2019. március 10., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - március 10 - VASÁRNAP - 4 Mózes 32


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – Az apostolok története 16. fejezet 1336. nap

16. Az evangélium Antiókhiában

Miután az üldözés következtében a tanítványok elmenekültek Jeruzsálemből, az evangélium nagyon gyorsan terjedt szét a Palesztina határain túl fekvő vidékeken. Sok kis hívő csoport alakult a fontos központokban. A tanítványok közül egyesek "eljutónak Főnicziáig, Cziprusig és Antiókhiáig, prédikálván az igét." Rendszerint csak a héberekkel és görög zsidókkal foglalkoztak, akik akkor a világ majdnem minden városában egész településeket alkottak.

Azon városok közé, amelyek - az Írás szerint - szívesen fogadták az evangéliumot, tartozott Antiókhia is, Szíria akkori fővárosa. Kiterjedt kereskedelme folytán e sűrűn lakott központot igen sok, különböző nemzetiségű ember kereste fel. Ezenkívül Antiókhiát egészséges fekvése, gyönyörű vidéke, gazdagsága, műveltsége és előkelő életmódja miatt is igen szerették a gondtalan kényelmet és szórakozást keresők. Az apostoli korszakban Antiókhia a tobzódás és bűn városa volt.

Ciprusból és Cirénéből való néhány tanítvány nyilvánosan prédikált Antiókhiában és "hirdették az Úr Jézus evangéliumát". "Az Úrnak keze vala velők" - és komoly fáradozásuk jó gyümölcsöt eredményezett: "Nagy sokaság tére meg az Úrhoz, hívővé lévén". "Elhatott pedig a hit ő felőlük a jeruzsálemi gyülekezet fülébe; és kiküldék Barnabást, hogy menjen el egész Antiókhiáig". Midőn új munkaterületére érkezett és látta, mi minden történt már itt Isten kegyelméből, "örvendeze; és inté mindnyájukat, hogy állhatatos szívvel maradjanak meg az Úrban."

Barnabás antiókhiai tevékenységét gazdag eredmény koronázta és a hívők száma igen megnövekedett. A mű kifejlődött. Barnabás megfelelő segítség szükségét érezte, hogy kellően kihasználhassa az isteni gondviselés által nyújtott alkalmakat. Ezért elment Tárzusba, hogy felkeresse Pált, aki Jeruzsálemből történt távozása óta "Szíriában és Ciliciában" munkálkodott és hirdette "azt a hitet, amelyet egykor pusztított". (Gal. 1, 21. 23.) Barnabásnak sikerült találkoznia Pállal és rábeszélte őt, hogy térjen vissza vele és legyen munkatársa az igehirdetésben.

Mai Bibliai szakasz: 4 Mózes 32

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Amikor Rúben és Gád törzsének tagjai megkérdezték Mózest arról, hogy a Jordán keleti oldalán maradhatnak-e, hogy ott letelepedjenek, ő azt gondolta, hogy nem is akarnak tovább harcolni, és rögtön rájuk támadt, mondván: Ti itt akartok maradni, amikor testvéreitek harcba vonulnak?! Miért akarjátok elvenni Izráel fiainak a bátorságát attól, hogy átkeljenek arra a földre, amelyet az ÚR adott nekik?” (6-7. vers -új prot. ford.)

A két törzs becsületére legyen mondva, hogy ez a feltételezés nem bizonyult igaznak a valódi szándékukkal kapcsolatban. A válaszukból (a 16. verstől kezdődően) az derül ki, hogy hajlandóak voltak harcolni a többi törzzsel együtt, hogy elfoglalják az ígéret földjének egészét, de még mielőtt szólhatnának saját védelmükre, Mózes felidézi számukra az előző generáció lázadását, és hozzáteszi, hogy ő Rúben és Gád kérése mögött ugyanezt a lelkületet látja, őket pedig „vétkes emberek fajzatának” nevezi (14. vers). Mózes ezután azt a következtetést is levonja, hogy ez a hozzáállás akár újabb 40 évnyi pusztai vándorlást is eredményezhet. Reakciójából tisztán látható, hogy Mózes kimerült – talán egy kicsit kedveszegett is – a nép állandó lázongó hozzáállása miatt. (A folyamatos lázongás Mózes negyedik könyvének egészében megfigyelhető.) Ő töltötte be számukra az apaképet, és valószínűleg úgy is tekintett erre a nemzetre, mint önfejű és dacos gyermekekre, de ebben a pillanatban Mózes túl hamar vont le következtetéseket – ez emberi természetünkhöz tartozik.

Ugye milyen gyakran feltételezzük a legjobb helyett a legrosszabbat valakiben és a szándékaiban? Pál apostol arra figyelmeztet bennünket, hogy a szeretethez hozzátartozik az is, hogy valakiről a legjobbat feltételezzük, és nem a legorsszabbat, valamint, hogy nem rójuk fel neki a hibáit. A szeretet „nem vezet feljegyzést a gonoszságokról, a szeretet a legjobbat feltételezi” (1Kor 13:5 ‑ Clear Word Biblia)

Amikor legközelebb valaki megjegyzést, kérdést vagy kérést intéz feléd, emlékezz erre a mózesi történetre és arra, hogy a válaszod elkedvetlenítheti vagy felvidíthatja a másikat. Phillip Keller a Feszültség megszelídítése című könyvében azt írja: „Komoly dolog rájönni arra, hogy mások boldogságát tartjuk a kezünkben. Mit tettem ma? Miket mondtam ma? Miket írtam? Hol voltam? Mit adott hozzá a hozzáállásom az elmúlt huszonnégy órában mások boldogságához?”

Talán fel sem fogjuk a saját befolyásunk hatalmát. „Minden embert a reá jellemző légkör vesz körül. Ezt a légkört megtöltheti a hit és a bátorság éltető ereje, és balzsamossá teheti a szeretet jó illata. De lehet terhes és fagyos is az elégedetlenség és önzés mélabújától, és mérgezett valamilyen halálos bűn szennyétől. A bennünket körülvevő légkör – tudatosan vagy öntudatlanul – kihat minden emberre, akivel érintkezünk” (Krisztus példázatai. Budapest, 1999, Advent Kiadó. 234. oldal). Isten segítsen minket, hogy az életünk folyamatosan be tudja mutatni az Ő átformáló kegyelmét, hogy a másokra gyakorolt befolyásunk és a másoknak adott válaszunk a szeretet jó illatával lehessen tele!  

Fred Knopper   
188. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE  16. fejezetéhez (március 10-16.).

Hogyan lehetséges, hogy az apostolok, Pál, Barnabás és a többi tanítvány nyíltan beszéltek Krisztusról? A Szentlélekkel rendelkeztek, aki megbízta őket, hogy hirdessék a Jó Hírt. Így aztán az evangéliumi üzenet Jeruzsálem területén túl is terjedt zsidók és pogányok számára, az első századot követően egészen a mi időnkig.

Isten azért ajándékozott nekünk tálentumokat és képességeket, hogy a megváltás jó hírének ügye előre haladhasson. Az idő villámgyorsan telik, Krisztus hamarosan eljön, és sok a teendő Isten szőlőskertjében. Mégis, rengeteg egyháztag hűvös, közömbös, és lekötik őket a jelentéktelen ügyek. Helmut Haubeil ezeket az egyháztagokat testi keresztényeknek nevezi Lépések a személyes ébredésért c. könyvében. Amint átadjuk Istennek, mindazt, akik vagyunk, és amink van, a Szent Lélek megkeresztel minket és lelki keresztények leszünk, akik hatékonyan használhatók mások szolgálatára Isten dicsőségére.

Az egyház Isten választott edénye és állólámpája arra a célra, hogy a Megváltó szeretetüzenetét adja át. Mit, hogyan és mikor fogom én átadni ezt a szeretetüzenetet? Lukács 8:50-ben azt olvasom, hogy a félelem hasztalan, és csak hinnem kell. Nem szabad a saját értelmemre és felfogóképességemre támaszkodnom, hanem a Szentlélek kell, hogy vezessen. Hála Istennek, amiért nem vagyok egyedül az érte végzett munkámban!

Myrna Colon
Antillák Adventista Egyetem, Mayaguez, Puerto Rico
Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése