Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 38. fejezet 1441. nap
38.
Pál, a fogoly
"Mikor azért Jeruzsálembe jutottunk, örömmel fogadának
minket az atyafiak. Másnap pedig beméne Pál velünk együtt Jakabhoz, és a vének
mindnyájan ott valának." (Apcs. 21, 17. 18.)
Ez alkalommal Pál és kísérői átnyújtották a jeruzsálemi mű
vezetőinek az adományokat, amelyeket a pogánykeresztények küldtek a zsidó
testvérek között lévő szegények támogatására. Ezen összegek begyűjtése az
apostolnak és munkatársainak sok idejébe, aggodalmába és fáradságos munkájába
került. Az összeg, melynek nagysága jóval felülmúlta a jeruzsálemi vének
várakozásait, a pogány hívők sok áldozatáról, sőt nagy nélkülözéseiről
tanúskodott.
Ezek az önkéntes adományok bizonyították a pogánykeresztyének
hűségét Istennek az egész világon megszervezett műve iránt, melyeket hálás
elismeréssel kellett volna fogadniuk; azonban Pál és társai is világosan
látták, hogy éppen hallgatóságuk között, akik előtt most állottak, voltak
többen, akik nem tudták értékelni a testvéri szeretet e lelkületét, mely ezeket
az adományokat megérlelte.
A pogányok közötti evangélizálás kezdetén néhányan a
jeruzsálemi vezető testvérek közül, régi előítéleteikhez és gondolatmenetükhöz
ragaszkodva, nem szívesen működtek együtt az apostollal és társaival.
Aggodalmukban, hogy megtartsanak néhány jelentéktelen formaságot és ceremóniát,
szem elől tévesztették azokat az áldásokat, melyek mind számukra, mind közös
szívügyük számára fakadtak volna, ha az Úr művének valamennyi ágát egységbe
tömörítik. Noha mindenkor a keresztyén gyülekezet érdekeit védték, mégsem
tudtak lépést tartani Isten előrelátó gondviselésének követelményeivel. Emberi
bölcsességgel megkísérelték, hogy fölösleges korlátokat állítsanak az Isten
művében dolgozó munkások elé. Ily módon alakult ki egy csoport, olyan
férfiakból, akik személyesen nem ismerhették fel a változó körülményeket és
különböző szükségleteket, amelyekkel a munkásoknak a külterületeken számolniuk
kellett, de mindazáltal jogot formáltak arra, hogy ők írják elő a
munkamódszereket a pogányok között dolgozó testvéreknek. Úgy képzelték, hogy az
evangélizálást, a hithirdetést teljesen nézeteik szerint kellene végezni.
Több év múlt el azóta, hogy a jeruzsálemi testvérek, más
vezető gyülekezetek kiküldötteivel együtt, tüzetesen tanácskoztak azon
bonyolult kérdések felett, amelyek a pogányokért munkálkodó evangélizálás
munkamódszereire vonatkoztak. Ennek a tanácskozásnak eredményeként a
hittestvérek megegyeztek abban, hogy bizonyos előírásokra és szokásokra
vonatkozólag, beleértve a körülmetélkedést, határozott utasításokat adnak.
Éppen ezen a nagygyűlésen állapodtak meg egyöntetűen abban,
hogy Barnabást és Pált munkásokként ajánlják a keresztény gyülekezeteknek, mint
akik méltók a hívők bizalmára.
Azok közül, akik ezen a gyűlésen jelen voltak, többen
élesen kifogásolták az apostolok munkamódszereit, kiknek feladatuk volt, hogy
hirdessék az evangéliumot a pogányok között. Azonban a tanácskozás folyamán
mélyebb betekintést nyertek Isten terveibe; azután pedig hittestvéreikkel
teljes egyetértésben, bölcs határozatokat hoztak, melyek lehetővé tették a
hívők egész közösségének egységesítését.
Később azonban, amikor észrevették, hogy a pogányok között
a megtértek száma állandóan növekszik, néhányan a jeruzsálemi vezető testvérek
közül ismét felvetették régebbi előítéleteiket Pál és társai munkamódszereivel
szemben. Ezek az előítéletek az évek folyamán mindjobban berögződtek, úgy, hogy
egyes vezetők elhatározták, hogy ezentúl az evangélium hirdetése csak saját
eszméik keretében történhetik. Kijelentették, hogy csak az esetben hagyják jóvá
és támogatják Pál munkáját, ha módszereiben előírásukat követi. Egyébként pedig
kénytelenek lennének munkájával szemben tartózkodóan viselkedni, támogatásukat
megvonni.
Ezek a férfiak szem elől tévesztették azt a tényt, hogy
Isten a tanítója népének. És hogy Isten művében minden munkásnak személyes
tapasztalatokat kell szereznie Mestere követésében, s ne emberre tekintsen fel
vezetésért. Isten munkásainak nem emberi elképzelések szerint, hanem a
mennyeinek hasonmására kell átalakulniuk és fejlődniük.
Mai Bibliai szakasz: 1
Sámuel 18
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Elképzelem, hogy
miközben Dávid Góliát feletti győzelmét mesélte Saul királynak, akkor Jonatán,
aki ott állt a közelben, micsoda lelkesedéssel emlékezett vissza saját
hitharcára (1Sám 14:6)! Ezekben a fiatal harcosokban rengeteg közös vonás volt.
Jonatán és Dávid ritka
merész hitről tettek bizonyságot az ő idejükben és korukban. Olyan hitük
volt, hogy ki tudták jelenteni: „Ha Isten
velünk, kicsoda ellenünk?” (Róm. 8:31); hogy „Nem erővel, sem
hatalommal, hanem Isten Lelkével” győzedelmeskednek (ld.:Zak 4:6); és „Ha meg
is öl engem, mégis benne bízom!” (Jób 13:15 – angol ford.). Mind Dávid, mind
Jonatán szinte egymaga szerzett győzelmet Izraelnek, amikor csakis Istentől
kapott erővel haladtak előre; mindketten sokkal többet teljesítettek, mint ami
elvárható lett volna tőlük; mindketten alázatosak voltak, de merészen kiálltak
az igazságért, akármibe is került.
Volt még egy közös
jellemzőjük. Mindketten egyenes ágon trónkövetők voltak; Jonatán származása
miatt, Dávid pedig Isten döntése jogán. Ha bárki utálhatta volna Dávidot, az Jonatán
lett volna. De ahelyett, hogy a saját igazságáért küzdött volna, ellenséges,
vagy irigy lett volna Dávidra (mint az édesapja Saul), Jonatán inkább átengedte
magát Isten tervének. Sőt, nem csak átengedte, hanem örömmel levette
magáról a drága ruhákat, még páncélját is, és odaadta ezeket Dávidnak,
elismerve ezzel, hogy ő a jog szerint választott király. Jonatán továbbá
szövetséggel erősítette meg a barátságukat, és hűséges védelmet biztosított
Dávidnak és háza népének örökre, Dávid pedig ugyanezt tette. Milyen szép
példája ez az önzetlen krisztusi szeretetnek!
Azon túl, hogy itt
kezdődött Jonatán és Dávid csodálatos barátsága, a fejezetben négyszer is azt
olvassuk, hogy Dávid „magát eszesen
viseli” mindenben, amit Saulért tett. Annak ellenére, hogy tudta, egykor
majd király lesz, továbbá az is egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy Saul az ő
ellensége, nem használta saját előnyére az Isten-adta vezetést, nem akarta
megszerezni a királyságot erővel, hanem hűségesen szolgálta Sault, és továbbra
is várt az Úrra.
Ha úgy érezzük, hogy
Isten valamilyen nagy feladatra hívott el bennünket, akkor hajlamosak lehetünk
úgy alakítani a körülményeket, ahogy az szerintünk Isten akarata, pedig jobban
tennénk, ha várnánk Istenre, és hitben járnánk.
Jakab 4:10-ben azonban ezt olvashatjuk: „Alázzátok meg magatokat az Úr előtt, és felmagasztal titeket” (új
prot. ford.). Jonatánhoz és Dávidhoz hasonlóan, mi is törekedjünk megalázni
magunkat az Úr előtt, és engedjük, hogy egyedül Ő emeljen fel bennünket!
Melodious Echo Mason
203. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 38. fejezetéhez (június 23-29.).
A nyomással mindannyian
találkoztunk korábban; a nyomással, hogy alkalmazkodjunk, egységben legyünk,
elkerüljük a kényelmetlen kiállást a többség ellenében.
Keresztényként tudjuk,
hogy ellenállásba fogunk ütközni, amikor az igazságért kiállunk, így
megpróbáljuk elkerülni az elkerülhetetlen világi nyomást és üldözést. Azonban
nem is ez a külső nyomás a legnagyobb ellenségünk. Nézzük meg Pál példáját, aki
félelem nélkül tett bizonyságot a feldühödött, vérengző csőcselék előtt.
Mozdulatlanul állt. Jóllehet, azon az estén a félelem beszivárgott Pál szívébe,
„hogy eljárása nem tetszhetett Istennek. … Az a vágya, hogy egyetértésben éljen
hittestvéreivel, ilyen szerencsétlen következményekhez vezetett?”
Ahogy látható, Pál
megadta magát a nyomásnak. Törekvése, hogy az egyházi vezetőkkel egységben
legyen, ugyan helyes volt, de a nyomás súlya alatt nem kereste Isten akaratát
elsősorban és mindenekelőtt. Ennek eredményeképpen olyan kompromisszumot
fogadott el, amely félbeszakította szolgálatát.
Az ellenség pedig
körmönfont. Ha nem tud azzal csábítani, hogy megadjuk magunkat a külső
nyomásnak, akkor az el nem kötelezett keresztényeket kiteszi a belső nyomásnak.
Hogyan válaszolsz arra a nyomásra, amivel ma szembenézel? Ne engedd meg az
ellenségnek, hogy félbeszakítsa a munkádat!
Sabrina Petersen
a Hartland Főiskola
hallgatója
Rapidan, Virginia, USA
Fordította Gősi Csaba
ÁMEN , Igen Isten hivta el DÁVIDOTT ÁMEN. Hála és erő éljen ISTENBEN VALÓ ÁLDÓ KEZÉBEN ÁMEN .
VálaszTörlésÁmen
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés