Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 51. fejezet 855. nap
Mindenütt, ahol Ezsdrás munkálkodott, új lelkesedéssel
kezdték tanulmányozni a Szentírást. Tanítókat jelöltek ki a nép oktatására.
Isten törvényét felmagasztalták és dicsőségessé tették. A próféták könyveit
kutatták. A Messiás jövetelét megjövendölő szakaszok reményt és vigaszt hoztak
sok szomorú és megfáradt szívnek.
Több mint kétezer év telt el azóta, hogy Ezsdrás
"szívből törekedett arra, hogy kutassa és teljesítse az Úr törvényét"
(Ezsd 7:10), de az idő múlása nem csökkentette kegyes példája befolyását.
Odaszentelt életéről szóló feljegyzés századokon át sok embert arra indított,
hogy "...kutassa és teljesítse az Úr törvényét".
Ezsdrás indítéka emelkedett és szent volt. Minden tettében
az emberek iránti mélységes szeretet vezérelte. A szándékosan vagy
tudatlanságból vétkezők iránti szánalma és gondoskodó szeretete mutasson példát
azoknak, akik reformokat szeretnének megvalósítani. Isten szolgája legyen
sziklaszilárd ott, ahol helyes elvekről van szó, de egyszersmind tanúsítson
együttérzést és türelmet is. Ezsdráshoz hasonlóan tanítsa a vétkezőket az élet
útjára, lelkükbe vésve az igaz tettekre késztető elveket.
Korunkban, amikor Sátán sokféleképpen igyekszik elvakítani
az embereket Isten törvényének kötelező érvényű követelményeivel szemben,
szükség van olyan emberekre, akiknek tevékenysége nyomán sokan "remegve
gondolnak Istenünk parancsolatára" (Ezsd 10:3). Szükség van igazi
reformátorokra, akik a vétkezők figyelmét a nagy Törvényadóra irányítják, és
megtanítják őket arra, hogy "az Úr törvénye tökéletes, felüdíti a
lelket" (Zsolt 19:8). Szükség van a Szentírásban jártas emberekre, akiknek
minden cselekedete megdicsőíti Jahve törvényeit; akik el akarják mélyíteni
mások hitét. Tanítókra van szükség - oh, milyen nagyon! -, akik az emberek
szívében tiszteletet és szeretetet ébresztenek a Szentírás iránt.
Ma az elterjedt bűnözés nagymértékben annak tulajdonítható,
hogy az emberek nem tanulmányozzák a Szentírást és nem engedelmeskednek
tanításának. Amikor Isten szavát félreteszik, visszautasítják erejét is, amely
megfékezi a természetes szív gonosz indulatait. Az emberek a testnek vetnek, és
a testből aratnak romlottságot.
A Biblia elvetésével jár az Isten törvényétől való
elfordulás is. Az az elmélet, hogy az ember felszabadult a mennyei előírásoknak
való engedelmesség alól, gyöngíti erkölcsi felelőssége erejét, a gonoszság
zsilipeit pedig megnyitja a világ felé. Elsöprő áradatként zúdul át a
törvénytelenség, kicsapongás és romlottság. Mindenütt irigység, gyanúsítgatás,
képmutatás, elhidegülés, versengés, viszály, a szent megbízatások elárulása és
a bűnös szenvedélyekben való elmerülés tapasztalható. A vallási elvek és
tantételek egész rendszere, amelynek a társadalmi élet alapját és vázát kellene
képeznie, düledező, omladozó építménynek tűnik.
A föld történelmének utolsó napjaiban az a hang, amely a
Sínai-hegyről szólt, még mindig mondja: "Ne legyenek más isteneid rajtam
kívül" (2Móz 20:3). Az ember szembehelyezkedik Isten akaratával, de nem
tudja elnémítani e parancs szavát. Az emberi értelem nem térhet ki a magasabb
hatalom iránti kötelezettség elől. Bővölködhet elméletekben és feltevésekben,
megkísérelheti szembeállítani a tudományt a kinyilatkoztatással, hogy eltegye
az útból Isten törvényét; de egyre hangosabban hangzik a parancs: "Az
Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!" (Mt 4:10).
Mai Bibliai szakasz: Dániel
7
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ebben a fejezetben
Dániel áttér a történelemről a próféciákra. Ez nem úgy történt, hogy Dániel
élete végéhez közeledett, és mint idős ember elkezdett álmokat és látomásokat
látni, ezért az utolsó hét fejezet tele van az ő saját álmaival. Ezek az álmok
Istentől származtak.
Ahogy a korábbi
fejezetben láttuk, Nabonidus, Nabukodonozor fia elhagyta Babilont, hogy egy
másik városban lakjon, ahol saját vallásának hódolhatott. Mindent átadott
fiának, Belsazárnak, aki Nabukodonozor unokája volt. Abban az évben egyik
éjszaka Isten egy álmot adott Dánielnek, amely több részletből tevődik össze.
Egészen furcsa testfelépítésű állatok jöttek fel a nagy tengerből az ég négy
szele felől (1-3. vers). A vadállatok oroszlánra, medvére, párducra
hasonlítottak, és volt egy negyedik is, ami semmilyen ismert állatra sem hasonlított.
Az állatok időrendben érkeztek, egyik a másik után (4-7. vers). Ahogy Dániel a
negyedik, szarvakkal rendelkező rettenetes állaton tűnődik, „egy másik kis szarv emelkedett ki közülük,
az előző szarvak közül pedig három letört előtte” (8. vers - új prot.
ford.).
Az első, oroszlánhoz
hasonló állatnak szárnyai voltak, de azokat kitépték, majd szárny nélkül
felemeltetett a földről, és lábra állt, mint egy ember és Isten emberi szívet
adott neki. Ezek az állatok végzik a tevékenységüket, de nem Isten tudta és
beavatkozása nélkül. A medve kinézetű állat nem maga feküdt az egyik oldalára,
hanem „az egyik oldalára fektették” (angol fordítás). Azt tette, amit neki egy
Felsőbb Hatalom parancsolt. A párduchoz hasonló állatnak „hatalom adatott”, így tehát a történelem és politika nem csupán
egy ember alkotta mű. A negyedik állat egy üldöző hatalom, amely széttaposta és
felfalta áldozatait. A kicsiny szarvnak, amely a 10 között nevekedett „emberhez
hasonló szemei voltak, és nagyokat szóló szája” (8. vers).
Az állatok után Dániel
felállított királyiszékeket látott, és egy másikat is, amelynek tűzkerekei
voltak és az Öregkorú ült azon (9. vers), aki nem más mint maga Isten. Isten
az, aki meghatározza a vadállatok tevékenységének és létezésének idejét (11-12.
vers). Dániel megtanulta, hogy Isten támaszt és dönt birodalmakat. Egyeseknek
megengedi, hogy tovább létezzenek, másoknak meg, hogy megszűnjenek létezni.
Megfosztatnak hatalmuktól, és ezt a megfosztást a mennyben döntik el. A
negyedik állat a nagyokat szóló szájával végül megsemmisül. A végrehajtó
ítéletben, amit Dániel látomásában látott, úgy döntöttek felőle, hogy tűz által
végleg megsemmisüljön. Ez nemcsak a római birodalmat jelenti, hanem utódját, a
Szent Római Birodalmat is.
Ezen a ponton Dániel
nagyon összezavarodott, és aggasztotta a mennyei ítélet jelenete, ezért odament
„egyhez az ott állók közül” és megkérdezte mindezek jelentését (15-16. vers),
aki megmondta neki, hogy miután ezek a vadállathoz hasonló birodalmak
megszűnnek létezni, a magasságos egek szentjei örökre átveszik az országot
(17-18. vers).
Ez nem a fogságban
lévő, pszichikailag kimerült Dániel utópiája az örök békességről. Ez a jövő
történelme, amelyet az Úr látomásban elvonultatott Dániel szeme előtt egy
hosszú éjszakai álomban. Dániel szomorú volt és egy kicsit összezavarodott is a
negyedik állat miatt, ezért többet akart tudni róla (19. vers). Különösen a
kicsiny szarvról akart többet megtudni, aki kérkedően beszélt (20. vers).
Dániel látta, hogy a kicsiny szarv háborút indít a szentek ellen (21. vers). Ez
az üldözés a mennyei ítélet bekövetkeztéig fog tartani, addig, amíg el nem jön
az Öregkorú, és le nem győzi az elnyomót (22. vers).
A szenteknek kedvező
ítélet csak a mennyei vizsgálati ítélet után következik be, akkor, amikor az
idő eljön és a magasságos egek szentjei veszik az országot, de nem előtte. A
kis szarv jelentését elmagyarázzák Dánielnek (25. vers): sokat szól majd a
Felséges ellen, üldözi a szenteket, és megpróbálja megváltoztatni az időket és
a törvényt. Ez az üldözési korszak Justinianus császár uralkodásának idején
kezdődött el, és ennek az időtartamát úgy adja meg a látomás, hogy „ideig, időkig és fél időig”, ami egy
olyan kifejezés, amit a kumráni szövegek megőriztek. Az „idő” kifejezés 360
napot jelöl, az „idők” 360 nap x 2 és a „fél idő” 180 napot. Ezeknek a
számoknak az összege 1260 nap, minden napért egy év, vagyis 1260 év. Dániel
próféta matematikája azonos Jánosnak a Jelenések könyve 12:6 matematikájával,
amely konkrétan kimondja az 1260-as számot.
Az írnok, akinek Dániel
saját jegyzetéből diktál, az utolsó versnél abbahagyja az arám nyelvet, ahogy a
kumráni szövegekben is láthatjuk. A 8. fejezetnél visszaáll a héberre, és így
ír a könyv végéig.
Drága Istenünk!
Dániel nem mondhatta el, és nem írhatta le a jövő
történetét anélkül, hogy ne látta volna meg a te kezdet az események
változásaiban. A mi napjainkban is a te karod vezeti a hűséges maradék magvát,
hogy ne váljon a gyom maradékává. Vezess Urunk! Ámen!
Koot van Wyk
120. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 51-52. fejezeteihez (november
12-18.).
Milyen csodálatosak e
fejezetek, amelyek a rendelkezésünkre állnak, hogy segítsenek megérteni a
megújulás és reformáció alapelveit!
Ezsdrás reményt és
bátorítást hozott azoknak, akik súlyos terhet cipeltek a prédikálásban vagy a
szolgálatban. A Babilonból Jeruzsálembe vezető, veszéles útján, emberi erők
védelme nélkül, Ezsdrás csapata abból merítette az erőt, és az által növekedett
a hitben, hogy imára és dicsőítésre fordította ideje egy kijelölt részét. Ez
által megerősödve készen álltak arra, hogy pozitív befolyást gyakoroljanak azok
körében, akik lelkileg nemtörődömmé váltak Jeruzsálemben.
Ezsdrás elborzadva
fedezte fel a zsidók sokaságát, akik elszakadtak az Istenhez és az Ő
törvényéhez való hűségtől, különösképpen a hitetlenekkel való házasság
területén. Tapintattal és könyörületesen hívta fel népe figyelmét a Szentírás
tanulmányozására és a hűséges Istenükhöz való, teljes visszatérésre.
Nehémiás számára Isten
a buzgó imákra válaszul tárta fel a célját. Nehémiás azonban a Jeruzsálembe
tartó missziós útjára nem csak imával felszerelkezve indult el.
Szisztematikusan eltervezte, hogy mire lesz szüksége ahhoz, hogy Jeruzsálem
falainak újjáépítésével egyetemben a város lakóinak hitét is helyreállítsa.
Isten ma is hívja népét
megújulásra és reformációra, ezzel készítve fel bennünket a végső, nagy
konfliktusra, amely hamarosan kirobban ezen a nagyészt közömbös bolygón. Ehhez
a reformációhoz ismét szükség lesz hitre, imára és következetes tervezésre,
amely az Ő népe szívében a kegyelem mennyei királyságának felépítését
eredményezi.
Cindy Tutsch
nyugalmazott
igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése