Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 64. fejezet 486. nap
Most meg
Mikál tudatta férjével atyja szándékát, egyben unszolta, szökjön el és mentse
életét. Le is eresztette őt az ablakon éjjel; és Dávid Sámuelhez menekült
Rámába, aki mit sem törődve Saul haragjával, szívesen fogadta a menekülőt.
Sámuel háza a királyi palotához viszonyítva a békesség hajléka volt. Mert a
próféta elvonultan, a dombok között élve folytatta munkáját. Állandóan a
próféták serege vette őt körül, akik tisztelettel hallgatták ajkáról a szót,
amely Isten akaratára oktatta őket. Dávid is igen értékes tanítást nyert Izrael
tanítójától. Azt hitte, ott biztonságban van, mert Saul nem fog parancsot adni,
hogy az üldöző csapat a szent városba is behatoljon. De tévedett. Az elszánt
király elborult elméje előtt semmi sem volt szent. Úgy gondolta, ha most Sámuel
és Dávid egyesülnek, vetélytársa feltétlenül diadalmaskodni fog, mert Sámuel
Isten prófétája volt Izraelben. Elküldte hát szolgáit Rámába, és utasította
őket, hozzák Dávidot Gibeába, hogy ott megölhesse.
A
szolgák el is indultak, hogy eleget tegyenek uruk parancsának, ámde
szembekerültek azzal, aki nagyobb Saulnál. Isten láthatatlan angyalaival
találkoztak, mint annak idején Bálám, aki elindult Izrael megátkozására. Saul
emberei ahelyett, hogy Dávidot keresték volna, prófétai beszédben jelentették
ki a jövőt és dicsőítették Istent. Így győzte le az Úr az emberi gonoszságot,
és így védelmezte meg angyalok által szolgáját.
Az eset
híre eljutott Saulhoz is, aki türelmetlenül várta már, hogy hatalmában tudja
Dávidot; ám ahelyett, hogy az isteni feddésre magába szállt volna, még jobban
felháborodott, és más követeket küldött Dávidért. De Isten Lelke ezekre is
hatott, ezek is prófétálni kezdtek, úgy mint a többiek. Harmadszor is
elküldött, de emberei ismét prófétáltak, mint az előbbiek. Saul most már úgy
határozott, maga megy Dávidért, akit most már szívének minden vadságával
gyűlölt. Elhatározta, hogy nem vár másik alkalomra, hanem ahogy szembekerül
vele, saját kezűleg öli meg őt, bármi is történjék azután. De Isten angyala
neki is elébe jött és vezette őt is. Isten Lelke reászállott, és imádkozva,
énekelve és prófétálva folytatta útját. Prófétált a Messiás eljöveteléről,
amikor pedig közel ért Sámuel házához Rámában, felső ruháit, rangjának árulóit
levetette, és egész nap és egész éjjel Sámuel hallgatói között ült a Szentlélek
befolyása alatt. A királynak ez az esete mindenütt ismert lett az emberek
között, s így uralkodása vége felé még egyszer felelevenedett Izraelben a vele
kapcsolatos közmondás: "Avagy Saul is a próféták közt van?" (1Sám
19:24).
Saul
szándéka ismét megsemmisült. Most újból biztosította Dávidot, hogy
kiengesztelődött vele szemben, de az nem igen bízott a király bűnbánatának
valódiságában. Ezért ezt az alkalmat menekülésre használta fel, nehogy Saul,
meggondolva a dolgot, újból életére törhessen. Szíve igen megtelt keserűséggel,
és menekülése előtt csupán barátját, Jonathánt kívánta látni még.
Ártatlanságának tudatában kereste fel a király fiát, és így panaszkodott néki:
"Mit cselekedtem? Mi vétkem van és mi bűnöm atyád előtt, hogy életemre tör?"
(1Sám 20:1). Jonathán pedig nem tudta, hogy atyja megszegte esküjét, így szólt
Dávidhoz: "Távol legyen! Te nem fogsz meghalni. Ímé az én atyám nem
cselekszik sem nagy, sem kicsiny dolgot, hogy nékem meg ne mondaná. Miért
titkolná el azért atyám előlem ezt a dolgot? Nem úgy van!" (1Sám 20:2).
Miután Isten csodálatos ereje megnyugodott Saulon, Jonathán nem tudta elhinni,
hogy barátjára tör, hiszen ez szerinte lázadás Isten ellen. De Dávid nem ezen a
nézeten volt. Meggyőződéssel mondta Jonathánnak: "[...] Bizonyára él az Úr
és él a te lelked, hogy alig egy lépés van köztem és a halál között" (1Sám
20:3). Izraelben az volt a szokás, hogy újhold idején áldoztak Istennek és
ünnepi lakomát ültek. Ez az ünnep éppen Dávid és Jonathán találkozása után
következett. Ezen a napon mindkét ifjúnak jelen kellett lennie a király
asztalánál, de Dávid félt ott megjelenni. Megegyeztek hát abban, hogy Dávid
meglátogatja Betlehemben lakó rokonait, ahonnan visszajövet három napig
rejtőzik a mezőn. Jonathán pedig figyeli, milyen hatást vált ki atyjából
barátja távolléte. Ha Saul kérdezősködik felőle, azt mondja majd: hazament
Betlehembe, hogy atyjának áldozásán jelen lehessen. Ha azután a király nem
gerjed haragra, hanem azt mondja: Jól van, visszatér az udvarba, de ha haragra
lobban, ez jele lesz annak, hogy Dávidnak menekülnie kell.
Az ünnep
első napján nem is érdeklődött a király Dávid felől; de amikor helyét másnap is
üresen látta, megkérdezte Jonathántól: "Isainak fia miért nem jött el az
ebédre sem tegnap, sem ma?" (1Sám 20:27). Jonathán pedig felele Saulnak:
"Elkéredzék tőlem Dávid Bethlehembe; És monda: Ugyan bocsáss el engem,
mert nemzetségünknek áldozata van most a városban, és ezt parancsolta nékem
bátyám; azért, ha kedvelsz engem, kérlek, hadd menjek el, hogy megnézzem testvéreimet.
Ezért nem jött el a király asztalához" (1Sám 20:29). Saul amikor ezt a
beszédet meghallotta, éktelen haragra gerjedt. Kijelentette, hogy amíg Dávid
él, Jonathán nem kerülhet a trónra; s ismét utána küldött, hogy megöljék őt.
Jonathán újból pártjára kelt barátjának, és azt mondta: "Miért kell
meghalnia, mit vétett?" (1Sám 20:32). A királyt ez a kérdés annyira
felbőszítette, hogy a Dávidnak szánt dárdát most fia után hajította.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok 9
A 9. zsoltárban Dávid az
érzelmek jó néhány területét érinti. Dicsőíti az Urat, mivel megszabadította a
halálból (2-5, 10-13. vers), ünnepli Isten ítéletét a pogányok felett (6-9;
16-21. vers), miközben bosszúért imádkozik az ellenségei ellen. Mindezzel egy
időben pedig az üldözésektől való szabadításért is esedezik. Ellenségeit nem
nevezi meg. (Lásd: 14-15; 16-19 vers).
Teljesen lenyűgöz, ahogy az első négy versben dicsőíti az Istent:
Teljesen lenyűgöz, ahogy az első négy versben dicsőíti az Istent:
„Dicsérlek Uram teljes szívemmel, hirdetem minden csudatételedet. Örülök és örvendezek tebenned, zengedezem, oh Magasságos, a te nevedet; Hogy az én ellenségeim meghátráltak, elbuktak és elvesztek a te orcád előtt; Hogy véghezvitted ítéletemet és ügyemet: az ítélő- székben ültél, mint igaz bíró."
E zsoltár első részében azt is érdekesnek találom, hogy Dávid éppen olyan biztos halálos ellenségeinek létezésében, mint Isten jóságában. Vannak ellenségeink, akiknek kezéből Isten kellene, hogy kiszabadítson? Kérnénk Isten kegyelmét arra a személyre, vagy személyekre? Melyik bibliai ígéret szerint imádkoznánk érte vagy értük?
A 9. zsoltár utolsó része úgy mutatja be Istent, mint a gonosz cselekedetek független bíráját, és népének védelmezőjét. Ez az egyik kedvenc képem Istenről az Ószövetségben.
Figyeljünk meg a fejezet
utolsó szavait, de ezúttal az Újfordításból:
„De az Úr örökké trónján ül, fölállította bírói székét. Igazságosan bíráskodik a világ fölött, részrehajlás nélkül ítéli a nemzeteket. Az elnyomottak menedéke az Úr, menedék a nyomorúság idején. Benned bíznak, akik ismerik nevedet, nem hagyod el, Uram azokat, akik hozzád folyamodnak."
A 9. zsoltár kiemeli azt a tényt, hogy Isten vezetése igazságon alapszik (8. vers). Sátán eredeti hazugsága az volt, hogy Isten vezetésének alapja az önzés – Isten önző volta.
Figyeljük meg, mit írt Ellen White erről:
„Isten megvédte trónja becsületét, és kinyilvánította igazságosságát, amikor Sátánt kiűzte a mennyből. De amikor az ember a hitehagyó lelkület csalásainak engedve vétkezett, Isten bizonyságot tett szeretetéről azzal, hogy egyszülött Fiát halálra adta az elbukott emberért. Az engesztelésben megmutatkozik Isten jelleme. A kereszt súlyos érvelése az egész világegyetem előtt bebizonyítja, hogy a bűn útjáért, amelyet Lucifer választott, semmiképp sem lehet Isten kormányzatát vádolni." (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2012, Advent Kiadó. 430. o.).
A 9. zsoltár kijelenti, hogy
Isten trónjának alapja nem az önzés, hanem igazság és végtelen szeretet. Ez a
szeretet ígéri azt, hogy meg fogja védeni gyermekeit, amikor hamisan vádolják,
és üldözni fogják őket. Kőváruk és Védelmezőjük lesz.
Miért is imádkozzunk ma, ami megerősíti bizalmunkat Isten szeretetében, igazságában és erejében? Miért ne írnánk le imánkat, és olvasnánk el legalább háromszor a mai nap folyamán? Sok áldást!
Leslie N. Pollard
az Oakwood University igazgatója
67. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 64. fejezetéhez
(nov. 6-nov 12.).
A viharok tombolása közepette sokszor néztem
már fel kétségbeesetten, hogy megtaláljam Krisztust az életem csatái közepén.
Oly sok fájdalom és tragédia, félelem az ismeretlentől…hol volt Isten mindez
alatt? Nem volt-e mindannyiunknak olyan perce, mint Dávidnak, amikor
félelmünkben elfelejtettünk mindent, amit Isten tett értünk, és menekültünk?
Dávidot úgy ismerjük, mint félelem nélküli,
bátor harcost, mégis itt megtévesztéshez és futáshoz folyamodott attól való
félelmében, hogy Saul király valamelyik próbálkozása sikerrel jár, hogy őt
megölje. Ez a férfi, aki szembenézett Góliáttal, egy pillanatra elfelejtett
mindent, amit Isten tett érte. A bibliai történelem ilyen részei miatt hálás
vagyok, hogy láthatjuk mások gyengeségeit, akik szerették Isten, és így tudhatjuk,
hogy mindannyian elbukhatunk.
A legfontosabb dolog az, hogy mit teszünk a
kudarc után.
Állítsuk szembe Dávid életét Saul életével:
Dávid, Isten embere, aki alázatos és bűnbánó, ellentétben Saullal, aki
védekezik, bűneit nem bánja meg, és olyan férfi, akit felemészt a harag és a
féltékenység.
Soha nem engedhetjük be az utóbbi
jellemvonásokat életünkbe, mivel minket is felemészthetnek, ahogy tették
Saullal. Szinte biztosan állíthatom, hogy ha valaki azt mondta volna Saulnak,
hogy ilyen őrjöngő, istentelen, gonosz ember lesz, mindenáron tagadta volna,
hogy ez valaha megtörténhet.
Így működik a bűn. Lehet, hogy csak egy kis
bűn az életünkben, de ha hagyjuk gennyesedni, végül felemészthet és fel is fog
emészteni, ahogy tette Saullal. Mindig a térdeinken kell legyünk, azon
iparkodva, hogy keressük az új szívet, amit csak Isten adhat meg.
Jill Simpson Palffy
Fordította: Gősi
Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése