Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Gondolatok Mózes ötödik könyve 28. fejezetéből
A
fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli
Gáspár fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5%20M%C3%B3zes%2028&version=KAR
Új
protestáns fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5%20M%C3%B3zes%2028&version=NT-HU
Kommentben leírhatod építő gondolataidat a fejezet
üzenetéről. Ha e-mailben kaptad meg az olvasmányokat, válaszlevélben írhatod
meg gondolataidat vagy kommentet írhatsz ide: https://www.facebook.com/higgyetekazoprofetainak
Ez a fejezet az áldásokat tartalmazza, és ezek elképesztően
erőteljesek. A kísértés viszont az volt és mindig is az lesz, hogy az áldásokat
keressük és ne Istent. Jézus tanácsa a helyes perspektívát tárja elénk: „Hanem keressétek először Istennek országát,
és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek” (Mt 6:33).
Döntések, döntések - ez Mózes utolsó üzenete. Ő már egy idős
ember, de szenvedéllyel mondja: „Ha pedig
szorgalmatosan hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára...” (1. vers). A
„ha” szó élesen felvillan. Mózes sürgeti a népet, hogy jó döntést hozzon. A
szövetség, amelyet Isten Izraellel kötött, három fő vonással rendelkezik: a
törvény, az áldozat és a választás.
A választás mögötti eszme az, hogy Isten elhatározta:
kinyilatkoztatja magát a világnak Izraelen keresztül. Ezt vagy úgy teszi, hogy
annyira megáldja őket, hogy a világ megtudhassa: csak Isten áldhatta meg őket
ennyire; vagy megengedi az engedetlenség következményeit annyira kibontakozni,
hogy az átok láttán a világ megtudhassa, hogy a menny van ellenük. A döntés
Izraelé.
Isten szándéka azzal, hogy megáldotta Izraelt, jóval több volt
annál, mint hogy a nemzet öncélúan meggazdagodjon.
Amikor
nyilvánvaló áldásban részesülünk, az a veszély fenyeget, hogy az áldást saját
vívmányunknak tartjuk. Isten az, akitől minden jó adomány és tökéletes ajándék
származik (Jak 1:17)
John Ash
Olvasmány – E.G. White PÁTRIÁRKÁK
ÉS PRÓFÉTÁK 33. fejezet
33. fejezet – A SINAITÓL KÁDESIG (3.
rész)
Ismét elkezdték követelni a húseledelt.
Bár bőségesen el voltak látva mannával, de ezzel már nem elégedtek meg. Az
izraeliták egyiptomi rabszolgaságuk ideje alatt, a legegyszerűbb ételek
elfogyasztásából kényszerültek megélni. Az az étvágy, amelyet a szűkölködés és
a kemény munka gerjesztett bennük, ezeket az egyszerű ételeket is ízletessé
tette számukra. Az egyiptomiak közül azonban sokan, akik most közöttük voltak,
hozzászoktak a pazar és bőséges ételekhez. Természetes, hogy ők voltak az
elsők, akik elkezdtek zúgolódni.
A manna adásakor, éppen mielőtt Izrael
eljutott a Sinai hegyhez, az Úr egy napig húst is ajándékozott nekik válaszul
hangos követelőzésükre. Isten könnyen elláthatta volna őket hússal is, éppen
úgy, ahogy mannával ellátta őket, de saját érdekükben korlátozta étrendjüket.
Isten szándéka az volt, hogy olyan eledelt ad nekik, amely jobban megfelel
igényeiknek, mint az a húsétrend, amelyhez sokan közülük hozzászoktak
Egyiptomban. Természetellenes étvágyukat egészségesebb állapotba kellett hozni,
hogy élvezhessék azokat az ételeket, amelyekkel Isten eredetileg az emberekről
gondoskodott - a föld gyümölcseit adta Ádámnak és Évának - az Édenben. Ez volt
az oka annak, hogy Izraelt Isten nagymértékben megfosztotta az állatok húsának
evésétől.
Sátán persze megkísértette őket, hogy ezt
a korlátozást tekintsék igazságtalannak és kegyetlennek. Rávette őket, hogy a
megtiltott dolgok után vágyakozzanak, mert jól tudta, hogy az étvágy korlátlan
élvezete az érzékiséget segíti elő. Az érzékiség eszközével pedig könnyebben
hatalmába kerítheti az embereket. A nyomorúság és a betegség szerzője mindig
ott támad, ahol a legnagyobb sikert érheti el. Az étvágynak címzett
kísértésekkel Sátán mindig nagymértékben vezette bűnbe az embereket attól az
időtől fogva, amikor a tiltott gyümölcsből való evésre vette rá Évát.
Ugyanezzel az eszközzel vette rá Izraelt is, hogy zúgolódjék Isten ellen. Az
evésben és az ivásban való mértéktelenség mindig az alacsony szenvedélyek
élvezetébe való belemerülésbe vezeti az embereket, és így utat készít az
erkölcsi kötelezettségek semmibevételére. Ezért, mikor megtámadja őket a
kísértés, alig-alig marad erejük az ellenállásra.
Isten azért hozta ki az izraelitákat
Egyiptomból, hogy tiszta, szent és boldog népként honosíthassa meg őket Kánaán
földjén. Ennek a célnak a megvalósítása érdekében fegyelmezési, nevelési
folyamatnak vetette őket alá saját és leszármazottaik javára. Ha készek lettek
volna megtagadni étvágyukat és engedelmesen elfogadják Isten bölcs
megszorításait, akkor a testi gyengeség és betegség ismeretlen lett volna
közöttük. Leszármazottaik testi és értelmi erő birtokába kerültek volna. Tiszta
és világos felfogóképességük és érzékelésük lett volna az igazságról és a
kötelességről; éles megkülönböztető képességgel és egészséges ítélőképességgel
rendelkeztek volna. Az a tény azonban, hogy Isten korlátozásainak,
követelményeinek nem voltak hajlandók magukat alávetni, nagyon megnehezítette a
számukra kilátásba helyezett isteni eszmény elérését és a nekik szánt áldások
elnyerését.
A zsoltáríró azt mondja: "És
megkísérték Istent az ő szívökben, ennivalót kérvén az ő kívánságuk szerint. És
szólának Isten ellen, mondván: avagy tudna-é Isten asztalt teríteni a
pusztában? Ímé, megcsapta a kősziklát és víz ömlött és patakok özönlöttek; de
vajon tud-é kenyeret is adni? avagy készíthet-é húst az ő népének? Meghallotta
az Úr és megharagudott ezért, és tűz gyulladt fel Jákób ellen, és harag gerjedt
fel Izrael ellen" (Zsolt 78:18-21). Gyakran zúgolódtak és lázongtak a
Vörös-tengertől a Sinai hegyig tartó vándorlás alatt, de Isten megszánta
tudatlanságukat és vakságukat, bűnüket nem látogatta meg ítélettel. Közben a
Hóreben kijelentette magát nekik. Ennek következtében nagy világosságot kaptak,
ami által tanúi lettek Isten fenségének, hatalmának és dicsőségének. Ezután
azonban elégedetlenségükkel és hitetlenségükkel még nagyobb bűnt vettek
magukra, és vétkesebbé lettek Isten előtt. Zúgolódásuk most már lázadás volt és
mint ilyent, meg kellett kapják az azonnali és kiemelkedő büntetést, ha Izraelt
meg akarta őrizni az Úr az anarchiától és az összeomlástól. "[...] és
felgyullada ellenük az Úrnak tüze és megemészté a tábornak szélét" (4Móz
11:1). A panaszkodók legbűnösebbjeit elpusztította a felhőből előcikázó villám.
A nép félelmében kérte Mózest, imádkozzék
érettük Istenhez. Mózes ezt meg is tette, és a tűz megszűnt. Emlékezésül az
eseményre, Mózes ezt a helyet Thaberának nevezte el (4Móz 11:3).
Nemsokára azonban rosszabb lett a
helyzet, mint előzőleg. Ez a félelmetes ítélet ahelyett, hogy a túlélőket
alázatosságra és bűnbánatra késztette volna, látszólag csak még szaporította
zúgolódásukat. A nép minden irányból sírva és jajgatva sátrai nyílásához
gyülekezett. "A gyülevész nép, amely köztök vala, kívánságba esék, és
Izrael fiai is újra siránkozni kezdének, és mondának: Kicsoda ád nékünk húst
ennünk? Visszaemlékezünk a halakra, amelyeket ettünk Egyiptomban ingyen, az
ugorkákra és dinnyékre, a párhagymákra, vereshagymákra és a foghagymákra. Most
pedig a mi lelkünk eleped, mindennek híjával lévén: szemünk előtt nincs egyéb
mint manna" (4Móz 11:4-6). Így nyilatkoztatták ki azzal az eledellel
szembeni elégedetlenségüket, amelyet Teremtőjük adott nekik. Pedig állandóan
nyilvánvaló volt előttük, hogy ez az eledel megfelelt szükségüknek; mert
mindazon nehézségek ellenére, amelyeket el kellett hordozniuk, törzseikben nem
akadt egyetlen egy beteg sem.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése