Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 20. fejezet 667. nap
A kor szokása szerint Naámán kérte Elizeust, hogy drága
ajándékot fogadjon el. A próféta azonban visszautasította. Nem fogadhatott el
fizetséget azért az áldásért, amelyet az irgalmas Isten árasztott. "Az élő
Úrra mondom, ...hogy nem fogadok el semmit! Bár unszolta, hogy fogadja el, ő
hajthatatlan maradt."
"Akkor ezt mondta Naamán: Ha nem fogadod el, akkor
viszont adass szolgádnak annyi földet, amennyit egy pár öszvér elbír, mert nem
készít többé szolgád sem égőáldozatot, sem véresáldozatot más istennek, csak az
Úrnak! Csak azt az egy dolgot bocsássa meg az Úr a te szolgádnak, hogy amikor
az én uram bemegy Rimmón templomába, hogy ott leboruljon, és az én kezemre
támaszkodik, én is leborulhassak Rimmón templomában. Azt, hogy én leborulok
Rimmón templomában, bocsássa meg az Úr a te szolgádnak!"
És monda néki Elizeus: "Menj el békével!"
Géházinak, Elizeus szolgájának, az évek során alkalma nyílt
arra, hogy a gazdája életét és munkáját jellemző önmegtagadó lelkületre
eljusson. Kiváltsága volt, hogy nemes lelkű zászlóvivő váljék belőle az Úr
seregében. Régóta megkaphatta volna a menny legnagyszerűbb ajándékait, de
elfordult tőlük és helyettük a világi gazdagság hitvány csillogását kívánta.
Most kapzsi lelkének titkolt vágyai arra késztették, hogy engedjen a mindent
elsöprő kísértésnek. "Lám - okoskodott magában -, az én uram kímélte ezt
az arámi Naamánt, és nem fogadta el tőle, amit hozott. ...utánafutok, hogy
kapjak tőle valamit!" Így történt, hogy titokban utánafutott Géházi
Naámánnak.
Mai Bibliai szakasz: Prédikátor
10
A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Salamon egy
összehasonlítással kezdi a fejezetet, az illatszerkészítés kényes folyamatát
hasonlítja össze a hívő ember életének még kényesebb folyamatával, aminek
folyamán szeretne tökéletes bizonyságtevővé válni, különösképpen abban az
esetben, ha bölcs és tiszteletre méltó ember hírében áll.
A régi időkben egy
döglött légy – akármilyen kicsiny, jelentéktelen és ártalmatlan – fel tudta
borítani az eszenciák és olajok egyensúlyát az illatszerekben. Az ily módon
elrontott illatszereket kidobták. Ez történik egy kis harag, egy rossz szó, egy
jellemhiba vagy rossz szokás esetében is. Ezek közül mindegyik hatástalanítja
az ember jó befolyását.
Salamon különböző
ábrázolások segítségével bátorít bennünket arra, hogy bölcsek legyünk, és
mindig Isten akaratával összhangban döntsünk. Nem számít, hogy milyen idősek
vagyunk, vagy milyen felelős pozíciót töltünk be, mindannyian tehetünk ostoba
dolgokat.
Mit jelent bolondnak
lenni, vagy bolond módjára cselekedni? Azt jelenti, hogy ügyetlenek vagyunk,
logika és értelem nélkül teszünk dolgokat. Ez oda vezet, hogy nem bölcs módon
cselekszünk, ami makaccsá tesz, és akár még az őrületbe is kergethet. Egy
ostoba személy nem csak önmagának árt, hanem a környezetében élőknek is.
Ezzel szemben Salamon
azt mondja nekünk, hogy legyünk gazdagok a bölcsességben (5. vers), nem keresve
földi elismerést. A bölcsesség hatékony segítség a különböző feladataink és
kötelességeink teljesítésében. Azzal a tanáccsal zárja a fejezetet, hogy vigyázzunk
a kiejtett szavainkra. A bölcs ember keveset beszél, tudja, hogy mit mond, és
elkerüli, hogy félreértsék szavait.
Imádkozhatunk így:
„Uram! Adj nekem bölcs és értelmes szívet, hogy helyesen
értsek és beszéljek, és méltóképpen tudjalak téged bemutatni másoknak. Ámen.”
Roberto O. Gullón
az Argentin Unió titkára
Dél-amerikai Divízió
93. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 20. fejezetéhez (április
május 7-13.).
Csak úgy mint Naámán
esetében, az életemben volt olyan szakasz, amikor nem voltam hívő, sőt,
méltóságomon aluliként gondoltam rá. De jelen volt egy „kislány” az életemben,
aki, miközben súlyosan kínzott a lelki bélpoklosság, a világegyetem Istenéhez
vezetett minket. Reménytelennek éreztem magamat, és kétségbeesetten kutattam
Isten után. Ugyanakkor, csak úgy, mint Naámán, én is büszkén közeledtem
Istenhez, és azt vártam tőle, hogy úgy állítson szolgálatba, ahogyan én akarom.
Eleinte megdöbbentem és visszahőköltem Isten hitre és alázatosságra történő
hívásától.
Arra jöttem rá, hogy
Isten orvossága a lelki bélpoklosságomra ugyanaz, mint a Naámáné: Isten
kegyelme szerint cselekedni a hitben és meggyógyulni. Bár nem volt olyan
tűzijáték, mint amit először vártam, Isten ajándéka szeretet és remény
szikráját élesztette fel bennem. Az örömtől elragadtatva vissza akartam adni
Istennek valamennyit az új életből, amiben részesített. Ugyanakkor,
kényelmetlennek érezvén Isten bámulatos szeretetét, csorbítottam ajándéka
értékén azzal, hogy ragaszkodtam hozzá, hogy jócselekedetekkel megfizessem az
árát.
Isten ítélete Géházi
önző cselekedete felett figyelmeztetést jelent számunkra, hogy Isten ajándéka
ennyi csak: ajándék. Isten soha nem akarta, hogy megpróbáljuk kiérdemelni vagy
megvásárolni az ajándékát, a megváltás és kibékítés ajándékát, amelyért Jézus
már megfizetett. És mégis, Géházi kapzsisága ellenére, Naámán énekelve tért
vissza, Jahvét, az ő Gyógyítóját dicsőítve, Őt, aki meggyógyít, és maga a
gyógyír a mi bűneinkre.
Joseph Washburn
ARISE Intern
Storyline Adventist
Church
Eugene, Oregon USA
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése