2019. március 3., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - március 3 - VASÁRNAP - 4 Mózes 25


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – Az apostolok története 15. fejezet 1329. nap

15. Szabadulás a börtönből

"Abban az időben pedig Heródes király elkezde kegyetlenkedni némelyekkel, a gyülekezetből valók közül."

Júdeában ez idő tájt Heródes Agrippa uralkodott, mint Klaudius római császár alárendeltje. Heródes egyszersmind Galilea negyedes fejedelme is volt. Állítólag a zsidó vallásra áttért, tehát prozelita volt és látszólag a zsidó vallás ceremóniáinak betartásában nagyon buzgólkodott. Hogy a zsidók kegyeit megnyerje és remélve, hogy ezáltal tisztségét és méltóságát megtarthatja, igyekezett óhajukat teljesíteni, amennyiben üldözte Krisztus gyülekezetét; pusztította a hívők házait és birtokait, sőt a gyülekezet vezető tagjait bebörtönöztette. János fivérét, Jakabot, elfogatta és hóhérbárddal kivégeztette, éppúgy, miként a másik Heródes lefejeztette Keresztelő Jánost. Amikor látta, hogy eljárása a zsidóknak tetszik, Pétert is fogságba vetette.

Ezek a kegyetlenkedések a húsvéti ünnepek alatt történtek. Mialatt a zsidók az egyiptomi szabadulást ünnepelték és nagy odaadást és buzgóságot mutattak Isten törvénye iránt, ugyanakkor ennek a törvénynek minden szabályát áthágták, amennyiben Krisztus követőit üldözték és megölték.

Jakab halála nagy szomorúságot és megdöbbenést keltett a hívők körében; amikor pedig Pétert is elfogták, az egész gyülekezet böjtölt és imádkozott érette.

Heródes ama cselekedete, hogy Jakabot megölette, nagy tetszést aratott a zsidók között. Bár többeket bántott a kivégzés titkos módja, mert véleményük szerint - a nyilvános kivégzés a hívőket és mindazokat, kik rokonszenveztek velük, jobban megfélemlítette volna. Tehát, hogy egy nyilvános, mindenki által látható kivégzéssel még jobban megnyerje őket, Pétert a börtönben őriztette. Kétségek merültek azonban fel, hogy a jelenleg Jeruzsálemben időző sokaság előtt végezzék-e ki az öreg, tiszteletreméltó apostolt, mivel féltek, hogy a tömegben, mialatt elővezetik, részvét ébred iránta.

A papok és vének még attól is féltek, hogy Péter esetleg újból hatalmas beszédet intéz a néphez, melyet már oly gyakran arra késztetett, hogy Jézus életével és jellemével foglalkozzék. Olyan beszédet, amelyet minden ellenérvükkel sem voltak képesek megcáfolni. Az a buzgalom, amellyel Péter védelmezte Jézus ügyét, már sokakat késztetett arra, hogy az evangéliumot elfogadják. A főemberek féltek, hogyha Péternek ismét alkalma lenne hitét megvallani a Jeruzsálemben ünnepet ülő nagy tömeg előtt, akkor a királytól szabadon bocsátását követelné.

Mai Bibliai szakasz: 4 Mózes 25

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Bár Bálám tervei meghiúsultak (ahogy a tegnapi fejezetben láttuk), új erőre kapott és újakat szőtt. „Kapzsisága, amelyet eddig féken tartott, ismét felülkerekedett benne. Kész volt igénybe venni minden eszközt annak érdekében, hogy a Bálák által ígért jutalmat elnyerje." (E.G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 421. oldal.) Tudta, hogy Izrael jóléte az Istennek való engedelmességükön múlik, ezért Bálákhoz azzal a tervvel tért vissza, hogy Izraelt bálványimádásba csábítsa azzal, hogy bevonja őket Baál imádatának buja szertartásaiba. Ehhez a pogány imádathoz erkölcstelen szexuális aktusok is kapcsolódtak, és az ember alapvető, testi természetére épített. Kéjnőket küldtek, hogy beszivárogjanak a táborba, akik ezt igen sikeresen meg is tették. A bűnbe való elmerülésük elérte azt Izraelnél, amit Bálám mágiája nem tudott – elválasztotta őket Istentől. Ennek következtében szörnyű dögvész tört ki a táborban, és ezrek haltak meg a járványban. Isten eme gyors ítélete ráébresztette a népet a bűnük nagyságára. Isten azt parancsolta, hogy a lázadás vezetőit öljék meg. Ezt végrehajtották, és amint a nép Isten előtt sírt a kijelentés sátrának bejárata előtt, Zimri, Izrael egyik vezető embere, arcátlanul egy kéjnővel együtt tért vissza a táborba, és ment be a sátrába. Ez a cselekedet nyílt ellenszegülés volt. Gonosztettét bárhol máshol véghezvihette volna, de úgy döntött, hogy a táborban, mindenki szeme láttára szegül ellen Istennek. Csak Fineás gyors közbelépése állította meg a csapást, és mentette meg a népet a további pusztulástól.

A történelem során Isten sok nagy embere (férfiak és nők egyaránt) bukott el az érzéki vágy bűnében, néhányuk esetében ez az életüket megváltoztató következményekkel járt: Sámson, Dávid, Salamon, és a lista ma is folytatódik. Az ószövetségi Izraelhez hasonlóan, ők sincsenek minden esetben tisztában bűnük nagyságával, és gyakran mentségeket keresnek rá.

A moábiták leverése nem félrevezetett szemlélők elpusztítása volt, hiszen ők igencsak aktívan részt vettek a tervben, melynek célja az izraeliták Istennel való kapcsolatának aláásása volt. Bálám, aki végignézte az ördögi tervének sikerét, szintén nem kerülhette el az isteni igazságszolgáltatást. Bizonyára felismerte saját közelgő vesztét, amikor így szólt: „Bár úgy halnék meg, mint ez igazak, s lenne végem olyan, mint az övék!” (4Móz 23:10 - új prot. ford.) – de nem így történt. Bálám nem az igaz ember útját választotta, később a midiániták ellen folytatott háborúban esett el (4Móz 31:8). Őrizzük meg szívünket a vágy és a kapzsiság bűnétől minden nap azáltal, hogy közel maradunk Jézushoz!

Nancy Costa 
  
187. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE  15. fejezetéhez (március 3-9.).

Komolyan veszed-e az angyalok „jelenlétét”? Nyugaton gyakran a homlokunkat ráncoljuk, ha valaki természetfeletti tapasztalatokról beszél, mivel a világlátásunk racionális és a természeten alapszik. Péter története, akit egy angyal mentett meg, mindig is szíven ütött, hiszen az angyalok cselekedeteinek egy hatalmas tanúságtétele. Mindazonáltal, logikus-e ez a történet? Be lehet-e bizonyítani? Sőt, az énem egy része azt kutatja, miért Pétert mentette meg, és Jakabot nem? Miért kellett Jakabnak meghalnia? Miért mentenek meg az angyalok néhányakat, míg másokat nem?

A nyugati racionalizmusom felkel a sírjából, hiába próbáltam eltemetve tartani. Azután az imanaplómhoz fordulok, és elolvasom azokat az alkalmakat, amikor én tapasztaltam meg a megmentő kegyelmet, mégpedig úgy, hogy nincsen más lehetséges magyarázat, mint az angyali közbeavatkozás. Felidézem azokat az alkalmakat is, amikor mások azt állították, hogy angyalt láttak mellettem, vagy a lehetetlen tapasztalásokat, amiket még megosztani is haboznék.

Még mindig vannak kérdéseim a teodiceáról, azaz Isten igazságosságáról, gondviseléséről; még mindig küzdök azzal, hogy megértsem némely tapasztalásomat, azonban amikor az ezekre a kérdésekre adott válaszok egy irányba mutatnak az Isten Szaván alapuló meggyőződésemmel, érzem az ösztönzést, hogy elfogadjam a tényt: angyalok lehetnek jelen az életemben. A Szentírás kinyilatkoztatásai és ez a csodálatos könyv (Az apostolok története) bevilágítják a sötét tereket a lelkemben.

Komolyan veszem az angyalok jelenlétét, mert nincs más választásom. Voltam közel hozzájuk; sok áldást kaptam mindabból, amit Isten kinyilatkoztatásában megtudtam róluk.

Efrain Valazquez II
USA
Fordította: Gősi Csaba

1 megjegyzés: