Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Gondolatok Mózes ötödik könyve 29. fejezetéből
A
fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli
Gáspár fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5%20M%C3%B3zes%2029&version=KAR
Új
protestáns fordítás:
https://www.biblegateway.com/passage/?search=5%20M%C3%B3zes%2029&version=NT-HU
Kommentben leírhatod építő gondolataidat a fejezet
üzenetéről. Ha e-mailben kaptad meg az olvasmányokat, válaszlevélben írhatod
meg gondolataidat vagy kommentet írhatsz ide: https://www.facebook.com/higgyetekazoprofetainak
Azok közül, akik részesei voltak a
Sínai-hegynél történt, eredeti szövetségkötésnek, a legtöbben meghaltak a
sivatagban. A hitetlen nemzedék kihalt, és eljött az az ideje annak, hogy a
hívők nemzedéke színre lépjen. Így Mózes alapjában véve egy új népcsoporttal
újítja meg a szövetséget.
Izrael tanúja volt Isten nagy csodáinak az
Egyiptomból való kivonulás óta. A legidősebbek csupán gyermekek voltak akkor,
de láthatták a csapásokat, az elsőszülöttek halálát; láthatták a kettévált
Vörös-tengert és az elpusztult egyiptomi hadsereget. Mindannyian szemtanúi
voltak az ima által kivívott győzelmeknek ott a sivatagban; ettek a mannából,
ittak a csoda által fakasztott vízből; csodát csoda után éltek át.
Isten soha nem fogja hatálytalanítani
döntéseinket, hogy engedjen én-központú, megromlott viselkedésünknek. A csodák
önmagukban nem tudtak elérni semmit sem az izraeliták szívében. Ha Isten nem
küldte volna az Ő Szentlelkét, hogy átformálja szívüket, és ha nem engedtek
volna Neki, akkor a legnagyobb csodák sem értek volna semmit sem.
Egyesek ma úgy gondolkodnak, hogy az
evangelizációnak az adná a legnagyobb segítséget, ha csodás eseményeket
látnánk. Végül is ki ne hinne a Lélek ereje ily’ hatalmas megnyilvánulásának?
Ám a nagy csodák –
Isten természetfeletti munkája nélkül – nem
érnének el semmit sem az emberek szívében, következésképpen nem lennének
készségesebbek a tanulásra sem.
John Ash
Olvasmány – E.G. White PÁTRIÁRKÁK
ÉS PRÓFÉTÁK 33. fejezet
33. fejezet – A SINAITÓL KÁDESIG (4.
rész)
Mózes szíve elcsüggedt. Azért könyörgött,
hogy Izraelnek ne kelljen elpusztulnia, bár akkor saját utódai nagy nemzetté
válnának. Népe iránt érzett szeretetében azt kérte Istentől, hogy inkább az ő
nevét törölje ki az élet könyvéből, mintsem hogy népének kelljen elpusztulnia.
Mindent kockára tett népéért, és ímé, most ez a hálátlanság volt válaszuk.
Minden nehézségüket, még a képzelt szenvedéseik terhét is reá vetették. Gonosz
zúgolódásaikkal kétszeresen nehézzé tették gondoskodása és felelőssége terhét,
amely alatt roskadozott. Szorultságában már-már kísértésbe esett, hogy még
Istenben se bízzék. Imádsága majdnem szemrehányás és zúgolódás volt.
"[...] Miért nyomorítád meg a te szolgádat? és miért nem találék kegyelmet
a te szemeid előtt, hogy az egész népnek terhét én reám vetéd? [...] Hol vegyek
én húst, hogy adjam azt mind az egész népnek? mert reám sírnak, mondván: Adj
nekünk húst, hadd együnk! Nem viselhetem én magam mind az egész népet; mert
erőm felett van" (4Móz 11:11.13-14).
Isten meghallgatta imáját és utasította:
"[...] Gyűjts egybe nékem hetven férfiút Izrael vénei közül, akikről
tudod, hogy vénei a népnek, és álljanak ott veled. Akkor alászállok, és szólok
ott veled, és elszakasztok abból a lélekből, amely te benned van, és teszem ő
beléjök, hogy viseljék te veled a népnek terhét, és ne viseljed te magad"
(4Móz 11:16-17).
Az Úr azt is megengedte Mózesnek, hogy a
leghűségesebb és legtevékenyebb férfiakat válassza ki, hogy ezek osszák meg
vele a felelősséget. Mózes azt hitte, hogy az általa kiválasztott férfiak
befolyása segít majd neki fékezni az emberek hevességét és elnyomni a
felkelést. Megválasztásukból azonban végül is komoly bajok keletkeztek. Mózes
sohasem választotta volna ki őket, ha megélt hite megfelelt volna azoknak a
bizonyítékoknak, amelyek támogatásával tanúbizonyságot tett Isten hatalmáról és
jóságáról. Mózes azonban annyira felnagyította saját terheit és szolgálatait,
hogy majdnem szem elől tévesztette azt a tényt, hogy ő csak eszköz, amellyel
Isten munkálkodik. Nem volt megbocsátható a legkisebb mértékben sem, hogy ezt
megengedte magának, mert a zúgolódás lelkülete volt Izrael átka. Ha teljesen
bízott volna Istenben, akkor az Úr folyamatosan vezette volna őt és erőt kap
minden szükségállapot elhordozásához.
Isten utasította Mózest, hogy készítse
fel a népet arra, amit velük és érettük tenni készült. "A népnek pedig
mond meg: Készítsétek el magatokat holnapra, és húst esztek; mert sírtatok az
Úr hallására, mondván: Kicsoda ád nekünk húst ennünk? mert jobban vala nékük
dolgunk Egyiptomban. Azért az Úr ád néktek húst és enni fogtok. Nem csak egy
napon esztek, sem két napon, sem tíz napon, sem húsz napon; Hanem egy egész
hónapig, míglen kijön az orrotokon, és utálatossá lesz előttetek; mivelhogy
megvetettétek az Urat, aki közöttetek van; és sírtatok ő előtte mondván: Miért
jöttünk ide ki Egyiptomból?" (4Móz 11:18-20).
[...] Hatszázezer gyalogos e nép, amely
között én vagyok, és esznek egy egész hónapig?! Nemde juhok és ökrök
vágattatnak-e nékik, hogy elég legyen nékik? vagy a tengernek minden hala
összegyűjtetik-é nékik, hogy elég legyen? (4Móz 11:21-22).
Isten megdorgálta Mózest
bizalmatlanságáért. "[...] Avagy megrövidült-e az Úrnak keze? Majd
meglátod: beteljesedik-é az én beszédem vagy nem? (4Móz 11:23).
Mózes újra elmondta az Úr beszédét a
gyülekezetnek és bejelentette a hetven vén megválasztását. A nagy vezér
megbízása, amit ennek a hetven választott férfiúnak adott, jó mintául
szolgálhatna a modern idők bíráinak és törvényhozóinak a bírói pártatlanság és
becsületesség tekintetében. "[...] Hallgassátok ki atyátok fiait, és
ítéljetek igazságosan mindenkit, az ő atyjafiaival és jövevényeivel egyben. Ne
legyetek személyválogatók az ítéletben: kicsinyt úgy, mint nagyot hallgassatok
ki; ne féljetek senkitől, mert az ítélet az Istené" (5Móz 1:16-17).
Mózes most összehívta a hetven vént a
sátorhoz. "Akkor leszálla az Úr felhőben, és szóla néki, és elszakaszta
abból a lélekből, amely vala ő benne, és adá a hetven vén férfiúba. Mihelyt
pedig megnyugovék ő rajtok a lélek, menten prófétálának, de nem többé"
(4Móz 11:24-25). A magasból ruházták fel őket "erővel", mint ahogy
Krisztus tanítványait is pünkösd napján. Tetszett az Úrnak, hogy így készítse
fel őket a munkára és így adja meg nekik a tisztességet a gyülekezet
jelenlétében, hogy bizalommal legyenek velük, mint Isten által kiválasztott
emberekkel szemben, akik majd Mózessel együtt vesznek részt Izrael
kormányzásában.
Újból nyilvánvalóvá lett a nagy vezető
fennkölt és önzetlen lelkülete. Ketten a hetven közül alázatosan méltatlannak
tartották magukat erre a felelős pozícióra és nem csatlakoztak testvéreikhez a
sátornál. Isten lelke azonban leszállott reájuk ott, ahol voltak, így ők is
megkapták és gyakorolták a prófétaság ajándékát. Mikor erről értesítették
Józsuét, azonnal meg akarta akadályozni ezt a szabálytalanságot, mert félt,
hogy véleménykülönbségre, sőt szakadásra vezethet a táborban. Mivel féltékenyen
őrizte azt a megbecsülést, tiszteletet, amelyben mesterét részesítették, ezt
mondta: "[...] Uram, Mózes, tiltsd meg őket! És felele néki Mózes: Avagy
érettem buzgólkodol-é? Vajha az Úrnak minden népe próféta volna, hogy adná az
Úr az ő lelkét őbeléjök" (4Móz 11:28-29).

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése