Figyelem!!! A végén új
heti olvasmány található a KRISZTUS PÉLDÁZATAI 14. fejezetéhez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - KRISZTUS PÉLDÁZATAI 14. fejezet 92. nap
A
hamis bíró és az özvegyasszony
Krisztus
a második eljövetelét közvetlenül megelőző időszakról és a követőire váró
veszélyekről is beszélt. Különösen erre az időre vonatkoztatva mondta el
példázatát "arról, hogy mindig imádkozni kell, és meg nem restülni".
"Volt
egy bíró abban a városban - mondta -, aki Istent nem félt és embert nem becsült.
Volt pedig abban a városban egy özvegyasszony, és elméne ahhoz, mondván: Állj
bosszút értem az én ellenségemen. Az pedig nem akará egy ideig; de azután monda
ő magában: Jóllehet Istent nem félek, és embert nem becsülök; mindazáltal
mivelhogy nékem terhemre van ez az özvegyasszony, megszabadítom őt, hogy
szüntelen reám járván, ne gyötörjön engem. Monda pedig az Úr: Halljátok, mit
mond e hamis bíró! Hát az Isten nem áll-é bosszút az Ő választottaiért, kik
Őhozzá kiáltanak éjjel és nappal, ha hosszútűrő is irántuk? Mondom néktek, hogy
bosszút áll értük hamar."
Az itt
bemutatott bíró nem törődött az igazsággal, és nem szánta a szenvedőt. Újra meg
újra elutasította az özvegyasszonyt, aki egyre csak zaklatta a maga ügyével. Az
asszony minduntalan visszament hozzá, de a bíró megvetette, és a törvényszékről
elkergette. Tudta, hogy az özvegyasszonynak igaza van. Segíthetett volna rajta
mindjárt, de nem akart. Meg akarta mutatni hatalmát. Örömére szolgált, hogy az
asszony hiába kér, esedezik, könyörög. Az asszony azonban nem fáradt bele a
küzdelembe, és nem adta fel a harcot. Addig könyörgött, amíg a bíró -
közömbössége és szívtelensége ellenére - foglalkozni kezdett ügyével.
"Jóllehet Istent nem félek, és embert nem becsülök - mondta -, mindazáltal
mivelhogy nékem terhemre van ez az özvegyasszony, megszabadítom őt, hogy
szüntelen reám járván, ne gyötörjön engem." Hogy megőrizze jó hírnevét, és
hogy részrehajló, egyoldalú ítélkezése ne kerüljön a nyilvánosság elé,
elégtételt szerzett az állhatatos asszonynak.
"Monda
pedig az Úr: Halljátok, mit mond e hamis bíró! Hát az Isten nem állé bosszút az
Ő választottaiért, kik Őhozzá kiáltanak éjjel és nappal, ha hosszútűrő is
irántuk? Mondom néktek, hogy bosszút áll értük hamar." Krisztus itt éles
határt von Isten és az igazságtalan bíró között. A bíró puszta önzésből
engedett az özvegyasszony kérésének, hogy megszabaduljon zaklatásától. Nem
érzett iránta semmi szánalmat. Nem érdekelte az asszony nyomorúsága. Mennyire
másként bánik Isten a hozzá fordulókkal! Könyörülete végtelen. Meghallgatja a
szűkölködők és lesújtottak kérését.
Az
asszonynak, aki igazságszolgáltatásért a bíróhoz fordult, a férje meghalt.
Szegényen, pénz és barátok nélkül nem tudta helyreállítani rombadőlt életét. A
bűn miatt az ember elszakadt Istentől, és egyedül nem találja meg az üdvösség
útját. De Krisztus által az Atya közelébe juthat. Krisztusnak drágák
választottai. Ők azok, akiket a sötétségből csodálatos világosságára hívott ki,
hogy dicsőítsék Őt és fényhordozóként világítsanak a sötét világban. Az
igazságtalan bírót nem érdekelte különösképpen a szabadulásáért okvetetlenkedő
özvegyasszony. De hogy megszabaduljon szánalomra méltó könyörgésétől,
meghallgatta kérését, és megszabadította ellenségétől. Isten azonban végtelenül
szereti gyermekeit. Isten legdrágább kincse a földön: gyülekezete.
Mai bibliai szakasz: 3 Mózes 2. fejezete
Mózes harmadik könyve utasításokat tartalmaz az öt
alapvető áldozati formára vonatkozóan. Ezek az égő-, az étel-, a béke-, a
bűnért való, és a vétekért való áldozatok. A különböző névvel illetett
áldozatok némelyikének a húsából ehetett a pap (csak az égő áldozat volt ez alól
kivétel), az áldozathozó (egyedül a békeáldozat húsából ehetett az, aki az
áldozatot hozta), valamint némelyik áldozatfajta esetben vérrel kente meg az
oltárt a pap (általában az oltár oldalát, de bűnért való áldozat esetében az
oltár szarvát). Miért ez a sokféleség? Önmagában egyetlen állatáldozati fajta
sem jelképezhette Krisztus áldozatának gazdagságát. Például, Jézus teljes
egészében megemésztődött, majd új testben felszállt a földről (égőáldozat),
ugyanakkor mi lelkiképpen részesülhetünk áldozatából (békeáldozat). Hogyan is
ehetne valaki szószerinti értelemben abból, ami teljesen elégett?
Miért van az ételáldozat (amit tűznél pergelt
kalászból, és zsenge gabona-darából hoztak – 3Móz 2:14) az állatáldozatok
között felsorolva? Gabona ételek és italok gyakran hússal együtt alkottak étel
ajándékot, ill. ételáldozatot (1Móz 18:6-8, 4Mózes 15). A gabona Krisztust
jelképezhette, mint az „élet kenyerét” (Jn 6:35; Mt 26:26). Mózes harmadik
könyve 2. fejezetében az ételáldozat – hús és vér nélkül – szintén egy áldozati
forma, amely Isten mennyei birodalma alá rendel valamit az Ő használatára. Ez
az ószövetségi háttere annak, hogy Pál így ösztönzi a keresztyéneket: „… szánjátok oda a ti testeiteket élő, szent
és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos tiszteleteteket” (Róm 12:1).
Ez az az áldozat, ami igazi értelmet ad istentiszteletünknek. Nem kell
meghalnunk annak érdekében, hogy áldozatunk teljesen odaszentelt legyen. Élő,
szent és Istennek kedves áldozattá lehetünk azáltal, ha átadjuk életünket
Istennek, az Ő szolgálatára.
Roy Gane
12. heti
olvasmány a KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 14.
fejezetéhez (október 11-17).
Hároméves kisfiam, Oliver a dackorszak kellős
közepén van (legalábbis remélem, hogy ez a kellős közepe!). Amikor bekövetkezik
egy-egy véget nem érő hisztije, gyakran eszembe jut az özvegyről és az
igazságtalan bíróról szóló példázat. Miközben e sorokat gépelem, éppen itt
könyörög mellettem, hogy hadd ülhessen a tévé elé. A bíróhoz hasonlóan én is
engedtem Olivernek, ám szigorúan azon az alapon, hogy hagyjon békén dolgozni.
Jó, jó, tudom, hogy ez nem valami kiváló nevelési elv, de most őszinte vagyok.
Senki sem kellett, hogy megtanítsa a fiamat
arra, hogyan nyafogjon és könyörögje ki apjától mindazt, amit el akar érni. Ez
egy háromévesnek a természetéből fakad. Nekem sem tanította senki, hogyan
engedjek neki önző vágyam miatt, hogy békét és csendet akarok magam körül. Ám
valamilyen oknál fogva az már nem annyira természetes, hogy Istenhez
könyörögjek, amikor szükséghelyzetben vagyok. Sokkal inkább hajlok arra, hogy
megpróbáljam magamtól megoldani a helyzetet.
A példázat célja az, hogy megtanítsa velünk:
Isten vágyik arra, úgy járuljunk hozzá, ahogy az özvegy járult a bíró elé.
Habár a bíró önző érdekből cselekedett, Istennek viszont a természetéből fakad
az, hogy szabadon árassza áldásait gyermekeire, akiket végtelenül szeret.
Oliver máris nagyon
jól ismeri az állhatatosságból fakadó előnyöket. Ő maga is elmondaná nektek, ha
nem foglalná le éppen a képernyő.
Randy Ban, ügyvezető
igazgató
Light Bearers
lightbearers.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése