2017. december 10., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - december 10 - VASÁRNAP - Ámos 4

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Próféták és királyok 58. fejezetéhez

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 58. fejezet 881. nap

58. A Szabadító eljövetele

Az emberiség történelmét "nyomorúság", "sötétség" és "homály" (Ézsa 8:21) jellemezte. Hosszú századokon át - attól a naptól kezdve, hogy ősszüleink elvesztették édeni otthonukat, egészen addig, amíg Isten Fia a bűnösök Megváltójaként megjelent - a bukott emberiség reménysége a Szabadító eljövetelében összpontosult, aki feloldja az embert a bűn és a sír fogságából.
E lehetőség első jelzését Ádám és Éva Édenben a kígyóra kimondott ítéletben kapta, amikor az Úr kijelentette előttük Sátánnak: "Ellenségeskedést támasztok közted és az asszony közt, a te utódod és az ő utódja közt: ő a fejedet tapossa, te meg a sarkát mardosod" (1Móz 3:15).

E szavak hallatára reménység ébredt a bűnös pár szívében, mert a Sátán hatalmának megtöréséről szóló próféciában felismerték a bűn okozta romlástól való szabadulás ígéretét. Bár ellenségük hatalmától szenvedniük kell, mert csábító hatása alá kerülve Jahve világos parancsával szembeni engedetlenséget választották, de nem kell kétségbeesniük. Isten Fia felajánlotta, hogy saját vérével engesztelést szerez törvényszegésükért. Próbaidőt kapnak, amely alatt Krisztus szabadító hatalmába vetett hitük nyomán újra Isten gyermekei lehetnek.

Sátán "e világ istene" (2Kor 4:4) lett azáltal, hogy sikerült az embert az engedelmesség útjáról letérítenie. Az uralom, amely azelőtt Ádámé volt, a bitorló kezébe került. Isten Fia azonban felajánlotta, hogy eljön erre a földre, megfizeti a bűn büntetését, és ezzel nemcsak megváltja az embert, hanem eljátszott uralmát is visszaszerzi. Erről a helyreállításról prófétált Mikeás, amikor így szólt: "És te, őrtornya a nyájnak, Sionnak várhegye! Visszatér hozzád, és helyreáll a régi hatalom..." (Mik 4:8). Pál apostol így utal erre: "...hogy megváltsa tulajdon népét..." (Ef 1:14). A zsoltáríró az ember eredeti örökségének ugyanerre a végső helyreállítására gondolt, amikor kinyilatkoztatta: "Az igazak öröklik a földet, és ott laknak mindvégig" (Zsolt 37:29).

Soha nem aludt ki az emberek szívében az a reménység, hogy Isten Fiának mint Megváltónak és Királynak adventje megváltást hoz. Kezdettől fogva voltak, akik a jelen árnyain túl hitükkel látták a jövő valóságait. Ádám, Séth, Énok, Mathusélah, Noé, Sém, Ábrahám, Izsák és Jákób, valamint más kiváló emberek által az Úr megőrizte az akaratát hirdető drága kinyilatkoztatásokat. Isten így ismertette meg törvénye kívánalmait és a szeretett Fia engesztelő áldozata általi megváltást Izráel fiaival, a választott néppel, akiken keresztül kapta a világ a megígért Messiást.

Izráel reménysége Ábrahám elhívásakor tett ígéretben fogalmazódott meg, majd leszármazottai számára újra és újra elhangzott: "Általad nyer áldást a föld minden nemzetsége" (1Móz 12:3). Amikor Ábrahám előtt feltárult, hogy Isten meg akarja váltani az embert, az Igazság Napja bevilágított lelkébe, és a sötétség szertefoszlott. Végül pedig maga a Megváltó, amikor itt járt az emberek között és beszélt velük, bizonyságot tett a zsidóknak a pátriárkák boldog reménységéről, az eljövendő Üdvözítő általi szabadulásról. "Ábrahám, a ti atyátok ujjongott azon, hogy megláthatja az én napomat - mondta Krisztus -: meg is látta, és örült is" (Jn 8:56).

Ugyanez az áldott reménység csillant meg abban az áldásban, amit Jákób, a haldokló pátriárka mondott fiára, Júdára:

"Júda! téged magasztalnak testvéreid.
Kezed ellenségeid nyakán lesz,
leborulnak előtted atyádnak fiai...
Nem távozik Júdából a jogar,
sem a kormánypálca térdei közül,
míg eljő Siló, akinek engednek a népek" (1Móz 49:8-10).

Az Ígéret földje határán - Bálám próféciájában - ismét elhangzott a világ Megváltója eljöveteléről szóló jövendölés:

"Látom őt, de nem most,
szemlélem, de nem közel.
Csillag jön fel Jákóbból,
királyi pálca támad Izráelből.
Bezúzza Móáb halántékát
és Sét összes fiainak a koponyáját" (4Móz 24:17).

Mai Bibliai szakasz: Ámos 4

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Ámos a szegények és szükséget szenvedők elnyomói ellen prófétál. Azt jövendöli, hogy fogságba fogják hurcolni őket (1-3 vers). A bálványimádók ellen prófétál, akik bűnt bűnre halmoznak (4-5 vers), és a megtérni nem akarók ellen, akik Isten ítéletével fogják szembe találni magukat (6-13. vers).

A básáni tehenek, akik Izrael főembereinek fényűző életét élték, eltiporták a szegényeket és a nincsteleneket, mint ahogy a tehenek lábai eltapossák a füvet (1. vers, lásd még Zsolt 22:13). Az asszonyok erőszakoskodásra és csalásra késztették férjeiket, hogy dőzsölésük és fényűző életmódjuk anyagi alapja biztosított legyen (egy jó példa erre Akháb és felesége, Jézabel története – 1Kir 21:1-16). Sőt, provokálták is őket, hogy mulatozásaikban rész vegyenek. Ezért, mivel Isten nem tűrheti a romlottságot örökké, elhatározta, hogy véget vet Izrael szentségtelen cselekedeteinek. A gonoszokat úgy ejtik foglyul, ahogyan hálóba kerítik a nagy halakat, és horoggal kifogják a kis halakat, tehát tehetetlenné válnak ellenségeik előtt, akik Isten eszközeivé lesznek, hogy megbüntessék a lázadókat (2. vers). Büntetésük fájdalmas, mint ahogyan a horog fájdalmat okoz a halaknak, és kétszeresen fáj, ha ellenállnak.

Ámos némi gúnnyal mutat rá arra, hogy Izrael milyen készséges bűnt elkövetni, amikor Bételbe – a bálványimádás fő helyére – hívja a népet, hogy még többet bűnözzenek. „Szomorú, mégis gyakran igaz, hogy azok, akik szégyenletes módon áthágják a legalapvetőbb erkölcsi normákat szolgálatukban, ezzel együtt mély vallásos buzgalmat tanúsítanak.  A vallásos buzgalom önmagában nem bizonyítja az igaz kegyességet. Sőt, a vallásos külsőségekhez való ragaszkodás gyakran a valódi belső megtérés hányát igyekszik ellensúlyozni, és valójában csak a lelkiismeretet nyugtatgatja.” (Hetednapi Adventista Biblia Kommentár, 4. kötet, 966. oldal). Könnyebb elkövetni a bűnt, majd bevallani, mint megfeszíteni a testet, és távol maradi a bűntől. Ez az önelégültség hamis nyugalmába ringatja a törvényszegőt.

A próféta rámutat, hogy Isten milyen sokféle módon mutatta ki nemtetszését a nép felé, ugyanakkor vágyát is, hogy visszatérjenek Hozzá, de „ők mégsem tértek vissza Hozzá” (6, 8, 9, 10, 11. vers).  Hét csapás kerül megemlítésre, melyek célja az lett volna, hogy felrázza Izraelt. Kenyérhiány és éhínség (6. vers); aszály, ami a gabona teljes elszáradásához vezetett (7-8. vers). Peronoszpóra a kerteken, és sáska vagy hernyó, amelyek megemésztették a szőlőket és az olajfákat (9. vers) Járvány, amilyen Egyiptomban volt fiatalemberek és lovak halált okozva, ami a temetetlen holtak és tetemek bűzölgését eredményezte (10. vers), és végül olyan pusztulás, amilyen Szodomában és Gomorában volt hatalmas bűneik miatt (11. vers). Sajnos mindezek a dolgok nem indították meg Izraelt. Nem ismerték fel Isten jó szándékát mindazokban a figyelmeztetésekben, amelyeket a törvénytaposó nép javát szolgálva küldött az Úr. Nem figyeltek Isten figyelmeztetéseire. Ennek természetes és biztos következménye Isten ítélete. Nem tudjuk pontosan, hogy milyen büntetés vár a törvényszegő népre, csak annyit olvasunk, hogy „készülj Istened elé, oh Izráel!”, amely azt üzeni, hogy Istennel az ítéletben találkozni sokkal félelmetesebb minden úgynevezett természeti csapásnál. Mindezzel a Seregek Ura, a menny és föld Királya, Isten népét bűnbánatra hívja.

Deepati Vara Prasad

123. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 58. fejezetéhez (december 10-16.).

Jaycee Dugardot 11 éves korában elrabolták, és 18 évet szenvedett rabságban. Ezt követően egy rendőrnővel szemben ültették le, miközben egy tőle elkülönített szobában a fogvatartóit kérdezte ki a rendőrség, akik a család körülményei kapcsán fogtak gyanút.

Jaycee egy ideig nem mondott szinte semmit. Sőt, ami azt illeti, kiállt az őt elrablók mellett, ők ugyanis olyan mértékben átnevelték a gondolkodását, hogy úgy tartotta, a fogságban töltött élete a normális, és hogy az az új név, amit adtak neki, a valódi személyazonosságát jelenti. Végül a rendőrnő megkérdezte Jaycee-t, hogy mi a valódi neve. Jaycee ledermedt. Félt attól is, hogy kiejtse a száján, ezért inkább leírta egy papírra: Jaycee Dugard.

Soha nem volt tervbe véve, hogy az egymást szerető emberek közötti kötelék megszakadjon, sem elrablás, sem válás, sem halál révén. Az emberek Istentől való elszakadása azzal a két emberrel kezdődött, akik az Édenkertben összezavartan, meztelenül és megszégyenülve elbújtak. Az évek múltával a szakadás miatti távolság tovább nőtt, még azoknál az embereknél is, akiket maga Isten választott ki, hogy a világ áldására legyenek.

Dániel könyvében azonban egy ígérettel találkozunk: egy Felkent (a héber Messiás) fog jönni (Dán 9:24-25). Ugyanez a Felkent valamikor az Édenkertet járta körbe az állatok között, egy fiatal férfit és nőt keresve: „Hol vagytok?” Aztán visszatért, ezúttal egy sötét barlangistállóba, ahol állatok vannak, itt újszülöttként láthatjuk egy fiatal férfival és nővel. Azért jött, hogy áthidalja az elszakadás miatti szakadékot, hogy újra egyesüljön az emberi fajjal, hogy véget vessen a bűnnek, hogy a gonoszságért engesztelést, örökké tartó megigazulást szerezzen, hogy újjá tegyen mindent. Az Isten ismét velünk van.

Andy Nash
egyetemi tanár és lelkész
Southern Adventist University, USA

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése