MEGHALLGATHATOD itt: http://podcastmachine.com/podcasts/19165
Új olvasmány a fejezet végén a
Pátriárkák és próféták 2. fejezetéhez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 2. fejezet 182. nap
2.
A teremtés
"Az
Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregök. "Mert ő
szólt és meglett, ő parancsolt és előállott" (Zsolt 33:6,9). " Ő
fundálta a földet az ő oszlopain, nem mozdul az meg soha örökké" (Zsolt
104:5).
A föld
rendkívül szép volt úgy, ahogy Alkotója kezéből kikerült. Felszínét hegyek,
dombok és síkságok tették változatossá; elragadó folyók és gyönyörű tavak
tarkították. De azok nem meredek, zord dombok és hegyek voltak, tele félelmetes
lejtőkkel és ijesztő szakadékokkal, mint a mostaniak. A föld sziklás vázának
éles, érdes peremeit betemette a termékeny talaj, amely mindenütt gazdag
növényzettől zöldellt. Nem voltak visszataszító mocsarak és sivár pusztaságok.
Mindenütt bájos cserjék és pompás virágok köszöntötték az embert. A
magaslatokat fák koronázták, fenségesebbek, mint a mostaniak. A levegő tiszta
és egészséges volt, mentes káros kigőzölgéstől. A táj szépsége túlszárnyalta a
legpompásabb palota díszes parkját. Az angyalsereg gyönyörködve nézte ezt a
képet, és örvendezett Isten csodálatos művének.
Miután
Isten létrehozta az állatoktól nyüzsgő és növényektől bővölködő földet, művének
koronájaként megteremtette az embert, akinek a gyönyörű földet berendezte. Úrrá
tette minden felett, amit szemével át tudott fogni; mert "monda Isten:
Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék [...] mind
az egész földön [...] Teremté tehát Isten az embert az ő képére, [...] férfiúvá
és asszonnyá teremté őket" (1Móz 1:26-27). Itt világosan feltárul az
emberiség eredete. Az isteni feljegyzés olyan világos, hogy téves
következtetéseknek nincs alapja. Isten az embert a saját képmására teremtette.
Ebben nincs semmi titokzatos. Alaptalan az a feltevés, hogy az ember lassú,
fokozatos fejlődéssel alakult ki az alsóbbrendű állat- vagy növényvilágból. Ez
a tanítás a Teremtő csodálatos munkáját az ember szűk, földi fogalmaihoz
alacsonyítja le. Az ember olyan eltökélten tagadja Istent mint a világegyetem
korlátlan urát, hogy lefokozza saját magát, és megfosztja eredetének
méltóságától. Aki a magasba helyezte a csillagvilágokat, és nagy hozzáértéssel
színezte ki a mező virágait, aki betöltötte a földet és az eget hatalmának
csodáival, amikor dicsőséges művének bekoronázása következett - hogy a gyönyörű
föld uraként valakit a középpontba helyezzen -, olyan lényt teremtett, aki
méltó a neki életet adó kézhez. Az emberiség családfája, ahogy azt az ihletett
Ige megadja, nem valami fejlődő csírákig, puhatestű állatokig és négylábúakig
követi nyomon eredetét, hanem a hatalmas Teremtőig. Ádám a földből formálva is
"Isten fia" volt.
Mai bibliai szakasz: 5 Mózes 30. fejezete
Mózes elérkezik
beszéde végéhez. Ez a befejezése harmadik – és egyben utolsó – beszédének.
Többször is így foglalja össze tanácsait és Isten parancsolatait: „azt parancsolom néked ma, hogy szeressed az
Urat, a te Istenedet" (16. vers), aztán megismétli: „szeressed az Urat, a te Istenedet” (20.
vers). A szeretetet a nagy parancsolatként ismeri el a Biblia. Mózes harmadik
könyve és Mózes ötödik könyvének nagy része is az istentisztelet szabályaival
foglalkozik, de minden szabály valamiképpen a szeretetre épül.
Az ótestamentumi
rendszer mindig is egy lelki rendszer volt, és a vallásosságot Isten
szeretetének a központjába helyezte. Sajnos a nép a „rendszerre” és nem Istenre
összpontosított, akire a rendszer mutatott. Amikor Pál kijelentette, hogy a „szeretet a törvény betöltése"(Róm
13:8), nem tett mást, mint azt, hogy elismételte ennek a fejezetnek a
mondanivalóját. A központi gondolat az, hogy a szeretet abban mutatkozik meg, amikor
te és én „az Ő útjain járunk” és „az Ő szavára hallgatunk”. Az Isten
vezetésének való engedelmesség az igazi szeretet következménye és próbája is
egyben.
Végezetül Isten
törvénye azért is áldás, mivel egy tekintéllyel rendelkező hang, amely véget
vet az emberiség fárasztó keresésének egy megbízható útmutatás után. Nem kell
felmennünk az égbe, nem kell megkerülnünk a földet, nem kell átkelnünk az
óceánon azért, hogy bizonyosságot és világosságot találjunk szükségleteinknek
megfelelően. Sokan tévednek, amikor Isten törvényeit tehernek tartják. Épp
ellenkezőleg: törvényei kegyelmes irányjelzőink!
John Ash
24. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 2.
fejezetéhez (január 10-16).
Ellen White
beszámolója a teremtés bibliai tanításáról kiemeli Isten tervének mindenek
feletti gyönyörűségét. A teremtés igazsága megcáfolja az evolúciós fejlődéstan
naturalista állítását, hogy az ember az élet alacsonyabb formájából fejlődött
ki. A Biblia azt tanítja, hogy minden élet közös forrása maga Isten. Az Isten
képét magán viselő Ádám és Éva egyenlőknek lettek teremtve azért, hogy Isten
képviselői legyenek a többi teremtmény előtt. A férfi és a nő Édenben való
elhelyezése az élet fájával, a teremtés befejezését jelentette, ami a hetedik
napon meg lett ünnepelve. Ez a szent szombati nyugalom az egész emberiségnek
adatott, állandó emlékeztetőként arra, hogy Isten mindennek a Teremtője.
Ugyanakkor az ember szabad volt abban, hogy
eldöntse, hogy engedelmeskedik vagy nem Isten parancsának a jó és gonosz
tudásának fájával kapcsolatosan. Még a tökéletes lényeknek is önkontrollt
kellett gyakorolni ahhoz, hogy sikerrel vegyék a hűség vizsgáját. Ha az
Istennek való engedelmességet választották volna, jellemük annyira megerősödött
volna, hogy örökre védve lettek volna a bukástól. Annak ellenére, hogy mi a bűn
világában élünk, Isten csodálatos terve az emberrel az Éden kertjében még
mindig az az ideál, amit meg kell céloznunk, hogy megvalósítjuk. Az Isten kegyelmében
való bizalom által visszamehetünk az Édenbe.
Martin Hanna
Andrews University
Theological Seminary
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése