Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 19. fejezet 1357. nap
19.
Zsidó és pogány
Amikor Pál és Barnabás visszaérkeztek a szíriai
Antiókhiába, ahonnan misszióútjukra kiindultak, siettek mielőbb összegyűjteni a
hívőket, hogy elmondják nekik, "mily nagy dolgokat cselekedett az Isten ő
velük, és, hogy a pogányoknak kaput nyitott a hitre." (Apcs. 14, 27.) A
gyülekezet Antiókhiában igen jól fejlődött, tagjainak száma állandóan
növekedett. Mint a missziómunka központja, a keresztény hívők legfontosabb
csoportja volt. Tagjai a lakosság legkülönbözőbb rétegeiből kerültek ki:
zsidókból és pogányokból.
Mialatt az apostolok a prédikátorokkal és az egyszerű tagokkal
együtt azon fáradoztak, hogy minél több lelket nyerjenek meg Krisztusnak, addig
bizonyos zsidó hívőknek, a Júdeabeli "farizeus szektából" sikerült
felvetni egy olyan kérdést, mely csakhamar szétágazó vitákra adott okot a
gyülekezetben. A hívő pogányok között pedig megdöbbenést keltett. - Ezek a
Júdeabeli tanítók azt állították és pedig nagyon határozottan, hogy csak a
körülmetélkedés és a ceremóniák törvényének betartása vezet az üdvösségre.
Pál és Barnabás hevesen tiltakoztak e tévtan ellen és nem is
akarták ezt a pogányokkal közölni. Másrészt azonban voltak sokan az antiókhiai
zsidó hívők között, kik a nemrégen Júdeából érkezett testvérek álláspontját
helyeselték.
Akik a zsidók közül tértek meg, rendszerint nem voltak
hajlandók oly gyorsan haladni, mint ahogyan az isteni gondviselés az utat
előkészítette. Az apostoloknak a pogány területeken elért eredményéből tisztán
látszott, hogy a pogányok közül megtértek száma csakhamar túlszárnyalja a zsidó
megtértek számát. A zsidók tehát féltek, hogy nemzeti sajátságaik, melyek eddig
határozottan megkülönböztették őket minden más néptől, végül teljesen
megszűnnek azok között, akik az evangéliumot elfogadják; illetve, ha nem
állítják törvényük korlátait és ceremóniáit a gyülekezeti felvétel szükséges
követelményeként a pogányok elé.
A zsidók állandóan dicsekedtek az Isten által elrendelt
istentiszteletükkel. Nem csoda, ha közülük sokan, akik krisztusi hitre tértek,
még mindig valószínűtlennek tartották, hogy Isten, aki egykor előírta az
istentisztelet héber formáját és módját, valaha is jóváhagyná saját
rendeletének valamelyes megváltoztatását. Ragaszkodtak ahhoz, hogy a zsidó
törvényeket és ceremóniákat beiktassák a keresztény vallás egyházi szertartásai
közé. Csak lassan értették meg, hogy az összes engesztelő áldozatok
tulajdonképpen az Isten Fiának halálát jelképezték, mely után a lényeg lépett a
jelkép és árnyék helyébe. Ezek szerint tehát a mózesi rendeletek és ceremóniák
nem tekinthetők többé kötelezőknek.
Pái, megtérése előtt a "törvénybeli igazság
tekintetében" (Fil. 3, 6.) "feddhetetlennek" tartotta magát.
Amióta azonban felfogása megváltozott az Üdvözítő misszióját illetőleg - aki
Megváltója az egész emberiségnek, úgy zsidónak, mint pogánynak - világos
ismeretet nyert; felismerte az élő hit és a holt formaságok közötti
különbséget. Az izraelitáknak elrendelt régi szertartások és ceremóniák az
evangélium fényében teljesen új és mély értelmet nyertek. Aminek képletes
ábrázolására szolgáltak, az valósággá lett és így azok, kik az új szövetségben
élnek, felszabadultak; azaz nincsenek kényszerítve azok megtartására. Viszont
Isten megmásíthatatlan törvényét, a Tízparancsolatot Pál még most is
megtartotta, úgy szellemi, mint szó szerinti értelmében.
A körülmetélkedés kérdése sok vitát és viszálykodást
idézett elő az antiókhiai gyülekezetben. Mivel a gyülekezet tagjai attól
tartottak, hogy ennek a pontnak állandó feszegetése végül is szakadást hoz
létre közöttük, elhatározták, hogy Pált, Barnabást és a gyülekezet néhány felelős
tagját elküldik Jeruzsálembe, hogy ezt az ügyet ott az apostolok és vének elé
terjesszék. Ott majd találkoznak a különböző gyülekezetek képviselőivel és
mindazokkal, akik a bekövetkező ünnepre feljönnek Jeruzsálembe. Időközben pedig
szüneteljen minden viszály ebben a kérdésben, amíg az általános tanácskozás
végleges határozatot nem hoz, melyet azután az ország különböző gyülekezetei
elfogadnak.
Jeruzsálembe menve, az apostolok meglátogatták a közbeeső
városokban lakó hívőket és bátorították őket tapasztalataik elmondásával,
melyeket Isten művében és a pogányok megtérése alkalmával szereztek.
Az antiókhiai gyülekezet képviselői Jeruzsálemben
találkoztak a különböző gyülekezetekből jött testvérekkel, akik általános
tanácskozásra gyűltek itt össze, és közölték velük a pogányok közötti
munkálkodásuk eredményét. Azután részletesen vázolták azt a zűrzavart, amely
azáltal keletkezett, hogy néhány Antiókhiába került megtért farizeus fennen
hangoztatta: ha a megtért pogányok üdvözülni akarnak, tartoznak körülmetélkedni
és a mózesi törvényeket megtartani.
Mai Bibliai szakasz: 5
Mózes 17
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Egyeseknek úgy tűnhet, hogy Isten keményen
bánik azzal, aki „elmegy, és más
isteneket szolgál.” Ezt a bánásmódot azonban Istennek Izraellel kötött
szövetségének az összefüggéseiben kell érteni. A Biblia más részei egyértelműen
kiegyensúlyozzák a képet arról, hogy milyen az Isten. Ezen kívül Isten
ellenőrzést és mérlegelést vezet be. Az ítélethez „két vagy három tanú” (6. vers) valamint a papok és a léviták
segítsége (9. vers). De ne tévesszük szem elől a 11. verset: „a kapott utasítás szerint és a kimondott
ítélet szerint járj el.” Minden ítéletnek Isten írott törvényén kell
alapulnia.
A fejezet második része a királyoknak szóló
törvényekkel foglalkozik. Az az emberi rendszer, hogy Izraelnek királya legyen,
soha nem volt Isten tervének része, de ezek az egyszerű törvények megvédhetik
Izraelt a királyság legrosszabb következményeitől. Isten utasítása a király
számára ez volt: Ne legyen sok lovad, sok feleséged és aranyad. Salamon uralma
a királyság aranykora volt, de ő mindhárom vonatkozásban elbukott, és a
történelem feljegyzi, milyen mélységekbe zuhant.
Ám amikor a király idős volt már, és esze sem
a régi, Isten eljött hozzá, és megbízta, hogy írja meg a Prédikátor könyvét.
Nem kétséges, hogy van egy néhány negatív elem a könyvben, de semmi sem
megragadóbb, mint az a kép amelyet Istenről fest, aki nem fordítja ellenünk
rendetlenül élt múltunkat. Mindennek ellenére szeret, és azon dolgozik, hogy
sokkal engedelmesebbé tegyen bennünket!
John
Ash
191. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 18-19. fejezeteihez (március 31 – április 6.).
A korai egyháznak
gondjai voltak az el- és befogadással. Nem ugyanezt ismételjük-e meg a mai
egyházunkban? Kizárunk-e embereket a köreinkből nemük, rasszuk, vagy társadalmi
helyük alapján? Ugyanazt az értéket tulajdonítjuk-e valamennyi embertársunknak,
mint ahogy Isten értékeli őket? Amikor így teszünk, akkor szívünkben ott él az
evangéliumból megismert szeretet. De ha olyasvalaki útjába állunk, aki Istenhez
próbál közeledni, akkor Jézust úgy feldühítjük, hogy asztalt tudna borogatni. .
Pál látta, hogy Timóteus
hűséges, állhatatos és igaz. Amikor alázatosan és teljesen Istennek adjuk
magunkat, Ő megadja a talentumokat, a védelmet és a bátorságot, amik ahhoz
szükségesek, hogy az Ő misszióját folytassuk. Isten szeretetéről akkor tudunk
meg a legtöbbet, ha odamegyünk és ott maradunk a kereszt lábánál. Amikor
képesek vagyunk másoknak megmutatni ugyanazt a szeretetet és elfogadást, amivel
Isten van irántunk, akkor osztottuk meg sikeresen az evangéliumot.
Azért imádkozom, hogy
elfogadó és szeretetteljes legyek mindenki felé, aki Istenhez szeretne közelebb
jutni. Remélem, hogy az emberek úgy látnak majd minket, mint egy befogadó
gyülekezet, ahol gondosan ápolják Isten valamennyi gyermekének közösségét.
Karen Ronk
Ima- és egészségügyi
szolgálatok, Csendes-Óceáni Unió és Észak-Csendes-Óceáni Unió
Fordította: Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen
VálaszTörlésMindannyian arra törekszünk hogy elfogadó és szeretetteljesek legyünk, különben nem igazi a kereszténységünk! El kell ismerni,---nagyon nehéz, de törekedni kell rá,----mert Jézus nem vet el senkit, mindenkiért odaadta az életét! Ennél nagyobb dolgot nem tett senki! Dicsőség, és hála néki!
VálaszTörlésHitelajánlataink
VálaszTörlésBe kell, hogy finanszírozza egy fontos projekt, vagy keres finanszírozást építeni vagy vásárolni otthonában? Ne kérjen több kérdést. Kínálunk ingatlan hitelek, autó hitelek és személyi kölcsönök, hogy segítsen.
alex.triadis1974@gmail.com