Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 6. fejezet 578. nap
Mily sokatmondó, szomorú szavak ezek: "És vele együtt
egész Izráel"! A nép, amelyet Isten a környező népek világosságául
választott ki, elfordult ereje forrásától, és igyekezett a körülötte élő
népekhez hasonlítani. Roboám példája, éppúgy mint Salamoné, sok embert tévútra
vitt. Többé-kevésbé ma is így van ez mindenkivel, aki belemerül a gonoszságba.
Bűneinek befolyása nem korlátozódik csupán őrá. Egy ember sem él önmagának, és
gonoszsága miatt senki sem egymagában pusztul el. Az ember élete vagy
világosság, amely beragyogja és felvidítja mások életútját; vagy sivár
sötétség, amely kétségbe ejt és pusztulást okoz. Vagy felfelé, a boldogság és
halhatatlanság felé vezetünk másokat, vagy lefelé, ahol fájdalom és örök halál
vár rájuk. Ha tetteinkkel a körülöttünk élők gonoszságát fokozzuk vagy tettre
sarkalljuk, osztozunk bűneikben.
Isten nem hagyta büntetés nélkül Júda uralkodóinak
hitehagyását. "Roboám király ötödik évében fölvonult Sisák Egyiptom
királya Jeruzsálem ellen, mert hűtlenné váltak az Úrhoz. Ezerkétszáz harci
kocsi, hatvanezer lovas, megszámlálhatatlan líbiai, szukki és kúsi hadnép jött
vele Egyiptomból. Elfoglalta Júda megerősített városait, és Jeruzsálem alá
érkezett.
Akkor Semajá próféta odament Roboámhoz és Júda vezéreihez,
akik Jeruzsálembe gyűltek Sisák elől, és ezt mondta nekik: Ezt mondja az Úr: Ti
elhagytatok engem, azért én Sisák kezébe adlak benneteket" (2Krón 12:2-5).
A nép még nem jutott olyan messzire a hitehagyásban, hogy
semmibe vegye Isten büntető ítéletét. Sisák támadása miatt elszenvedett
veszteségben felismerték Isten kezét, és egy ideig megalázták magukat.
"Igaz az Úr" - vallották.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
101
Sok ismert bibliakutató
úgy gondol erre a zsoltárra, mint egy „hivatali esküre”. Nyilvánvalóan Izrael
királyának eskütételéül íródott, amelyet hivatalba lépésekor tett. A zsoltár,
mint „Dávid zsoltára” ismeretes, így lehetséges, hogy maga Dávid írta, mint saját
hivatali esküjét; de még valószínűbb, hogy élete egy későbbi szakaszában írta
az őt követő uralkodók számára.
„De miért éppen Dávid
írta volna a hivatali esküt?” – kérdezhetnénk. „Nem éppen ő volt a legnagyobb
vezetőnk!”
Ez igaz. Egyszer
hallottam John Stott teológust, amint ezt a rövid verset idézte:
Dávid és Salamon király
sok-sok évet élt,
Sok-sok ágyassal és
sok-sok feleséggel,
De amikor idős korukban
sok-sok lelkifurdalással szembesültek,
Akkor Salamon megírta a
Példabeszédeket, Dávid király pedig a Zsoltárokat!
Így lehetséges, hogy
ezt a zsoltárt élete vége felé írhatta Dávid, amikor már sajnálta és bánta
vezetőként elkövetett összes hibáját. Ez ösztönözhette őt arra, hogy írjon egy
hivatali esküt Izrael királyai számára. Hogy így van-e, azt nem tudhatom
pontosan. De azt biztosan tudom, hogy ennek a hivatali eskünek a másolatát
érdemes elhelyezni a névtáblánk mellett, vagy az asztalunkon, esetleg az éjjeli
szekrényünkön.
Azt a címet is
adhatnánk neki, hogy „Állj meg és szabadíts!”, mert ezt a mintát követi a
zsoltár. Három egyszerű szakaszra van felosztva a mű. Az első csak egyetlen
versből áll, ez egy egyszerű bevezetés. Ezt két másik rész követi. A két rész
közül az első egy felszólítás: „Állj meg!”, a második rész pedig: „Szabadíts!
Az első részben olyan kifejezéseket találunk, amelyek arról szólnak, mit fogad
meg a vezető, a második szakaszban pedig azoknak a tevékenységeknek a
felsorolását, amelyekkel a fogadalmakat megvalósítja.
Drága Uram! Add, hogy e zsoltár szavai segítsenek abban, hogy
elkötelezzem magam melletted még ma! Ámen.
Randy
Roberts
a Loma Linda, egyetemi gyülekezet vezető lelkésze
a Loma Linda, egyetemi gyülekezet vezető lelkésze
80. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 6. fejezetéhez (február 5-11.).
Az egyetemen volt egy
szobatársam, aki például szolgált arra, hogy hogyan éljen valaki keresztény
életet. Emlékszem, egyszer a tanácsát kértem, amikor egy nagy döntést kellett
meghozzak, ő pedig válaszul egy, az apjától származó bölcsességet adott tovább
nekem. Amikor ő kérte az apja tanácsát, az apja megkérdezte tőle: „Miért tőlem
kérdezed?” Miután elmagyarázta neki, hogy nagyra tartja a véleményét és tudja,
hogy ő olyan bölcs valaki, aki szereti Istent, az apja azt válaszolta: „Ha ez
az oka, hogy engem választottál, akkor már azt is tudod, hogy mi az, amit
tanácsolnék neked – menj, és kövesd azt a tanácsot.”
Néha a problémánk nem
az, hogy kutassuk és megkapjuk a bölcs tanácsot, hanem, hogy eldöntsük, hogy
engedelmeskedünk annak a tanácsnak, és követjük azt. Az, hogy vonakodunk
engedelmeskedni a számunkra kényelmetlen megoldásnak az oka annak, hogy második
vélemény után vágyunk, amely végzetes végeredményhez torkollik.
Roboám úgy nőtt fel,
hogy két paradigma között ingadozott: az istenfélő apjától, Salamontól származó
tanácsok, amelyekből azonban túl kevés volt, és túl későn érkeztek, és a
bálványimádó anyjától származó befolyás között, amelyet idejekorán megkapott,
és folyamatosan hatást gyakorolt rá, azonban ez mit sem ért a szent dolgokban.
Apja halála után Roboámnak döntenie kellett: Melyik befolyásnak engedjen, hogy
az jellemezze a férfit és a királyságot?
Rá jellemző módon
Roboám habozott, és mindkét oldal véleményét kikérte. Képletesen evett a
tiltott gyümölcsből azzal, hogy a jó és rossz tudását egyaránt kereste. Majd,
ahogy Éva, az ősanyja, ő is azt a tanácsot választotta, amelyik leginkább
hízelgő volt számára. A többi, ahogy mondani szokás, történelem.
Karen Lifshay
Karnagy
Hermiston Hetednapi
Adventista Gyülekezet
Oregon, USA
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése