten képes eltávolítani a fertőzést és tisztává tenni a szívünket, de ehhez teljes odaszánást vár tőlünk. Isten nagyobb dolgokat tud elérni kevés emberrel, akik teljesen odaszánták magukat neki, mint nagyobb számú embercsoporttal, akik megalkuvóak.

„Nem köthetünk egyezséget – elveinkkel megalkudva – azokkal, akik nem félik Istent.” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 354.  o.).

Lisa Ward
a Country Life hetednapi adventista gyülekezet jegyzője
Cleburne, Texas

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése