Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 4. fejezet 1545. nap
4.
A valdensek
Az igazság fényét nem lehetett teljesen kioltani abban a
sötétségben sem, amely a pápai fennhatóság hosszú időszaka alatt borult a
földre. Istennek minden korban voltak tanúbizonyságai - olyan emberek, akik
hitték, hogy Krisztus az Isten és ember közötti egyetlen közbenjáró; akik az
élet egyedüli szabályának a Bibliát tartották, és megszentelték az igazi
szombatot. Az utókor soha nem fogja megtudni, hogy milyen sokat köszönhet a
világ ezeknek az embereknek. Eretneknek bélyegezték őket. Indítékaikat megkérdőjelezték,
jellemüket befeketítették, írásaikat betiltották, elferdítették vagy
megváltoztatták. Ők mégis szilárdan kitartottak, és hitüket századról századra
minden eljövendő generáció számára szent örökségként tisztán őrizték meg.
A mennyei könyvek megörökítették mindazt, amit Isten népe a
Róma hatalomra jutása utáni sötét századokban átélt. Nem sokat írtak róluk.
Üldözőik vádiratain kívül nem sok nyomát találjuk létezésüknek. Kómának az volt
az elve, hogy a tantételeitől és rendelkezéseitől való eltérés minden emlékét
fel kell számolni. Róma minden eretnek személyt és írást igyekezett
megsemmisíteni. Ha gazdag vagy szegény, nagy vagy kicsi kétségbe vonta vagy
megkérdőjelezte a pápai dogmák létjogosultságát, ez elég volt ahhoz, hogy
életével fizessen érte. Róma minden olyan feljegyzést el akart tüntetni, ami a
kiszakadtakkal szembeni kegyetlenségéről tanúskodott. Pápai zsinatok
intézkedtek arról, hogy a tűz martaléka legyen minden ilyen feljegyzést
tartalmazó könyv vagy írás. A nyomtatás feltalálása előtt kevés könyv volt, és
azokat is nehéz volt megőrizni; ezért nem sok akadálya volt annak, hogy a
katolicizmus megvalósítsa szándékát.
A Róma fennhatóságához tartozó területen egyetlen
vallásközösség sem élvezhette sokáig zavartalanul lelkiismereti szabadságát. A
pápaság, mihelyt hatalomhoz jutott, kinyújtotta kezét, hogy szétmorzsoljon
mindenkit, aki nem volt hajlandó elismerni; és egyik egyház a másik után hódolt
meg előtte.
Nagy-Britanniában már nagyon korán gyökeret vert az
őskereszténység. Az evangéliumot, amelyet Anglia őslakói az első századokban
elfogadtak, akkor még nem fertőzte meg a pápai egyház hitehagyása. A pogány
császároktól elszenvedett üldözés volt az egyetlen "ajándék", amelyet
Nagy-Britannia első gyülekezetei Rómától kaptak. Az üldözés ezeket a távoli
partokat is elérte. Sok keresztény, aki elmenekült az angliai üldözés elől,
Skóciában talált menedéket. Az igazságot, amely innen Írországba is eljutott,
ezek az országok örömmel fogadták.
Amikor a szászok betörtek Nagy-Britanniába, a pogányság jutott
uralomra. A hódítók méltóságukon alulinak tartották, hogy foglyaiktól
tanuljanak, ezért a keresztények kénytelenek voltak a hegyekben és mocsaras
vidékeken menedéket keresni. A világosság egy ideig ugyan elrejtve, de tovább
fénylett. Egy évszázaddal később Skóciában olyan fénnyel ragyogott fel, hogy
távoli országokba is bevilágított. A szett életű Colomba és munkatársai
elhagyták Írországot, és missziómunkájuk központjává Iona magányos szigetét
tették, ahol maguk köré gyűjtötték a szétszóródott hivőket. Valaki közülük a
bibliai szombatot is megtartotta. Így a nép megismerte ezt az igazságot is.
Ionában egy iskola létesült, ahonnan nemcsak Skóciába és Angliába küldtek
misszionáriusokat, hanem Németországba, Svájcba, sőt Olaszországba is.
Róma azonban Nagy-Britanniára szegezte tekintetét, és
elhatározta, hogy fennhatósága alá vonja. Misszionáriusai a hatodik században
vállalkoztak a pogány szászok megtérítésére. A büszke barbárok szívesen
fogadták őket, és a hittérítők sokezrüket rábírták a katolikus vallás
követésére. E munka során a pápai vezetők és híveik szembe találták magukat az
őskeresztény hit követőivel. Éles volt közöttük a különbség. Az utóbbiak
egyszerűek, alázatosak voltak; jellemük, tanításaik, viselkedésük bibliai volt.
Az előbbiek viszont a katolicizmus babonájáról, pompájáról és gőgjéről
tanúskodtak.
Róma megbízottja követelte, hogy ezek a keresztény
gyülekezetek ismerjék el a pápa fennhatóságát. A britek szelíden azt
válaszolták, hogy ők minden embert szeretni akarnak, de a pápának nincs joga
ahhoz, hogy uralkodjék az egyházon, és csak annyira tudnak engedelmeskedni
neki, amennyire az Krisztus bármelyik követőjét megilleti. Róma újra és újra
megkísérelte engedelmességre bírni őket, de ezek az alázatos keresztények, Róma
megbízottainak hivalkodásán elcsodálkozva, rendületlenül azt válaszolták, hogy
Krisztuson kívül nem ismernek más mestert. Ekkor mutatkozott meg a pápaság
valódi szelleme. A római vezető ezt mondta: "Ha nem akarjátok fogadni a
testvéreket, akik békét hoznak nektek, akkor fogadni fogjátok az ellenséget,
aki háborút hoz nektek. Ha nem akarjátok velünk együtt hirdetni a szászoknak az
élet útját, akkor ők fognak halálos csapást mérni rátok. "' Ezek nem üres
fenyegetések voltak. Róma háborút indított, cselszövéshez és megtévesztéshez
folyamodott a bibliai hit e bizonyságtevői ellen, mígnem Nagy-Britannia
gyülekezetei megsemmisültek, vagy behódoltak a pápai hatalomnak.
Mai Bibliai szakasz: 1
Krónikák 21
A fejezetet itt olvashatod
el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
A vezetői képesség
Isten értékes ajándéka, amit nagyon gondosan kell használni. Áldás vagy átok
forrása is lehet. Pályájuk elején, vagy egy új munkában a vezetők általában
bölcsek, és hallgatnak másokra. Aztán, amikor hatalmuk megszilárdul, abba a
kísértésbe esnek, hogy a saját elképzeléseiket gondolják a legjobbnak, és
nehezen kezelik az ellenvéleményeket.
Dávid sikeres volt
katonai hadjárataiban. Belső és külső ellenfeleket győzött le. Betsabéval
elkövetett bűnétől legyengítve azonban – józan ítélőképessége hiányában –
elrendelte, hogy számlálják meg a harcra alkalmas embereket.
Joáb, Izrael seregeinek
főparancsnoka megmondta a királynak, hogy nem ért egyet ezzel a döntéssel.
Tapasztalatból tudta, hogy Isten az, aki harcolt az embereiért, sokszor olyan
erővel ruházva fel őket, hogy egy katona képes volt tíz vagy még annál is több
ellenfelet legyőzni. Véleménye szerint a sereg megszámlálása Isten iránti
bizalmatlanságot jelentett. A király nem hallgatott Joáb érveire, és az
összeírás megtörtént.
Isten látta, hogy amit
tettek, az valami rossz, hiszen a számokra, és emberi erőre akartak
hagyatkozni. Azzal az üzenettel küldte Gád prófétát a királyhoz, hogy szenvedés
és halál lesz a nép sorsa. Maga az Úr angyala hajtotta végre a büntetést.
Rossz vezetői döntésének
– amely egy szellemileg és érzelmileg beteg szív gyümölcse volt – következményeit szemlélve Dávid beismerte:
„…Én vagyok, aki vétkeztem, és igen gonoszul cselekedtem…”(1Krón 21:17 –
új prot. ford.) Bűnbánata után a dögvész megszűnt.
Dávid tapasztalata
megmutatja, hogy egy vezető döntéseinek komoly következményei vannak az őt
követők boldogságára és jólétére nézve. Ennek a felismerésnek saját szívük
felülvizsgálatára és döntéseikben való óvatosságra kell ösztönöznie a
vezetőket.
Drága Istenünk, áldj meg
minden vezetőt, hogy befolyásukat mások szolgálatára és védelmére használják,
és ne önmaguk felmagasztalására!
Jobson Santos
218. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
4. fejezetéhez
(október 6-12.).
Azok az országok, amelyeket „10/40-es ablakként”
ismerünk, és amelyek konfliktusos területeken találhatóak és kormányuk korlátozza
a vallási és/vagy politikai szabadságot hitben vagy kifejezésre juttatásban,
sok misszionárius pár és család otthonává váltak. Annak ellenére, hogy az
életük veszélyben van, ezek az emberek valódi tapasztalatot szereztek Istennel
és hihetetlen megtéréstörténetek tanúi voltak.
A valdensek szintén döntő szerepet játszottak a
múltban. Istennek odaszentelvén magukat, ezek a férfiak és nők nem engedték,
hogy bármilyen ellenállás is aláássa hitüket. Amikor a tűz lángjaival vagy éles
fegyverekkel kerültek szembe, egyenesen és eltökélten álltak, készen arra, hogy
bátor és határozott bizonyságát adják Istenben való bizodalmuknak. Minél jobban
üldözte őket a Római egyház, annál elszántabbak lettek a bibliai igazság
védelmezésében. Még gyermekeiket és fiataljaikat is arra nevelték, hogy
halálukig védjék a hitüket.
Nem mindannyian arra kaptunk megbízást, hogy
veszélyes és távoli helyeken prédikáljunk, azonban arra igen, hogy bárhol is
vagyunk, ragyogtassuk fényünket, és az örökkévaló evangélium üzenetét tisztán
hangoztassuk. Csak úgy, mint a valdenseknél, a mi munkánknak is elsősorban az
otthonunkban kell kezdődni. Ha személyekkel és családokkal dolgozunk, a
Szentlélek lehetővé teszi számunka, hogy Isten utolsó hívását hirdessük a világ
számára.
Legyen a mi válaszunk minden nap az Úr számára:
„Itt vagyok, küldj engem.”
Rosana Barros
feleség, édesanya, író.
Brazília
Ámen!
VálaszTörlésÁ𝗆𝖾𝗇🛐✝🙏
VálaszTörlésDávid az elmúlt idők csatáinak egy részétől már távol maradt. Kihúnyt benne a bizonyság, hogy a csaták kimenetele nem a felsorakoztatott létszámon múlik, hanem azon, hogy Isten harcol értük.
VálaszTörlésNem élt már benne, amit az Úr mondott Mózes által a bevonulás előtt az emóriaktól megriadt népnek:
5 Móz 1/30: “Istenetek, az ÚR, aki előttetek jár, harcolni fog értetek éppúgy, ahogyan Egyiptomban tette értetek, szemetek láttára”
S nem emlékezett vissza Gedeon történetére, aki a Midján ellen megvívandó csata előtt az Úr vezetésére 32.000 főről 300-ra csökkentette le hadereje létszámát, s vívott győztes csatát, mert az Úr volt velük.
A hadviselés szabályainak ismertetésekor sem a létszámban, a saját emberi erőben való bizakodásra tanította az Úr az Ő népét.
5 Móz 20/1-8: “1Ha háborúba vonulsz ellenséged ellen, és látsz lovakat, harci kocsikat és nálad nagyobb sereget, ne félj tőlük, mert veled lesz az ÚR, a te Istened, aki fölhozott téged Egyiptom földjéről. 2Amikor készültök az ütközetre, lépjen elő a pap, és beszéljen a néphez. 3Ezt mondja nekik: Halld meg, Izráel! Arra készültök most, hogy megütközzetek ellenségeitekkel. Ne lágyuljon meg a szívetek, ne féljetek, ne rettegjetek, és ne rémüljetek meg tőlük! 4Mert Istenetek, az ÚR veletek megy, harcol értetek ellenségeitek ellen, és megsegít benneteket.
5Az elöljárók pedig így beszéljenek a néphez: Van-e itt olyan ember, aki új házat épített, és még nem avatta fel? Az menjen vissza a házához, nehogy másvalaki avassa fel azt, ha ő meghal a harcban. 6Van-e olyan ember, aki szőlőt ültetett, de még nem vette hasznát? Az menjen vissza a házához, nehogy másvalaki vegye hasznát, ha ő meghal a harcban. 7Vagy van-e olyan ember, aki eljegyzett egy leányt, de még nem vette el? Az menjen vissza a házához, nehogy másvalaki vegye azt el, ha ő meghal a harcban. 8Azután még ezt is mondják meg az elöljárók a népnek: Van-e itt olyan ember, aki fél, és lágyszívű? Az menjen vissza a házához, ne csüggessze el társainak a szívét a magáéhoz hasonlóan!”
Dávid mégis arra az elhatározásra jut, hogy megszámláltatja a hadra fogható férfiakat, akikre háborúság idején számíthat.
Dávidnak - az Ószövetségi népnek - test és vér elleni küzdelmekre is fel kellett készülnie, s Dávid népszámlálása arról tett bizonyságot, hogy emberi erőkben próbál bízni, s mellőzi Isten minden ígéretét, melyet a nép számára tett a küzdelmeinek megvívásában való támogatásával kapcsolatban.
Pál így tanít bennünket:
Ef 6/12: “Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet sötétségének világbírói ellen, a gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak”
Nekünk tehát legfőképp nem fizikai fegyverekkel, harci frontokon megvívott csatákra kell felkészülnünk, hanem a nagy küzdelem részeként Sátán és bukott angyalainak kísértésekre, hitetésekre épülő támadásaival szemben kell megállnunk, mellyel lelki életünk elvételére törekszik.
A mi tanulságunk a mai történetből, hogy mi se bízzunk a magunk erejében, ember egyedüli küzdelme Sátán ellen eleve elbukott harc. A hazugság atyjának több ezer éves tapasztalata a gonoszság kimunkálásában, jártassága az emberi jellem gyöngeségeinek és kísérthetőségeinek kiismerésében, valamint magasabb értelmi képességei olyan “hadi” fölényt jelent, melyet meg nem fordíthatunk a magunk javára, ha Isten nélkül akarunk hadba vonulni.
Ahogyan Izráel népe előtt az Úr vonult a testi, fizikai csatában, úgy Istennek bennünk élő Szentlelke, aki megvívja velünk a lelki csatákat, s Ő az, a másik Pártfogó, aki a törvénytipró erőfölényét megfordítja számunkra.
János ezt így fogalmazza meg:
I Jn 4/4: “Ti Istentől vagytok, gyermekeim, és győzedelmeskedtetek azon [az antikrisztus szellemén]. Hiszen, aki bennetek van, hatalmasabb, mint az, aki a világban van.”
Nem a mi erőnk győzedelmeskedik, hanem annak ereje, Aki bennünk van. Nélküle csak idő kérdése lenne a teljes elbukás.
Kérjük tehát az aratás Urát, hogy tekintsen lelkünkre, mint kiszáradt, megcserepesedett földre, mely szomjúhozik az esőre, és árassza ránk Szentlelkét, hogy lelkünk talaja megpuhulva képes legyen befogadni a romolhatatlan magot, Isten Igéjét, hogy az gyökeret eresztve szívünkben, szárba szökkenhessen, s teremjen harmincannyit, hatvanannyit, vagy épp százannyit.
VálaszTörlés