MEGHALLGATHATOD itt: https://drive.google.com/folderview?id=0B6R9KENCNxRZSmE2MmpVU19jMzA&us+p=sharing
Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 11. fejezet 230. nap
Ábrahámról
egyiptomi tartózkodásakor kiderült, hogy nem mentes az emberi gyengeségtől és
tökéletlenségtől. Eltitkolta, hogy Sára a felesége. Ezzel azt tanúsította, hogy
nem bízik Isten gondviselésében, és nincs olyan erős hite és bátorsága, amiről
eddig életével már sokszor bizonyságot tett. Sára szép volt, és Ábrahám tudta,
hogy a sötét bőrű egyiptomiak meg fogják kívánni a gyönyörű idegent, és hogy
megszerezzék, nem haboznak megölni férjét. Nem tartotta hazugságnak, ha azt
mondja, a húga, mert Sára ugyan nem Ábrahám anyjának volt a leánya, de atyjának
igen. Valódi viszonyuk eltitkolásával azonban becsapta az egyiptomiakat. Isten
a becsületesség szigorú szabályától való legkisebb eltérést sem hagyhatja jóvá.
Ábrahám hitetlensége miatt Sára nagy veszélybe került. Egyiptom királya, aki
hallott Sára szépségéről, palotájába vitette az asszonyt, hogy feleségül vegye.
De a végtelenül irgalmas Isten Sára megoltalmazásáért megbüntette a királyi
családot. A fáraó becsapottsága miatti haragjában megrótta Ábrahámot, és
visszaadta feleségét, mondván: "[...] Miért mívelted ezt velem? [...]
Miért mondottad: húgom ő; azért vevém magamnak feleségül. Most már imhol a te
feleséged, vedd magadhoz és menj el" (1Móz 12:18-19).
A fáraó
nagyon kedvelte Ábrahámot. Még most sem engedte, hogy ártsanak neki vagy
társainak, hanem őrséget rendelt, hogy biztonságosan kivezessék őket az
országból. Ebben az időben törvény tiltotta az egyiptomiaknak, hogy idegen
pásztorokkal érintkezzenek. Például tilos volt velük enniük vagy inniuk. Kedves
és nagylelkű dolog volt a fáraótól az, ahogy Ábrahámot elbocsátotta; de
felkérte Egyiptom elhagyására. Nem merte ugyanis megengedni, hogy ott maradjon.
A fáraó tudtán kívül majdnem súlyosan megsértette, de Isten közbelépett, és
megóvta a királyt a bűn elkövetésétől. A fáraó ebben az idegenben a menny
Istene által nagyra becsült embert látott, és félt olyan valakit országában
tartani, aki nyilvánvalóan a menny pártfogoltja. Ha Ábrahám Egyiptomban
maradna, növekvő gazdagsága valószínűleg felkeltené az egyiptomiak irigységét
és kapzsiságát. Talán meg is károsítanák őt, és ezért is a király volna a
felelős, ami ismét a királyi ház megbüntetésével járhatna.
A fáraó
megintése védelemnek bizonyult Ábrahám számára a pogány népekkel való későbbi
kapcsolatában, mert ezt a dolgot nem lehetett titokban tartani. Látható volt,
hogy az az Isten, akit Ábrahám imádott, megvédi szolgáját, és bosszút áll azon,
aki őt megsérti. Veszélyes dolog ártani a menny Királya gyermekének. A
zsoltáríró utal Ábrahám életének erre a fejezetére, amikor a választott népről
szólva azt mondja, hogy Isten "[...] királyokat is megfenyített miattok,
mondván: Meg ne illessétek az én felkentjeimet, és az én prófétáimnak ne
ártsatok!" (Zsolt 105:14-15).
Érdekes
az a hasonlóság, ami Ábrahám élménye és utódainak századokkal későbbi élménye
között van. Utódai is éhínség miatt mentek Egyiptomba, és ott is tartózkodtak.
Az egyiptomiak, amikor Isten megítélte őket népe miatt, félni kezdtek tőlük, ők
pedig a pogányok ajándékaitól meggazdagodva, nagy vagyonnal mentek el onnan.
Mai Bibliai szakasz: Bírák 20
Egyik fejezet a másik után számol be az izraeliták nemtörődömségéről és
tétlenségéről saját erkölcsi állapotukkal kapcsolatosan. Józsué halálával és az
izraeliták ezt követő hitehagyásával kezdtük ezt a könyvet. Ettől kezdve az
izraeliták nem csupán elnyomásban részesülnek hűtlenségük miatt, hanem
szakadások történnek közöttük, sőt, időnként egymás ellen harcolnak, és egymást
ölik. Ebben a fejezetben végre azt láthatjuk, ami egyszer sem történt meg
Józsué napjai óta, hogy Izrael egész népe (kivéve a benjáminitákat), egy
emberként tart gyűlést az Úr előtt. Még bátorítóbb az a tény, hogy azért
gyűltek össze, hogy kezeljék a közöttük előforduló gonoszságot.
Izrael fiai felháborodva gyűltek egybe, hogy megtorolják a gonoszságot, és
halálbüntetéssel sújtsák a gibeai perverz embereket. Ezzel ellentétben a
benjáminiták eltökélték magukat, hogy megvédik a gonosztevőket, és nem adják ki
őket. E válasz után az izraeliták elmennek Béthelbe (Isten háza), és
megkérdezik Istent. Ám nem azt kérdezik, hogy harcoljanak vagy sem, hanem azt,
hogy ki harcoljon ellenük elsőként (20:18). Az izraeliták már eldöntötték, hogy
mit fognak tenni. Érdekes, hogy a sértett fél itt nem a lévita, vagy Izrael
vezetői. Ez egy gyalázatos bűn volt Istennel szemben, ők mégsem Istent keresték
bocsánatért és vezetésért. Istenre nem úgy tekintettek, mint királyukra és
parancsnokukra; hanem úgy közelítettek hozzá, mint egy jóshoz, és a tanácsát
jövendőmondó képességeiért kérték. Abból is nyilvánvaló, hogy az izraeliták
félreértették Isten szerepét, hogy elhozták a frigyládát Silóból, mert
szerencsetárgyként akarták használni (1Sám 4).
Isten csak arra válaszol, amit kérdeztek: Júda harcoljon először, de nincs
áldás és győzelem ígérete. A benjáminiták felülkerekednek, és egy hatalmas
mészárlás következik. Az izraeliták most már tanácsot kérnek az Úrtól (20:23),
de az Úr most sem ígér győzelmet. Csak egy óriási veszteség után közelednek úgy
az izraeliták a Mindenhatóhoz, ahogy azt már kezdetben tenniük kellett volna:
böjtöltek aznap estig, közben pedig égő- és békeáldozatokat mutattak be az
Úrnak. Az Úr csak akkor ígéri meg, hogy kezükbe adja a benjáminitákat
(20:26-27). Ekkor „az Úr ... vereséget
mért Benjáminra Izráel előtt” (20:35 - új prot. ford.).
Isten szándékosan engedi meg, hogy Izrael kétszer is vereséget szenvedjen a
győzelem előtt. Egy fontos leckét kellett megtanulniuk arról, hogy hogyan
kapják meg Isten áldását. Noha az ő szerepük csak annyi volt, hogy kitisztítsák
a gonoszságot Izraelből, Isten bűnbánatot és alázatosságot kívánt meg tőlük, különösképpen
ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy az egész nemzet megérdemelte volna
Isten haragját. Kiáltó ellentét van a Gibeával szemben kinyilvánított erkölcsi
felháborodás és aközött, hogy az izraeliták éveken keresztül minden
lelkifurdalás nélkül gyakorolták a nyílt bálványimádást. A gibeoniták elleni
büntetés minden élet és vagyon teljes megsemmisítése volt, de az ilyen ítélet
csak a bálványimádás esetére volt előírva (5Móz 13:12-18)! Képmutatásukban nem
vették észre, hogy sokkal buzgóbbak törekedtek testvéreik elpusztítására, mint
arra, hogy saját bűneikből megtisztuljanak, és azokra bocsánatot nyerjenek.
Vajon nem tanulság ez számunkra?
Justo E. Morales
30. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 10-11.
fejezeteihez (feb. 21-27).
Mózes első könyvének
első 12 fejezete három kollektív hitehagyás és három isteni missziós válasz
leírását adja. A kezdeti bűnbeesést követően Isten első ígérete a Megváltó volt
(1Móz 3:15). Ezt követően Isten másodjára Noén keresztül ajánlotta fel a szabadulást.
Az özönvizet követően az emberiség ismét
kollektív hitehagyásba esett Bábelnél. A sineári hitehagyásnál szembeszegültek
Isten parancsának, amely egy globális vándorlásra irányult, helyette egy
egyesült kormányt, a lázadás kormányát akarták megalapítani. Isten missziós
válasza az volt, hogy az egyetlen nyelvet összezavarta, az építkezési tervet
ellehetetlenítette, és így szétszórta az emberiséget a teljes földön. Ha az
emberek aszerint vándoroltak volna, ahogyan Isten parancsolta, a különböző nyelvek
és kultúrák természetes módon alakultak volna ki. A nyelvek összezavarásával
Isten felgyorsította a normál nyelvi és kulturális változás ütemét. Bábel
története szomorú véget ér, az emberiség kényszerítve van a vándorlásra, és
nincs remény a láthatáron.
Isten elhívása Ábrám felé egy döntő erejű missziós
kezdeményezés, a kilátástalanság szélén. Mózes első könyvének 12. fejezete
egyike a legerősebb missziológiai szakaszoknak a Bibliában és az Ószövetség
nagy megbízásainak. „Isten mindenkor megőrzött egy maradékot, hogy Őneki
szolgáljanak” (125. o.), és Ábrám ehhez a csoporthoz tartozott. Ábrámmal Isten
kiválasztott egy népcsoportot, akiknek a generációi az Ő szövetséges missziós
megbízottjai lettek, egészen pünkösdig, amikortól is már valamennyi népcsoport
beletartozik a missziós szövetségbe. A lehetséges legnagyobb áldás valamennyi
nép számára akkor jön el, amikor a Messiás megszületik mint Ábrahám magja.
Ábrahám kivételes kultúrák közti
misszionárius volt. Követett el ugyan hibákat, de az emberekért érzett
szeretete valódi volt, ami lehetővé tette számára, hogy közvetlenül
közbenjárjon Istennél Szodomáért. Nyitott volt az Istennel járó emberekkel való
váratlan találkozásokra, mint amilyen például Melkisédek volt. Dédunokája,
József rendkívül hatékony kultúrák közötti misszionárius volt, akiről nincsenek
feljegyezve hibák.
Gorden Doss
Andrews University
Theological Seminary
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése