Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A Gondolatok a hegyibeszédről 4. fejezet 1849. nap
4.
fejezet (5. rész) – Igaz istentisztelet
„Senki sem szolgálhat két úrnak” (Mt 6:24)
Krisztus nem azt mondja, hogy az ember ne szolgáljon, vagy
hogy nem szabad, hanem azt mondja, hogy nem képes erre. Isten és a mammon
között semmiféle érdekközösség vagy egyetértés nincs. A világi ember épp ott
nem ismer korlátozást, és hódol önző indulatainak, ahol a lelkiismeret inti a
keresztényt, hogy türelmes és önmegtagadó legyen. Krisztus önmegtagadó
követője. A vonal egyik oldalán az önmagát megtagadó keresztény áll, míg a
másikon az önmagát kielégítő, élvhajhászó ember, aki a világot szereti; a
divathóborttal, megnyerő könnyelműséggel, kigúnyolva a kedvtelés korlátait.
Senki sem helyezkedhet semleges álláspontra. Nincs középút,
nem lehet, hogy bár Istent nem szeretjük, de az igazság ellenségének sem
szolgálunk. Krisztus követőiben kíván élni, tagjaik és képességeik által akar
tevékenykedni. Akaratukat alá kell rendelniük az Ő akaratának. Szellemében kell
cselekedniük; ekkor azonban többé nem ők élnek, hanem él bennük a Krisztus. Aki
magát nem adja át teljesen Istennek, idegen hatalom uralma alatt áll, idegen
hangra hallgat, amelynek sugalmazásai egészen más jellegűek. A megosztott
szolgálat az embert az ellenség oldalára vezeti, és a sötétség seregeinek
eredményes szövetségesévé teszi. Ha azok, akik Krisztus harcosainak tekintik
magukat, szövetséget kötnek Sátánnal, és ügyét előmozdítják, Krisztus
ellenségének bizonyulnak, és elárulják a szent hitet. Ezek összekötő kapcsot
képeznek Sátán és a hűséges hívők között. Általuk Sátán állandóan munkálkodhat,
hogy Krisztus harcosainak szívét elhódítsa.
A bűnök fellegvárát e földön nem a megvetett bűnösök
kicsapongó élete, nem a társadalomból kitaszított züllöttek alkotják, hanem az
az élet, amely erényesnek, becsületesnek és nemesnek látszik, holott bűnt ápol
és vétket táplál magában. Az ilyen példa igen igen nagy csábítás a bűnös
szenvedély ellen küzdő, s az örvény szélén tusakodó léleknek. Akit Isten az
élet, az igazság és tisztesség tekintetében magasabb rendű értelemmel áldott
meg, s mégis szándékosan áthágja Isten valamelyik parancsolatát, nemesebb
adományait a bűn csalétkévé változtatja. Tehetség, képesség, sőt még nagylelkű
és nemes cselekedetek is Sátán csapdáivá válhatnak, hogy másokat mind a
jelenben, mind jövőben a romlás örvényébe rántsanak.
„Ne szeressétek a világot, se azokat, amik a világban
vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya szeretete. Mert
mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet
kérkedése; nem az Atyától van, hanem a világból” (1Jn 2:15—16).
Mai Bibliai szakasz: Prédikátor
5
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
A mai fejezet az anyagi
javak kezelésével kapcsolatos rossz magatartásformákról beszél, és annak
veszélyeiről, amiket a pénz istenének imádata rejt magában. Akik növekedni
akarnak az Istennel és az embertársaikkal való kapcsolatukban, valamint abban,
hogy miként tekintenek önmagukra, azok jól teszik, ha odafigyelnek ezekre a
figyelmeztetésekre.
Az első tanács így
hangzik: „Őrizd meg lábaidat!” Ez a rész a gyülekezetben zajló
istentiszteletről beszél. Más szóval, legyünk óvatosak és vigyázzunk, hogyan
viselkedünk, amikor Isten színe előtt vagyunk. Salamon idejében nagyon sok
ember járt a templomba, abba az impozáns, hatalmas épületbe, ami Isten
imádatára emeltetett. Voltak közöttük olyanok, akik meghajtották ugyan magukat,
és elvitték áldozataikat a szövetség törvénye szerint, de valójában nem imádták
szívből Istent. Amikor ez történik, az imádat felületes, képmutató, és csupán
embereknek szól. A hűtlen kézzel és engedetlen szívvel bemutatott áldozat: az
ostobák adománya.
A második
figyelmeztetés a szegényekről való gondoskodásra vonatkozik. Az Ige szerint a
szegényeket elnyomták azok, akiknek az lett volna a feladata, hogy támogassák
őket. Ha ilyen elkeserítő jelenséget látsz, azt mondja Salamon: „ne csodálkozz el a dolgon!” (8. vers –
új prot. ford.). Tudjuk, hogy a korrupció sajnos mélyen gyökerezik az emberi
szívben. Ahogy Salamon napjaiban történt, ugyanúgy ma is sokan kiáltanak
hangosan szociális igazságosságért és egyenlő bánásmódért.
A harmadik
figyelmeztetés az anyagi javakkal kapcsolatos mítoszokról és azok
hiábavalóságáról szól. Sokan gondolják úgy, hogy a pénz az isten: azzal lehet
megoldani bármilyen problémát, és az ad békességet a léleknek. A pénz azonban
nem ad teljes örömöt, mert az ember szívét úgy teremtette meg a Mindenható,
hogy annak teljes megelégedést csak a Vele való kapcsolat adhat (3:11). Salamon
tanácsa szerint csak kétféle hozzáállás jöhet szóba, ami a törvényes
eszközökkel megszerzett anyagi javakat illeti: 1) Ismerjük el, hogy az Isten
ajándéka (19. vers); és élvezzük a javakat úgy, mint mennyei Atyánk
ajándékát.
„Drága Uram! Add, hogy soha ne feledkezzek meg arról, hogy minden jó adomány Tőled származik, és segíts abban is, hogy ne mulasszak el mindenért naponta hálát adni Neked! Ámen.”
Cicero Ferreira Gama
261. heti olvasmány GONDOLATOK A HEGYIBESZÉDRŐL
4. fejezetéhez (augusztus 2-8.).
„A te Atyád, aki titkon néz, megfizet néked
nyilván.” (Máté 6:4) Az óva intő ígéretet Jézus a 6. és 18. versekben
megismétli, látszólag a hangsúly kedvéért. Természetünknél fogva dicsekvőek
vagyunk. Zabolátlan emberi természetünk szeret hivalkodni, ez azonban nem Isten
útja. „A megromlás előtt kevélység jár.” (Péld 16:18) Isten minket az „énünk
mások javára és mások boldogságáért való megtagadására” hív, és ezt „a menny a
dicsőség királyával való egység jegyének ismeri el.”
Mi indít minket adakozásra, imára vagy böjtre? A
jutalom, amit Isten ígér? Miért int óvatosságra ez az ígéret? Azok, akik a bűn
sötétségében élnek, az önzőségük következtében vakok lévén mások szenvedésére,
„végül elveszítik látóképességüket.” Amikor meglátják Isten dicsőségét „az Ő eljövetelének
fényességével” (2Thess 2:8), az számukra
megemésztő tűz lesz. Amint azonban kincseket gyűjtünk a mennyben, „őszinte
szándékkal, szívbeli igaz szeretettel… ezen indokok azok, amelyeket a menny
értékel”, jellemünkben Istenhez hasonlatossá válunk, és „amennyire átadjuk
magunkat Istennek, hogy az emberiséget szolgáljuk, olyan mértékben részesülünk
Isten ajándékában. … A legnagyobb jutalom pedig Isten maga.” Elmélkedjünk hát
ezen alaposan. Szeretnél találkozni a Mennyei Atyáddal? Milyen jutalomra
vágyakozol?
Mary Harrison
könyvelő, Grand Rapids, Michigan, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen ✝️🛐🙏🕊
VálaszTörlés