2020. augusztus 18., kedd

Higgyetek az Ő prófétáinak - augusztus 18 - KEDD - Énekek Éneke 5

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

 

Az olvasmány szerkezete:

1. Részlet Ellen White könyvéből

2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez

3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez


Olvasmány – A Gondolatok a hegyibeszédről 6. fejezet 1861. nap

 

6. fejezet (3. rész) – Bírálat helyett mutass jó példát!  

 

Ha az életben egy lélek válságba kerül, s ti tanáccsal és figyelmeztetéssel akartok rajta segíteni, szavaitoknak csak akkor lehet jó hatása, ha példaadásotok és lelkületetek összhangban van azokkal. Jónak kell lennetek, még mielőtt jót cselekedhetnétek. Mindaddig nem gyakorolhattok senkire olyan hatást, amely jellemét átalakíthatja, amíg Krisztus kegyelme saját szíveteket meg nem alázta, meg nem tisztította, és meg nem lágyította. Ha pedig bennetek ez az átalakulás már végbement, akkor olyan természetes lesz, hogy mások áldására éljetek, mint a rózsabokornak, hogy illatozzék, és a szőlőtőnek, hogy gyümölcsöt terem.

 

Ha Krisztus bennetek „a dicsőség reménysége”, akkor nem mások figyelése és hibáik leleplezése után vágyakoztok. Ahelyett, hogy arra törekednétek, hogy másokat vádoljatok és elítéljetek, inkább segíteni, áldani és menteni akarjatok! Ha tévelygőkkel találkoztok, szívleljétek meg ezt a figyelmeztetést: „Ügyelj magadra, hogy meg ne kísértessél te magad is” (Gal 6:1). Eszetekbe jut majd, hogy életetek útján milyen gyakran tévedtetek magatok is, és nehéz volt újra az egyenes útra térni, amikor elhagytátok. Semmi esetre sem taszítjátok majd testvéreteket még nagyobb sötétségbe, hanem szíves részvéttel figyelmeztetitek az őt környékező veszedelmekre.

 

Aki gyakran tekint fel a golgotai keresztre, és tudatában van annak, hogy az ő bűnei juttatták a Megváltót oda, az nem próbálkozik azzal, hogy bűneit felebarátjáéval összehasonlítsa. Nem ül be a bírói székbe, hogy embertársai felett ítélkezzék. Aki a golgotai kereszt árnyékában halad, lehetetlen, hogy a vádaskodás és az önmagasztalás szellemét ápolja.

 

Csakis akkor vettétek ki a gerendát a szemetekből és lettetek alkalmassá mások megsegítésére, akkor közeledhettek hozzá és érinthetitek szívét, amikor érzitek, hogy saját éneteket, sőt egész életeteket is fel tudnátok áldozni, hogy egy megtévedt testvéreteken segítsetek. Hibáztatással és szemrehányással még senkit sem lehetett a helyes útra téríteni. Sőt ellenkezőleg: ezáltal csak még távolabb űzték őket Krisztustól, mert szívüket elzárták a jobb meggyőződésük elől. Csak a szelíd, nyájas és megnyerő lélek mentheti meg a tévelygőket, és fedezheti el a bűnök sokaságát. Ha jellemetekben Krisztus jelleme nyilvánul meg, ez átalakító hatást gyakorol majd mindazokra, akikkel érintkeztek. Engedjétek, hogy Krisztus éljen bennetek napról napra! Ő pedig megmutatja általatok Igéjének teremtő erejét — mint csendes, nyájas, meggyőző és hatalmas befolyást; amely a lelkeket a mi Urunk és Istenünk szépségének képmására alakítja.

 

Mai Bibliai szakasz: Énekek Éneke 5

 

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:

Károli fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=%C3%89nekek%20%C3%89neke%205&version=KAR

 

Új protestáns fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=%C3%89nekek%20%C3%89neke%205&version=NT-HU

 

Sulamit éneke a 3. fejezet 1-6. verseiben bemutatja a hiányzó szerelmest, majd a jelen lévőt. Az ennek megfelelő 5:2-6 versekben azonban a szerelmes először jelen van, majd hiányzik.  Az asszony a férje közeledéséről álmodik számtalan kétértelmű szó és kifejezés használatával, amelyek a szerelmespár intim kapcsolatára utalnak. Ez az álom talán a házasságukban korán megjelent problémákra utal (Salamon késő éjszakai közeledése, és az asszony érdeklődésének hiánya), és az 5:9-6:13-ig terjedő szakasz a hozzáállás és a cselekvés megváltoztatásának kidolgozását is jelenheti a problémák megoldására. Házasságunkban párkapcsolati kihívásokra számíthatunk, de Isten kegyelméből megtalálhatjuk a megoldást, ami még erősebbé és boldogabbá teheti szövetségünket.

 

Sulamit ékesszólóan írja le férje kiváló tulajdonságait (10-16. vers) . Úgy ábrázolja Salamont, Dávid fiát, mint aki „tízezer közül is kitetszik”, „és ő mindenestől fogva kívánatos” (10. és 16. vers). Ezek a kifejezések különösen alkalmasak Jézus, a Messiás, Dávid utolsó fiának jellemzésére is. Hasonló kifejezésmódú leírását láthatjuk a Messiásnak a 45. zsoltár 2. versében és sok Ellen White utalásban, ahol Krisztusra alkalmazza azokat (lásd: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó. 182. oldal; Krisztus példázatai. Budapest, 1999. Advent Kiadó. 233. oldal).

 

Ebben a fejezetben a férj és a feleség számtalan becenévvel illeti egymást. A férj „szerelmesemnek, galambomnak, én tökéletesemnek” nevezi feleségét (2. vers), a feleség pedig „szerelmesemnek, barátomnak” hívja férjét (16. vers). Az egész Énekek énekében a szerelmesek legalább tizennégyféle becenévvel kedveskednek egymásnak!  Az Énekek éneke arra ösztönöz bennünket, hogy szavakkal is ötletes módon fejezzük ki egymás iránti szeretetünket. Hogyan becézed legszívesebben a házastársadat? Én „Schatzie”-nak hívom a feleségemet, a német „kincs” szó jelentése alapján.

 

„Uram, köszönöm neked drága feleségemet, és köszönöm Jézust, az Egyetlent, aki „tízezer közül is kitetszik”, az Egyetlent, aki mindenben szeretetre méltó. Bárcsak mindnyájan egyfolytában az Ő páratlan szépségére néznénk, hogy ezáltal egyre inkább átváltozhassunk az Ő hasonlatosságára! Ámen.”

 

Richard M. Davidson

 

263. heti olvasmány GONDOLATOK A HEGYIBESZÉDRŐL   6. fejezetéhez (augusztus 16-22.).

 

A laptopomnak és a mobiltelefonomnak van egy olyan funkciója, amely értesít, ha az akkumulátor töltöttsége alacsony. Mielőtt végleg lemerülnének, egy üzenet ugrik fel a képernyőn, amelyben megkérdezi, hogy be szeretném-e kapcsolni az energiatakarékos üzemmódot. Ez az üzemmód nagyszerűen működik az elektronikai eszközöknél, azonban nem így van az egyház esetében.

 

Könnyű az egyház számára kimerülni az egyhangú bizottsági ülések és élettelen prédikációk következtében, amelyeknek nincsen valós kapcsolata Krisztussal, sem befolyásuk a közösségre. Sajnálatos módon, ahelyett, hogy visszakapcsolódna Krisztushoz, hogy feltöltődjön a személyes ima, bibliatanulmányozás és a Szentléleknek való odaszentelődés által, az egyház megpróbál energiatakarékos üzemmódban működni. Itt kezdődnek a problémák.

 

Az olyan szolgálatokat, amelyek felhasználják az egyház energiáját és erőforrásait, azokat visszaszorítják, és az egyház az új ötleteket és energiát máshol kezdi keresni. Az újratöltődés reményében az egyház gyakran a világhoz fordul segítségért, és átveszi a napirendjét, módszereit és ötleteit, Krisztust azonban elhagyják. „Amikor az egyház világi hatalom támogatását keresi, nyilvánvaló, hogy nélkülözi Krisztus erejét – az isteni szeretet késztetését.” (127. o.)

 

Karen D. Lifshay

Hermiston Hetednapi Adventista Egyház

Oregon, USA

Fordította Gősi Csaba

  

3 megjegyzés: