Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Gondolatok Mózes harmadik könyve 4. fejezetéből
A fejezetet itt olvashatod el a
Bibliából:
Károli Gáspár fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=lev%204&version=KAR
Új protestáns fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=lev%204&version=NT-HU
Kommentben leírhatod építő gondolataidat a fejezet
üzenetéről. Ha e-mailben kaptad meg az olvasmányokat, válaszlevélben írhatod
meg gondolataidat vagy kommentet írhatsz ide: https://www.facebook.com/higgyetekazoprofetainak
A Mózes harmadik könyve első három fejezetében
található áldozatok önkéntesek voltak, viszont a bűnért és a vétekért való
áldozat (3Mózes 4-5) kötelező volt, mert az emberi esendőség negatívan hatott
volna a szentélyre ill. a vele kapcsolatos szent dolgokra. Így a bűnért és a
vétekért való áldozatok arra szolgáltak, hogy fenntartható maradhasson Isten
jelenléte népe között. Az égőáldozat volt az alapvető engesztelő áldozat (Jób
42:8; 3Móz 1:4), de a bűnért és a vétekért való áldozatok keretében foglalkoztak
a különféle konkrét esetekkel. A bűnért való áldozat, helyesebben mondva a
„tisztulási áldozat”, megtisztította az áldozat bemutatóját a kisebb (általában
nem szándékos) bűnöktől, valamint a rituális fizikai jellegű
tisztátalanságoktól (3Mózes 12, 14 és 15. fejezete). A fizikai tisztátalanság
nem volt bűnös cselekedet, hanem a bűnös ember erkölcsi állapotát ábrázolta.
Egészen különleges volt, hogy a bűnért
való áldozatban megkenték vérrel az oltár szarvát, ami mind a füstölő oltár (a
füstölő oltár szarvát kenték meg, amikor a főpap, vagy az egész nép bűnt
követett el), mind pedig a külső oltár (minden más esetben a külső oltár
szarvát kenték meg vérrel) legmagasabb pontja volt. Ez mutatta be a vér
fontosságát, amely az áldozó életét váltotta meg a haláltól, mint helyettes
áldozat (3Móz 17:11) és mutatott előre Krisztusra, aki eljött hogy
megváltson, „akiben van a mi váltságunk
az Ő vére által” (Ef 1:7), adta „az
Ő életét váltságul sokakért” (Mt 20:28). Krisztus nem csupán
megbocsátja bűnös cselekedeteinket, hanem helyre is állítja a bűn által
megrontott erkölcsi mivoltunkat (vö. Zsolt 103:2-3), így örömteli örökéletben
lehet részünk (Róm 6:23).
Roy Gane
Ima
éretted:
Istenem, kérlek, segítsd meg az olvasót, hogy hálás legyen azért, hogy vétkeit
és bűneit megbocsátod, és helyreállítod a bűn által megromlott jellemét is, Jézus
nevében. Ámen!
Olvasmány – E.G. White PÁTRIÁRKÁK
ÉS PRÓFÉTÁK 17. fejezet
17.
fejezet – JÁKÓB MENEKÜLÉSE ÉS SZÁMKIVETÉSE (7. rész)
Lábán
távolléte alkalmat kínált a távozásra. Jákób gyorsan összeszedte a nyájat és a
csordát, és előre küldte; ő pedig feleségeivel, gyermekeivel és szolgáival
átkelt az Eufráteszen, és útját sietve a Kánaán határán levő Gileád felé vette.
Lábán három nap múlva tudta meg, hogy megszöktek, és üldözésükre indult. A
hetedik napon utolérte a csapatot. Tűzbe jött a haragtól és visszatérésre
akarta őket kényszeríteni. Biztos volt a sikerben, mivel az csapata sokkal
erősebb volt. A szökevények valóban nagy veszélyben voltak.
Nem
tudta véghezvinni ellenséges szándékát, mert Isten közbelépett szolgája
védelmére. "Volna erőm hozzá, hogy rosszat tegyek veletek," - mondta
Lábán - "de a ti atyátok Istene tegnap éjszaka megszólíta engem, ezt
mondván: Vigyázz magadra, Jákóbnak se jót, se rosszat ne szólj" (1Móz
31:29). Vagyis se ne kényszerítse, se hízelgő kecsegtetéssel ne bátorítsa a
visszatérésre.
Lábán
visszatartotta lányai hozományát, és Jákóbbal mindig ravaszul és keményen bánt:
de most a rá jellemző alakoskodással szemére hányta, hogy titokban távozott, és
így nem volt alkalma búcsúlakomát rendezni; még csak búcsút sem vehetett
lányaitól és gyermekeiktől.
Válaszul
Jákób félreérthetetlenül Lábán elé tárta önző és kapzsi dolgait, és mint saját
hűségének és becsületességének tanújához fordult hozzá. "Ha az én atyám
Istene, Ábrahám Istene, és az Izsák félelme velem nem volt volna," -
mondta Jákób - "bizony most üresen bocsátanál el engem, de megtekintette
Isten az én nyomorúságomat és kezeim munkáját, és megfeddett téged tegnap
éjjel" (1Móz 31:42).
Lábán
nem tagadhatta a felhozott tényeket, és most azt javasolta, hogy kössenek
békeszövetséget. Jákób elfogadta a javaslatot, és egy halom kőből emléket
állítottak az egyezség jeleként. Ezt az oszlopot Lábán Miczpának,
"őrtorony"-nak nevezte, mondván: "[...] Az Úr legyen vigyázó
közöttem és te közötted, amikor egymástól elválunk." (1Móz 31:49).
"És
monda Lábán Jákóbnak: Ímé e rakás kő és ímé ez emlékoszlop, amelyet raktam én
közöttem és te közötted, bizonyság legyen e rakás kő, és bizonyság ez az
emlékoszlop, hogy sem én nem megyek el e rakás kő mellett te hozzád, sem te nem
jössz át én hozzám e rakás kő, és ez emlékoszlop mellett gonosz végre. Az
Ábrahám Istene, és a Nákhor Istene, és az ő atyjok Istene tegyenek ítéletet
közöttünk: És megesküvék Jákób az ő atyjának Izsáknak félelmére"
(51-53.v.). A két csoport vendégséget rendezett az egyezmény megerősítésére. Az
éjszakát barátságos beszélgetésben töltötték. Hajnalban pedig Lábán és csapata
eltávozott. Ezzel az elválással Ábrahám gyermekei és Mezopotámia lakói között
minden kapcsolat megszűnt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése