2017. december 15., péntek

Higgyetek az Ő prófétáinak - december 15 - PÉNTEK - Ámos 9

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 58. fejezet 886. nap

Isten a pátriárkák és a próféták, valamint az előképek és a jelképek által szólt a világnak a bűntől Szabadító jöveteléről. Az ihletett próféciák hosszú sora jelezte annak adventjét, akit minden népek óhajtanak. Még születésének helyét és megjelenésének idejét is pontosan meghatározták.

Dávid Fiának Dávid városában kellett születnie. Betlehemből "származik... aki uralkodni fog Izráelen. Származása visszanyúlik a hajdankorba, a távoli múltba" (Mik 5:1) - mondta a próféta.

"Te pedig Betlehem, Júda földje,
semmiképpen sem vagy a legjelentéktelenebb
Júda fejedelmi városai között,
mert fejedelem származik belőled,
aki legeltetni fogja népemet, Izráelt" (Mt 2:6).

Az első advent idejét, valamint a Megváltó élete és szolgálata köré sorakozó események közül néhány nagyon fontosnak az idejét Gábriel angyal közölte Dániellel. "Hetven hét van kiszabva népedre és szent városodra. Akkor véget ér a hitszegés és megszűnik a vétek, engesztelést nyer a bűn, és eljön hozzánk az örökké tartó igazság. Beteljesül a prófétai látomás, és felkenik a szentek szentjét" (Dán 9:24). A próféciában egy nap egy évet jelképez. Lásd: 4Móz 14:34; Ez 4:6! A hetven hét, illetve négyszázkilencven nap négyszázkilencven évet jelent. Ennek az időszaknak kiindulópontja adott. "Tudd meg azért, és értsd meg. Attól fogva, hogy elhangzott a kijelentés Jeruzsálem újjáépüléséről, hét hét fog eltelni a fejedelem felkenéséig. Azután még hatvankét hét, és újjáépülnek a terek és a falak nyomorúságos időkben" (Dán 9:25) - összesen hatvankilenc hét, vagyis négyszáznyolcvanhárom év. A rendelet, amellyel Artaxerxes Longimanus a Jeruzsálem helyreállítására és felépítésére kiadott rendeleteket kiegészítette, Kr.e. 457 őszén lépett hatályba. (Lásd: Ezsd 6:14; 7:1, 8!) Innen kiindulva a négyszáznyolcvanhárom év i.sz. 27 őszéig terjed. A prófécia szerint ez az időszak a Messiásig, a Felkentig tart. Jézus Kr.u. 27-ben - keresztségekor - megkapta a Szentlélek kenetét, és nemsokára ezután megkezdte szolgálatát. Ekkor nyilatkoztatta ki, hogy "betelt az idő" (Mk 1:15).

Az angyal ezt is mondta: "erős szövetséget köt sokakkal egy hétre" [7 év]. Miután a Megváltó megkezdte szolgálatát, az evangéliumot hét évig különösen a zsidók számára kellett prédikálni. Három és fél évig Krisztus maga prédikált, majd azután az apostolok. "De a hét közepén véget vet a véres- és az ételáldozatnak" (Dán 9:27). Kr.u. 31 tavaszán Krisztus, az igazi áldozat, feláldozta önmagát a Golgotán. Ekkor a templomban kettéhasadt a kárpit, jelezve, hogy az áldozati szolgálat szentsége és jelentősége megszűnt. Ezzel lezárult a földi áldozatok bemutatásának ideje.

Az egy hét - hét év - Kr.u. 34-ben ért véget. Ekkor István megkövezésével a zsidók végleg elvetették az evangéliumot. A tanítványok, akiket az üldözés szétszórt, "elmentek, és hirdették az igét" (ApCsel 8:4). Nem sokkal ezután Saul, az üldöző, megtért és Pállá, a pogányok apostolává lett.

A Megváltó adventjéről szóló sok prófécia a hébereket állandó várakozásban tartotta. Sokan szívükben hittel haltak meg, mivel az ígéretek nem valósultak meg életükben. Messziről látva beteljesülésüket, hitték és vallották, hogy idegenek és vándorok a földön. Énok korától kezdve a pátriárkák és próféták által elismételt ígéretek életben tartották a Megváltó megjelenésének reménységét.

Isten nem mindjárt nyilatkoztatta ki az első advent pontos idejét. Amikor Dániel próféciája ezt ismertette, nem mindenki értelmezte helyesen ezt a kinyilatkoztatást.

Mai Bibliai szakasz: Ámos 9

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Ez a fejezet, az Ámos által lejegyzett utolsó látomás, egymástól tisztán elkülönülő két részre tagolódik. Az első Izrael pusztulásáról (1-10. vers), a második pedig Izrael helyreállításáról (11-15. vers) szól.

Ámos megpillanthatja a Menny fejedelmét, amint lázadó népének megbüntetésére készül. Az Úr az oltár előtt állva megparancsolja a pusztító angyalnak, hogy üsse meg az oszlopfőt, és döntse romba az épületet. Az egész szerkezet elpusztításának célja mindenki halála, hogy senki se menekülhessen meg (1. vers). Hiábavaló a menekülést még csak megpróbálni is, mert az Úr bárhol rájuk talál (a mennyben, vagy a pokolban, képletesen szólva), akár a Karmel-hegy csúcsán, akár a tenger fenekén, a föld legmélyebb pontján próbálnak elbújni (2-3. vers).

A gonosz izraeliták még a fogságban sem lesznek biztonságban a fegyverektől (4. vers). Isten, a Seregek Ura, ég és föld uralkodója képes véghezvinni akaratát. Érintésére megolvad a föld és eltűnik. Árad és apad, mint Egyiptom folyója, és minden lakója gyászol (5. vers). „Aki fönn az égben építette meg lakhelyét, és annak boltozatát a földre alapozta; aki előhívja a tenger vizét és kiönti a föld színére: az Úr az Ő neve” (6. vers) Számára semmi sem lehetetlen. Izrael csak azzal a feltétellel volt kiválasztott nép, hogy engedelmeskedik az Úr szavának, és hirdeti az Ő nevét minden nemzetnek, hogy Isten nagy családjába hozza őket. Ebben az értelemben Izrael és Etiópia egyaránt fontos az Úr számára. Ő az Egyetlen, aki kihozta Izrael népét Egyiptomból, és Kánaán földjére vezette őket. Ő hozta ki a filiszteusokat Kaftórból és a szíriaiakat Kirből. Az Úr határozatai véglegesek, tehát Izrael fogsága elkerülhetetlen.

Isten azonban kegyelmesen megígéri, hogy a maradékot megmenti (7-8. vers). Megrostálja Izraelt, és a szenvedés megkülönbözteti Isten valódi követőit azoktól, akik bűneikhez ragaszkodnak. Isten népe között minden gonosz, aki kétségbe vonta az Ő útjait, elpusztíttatik.

Ámós most Isten népének büntetésétől a jövőbeni fényes és dicsőséges helyreállítás ígérete felé fordul. Amikor Júda és Izrael nem tudott felnőni a megígért jövőhöz, Isten terve csak a babiloni fogságból visszatért hűséges maradék életében következhetett be. Az Úr fel akarta emelni Dávid házát lelki Izraellé. A történelem bizonyítja, hogy a lelki falak sérülései csak részben kerültek kijavításra, és a lelki romokat csak bizonyos mértékig takarították el. Amikor a zsidó nép elutasította Megváltóját, az Izraelnek ígért áldások Ábrahám lelki utódainak, Jézus Krisztus követőinek adattak.

A 13-15. versek kifejezően ábrázolják az áldások sokaságát, amiket a szó szerinti Izrael kaphatott volna, de most már Isten igaz Izraelére szállnak. Az Ábrahámnak adott ígéret, mely szerint utódai öröklik Kánaán földjét, csak részben teljesedett, amikor Józsué az Ígéret földjére vezette Izrael gyermekeit. A csodálatos ígéret végső beteljesedése akkor jön el, amikor a Szent város, az Új Jeruzsálem alászáll Istentől a Mennyből és véglegesen, mindörökre a Földön, Kánaán földjén marad. Nincsen már messze az a nap!

Deepati Vara Prasad

123. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 58. fejezetéhez (december 10-16.).

Jaycee Dugardot 11 éves korában elrabolták, és 18 évet szenvedett rabságban. Ezt követően egy rendőrnővel szemben ültették le, miközben egy tőle elkülönített szobában a fogvatartóit kérdezte ki a rendőrség, akik a család körülményei kapcsán fogtak gyanút.

Jaycee egy ideig nem mondott szinte semmit. Sőt, ami azt illeti, kiállt az őt elrablók mellett, ők ugyanis olyan mértékben átnevelték a gondolkodását, hogy úgy tartotta, a fogságban töltött élete a normális, és hogy az az új név, amit adtak neki, a valódi személyazonosságát jelenti. Végül a rendőrnő megkérdezte Jaycee-t, hogy mi a valódi neve. Jaycee ledermedt. Félt attól is, hogy kiejtse a száján, ezért inkább leírta egy papírra: Jaycee Dugard.

Soha nem volt tervbe véve, hogy az egymást szerető emberek közötti kötelék megszakadjon, sem elrablás, sem válás, sem halál révén. Az emberek Istentől való elszakadása azzal a két emberrel kezdődött, akik az Édenkertben összezavartan, meztelenül és megszégyenülve elbújtak. Az évek múltával a szakadás miatti távolság tovább nőtt, még azoknál az embereknél is, akiket maga Isten választott ki, hogy a világ áldására legyenek.

Dániel könyvében azonban egy ígérettel találkozunk: egy Felkent (a héber Messiás) fog jönni (Dán 9:24-25). Ugyanez a Felkent valamikor az Édenkertet járta körbe az állatok között, egy fiatal férfit és nőt keresve: „Hol vagytok?” Aztán visszatért, ezúttal egy sötét barlangistállóba, ahol állatok vannak, itt újszülöttként láthatjuk egy fiatal férfival és nővel. Azért jött, hogy áthidalja az elszakadás miatti szakadékot, hogy újra egyesüljön az emberi fajjal, hogy véget vessen a bűnnek, hogy a gonoszságért engesztelést, örökké tartó megigazulást szerezzen, hogy újjá tegyen mindent. Az Isten ismét velünk van.

Andy Nash
egyetemi tanár és lelkész
Southern Adventist University, USA

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése