Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 30. fejezet 1409. nap
Pál ugyanezt a szilárd célkitűzést szerette volna látni a
korinthusi hívők életében, hogy elnyerjék az örök élet koronáját. Tudta, hogy
ha el akarják érni a Krisztus által számukra kitűzött eszményt, élethosszig
tartó küzdelem áll előttük, amely alól nincs felmentés. Kérte őket tehát, hogy
szabályszerűen küzdjenek és igyekezzenek napról napra megszentelődni és az
erkölcsi tökéletességért harcolni. Felhívta őket egyszersmind, hogy vessenek el
minden terhet és törekedjenek a tökéletességre a Krisztus Jézusban.
Pál a korinthusiak figyelmét a hajdani Izráel
tapasztalataira irányította. Azokra az áldásokra, melyek engedelmességüket megjutalmazták
és azokra az ítéletekre, amelyek áthágásaikra következtek. Emlékeztette őket,
hogy az Úr mily csodálatos módon vezette ki a hébereket Egyiptomból: nappal
felhő-, éjjel tűzoszlop védelme alatt. Így biztonságban vitte át őket Isten a
Vörös-tengeren, míg az egyiptomiak, kik ugyanígy akartak átjutni, valamennyien
a tengerbe fúltak. Ezen tette által ismerte el Isten Izráelt saját
gyülekezetének. "És mindnyájan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki
kősziklából, amely követi vala őket, e kőszikla pedig a Krisztus volt." A
héberek vezetője minden útjukban: Krisztus volt. A megütött kőszikla Krisztust
jelképezte, akit az emberek törvényszegése miatt sebeznek meg, hogy az üdvösség
forrása mindenkire áradhasson.
Azonban az izráelitáknak nyújtott kedvezmények ellenére,
mert visszavágytak az Egyiptomban hagyott húsos fazekak után, mert bűnöztek és
lázadoztak, végül mégis utolérte őket Isten ítélete. Az apostol felhívja a
korinthusi hívők figyelmét azokra a tanulságokra, amelyeket az izráeliták
tapasztalatai nyújtanak. "Ezek pedig példáink lőnek" - magyarázta -,
"hogy mi ne kívánjunk gonosz dolgokat, amiképpen azok kívántak."
Kimutatta, hogy a kényelem és élvezet szeretete miként készítette elő a bűn
útját, melyekkel Istent haragra ingerelték. Amikor Izráel fiai leültek enni,
inni és felkeltek, hogy játsszanak, megszűnt bennük az istenfélelem, amelyet
éreztek a Sínai-hegynél, a törvényadásnál; aranyborjút készítettek maguknak,
mely Istent helyettesítette és azt imádták. Hasonlóképpen, miután részt vettek
a Baal-Peór imádásával egybekötött fényűző lakomán, közülők sokan elvesztek
kicsapongásaik miatt. Isten haragja felgerjedt, úgyhogy parancsára, e csapás
következtében, egyetlen napon "huszonháromezren" estek el.
Az apostol intette a korinthusiakat: "Azért aki hiszi,
hogy áll, meglássa, hogy el ne essék." Ha dicsekvővé és önhitté válnak, ha
elhanyagolják az imát, az éber őrködést, súlyos bűnökbe esnek és kihívják
magukra Isten haragját. Pálnak azonban nem az volt a szándéka, hogy ezáltal
csüggedés és félelem vegyen erőt rajtuk. Ezért arról biztosította őket:
"Hű az Isten, aki nem hágy titeket feljebb kísértetni, mint
elszenvedhetitek; sőt a kísértéssel egyetemben a kimenekedést is megadja majd,
hogy elszenvedhessétek."
Pál bensőségesen kérte a testvéreket, kérdezzék meg
önmagukat, milyen benyomást tesznek szavaik és cselekedeteik másokra. Ne
tegyenek semmit - bármily ártatlan legyen is -, ami a bálványimádás
helyeslésének látszatát kelthetné, avagy sérthetné azok érzelmeit, akik még
gyengék a hitben. "Azért akár esztek, akár isztok, akármit cselekesztek
is, mindent az Isten dicsőségére míveljétek. Meg ne botránkoztassátok se a
zsidókat, se a görögöket, se az Isten gyülekezetét."
Az apostolnak a korinthusi gyülekezethez intézett szavai
vonatkoznak valamennyi korszakra, de különösen napjainknak szólnak. A
bálványimádat alatt nem csupán bálványok tiszteletét értette az apostol, hanem
az önimádatot, a kényelemszeretetet, valamint a kívánságok és szenvedélyek
kielégítését. Krisztus megvallása csupán, vagy az igazság ismerete nem tesz
senkit sem kereszténnyé. Vallás, mely pusztán a szemet, fület és az ízlést
gyönyörködteti, vagy jóváhagyja az önszeretetet, nem Krisztus vallása.
Mai Bibliai szakasz: Bírák
11
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
A gileádi Jeftével kapcsolatos
első benyomásunk nem annyira pozitív. Egy prostituált törvénytelen fia, egy
számkivetett, akinek problémás családi háttere van, és egy gyülevész csapat
vezetője. Azonban ez a látszólag semmirekellő ember Izrael bírája lett hat évre
(12:7), de csak azután, hogy időközben néhány kemény leckét megtanult.
Az előző bírákkal ellentétben
Jefte vezetésre való elhívása feltűnően hiányzik. A gileádiak feletti uralma az
ottani vezetőkkel folytatott alku eredménye (11:8-10). Ennek ellenére azonban
nem kétséges, hogy a színfalak mögött Isten irányítja az eseményeket. Az Úr
felhatalmazza Jeftét, hogy harcoljon Izrael ellenségeivel (11:9) és kezébe adja
az ammonitákat (11:32). Az Úr
szabadítása hasznot jelent Izraelnek (11:27), Jeftének azonban nem.
Jefte története véget érhetett
volna itt, ha nem tette volna azt a végzetes esküt. Mivel Isten megsegítette az
ammoniták ellenei harcban, Jefte úgy érezte, éppúgy alkudozhat Istennel, mint
ahogy ezt Gileád vezetőivel tette. Sokkol bennünket az, ahogyan félreértelmezi
az áldozatrendszert. Jeftének nem volt szabad feláldozni mindazt, ami háza
ajtaján kijön (11:31). Ő azonban azt gondolja, hogy Istent meg lehet
vesztegetni égő áldozatokkal. Ez a szükségtelen eskü sok gyászt hozott Jefte és
egyetlen lánya életébe.
A beszámolóból nem tűnik ki
világosan, hogy mi történt Jefte lányával. Az esküt úgy fogalmazták meg, hogy
azt a benyomást keltse: Jefte egy valóságos áldozatra gondolt. A Biblia nem
mondja el azt, hogy feláldozták volna. Egyszerűen arról számol be, hogy
beteljesítette apja fogadalmát és nem ismert férfit (11:39), gyászolta
élethosszig tartó szüzességét (11:37) és nyilvánvalóan tartott attól, hogy apja
feláldozhatja. Mivel a törvény tiltja az emberáldozatot (5Móz 18:10), Jefte
lányának egy nazír magányos életét kellett élnie (4Mózes 6).
Jefte tapasztalata egy bibliai
lecke arra nézve, hogy vigyázzunk mit mondunk. Egyben figyelmeztetés is, hogy
ne alkudozzunk Istennel, mintha a Mindenható egy pogány istenség lenne, akit
manipulálni lehet. Gyakran azon találjuk magunkat, hogy ezt mondjuk: „Uram, ha
ezt és ezt megteszed nekem, akkor jobb keresztény leszek.” Az Úr semmire sem
vágyik jobban, mint arra, hogy szívünk Övé legyen, és feltétel nélkül
alárendeljük magunkat neki. Szeretné ránk árasztani áldásait, de alá kell
rendelnünk magunkat az Ő akaratának, és nem szabad azzal próbálkoznunk, hogy jó
cselekedeteinkkel manipuláljuk Őt.
Justo
E. Morales
198. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 30. fejezeteihez (május 19-25.).
Az olvasmány még nem
jelent meg. Amikor megjelenik, azonnal közöljük
Ámen
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlésÁmen, igen ell kell hogy jussunk az erkölcsi ,tisztaságra .
Törlés