2017. december 8., péntek

Higgyetek az Ő prófétáinak - december 08 - PÉNTEK - Ámos 2

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 57. fejezet 879. nap

Nehémiás erőfeszítéseit kísérő eredmények mutatják, hogy mit lehet elérni imával, hittel és bölcs, határozott cselekvéssel. Nehémiás nem volt pap. Próféta sem volt. Nem tartott igényt rangos címre. Nehémiás reformátor volt, akit Isten e fontos időre támasztott. Nehémiás azt akarta, hogy a nép megbéküljön Istennel. Nemes céltól lelkesítve, minden energiáját ennek megvalósítására összpontosította. Igyekezetét mély és töretlen becsületesség jellemezte. Amikor a bűnnel és az igazság ellenzésével találkozott, olyan határozottan foglalt állást, hogy a nép új hévvel és lelkesedéssel látott munkához. Látva hűségét, Istene és hazája iránti mélységes szeretetét, készek voltak elfogadni vezetését.

Az isteni megbízatásban a kötelesség hitvallásunk fontos része. Isten eszközeiként fel kell használnunk azokat a körülményeket, amelyekkel végrehajthatjuk akaratát. A gyors és határozott cselekvés a megfelelő időben fényes győzelmet arat; a késlekedés és hanyagság következménye kudarc és Isten meggyalázása. Ha az igazság ügyének vezetői közömbösek és céltalanok, akkor az egyház nemtörődöm, tétlen és szórakozni vágyó lesz; ha azonban az a szent cél tölti be lelküket, hogy Istennek és csakis Neki szolgáljanak, akkor a nép egységes, bizakodó és lelkes lesz.

Isten Igéje bővölködik meglepő és éles ellentétekben. Egymás mellett található a bűn és a szentség, ezeket látva, az előbbitől őrizkedjünk, az utóbbit pedig tegyük magunkévá. Azok az oldalak, amelyek leírják Szanballat és Tóbiás gyűlölködését, álnokságát és árulását, leírják Ezsdrás és Nehémiás emelkedettségét, odaszentelődését és önfeláldozását. Mi döntjük el, hogy melyik példát választjuk. Isten parancsai áthágásának félelmes következményeit a Szentírás szembeállítja az engedelmességből származó áldásokkal. Mi magunk döntjük el, hogy a büntetést vagy az örömet választjuk.

Az a helyreállítási munka és reformáció, amelyet a hazatért foglyok Zorobábel, Ezsdrás és Nehémiás vezetésével végeztek, a lelki helyreállításnak olyan példáját tárja elénk, amit a föld történelmének záró napjaiban kell véghezvinni. Izráel maradéka gyenge, esendő nép volt, kitéve ellenségei rontásának. Isten azonban velük akarta megőriztetni a földön a maga és törvénye ismeretét. Ők voltak az igazi istentisztelet és szent kinyilatkoztatások őrei. Különböző tapasztalatokban volt részük Jeruzsálem falai és a templom építése közben. Heves támadásokat kellett kivédeniük.

Súlyos terhet hordtak a munka vezetői, de megingathatatlan bizalommal és alázatos lélekkel mentek előre. Szilárdan bíztak Istenben és hitték, hogy diadalra viszi igazságának ügyét. Ezékiás királyhoz hasonlóan Nehémiás is "ragaszkodott az Úrhoz, nem tért el tőle, hanem megtartotta parancsolatait... ezért vele volt az Úr" (2Kir 18:6-7)..

Mai Bibliai szakasz: Ámos 2

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Isten Ámos próféta által figyelmezeti Moábot és a többi nemzetet (1-3. vers); felfedi Júda bűneit (4-5. vers); és hosszasan sorolja az Izrael ellenei vádakat. Figyeljük meg a következőket: 1) belebonyolódtak az igazságtalanságba, elnyomásba és erkölcstelenségbe (6-8. vers); 2) háládatlanok voltak Istennel szemben, annak ellenére, hogy fizikai és lelki javakkal látta el őket (9-12. vers); 3) Isten szembeszáll bűnös életmódjukkal (13. vers) és figyelmezteti őket romlásukra és annak lehetetlenségére, hogy elkerüljék azt (14-16. vers).

Három, sőt négy bűne miatt – bűneinek sokaságára utal –, főleg azért mert elégette Edom királyának (Ézsau leszármazottja) a csontjait, Isten úgy döntött, hogy tüzet bocsát Moábra, hogy megeméssze Kerijjoth palotáit. Moáb a királyaival és hercegeivel együtt pusztul el (1-3. vers). Júda semmibe vette az Úr törvényét, ezért palotáit tűz emészti meg (4-5. vers). Ez a jövendölés Jeruzsálem pusztulásában teljesedett be, amikor a babiloniak Kr. e. 586-ban Nabukodonozor vezetése alatt bevették a várost (2Kir 25:8-9; Jer 17:27; Hós 8:14). Mivel Júda ismerte Isten törvényét, Isten előtti felelőssége összemérhetetlenül nagyobb volt, mint a többi nemzeté. A hazugság és bálványimádás élete, amelyet az egyik nemzedék gyakorolt, követendő példa lett a következő nemzedék számára. A Júda elleni ítélet Isten pártatlanságáról tanúskodik. Isten nem személyválogató: aki vétkezik, annak kell bűnhődni.  

Most az üzenetek csúcspontján Ámos ítéletet mond Izraelre az igazságtalanság, kegyetlenség, bujálkodás, fényűzés és bálványimádás miatt. Az isteni ítélethirdetés – a leghosszabb jövendölés, amely Izrael számára lett elkülönítve (6-16. vers) – teljes erővel zúdul rá. Izrael nem tanult Júda ítéletéből amit az a társadalmi igazságtalanságok miatt kapott – rabszolgának adták el az igazat ezüstért, a szegényt pedig egy pár saruért. A pénzsóvár vezetők elnyomták a szegényeket. Az „áhítják” kifejezés (7. vers) az elnyomónak azt a vágyát fejezi ki, hogy a szegényt földre tiporva akarja látni, és annyi szenvedést okozni neki, hogy azok porral borítsák be fejüket. 

Az igazság útját elferdítették. Az egyszerű, békés, szerény és kegyes emberek büszke, öntelt lényekké váltak, akik nem érezték szükségesnek Isten jelenlétét az életükben. Isten szent nevét beszennyezték azokkal a gonoszságokkal, amelyeket a pogányok között elkövettek. Isten megdorgálta Izraelt a hálátlanságáért, hiszen nem értékelték Isten jóindulatát és jóságát, amelyet az által mutatott meg, hogy kivezette őket az egyiptomi rabságból, nekik adta a Kánaán földjét és gyermekeiket prófétákká és nazírokká hívta el. Ezért, amikor a büntetés jön, akkor senki sem tud majd megállni, még a legerősebb és a legbátrabb sem, hogy önmagát megmentse.

Emlékeznünk kell arra, hogy az Isten Szava iránti engedetlenséggel az ember elzárja az utat, amelyen a Szentlélek a szívünkhöz férne.


Deepati Vara Prasad

122. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 57. fejezetéhez (december 3-9.).

Gondolkoztunk már azon, hogy mit is jelent valójában a reformáció? Úgy tűnik, hogy a világban lévő dolgok beszivárogtak az életünkbe és az egyházunkba, csak úgy, mint Nehémiás idején.

Volt idő, amikor úgy gondoltam, nem kell nagy ügyet csinálni a különböző hitűek közti összeházasodásból. Azonban a személyes tapasztalatomat követően ma már elmondhatom, hogy tökéletesen értem, hogy miért reagált úgy Nehémiás, ahogyan tette.

A néhai férjem elkezdett ugyan gyülekezetbe járni, de ahogy telt az idő, felhagyott vele, és aztán lassacskán visszahátrált a világba. Azon kaptam magam, hogy tulajdonképpen egyedülálló szülőként vagyok jelen a gyermekeimmel a gyülekezetben. Mindazonáltal úgy döntöttem, hogy hűségesen ragaszkodom Isten igéjéhez, csak úgy mint Nehémiás idején Isten népének a tagjai. Ugyanakkor láttam más barátokat is, akik azt választották, hogy a párjuk világi életét követik, és végül elhagyták az egyházat is.

Isten ismeri azokat az embereket, akiket hitvesünknek választunk, azokat a dolgokat, amiket nézünk és hallgatunk, és ezek mind hatnak ránk lelkileg. Ezek a fejezetek éppen időben találtak meg engem, mivel azért imádkoztam Istenhez, hogy tisztítsa meg, ami rosszat csak talál az életemben, és teljes reformációt adjon a szívemben.

Nehémiáshoz hasonlóan emlékezzünk, miért is vagyunk itt, és végezzük el a munkát!

Jill Simpson Palffy
Westminster hetednapi adventista gyülekezet
Dél-Karolina, USA

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése