Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 38. fejezet 1444. nap
Az apostol a zavargás közepette csendes, nyugodt és
fegyelmezett maradt. Lelkét Istenhez emelte, mert hiszen tudta, hogy mennyei
angyalok veszik körül. Azonban nem akarta elhagyni a templomot, mielőtt meg nem
kísérelte, hogy honfitársait felvilágosítsa és előttük az igazságot feltárja.
Amikor tehát fel akarták vinni a várba, így szólt az ezredeshez: "Vajon
szabad-e nékem valamit szólanom te hozzád?" Lysias így felelt: "Tudsz
görögül? Hát nem te vagy az az egyiptomi, ki e napoknak előtte fellázította és
kivitte a pusztába azt a négyezer orgyilkos férfiút?" Válaszként Pál így
felelt: "Én ugyan tárzusi zsidó ember vagyok, Cziliczia nem ismeretlen
városának polgára; de kérlek engedd meg nékem, hogy szóljak a néphez."
Kérelmét teljesítették és így Pál "a lépcsőkön állva
intett kezével a népnek; és mikor nagy csendesség lőn, megszólala zsidó
nyelven, mondván: Atyámfiai férfiak és atyák, hallgassátok meg az én
beszédemet, amellyel most magamat előttetek mentem." Az általuk jól ismert
héber szavak hallatára, "még inkább nyugalmat tanúsítottak", mire az
általános csendben így folytatta:
"Én zsidó ember vagyok, születtem a czilicziai
Tárzusban, fölneveltettem pedig ebben a városban a Gamáliel lábainál,
taníttattam az atyák törvényének pontossága szerint, buzgó lévén Istenhez,
miként ti mindnyájan vagytok ma." Senki sem tagadhatta az apostol
kijelentéseit, mivel a tényeket, amelyekre hivatkozott, sokan, akik még
Jeruzsálemben laktak, jól ismerték. Arról is beszélt, hogy buzgalommal üldözte
egykor Krisztus tanítványait, egészen halálig; majd részletesen ecsetelte
hallgatói előtt megtérésének körülményeit. Elmondotta, hogyan kényszerült ő is,
gőgös szívével, a megfeszített Názáreti elé borulni. Ha kísérletet tett volna,
hogy ellenfeleivel vitába bocsátkozzék, bizonyára konokul tiltakoznak, hogy
meghallgassák. Azonban tapasztalatát, élményeit olyan meggyőző erővel beszélte
el, hogy szívüket pillanatnyilag meglágyította és fogékonnyá tette.
Igyekezett velük megértetni, hogy munkálkodását a pogányok
között nem a saját elhatározásából kezdte meg. Vágya inkább az volt, hogy népe
között munkálkodjék, de éppen itt, ebben a templomban Isten szent látomásban
beszélt hozzá és utasította, hogy "én téged messze küldelek a pogányok
közé."
Eddig a nép fokozott figyelemmel hallgatta; azonban, amikor
története azon pontjához ért, hogy Krisztus kiválasztott követe a pogányokhoz,
a nép dühe újból fellángolt. Ahhoz szoktak, hogy magukat tekintsék csupán az
egyetlen, Isten által választott népnek, s nem akarták megengedni, hogy a
megvetett pogányok is osztozzanak azokban a kiváltságokban, amelyeket olyan
sokáig kizárólagosan a magukénak tekintettek. Túlharsogva tehát a szónokot,
kiáltozni kezdtek: "Töröld el a föld színéről az ilyent, mert nem illik
néki élni. Mikor pedig azok kiabáltak, és köntösüket elhányák és port szórának
a levegőbe, parancsolá az ezredes, hogy vigyék őt a várba, mondván, hogy
korbácsütésekkel vallassák ki őt, hogy megtudhassa, mi okért kiabáltak úgy
reá."
"Amint azonban lekötötték őt a szíjakkal, monda Pál az
ott álló századosnak: Vajon szabad-é néktek római embert, kit el nem ítéltek,
megostorozni? Miután pedig ezt meghallá a százados, elmenvén, megjelenté az
ezredesnek, mondván: Meglásd mit akarsz cselekedni; mert ez az ember római.
Hozzámenvén azért az ezredes, monda néki: Mondd meg nékem, te római vagy-é? Ő
pedig monda: Az. És felelé az ezredes: Én nagy összegért vettem meg ezt a
polgárjogot. Pál pedig monda: Én pedig benne is születtem. Mindjárt eltávozának
azért tőle, akik őt vallatni akarák. Sőt az ezredes is megijede, mikor
megértette, hogy római és, hogy őt megkötöztette."
"Másnap pedig meg akarván tudni a bizonyos valóságot,
miben vádoltatik a zsidóktól, feloldatá őt bilincseiből, és megparancsolá, hogy
a főpapok az egész tanácsokkal egyben hozzá menjenek; és levezetvén Pált,
eleikbe állítá."
Mai Bibliai szakasz: 1
Sámuel 21
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Hogy Saul gyilkos
féltékenysége elől megszökjön, Dávid Ahimélekhez, a Nóbban lévő szent sátornál
szolgáló paphoz menekült. Hirtelen feltűnése meglepte a papot. „Miért vagy
egyedül. és miért nincs veled senki?” – kérdezi. Attól tartva, hogy Saul előli
szökésére fény derül, Dávid megtévesztéshez folyamodott. Azt mondta
Ahimeleknek, hogy a király küldte el egy titkos megbízással, ami miatt gyorsnak
kellett lennie.
Ebben a pillanatban
elhagyta a hite. Az óriás Góliáttal félelem nélkül szállt szembe, most azonban
nem tudta pontosan, mit tegyen. Ha elmondta volna az igazat, Ahimelek tudta
volna, hogy mentse meg az életét. Mivel azonban nem akarta késleltetni őt a
királytól kapott küldetés teljesítésében, adott neki némi ételt és Góliát
kardját, Dávid pedig sietve távozott. Az edómita Dóég, Saul pásztorainak
felügyelője azonban jelentette a történteket a királynak, ahogyan azt a
következő fejezetben látni fogjuk.
Dávidot másodszor is
elhagyta a hite: úgy érezte, nagyobb biztonságban lesz a népe ellenségei
között, mint a Saul kormányzása alatti Izraelben. Így Ákishoz, Gát királyához
menekült. Amikor azonban Ákis tudomására jutott, hogy az izraelita hős az ő
földjére jött, Dávid nagy veszélybe került. Csak úgy menekült meg, hogy
bolondnak tettette magát, mivel abban az időben úgy tartották, hogy aki egy
bolondot bántalmaz, maga is azzá válhat.
Az Úr nagyon türelmesen
és gyengéden bánik megkísértett és megpróbált gyermekeivel, de Dávid élete
bemutatja, hogy az, aki Istenben és az Ő gondoskodásában bízik, annak sosem
kell becstelenséghez és megtévesztéshez folyamodnia ahhoz, hogy megmeneküljön.
Ralph Neall
203. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 38. fejezetéhez (június 23-29.).
A nyomással mindannyian
találkoztunk korábban; a nyomással, hogy alkalmazkodjunk, egységben legyünk, elkerüljük
a kényelmetlen kiállást a többség ellenében.
Keresztényként tudjuk,
hogy ellenállásba fogunk ütközni, amikor az igazságért kiállunk, így
megpróbáljuk elkerülni az elkerülhetetlen világi nyomást és üldözést. Azonban
nem is ez a külső nyomás a legnagyobb ellenségünk. Nézzük meg Pál példáját, aki
félelem nélkül tett bizonyságot a feldühödött, vérengző csőcselék előtt.
Mozdulatlanul állt. Jóllehet, azon az estén a félelem beszivárgott Pál szívébe,
„hogy eljárása nem tetszhetett Istennek. … Az a vágya, hogy egyetértésben éljen
hittestvéreivel, ilyen szerencsétlen következményekhez vezetett?”
Ahogy látható, Pál
megadta magát a nyomásnak. Törekvése, hogy az egyházi vezetőkkel egységben
legyen, ugyan helyes volt, de a nyomás súlya alatt nem kereste Isten akaratát
elsősorban és mindenekelőtt. Ennek eredményeképpen olyan kompromisszumot
fogadott el, amely félbeszakította szolgálatát.
Az ellenség pedig
körmönfont. Ha nem tud azzal csábítani, hogy megadjuk magunkat a külső
nyomásnak, akkor az el nem kötelezett keresztényeket kiteszi a belső nyomásnak.
Hogyan válaszolsz arra a nyomásra, amivel ma szembenézel? Ne engedd meg az
ellenségnek, hogy félbeszakítsa a munkádat!
Sabrina Petersen
a Hartland Főiskola
hallgatója
Rapidan, Virginia, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés