Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új
olvasmány a fejezet végén a Próféták és királyok 6. fejezetéhez
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 6. fejezet 574. nap
A törzseket hosszú ideje terhelték az előző királyuk
zsarnoki intézkedéseiből fakadó súlyos méltánytalanságok. Salamon uralkodásának
hitehagyó évei alatti pazarlás együtt járt a nép súlyos megadóztatásával és sok
megalázó szolgálat kikényszerítésével. Az új uralkodó felkenése előtt a
különböző törzsek vezetői meg akarták tudni, hogy Salamon fiának szándékában
áll-e ezeket a terheket csökkenteni. "...Jeroboám egész Izráellel együtt
eljött, és így beszélt Roboámhoz: Apád súlyos igát rakott reánk, te azért most
könnyíts azon a súlyos szolgálaton és nehéz igán, amelyet apád ránk rakott;
akkor szolgálunk neked."
Roboám - mielőtt ismertette volna álláspontját - ki akarta
kérni tanácsadói véleményét. Ezért ezt mondta: "Három nap múlva térjetek
vissza hozzám! A nép tehát elment.
Ekkor Roboám király tanácskozott a vénekkel, akik apja,
Salamon szolgálatában álltak, amíg élt, és ezt kérdezte: Mit tanácsoltok,
milyen választ adjak ennek a népnek? Azok így szóltak hozzá: Ha jó leszel ehhez
a néphez, kegyesen fogadod őket, és jóságosan beszélsz velük, akkor mindig
szolgáid lesznek" (2Krón 10:3-8).
Ez a tanács nem tetszett Roboámnak, és a fiatalabbakhoz,
ifjúkori barátaihoz fordult. Tőlük érdeklődött: "Mit tanácsoltok, milyen
választ adjunk ennek a népnek, amely így szólt hozzám: Tedd könnyebbé az igát,
amelyet apád rakott ránk?!" (1Kir 12:9). A fiatalok azt javasolták, bánjon
keményen alattvalóival, és értesse meg velük, hogy uralkodásába már kezdettől
nem tűr beleavatkozást személyes kívánságukkal.
Roboámot elkápráztatta az a kilátás, hogy a legfőbb
hatalmat gyakorolhatja. Elhatározta, hogy semmibe veszi birodalma öregeinek
tanácsát, és a fiatalabbakat teszi tanácsosaivá. Így történt, hogy a kitűzött
napon, amikor "elment Jeroboám az egész néppel Roboámhoz", hogy
meghallgassa, milyen irányvonalat akar követni, Roboám "...keményen
válaszolt a népnek... így szólt hozzájuk: Apám nehéz igát rakott rátok, én még
nehezebbé teszem igátokat. Apám ostorral tanított fegyelemre benneteket, én
pedig szeges korbáccsal foglak megtanítani" (1Kir 12:12-14).
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
98
A 98. zsoltár arra
buzdít, hogy dicsőítsük Istent. Minden nemzet tagjai arra hivatottak, hogy
imádják Őt, mint a világegyetem szuverén Urát. A zsoltár három részből áll: 1. Amiért
érdemes Istent dicsőíteni; 2. Ahogyan imádjuk Őt; és 3. Meghívás Istent dicsőítésére.
Isten dicsőítésének a
legfőbb oka az, hogy Ő győztes és csodadolgokat tesz. Karja elég erős ahhoz,
hogy megszabadítsa azokat, akik az ellenséggel küzdenek, és hogy győzelmet
adjon azoknak, akik nála keresnek menedéket.
Krisztus által Isten bemutatja
megmentő igazságosságát a teljes világegyetem előtt. Az Úr dicsőítésének egyik
módja az éneklés. Az Úrnak való éneklés annak megünneplése, hogy elismerjük és
tiszteljük Őt. A hangszerekkel kísért, együttes karban éneklés pedig még jobban
kiemeli Isten méltóságát.
A zsoltár vége
megerősíti a hívást Isten dicsőítésére. Az egész teremtett világ dicsőíti Őt,
Aki megteremtett és megváltott minket; Őt, Aki eljön, hogy megítélje a Föld
lakosságát igazságban!
„Szükség van azokra, akik megkapták az éneklés lelki
ajándékát. Az éneklés, az egyik leghatékonyabb eszköz a csodálatos lelki
igazságok szívre gyakorolt hatásában. Gyakran előfordul az, hogy szent ének
szavai által a türelem és a hit forrásai felszabadulnak.” (Ellen G. White: Welfare
ministry, 93. oldal)
Almir Marroni
Dél-amerikai Divízió
alelnöke
80. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 6. fejezetéhez (február 5-11.).
Az egyetemen volt egy
szobatársam, aki például szolgált arra, hogy hogyan éljen valaki keresztény
életet. Emlékszem, egyszer a tanácsát kértem, amikor egy nagy döntést kellett
meghozzak, ő pedig válaszul egy, az apjától származó bölcsességet adott tovább
nekem. Amikor ő kérte az apja tanácsát, az apja megkérdezte tőle: „Miért tőlem
kérdezed?” Miután elmagyarázta neki, hogy nagyra tartja a véleményét és tudja,
hogy ő olyan bölcs valaki, aki szereti Istent, az apja azt válaszolta: „Ha ez
az oka, hogy engem választottál, akkor már azt is tudod, hogy mi az, amit
tanácsolnék neked – menj, és kövesd azt a tanácsot.”
Néha a problémánk nem
az, hogy kutassuk és megkapjuk a bölcs tanácsot, hanem, hogy eldöntsük, hogy
engedelmeskedünk annak a tanácsnak, és követjük azt. Az, hogy vonakodunk
engedelmeskedni a számunkra kényelmetlen megoldásnak az oka annak, hogy második
vélemény után vágyunk, amely végzetes végeredményhez torkollik.
Roboám úgy nőtt fel,
hogy két paradigma között ingadozott: az istenfélő apjától, Salamontól származó
tanácsok, amelyekből azonban túl kevés volt, és túl későn érkeztek, és a
bálványimádó anyjától származó befolyás között, amelyet idejekorán megkapott,
és folyamatosan hatást gyakorolt rá, azonban ez mit sem ért a szent dolgokban.
Apja halála után Roboámnak döntenie kellett: Melyik befolyásnak engedjen, hogy
az jellemezze a férfit és a királyságot?
Rá jellemző módon
Roboám habozott, és mindkét oldal véleményét kikérte. Képletesen evett a
tiltott gyümölcsből azzal, hogy a jó és rossz tudását egyaránt kereste. Majd,
ahogy Éva, az ősanyja, ő is azt a tanácsot választotta, amelyik leginkább
hízelgő volt számára. A többi, ahogy mondani szokás, történelem.
Karen Lifshay
Karnagy
Hermiston Hetednapi
Adventista Gyülekezet
Oregon, USA
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése