Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 26. fejezet 1394. nap
Bár Isten szolgái nem kapnak egyenlő képességeket és
adományokat, azonban mégis mindannyian az Ő munkásai. Mindenkinek a nagy
Mestertől kell tanulnia és azután a tanultakat továbbadni. Isten minden egyes
hírnökére más-más munkát bízott. Jóllehet adományaik különbözők, mégis
valamennyi munkás a Szentlélek megszentelő erejének hatása alatt, egyetértésben
kapcsolódjék össze. Ha majd ily módon hirdetik az üdvösség evangéliumát, akkor
Isten ereje sokakat meggyőz és megtérésre késztet. Így az emberi közeg
Krisztussal Istenben rejtőzik el és Krisztus lép előtérbe, mint a kiválasztott,
aki "tízezrek közül is kitetszik."
"A plántáló pedig és az öntöző egyek; de mindenki a
maga jutalmát veszi a maga munkája szerint. Mert Isten munkatársai vagyunk:
Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok." (1. Kor. 3, 8. 9.) Az apostol
itt a gyülekezetet a szántóföldhöz hasonlítja, amelyen földművesek dolgoznak;
vagy a szőlőhegyhez, ahol a vincellérek gondozzák az Úr szőlőtőkéit. Épülethez
is hasonlítja, melynek az Úr szent templomává kell növekednie. Isten a Mester,
Ő jelölte ki mindenki munkáját. Mindenki az Ő felügyelete alatt dolgozzék és
engedje, hogy Isten, munkásaiért, és munkásai által tevékenykedjék.
Képességekkel és ügyességgel ruházza fel őket, és ha utasításaira figyelnek,
eredménnyel koronázza fáradozásaikat.
Isten szolgái nyájasan és udvariasan munkálkodjanak együtt
és "egymás iránt gyöngédek, tiszteletadásban egymást megelőzőek"
legyenek. (Róma 12, 10.) Ne legyen közöttük barátságtalan bírálgatás, vagy
mások munkájának lebecsülése; és pártokra oszlás sem. Mindenkinek teljesítenie
kell külön feladatát, akire Isten üzenetet bízott; és mindenkinek megvan saját
egyénisége, jellegzetessége is, amit mindenkivel szemben meg kell óvnia.
Azonban egymással mindig egyetértésben munkálkodjanak. Isten munkatársainak a
szolgálatban, alapjában véve, egységeseknek kell lenniük. Egyik se akarjon
bíróként felülkerekedni; munkatársairól ne nyilatkozzék lekicsinylőleg, s ne
bánjon velük alárendelt személyekként. Mindenki Isten vezetése alatt végezze a
reá kiszabott munkát; emellett többi munkatársát tisztelje, szeresse és
bátorítsa. Együttesen járuljanak hozzá a mű befejezéséhez.
Pál ezeket az alapelveket részletesen kifejti a korinthusi
gyülekezethez intézett első levelében. "Krisztus szolgáira" mint
"Isten titkainak sáfáraira" utal és munkájukról így szól: "Ami
pedig egyébiránt a sáfárokban megkívántatik, az, hogy mindenik hívnek
találtassék. Rám nézve pedig igen csekély dolog, hogy ti tőletek ítéltessem
meg, vagy emberi ítéletnaptól, sőt magam sem ítélem meg magamat. Mert semmit
sem tudok magamra, de nem ebben vagyok megigazulva; aki ugyanis engem megítél,
az Úr, aki egyrészt világra hozza a sötétségnek titkait, másrészt megjelenti a
szíveknek tanácsait és akkor mindenkinek az Istentől lészen a dicsérete."
(l. Kor. 4, 1-5.)
Egyetlen embernek sincsen joga Isten szolgái felett
ítélkezni. Az Úr az egyedüli bírája minden ember munkájának; Ő osztja ki
mindenkinek megérdemelt jutalmát. Az apostol ezután kerülgetés nélkül arra az
összehasonlításra utal, amelyet tettek Apollós és az ő munkálkodása között:
"Ezeket pedig atyámfiai, példában szabtam magamra és Apollósra, ti
érettetek, hogy rajtunk tanuljátok meg, hogy annakfelette ami írva van, nem
kell bölcselkedni, hogy senki se fuvalkodjék fel az egyikért a másik ellen.
Mert kicsoda különböztet meg téged? Mid van ugyanis, amit nem kaptál volna? Ha
pedig így kaptad, mit dicsekedel, mintha nem kaptad volna?" (1. Kor. 4, 6.
7.)
Pál világosan a közösség elé tárta azokat a veszélyeket és
nehézségeket, amelyeket ő és munkatársai, szolgálatukban Krisztusért türelemmel
elviseltek. Majd megjegyzi az apostol: "Mindezideig éhezünk is,
szomjúhozunk is, mezítelenkedünk is, bántalmaztatunk is, bujdosunk is.
Fáradozunk is, tulajdon kezünkkel munkálkodván; ha szidalommal illettetünk, jót
kívánunk; ha háborúságot szenvedünk, békességgel tűrjük. Ha gyaláztatunk,
könyörgünk; szinte a világ szemétjévé lettünk, mindeneknek söpredékévé egész
mostanig. Nem azért írom ezeket, hogy megszégyenítselek titeket, hanem mint
szerelmes gyermekeimet intelek. Mert ha tízezer tanítómesteretek lenne is a
Krisztusban, de nem sok atyátok; mert tőlem vagytok a Krisztus Jézusban az
evangélium által." (1. Kor. 4, 11-15.)
A Mester, saját követeiként küldi szét az evangélium
munkásait; a hallgatók Őt szégyenítik meg, ha annyira ragaszkodnak kedvenc
prédikátorukhoz és mellőzik a másik prédikátortárs tanításait. Az Úr segítséget
küld gyermekeinek, de nem mindig úgy, ahogy ők szeretnék, hanem szükségletűkhez
mérten; ugyanis az emberek rövidlátók és nem mindig tudják megítélni, hogy mi
válik javukra. Egyetlen prédikátor ritkán rendelkezik mindazokkal a
tulajdonságokkal, amelyek szükségesek a gyülekezet tökéletesítésére és
mindarra, amit a keresztény vallás megkíván. Isten tehát gyakran küld újabb
prédikátorokat is, akiknek mindegyike bír néhány olyan jó tulajdonsággal,
amelyet a többiek nélkülöztek.
Mai Bibliai szakasz: Józsué
20
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Az ebben a fejezetben megemlített hat
menedékvárosnak az volt a rendeltetése, hogy biztonságot nyújtson azoknak, akik
feltehetően véletlenül ölték meg embertársukat. Három ilyen város volt a
Jordán folyó nyugati oldalán, és három másik a keleti oldalán. A városokat
úgy választották ki, hogy az ország bármely pontjáról fél napon belül el
lehetett érni őket. Az utakat tisztán tartották, valamint útjelző táblákat
is elhelyeztek. A „vérbosszút” elvileg az áldozat bármelyik közeli rokona
megfontolhatta, aki esetleg elégtételt akart venni.
Aki bebocsátást kért egy menedékvárosba,
annak a törvény előtt kellett felelnie tettéért, hogy a bírák eldöntsék, vajon
a haláleset véletlen emberölés volt, vagy szándékos gyilkosság. Ha a
haláleset nem volt szándékos, akkor megengedték, hogy a városban
maradhasson, és védelem alatt legyen egészen addig, amíg a város határain
belül marad. Ott kellett laknia az akkori főpap haláláig.
A menedékvárosok a mi hatalmas menedékünkre, Jézus Krisztusra
mutattak előre. Ha vannak vétkeink (éspedig senki sem mondhatja, hogy neki
nincsenek), akkor mi is bizalommal siethetünk Jézushoz, és biztonságban
leszünk egészen addig, amíg Vele vagyunk.
Ralph
Neall
196. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 26-27. fejezeteihez (május 5-11.).
Apollós és Pál között
verseny kerekedett, és ez ártalmas hatással bírt a korinthusi gyülekezet
egészséges növekedésére. Sem Pál, sem Apollós nem támogatta a kivételezést,
valójában Pál szenvedélyesen szólt is ellene. De a gonosz feltételezése és a
féltékenység megtették a munkájukat, nehézzé téve Pál számára, hogy a
korinthusi megtérteknek a megváltás mélyebb titkait tanítsa.
Ezt a szituációt
könnyen alkalmazhatjuk a mi időnkre is. Ha Pál a mi gyülekezetünkben tanítana,
nyitottak lennénk-e, hogy megértsük, és megtanuljuk a Szentlélek mélyebb
dolgait, vagy túlságosan is el lennénk veszve a helyi és globális
egyházpolitikában ahhoz, hogy teljes szívvel válaszoljunk a Lélek késztetésére,
hogy hasson a szívünkre az Írás mélyebb megértésével?
Mindannyiunk számára
van munka, amire Isten elhívott minket. "Ne legyen barátságtalan bírálat,
sem más munkájának lebecsülése, sem pártokra szakadás! … Egyik se akarjon
bíróként felülkerekedni, tiszteletlenül beszélve munkatársairól, de ne bánjon
velük alárendelt személyekként sem! Isten vezetésével mindenki végezze a reá
bízott feladatot, a többiek pedig tiszteljék, szeressék és bátorítsák!”
Isten kegyelméből és az
ő Szentlelke irányítása alatt egységes mozgalomként dolgozhatunk az Ő
királyságáért!
Cindy Tutsch
nyugalmazott
igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította: Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlésOlvastam már erről ,fontos és hasznos ÁMEN!
VálaszTörlés