Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Pátriárkák
és próféták 36. és 37. fejezeteihez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 36. fejezet 365. nap
Az
ítélet annyira felbőszítette ezt a férfit, hogy megátkozta a bírót és
szenvedélye hevében káromolta Isten nevét. Azonnal Mózes elé vitték. A törvény
a következőképpen rendelkezett: "Aki szidalmazza az ő atyját vagy anyját,
halállal lakoljon" (2Móz 21:7); de az ilyen esetre vonatkozólag a törvény
semmiféle rendelkezést nem tartalmazott. Ez a bűn azonban nagyon súlyos volt,
ezért szükségét érezték annak, hogy ezzel kapcsolatban különleges rendelkezést
kapjanak Istentől. Ezt az embert őrizetbe vették és őrizet alatt tartották
mindaddig, amíg az Úr nem jelentette ki akaratát. Isten maga hirdette ki az
ítéletet. Utasítására az istenkáromlót kivezették a táboron kívülre és ott
halálra kövezték. Azok, akik tanúi lettek a bűnnek, a bűnös fejére tették
kezüket és ezzel ünnepélyesen tanúsították azt, hogy az ellene felhozott vád
igaz volt. Azután ők dobták rá az első köveket. Utánuk az ott álló emberek
csatlakoztak az ítélet végrehajtóihoz.
Ezt
követően törvényt hirdettek ki, amely már megtorolta a hasonló törvénysértést.
Ez így hangzott: "Izrael fiainak pedig szólj ezt mondván: Ha valaki az Ő
Istenét átkozza, viselje az ő bűnének terhét. És aki szidalmazza az Úrnak nevét,
halállal lakoljon, kövezze azt agyon az egész gyülekezet; akár jövevény, akár
bennszülött, ha szidalmazza az Úrnak nevét, halállal lakoljon" (3Móz
24:15-16).
Vannak
emberek, akik kétségbe vonják Isten szeretetét és igazságosságát az ily szigorú
büntetés láttán, amelyet a szenvedély hevében kimondott szavakért szabtak ki és
hajtottak végre. Isten szeretete és igazságossága azonban megköveteli, hogy
mindenki előtt nyilvánvalóvá legyen: az Isten ellen rosszindulatból történő
megnyilatkozások igen nagy bűnnek számítanak. Az első bűnösre kimondott halálos
ítélet Isten neve tiszteletben tatására kellett intsen mindenkit. Ha ennek az
embernek a bűne büntetlen marad, akkor ez másokat erkölcsileg megronthatott
volna, melynek eredményeként sok embernek az élete esett volna áldozatul.
Az
izraelitákkal együtt Egyiptomból kivonult vegyes sokaság az állandó
kíséréseknek és bajoknak volt a forrása. Vallomást tettek ugyan arról, hogy
lemondanak a bálványimádásról és csak az egy igaz Istent imádják, de korábbi
neveltetésük és gyakorlatuk annyira kialakította szokásaikat és jellemüket,
hogy többé-kevésbé továbbra is megmaradtak a bálványimádás megrontó hatása
alatt és ennek következtében tiszteletlenül viselkedtek Izrael Istenével
szemben. Legtöbbször ők voltak azok, akik viszályt kavartak és ők voltak az
elsők, akik zúgolódni kezdtek és így bálványimádói gyakorlataikkal és Isten
elleni állandó zúgolódásaikkal károsan befolyásolták a tábor életét.
Nem
sokkal azután, hogy visszatértek a pusztába, valaki szombatrontást követett el
olyan körülmények között, amely az esetet különösen súlyossá tette. Istennek az
a kijelentése, hogy Izraelt megfosztja Kánaán földjének öröklésétől,
felkeltette a lázadás szellemét. Egy valaki a nép közül afelett érzett
haragjában, hogy Isten kizárta őt Kánaánból, elhatározta, megveti isten
törvényét, és nyíltan megszegte a negyedik parancsolatot azzal, hogy szombaton
kiment rőzsét szedegetni. A pusztai vándorlás ideje alatt tűz gyújtását a
hetedik napon szigorúan megtiltották. Ezt a tilalmat Kánaánra nem terjesztették
ki, ahol az éghajlat sokszor szükségessé tette a tűzrakást. A pusztában azonban
melegedés okából nem kellett tüzet gerjeszteni. Ennek az embernek a cselekedete
szándékos megsértése volt a negyedik parancsolatnak. Bűnét nem gondatlanságból
vagy tudatlanságból követte el Isten ellen, hanem vakmerő elbizakodottságból.
Tetten
érték és Mózes elé vitték. Azt már régebben kihirdették, hogy a szombat-törvény
megszegését halállal kell büntetni. Az azonban még nem volt ismert, hogy ezt a büntetést
miként kell kiróni a bűnösre. Mózes az Úr elé vitte az ügyet és az Úr ezt az
utasítást adta: "[...] Halállal lakoljon az a férfi, kövezze őt agyon az
egész gyülekezet a táboron kívül" (4Móz 15:35). Az istenkáromlás bűne és a
szombattörvény szándékos megszegése ugyanazt a büntetést érdemelte, mert
mindkettő Isten tekintélyének és hatalmának megvetését fejezte ki.
Napjainkban
sokan vannak olyanok, akik a teremtés szombatját, mint zsidó intézményt,
elvetik. Azt állítják, hogyha a szombatot valóban meg kell tartani, akkor a
halálbüntetést most is ki kell róni azokra, akik megszegik a szombat-törvényt.
Látjuk azonban, hogy a pusztában nemcsak a szombat szándékos megszegői, hanem
Isten káromlói is halálbüntetést kaptak. Arra következtessünk-e ebből, hogy a
harmadik parancsolatot is nyugodtan félretehetjük, mert az is csak a zsidókra
alkalmazható? A halálos ítéletből levont érvet éppen úgy alkalmazhatjuk a
harmadik és az ötödik parancsolatra is, sőt majdnem mindegyik parancsolatra a
tíz közül, mint ahogy a negyedikre. Jóllehet, az Úr ma az Ő törvényének
áthágását nem sújtja büntetéssel, de Isten szava kijelenti, hogy a bűn zsoldja
a halál; és az utolsó ítélet végrehajtásában nyilvánvalóvá válik hogy az örök
halál azoknak lesz az osztályrésze, akik megsértették Isten szent előírásait,
szabályait.
A
pusztában eltöltött negyven év alatt a népet minden egyes hét a manna
csodájával a szombat szent kötelezettségére emlékeztette. Azonban még ez sem
vezette őket engedelmességre. Bár nem merészelték olyan nyíltan és vakmerően
megszegni a szombat-törvényt, mint az a férfi, aki ezért súlyos büntetést
kapott, mégis nagy lazaságot engedtek meg a negyedik parancsolat megtartása
terén. Isten ezt jelenti ki prófétája útján: "[...] szombataimat
megfertéztették" (Ez 20:13). Ez az isteni kijelentés az első nemzedék
ígéret földjéről való kizáratásának okai között volt felsorolva. Gyermekeik
mégsem tanulták meg a leckét. A szombatot annyira elhanyagolták a vándorlás
negyven éve alatt, hogy bár Isten nem akadályozta meg a Kánaánba való
bevonulásukat, de kijelentette nekik, hogy szét kell szóródniuk a pogányok
között az ígéret földjén való letelepedésük után.
Izrael
gyermekei Kádesből visszatértek a pusztába. Pusztai vándorlásuk időszaka ezzel
tulajdonképpen befejeződött. "És eljutának Izrael fiai, az egész
gyülekezet Czin Pusztájába az első hónapban és megtelepedék a nép Kádesben, és
meghala ott Miriám, és eltemetteték ott" (4Móz 20:1).
A
Vörös-tenger partján lejátszódó örvendező jelenettől kezdve, mikor Izrael
énekkel és tánccal ünnepelte Jahve diadalát, egészen a pusztában elkészített
sírig - amely véget vetett az élethossziglan tartó vándorlásnak - ez lett a
sorsa mindazoknak a millióknak, akik nagy reménységekkel jöttek ki Egyiptomból.
Az áldások kelyhét a bűn eltávolította ajkukról. Vajon a következő nemzedék
megtanulja-e ebből a leckét?
"Mindamellett
is újra vétkezének, és nem hívének az Ő csodadolgaiban [...] Ha ölte őket,
hozzá fordultak, megtértek és Istent keresték. És eszökbe vevék, hogy Isten az
ő sziklájok, és a felséges Isten az ő megváltójuk" (Zsolt 78:32-35). De
őszinte szándékkal mégsem tértek Istenhez. Bár, amikor ellenségeik lesújtottak
rájuk, akkor mindig Istentől várták a segítséget, mert egyedül Ő tudta csak
megszabadítani őket. "De szívök nem volt tökéletes iránta, és nem voltak
hűségesek az Ő szövetségéhez; Ő azonban irgalmas és bűnbocsátó, nem semmisít
meg, sőt sokszor elfordítja haragját, és nem önti ki teljes búsulását. Azért
eszébe vevé, hogy test ők, és olyanok, mint az ellebbenő szél, amely nem tér vissza"
(Zsolt 78:37-39).
Mai Bibliai szakasz: 1 Krónikák 28
Uralkodásának negyvenedik évében Dávid
összehívta királyságának minden vezetőjét egy fontos tanácskozásra. A király
egészsége meggyengült, és néhányan úgy gondolták, hogy nem tud ott lenni
személyesen, azonban a Szentlélek megerősítette, tehát végigvezette a
tanácskozást, és felejthetetlen beszédet mondott.
A nép vezető személyiségei mind jelen voltak az eseményen. A törzsek vezetői, a katonai parancsnokok, a király vagyonának kezelői, a király fiai, kiváló vitézek és a palota elöljárói mind óriási várakozással tekintettek a nap eseményei elé.
Az idős király megkérte őket, hogy támogassák fiát, Salamont; felszólította az egybegyűlteket, hogy egyesítsék erejüket a szent templom építésében. Elérzékenyülve emlékeztette őket, hogy sok-sok évvel ezelőtt már kifejezte az Úr háza építésének szándékát, de Isten Nátán prófétán keresztül figyelmeztette, hogy ne építse fel. Annak ellenére, hogy Isten nem őt választotta a templom építésére, mégis örömmel vállalta a költséges előkészületeket, hogy utódja elvégezhesse a nagy munkát.
Dávid saját keserű tapasztalataiból megtanulta, hogy a megalkuvás nagyon veszélyes, és mindenkit arra buzdított, hogy teljes szívéből szolgálja Istent. „Őrizzétek s keressétek az Úrnak a ti Isteneteknek minden parancsolatát, hogy bírhassátok e jó földet, és hogy örökségül hagyhassátok fiaitokra is magatok után mindörökké” (1Krón 28:8).
Salamont emlékeztette, hogy a király nem felsőbbrendű másoknál, és csak akkor kap áldást Istentől, miután komolyan kereste Őt. Konkrét szavakkal és tárgyilagosan így fogalmazott Dávid: „Most azért, mivelhogy az Úr választott téged, hogy néki szent házat építs: légy erős és készítsd meg azt” (1Krón 28:10).
Dávid beszéde a várt eredményt hozta. A király és a vezetők összefogtak, hogy végrehajtsák a rájuk bízott feladatot. Salamon király uralkodásának korai évében teljesen az Úr templomának építésének szentelte magát, és a nép vezetői kitartóan támogatták.
Boldog az, aki megtalálja azt a nemes feladatot, amiért érdemes volt megszületnie. Ahogyan Salamonnak is megvolt a különös missziója, nekünk is megvan a mienk. Kérdezzük Istent, hogy mit vár el tőlünk, és utána szenteljük oda magunkat teljes szívünkből ennek a feladatnak, hogy beteljesíthessük azokat az álmokat, amiket Ő adott nekünk! Ha így teszünk, az eredmény egy fényesebb jövő lesz!
Mennyei Atyánk, adj örömöt és bátorságot, hogy követhessük az ösvényt, amit kijelöltél nekünk az életünkben!
Jobson Santos
50. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 36. és 37.
fejezeteihez (júl. 10-16.).
Ahogyan átnézem a napi/heti
olvasnivalót, mindig „morzsákat” keresek, amelyeket meg tudok osztani a
közösségi médiában.
* „Minden szenvedésüket Ő is szenvedte.”
Ézsaiás 63:9
* „A rosszindulat keltette kijelentések Isten
ellen nagy vétkek.”
* „Isten neve nagy tiszteletben tartandó.”
* „A szándékos szombatrontás… egy kifejezése
annak, ha valaki semmibe veszi Isten tekintélyét.”
* „Az isteni áldások színig telt kelyhét
elvette ajkuktól a bűn.”
* „Ő azonban irgalmas és bűnbocsátó, nem
semmisít meg.” Zsolt 78:38
* „Árad az üdvösség folyama az elveszett
emberiség számára Krisztusból.”
* „Azoknak, akik kegyelmének áldásai keresik,
csak kérniük kell az Atyát Jézus nevében.”
* „Krisztus összekapcsolja a kettő: Ő a
szikla, Ő az élő víz.”
* „Mielőtt Isten megengedte volna, hogy Kánaán
földjére lépjenek, meg kellett mutatniuk, hogy hisznek ígéreteiben.”
* „Az igazságot sem szabad ingerülten vagy
türelmetlenül odavágni.”
* „Mózes és Áron olyan hatalmat tulajdonított
magának, amely egyedül Istené.”
* „Mivel önmagukra néztek és megbántott
önérzetükre hallgattak, öntudatlanul maguk is vétkeztek.”
* „A múlt hűsége nem törölhet el egyetlen
gonosz cselekedetet sem.”
* „Az önfelmagasztalás szelleme, a testvérek
vádolásának hajlandósága nem kedves Isten előtt.”
* „Mindazoknak, akik istenfélőnek vallják
magukat, legszentebb kötelességük, hogy őrködjenek lelkükön, és önuralmat
gyakoroljanak a legnagyobb kihívások közepette is.”
* „Sátán gyenge pontjainkon támad, de nem
szükségszerű, hogy legyőzessünk.”
Te miket találtál?
Cindy Tutsch
Nyugalmazott
társigazgató
Ellen G. White Intézet
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése