Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új
olvasmány a fejezet végén a Próféták és királyok 4. fejezetéhez
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 4. fejezet 561. nap
Közöttük keresett Salamon kitűnő szakembert a Mórija hegyén
építendő templom munkálatainak irányításához. A király a szent építmény minden
részletére kiterjedő, pontos leírást kapott, és hitben kérhetett volna Istentől
a kívánt munka pontos elvégzéséhez szükséges különleges szakértelemmel
felruházott, megszentelt segítőket. Salamon azonban szem elől tévesztette azt
az alkalmat, hogy Istenbe vetett hitét gyakorolja. Tírus királyától kért
"olyan embert, aki ért az arany, az ezüst, a réz és a vas megmunkálásához,
a piros bíborhoz, a karmazsinhoz és a kék bíborhoz, és el tudja készíteni a
véseteket azokkal a mesterekkel együtt, akik nálam Júdában és Jeruzsálemben
vannak..." (2Krón 2:6).
A föníciai király válaszként elküldte Húrámot,
"...Dánból származó asszony fiát, akinek tíruszi az apja" (2Krón
2:13). Húrám anyai ágon Aholiáb leszármazottja volt. Aholiábnak - aki
évszázadokkal előbb élt - Isten különleges bölcsességet adott a szent sátor
építéséhez.
Így Salamon munkásainak élére olyan ember került, akit nem
sarkallt önzetlen vágy arra, hogy Istennek szolgáljon. E világ istenét - a
mammont - szolgálta. Lényének alapvonása az önzés volt.
Mivel Húrám rendkívül ügyes volt, magas munkabért igényelt.
Azokat az elveket, amelyeket vallott, társai is fokozatosan magukévá tették.
Amint nap mint nap együtt dolgoztak vele, összehasonlították bérét a saját
bérükkel, és kezdték szem elől téveszteni munkájuk szent jellegét. Az
önmegtagadás lelkületét felváltotta a kapzsiság szelleme. Magasabb bért
követeltek, mint amit kaptak.
Az így elindult rontás átjárta az Úr szolgálatának minden
ágát, és hatását az egész birodalomban éreztette. A kikövetelt és megkapott
magas bér sok embernek lehetőséget adott a fényűzésre és tékozlásra. A gazdagok
elnyomták a szegényeket. Az önfeláldozás szelleme szinte már ismeretlen volt. E
messze ágazó hatásokban találhatjuk egyik fő okát annak, hogy az, aki valamikor
a legbölcsebbek közé tartozott, iszonyatos módon megtagadta hitét.
Nagyon fontos tanulságot vonhatunk le a pusztai
sátortemplom és a salamoni templom építőinek lelkülete és indítékai éles
különbségéből. A templom munkásait jellemző haszonlesés megtalálható ma a
világban uralkodó önzésben. Általánossá lett a kapzsiság. Megszokott dolog az
is, hogy az emberek magasabb állásra törekednek, és nagyobb bért hajszolnak. A
pusztai sátortemplom munkásainak szolgálatkészségével és jókedvű
önmegtagadásával ritkán találkozunk. Pedig csakis e lelkület kellene áthassa a
Jézus követőit! Mennyei Mesterünk példát mutatott arra, hogyan kell
tanítványainak dolgozniuk. Azoknak, akikhez így szólt: "Jöjjetek utánam,
és én emberhalászokká teszlek titeket" (Mt 4:19), nem kínált fel összeget
szolgálatuk jutalmául. Osztozniuk kellett önmegtagadásában és áldozatában.
Ne a kapott bérért dolgozzunk! Szolgálatunkra, amelyet
Istenért végzünk, ne késztessen semmi önző indíték. Az önzetlen odaszentelődés
és áldozatos lelkület volt és lesz is mindig az Istennek kedves szolgálat első
feltétele. Urunk és Mesterünk azt akarja, hogy egyetlen önző szál se szövődjék
bele művébe. Igyekezetünkbe bele kell vinnünk azt az ügyességet és szaktudást,
pontosságot és bölcsességet, amelyet a tökéletesség Istene a földi templom
építőitől elvárt. Munkánk közben sohase felejtsük el, hogy legnagyobb
képességeink és legnagyszerűbb szolgálataink is csak akkor kedvesek Isten
előtt, ha az ént az oltárra tesszük - élő, égő áldozatként.
Salamon a kísértésnek engedve, igényt tartott arra a
dicsőségre, amely egyedül Istent illeti meg. Ennek, és számos egyéb helyes elv
feladásának következményeként bukott el Izráel királya.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
84
Szinte fülünkbe cseng a
zsoltár zenei kísérete, amikor e sorokat olvassuk: „Mily szerelmetesek a te
hajlékaid, Seregeknek Ura!”
A kórusok és a
zenészek, akiket Dávid vezetett, boldogan éltek és szolgáltak a szentély
udvarán. Ezt a zsoltárt Kórah fiainak zsoltáraként ismerjük.
Milyen csodálatos, hogy a nagy lázadó családja nem lépett Kórah lábnyomába!
Éppen ellenkezőleg, szerették szolgálatukat Isten templomában. Úgy tekintettek
a szentély-templomra, mint Isten lakhelyére, és vágyakoztak megpillantani Isten
arcát. Salamon így tűnődött: „Vajon gondolható-é, hogy lakozhatnék az
Isten a földön? Ímé az ég, és az egeknek egei be nem foghatnak téged; mennyivel
kevésbé e ház, a melyet én építettem.” (1Kir 8:27).
Habár ez a zsoltár Kórah
fiainak érzéseit tükrözi, ugyanakkor Dávid gondolatait is kifejezi. Ezt
olvassuk a 10. versben: „Tekints alá, oh
Isten, és lásd meg a te felkented orcáját!” Dávid szeretett az Úr házában
időzni egész életében (Zsolt. 23:6). Meglehet, hogy néha távol volt Isten
házától, amikor harcba vonult, de akkor is arra vágyakozott, hogy a szent
sátorhoz járulhasson. Még amikor a „Baca”, azaz a Siralom völgyén vonult
is át, Istennek mondott hálát a frissítő esőért. Így kiáltott fel: „Mert
jobb egy nap a te tornácaidban, hogysem ezer másutt; inkább akarnék az én
Istenem házának küszöbén ülni, hogysem lakni a gonosznak sátorában!” (11.
vers). Túláradó volt a hála Dávid szívében Isten iránt, Aki olyan bőségesen
megáldotta. „… nem vonja meg a jót azoktól, akik ártatlanul élnek” (12.
vers).
Ima: Urunk, szeretjük
szombatjaid bőséges áldásait, ahogy összegyűlünk az Úr házában, ahol a
szombatiskolán bőséges lelki táplálékban van részünk; ahol missziós
történetekkel, a zene és a prédikáció áldásaival gazdagodhatunk, miközben
együtt dicsőíthetünk Téged hittestvéreinkkel. Add meg, hogy szívünk egészen
összhangba kerüljön Veled, és örömmel énekeljünk majd házadban a szombatnap áldásairól,
ahol jelenlétedbe jöhetünk, és megpillanthatjuk arcodat lelki szemeinkkel.
Semmi jót nem vonsz meg tőlünk amíg Tebenned bízunk. Ámen.
Beatrice Neall
nyugalmazott egyetemi tanár
Union College
nyugalmazott egyetemi tanár
Union College
78. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 4. fejezetéhez (január 22-28.).
Kémiából tanultunk az
oxidációról (amikor egy anyag elektronokat veszít) és redukcióról (amikor egy
anyag elektronokat szerez). Ezek mindig együttesen történnek: amikor valami
elektronokat szerez, akkor valami más elektronokat veszít. Figyelmesen meg
szoktuk állapítani, hogy melyik anyag szerzett elektronokat és melyik
veszítette el őket.
Időnként ezeket a
folyamatokat különbözőképpen írjuk le: ahelyett, hogy arra összpontosítanánk,
hogy mi szerzett elektronokat és mi veszítette el őket, arra összpontosítunk,
hogy milyen hatása van az egyik anyagnak a másikra. Oxidálószerről (ami a másik
anyag elektronveszteségét okozza) beszélünk, és redukálószerről (ami a másik
anyag elektronnyereségét okozza). Akár az anyagra magára összpontosítunk, vagy
a hatásra, amit az anyag gyakorol a másik anyagra, a kémiai reakció ugyanaz
marad.
Az emberek különböznek
a kémiai reakcióktól. A nyereségeinkre és veszteségeinkre fordított fokozott
figyelem mindig azt eredményezi, hogy kevésbé figyelünk mások szükségleteire,
és a csökkenő figyelem mások szükségleteire mindig oda vezet, hogy kevesebbet
szolgálunk másoknak. Ugyanakkor, ha a másokra gyakorolt hatásunkra
összpontosítunk, figyelmesebbek leszünk szükségleteikre, ami a mások felé
megnövekedett szolgálathoz vezet.
Mivel arra lettünk
teremtve, hogy szolgáljuk Istent, a többi embert és teremtményt, ezzel a céllal
összhangban kell gondolkodnunk és cselekednünk. A saját magunknak tett
szolgálat megtagadja azt, akik vagyunk. Mi haszna van az életnek, ha az a
célja, hogy megszerezzük az általunk vágyott vagyont és státuszt, csak hogy
elveszítsük az önazonosságunkat és örökkévaló rendeltetésünket ennek során?
Jézus még most is ezt kérdezi tőlünk. Hogyan fogunk válaszolni rá?
Brent Hamstra
Southern Adventist
University
Vegyi Karának dékánja
Tennessee USA
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése