Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 32. fejezet 1418. nap
Az emberek kísértésbe esnek, hogy pénzüket élvezetekre,
vágyaik kielégítésére, testük díszítésére vagy lakásuk szépítéséré fordítsák.
Még gyülekezeti tagok sem tartózkodnak attól, hogy ilyen célokra bőkezűen, sőt
pazarlóan költekezzenek. Ellenben, ha felszólítják őket, hogy az Úr tárházába
hozzanak adományokat, hogy műve fejleszthető legyen, akkor ettől húzódoznak.
Azután, ha nem tudják elkerülni a felszólítást, adakoznak, de lehetőleg sokkal
kevesebbet, mint amennyit igen gyakran haszontalan élvezetekre kiadnak. Isten
szolgálata iránt nem mutatnak őszinte szeretetet, sem komoly részvétet lelkek
megmentése érdekében. Nem csoda tehát, ha az ilyen tagok keresztényi élete
elfajult, beteges élet.
Akinek szívében azonban Krisztus szeretete lángol, az nemcsak
kötelességének érzi, hanem boldog lesz, ha mindenét odaáldozhatja a legnagyobb
és legszentebb mű fejlesztésére, amelyet valaha emberekre bíztak: feltárni a
világnak a jóság, Irgalom és Igazság kincseit.
A kapzsiság, a fösvénység lelkülete viszi rá az embereket,
hogy olyan pénzt is visszatartsanak vágyaik kielégítésére, amely jog szerint
Istené. Az Úr ezt a lelkületet ma éppúgy gyűlöli, mint annak idején, amikor
népét szigorúan megfeddte prófétája által: "Avagy az ember csalhatja-é az
Istent? ti mégis csaltatok engem. És azt mondjátok: Mivel csalunk téged? A
tizeddel és az áldozni valóval. Átokkal vagytok elátkozva, mégis csaltok engem;
a nép egészben!" (Mal. 3, 8. 9.)
A bőkezű adakozás: mennyei lelkület. E lelkület
legmagasztosabb megnyilvánulása: Krisztus áldozata a kereszten. Miérettünk
odaadta az Atya egyszülött Fiát! Krisztus pedig, miután mindenről lemondott,
amivel bírt, Önmagát adta oda, hogy megmentse az embert. A golgotai kereszt
legyen az Üdvözítő felhívása a jótékonyságra, minden követőjéhez. A kereszt a
jelképe az örök adakozás elvének. "Adni és ismét csak adni."
"Aki azt mondja, hogy ő benne marad, annak úgy kell járnia, amint ő
járt." (1. Ján. 2, 6.)
Ellenben az önzés lelkülete: a Sátán lelkülete. A világi
ember életében megnyilvánuló alapelv ez: Végy! Kapj! Így remélnek boldogságot
és kényelmet elérni; vetésük gyümölcse azonban nyomorúság és halál.
Mindaddig, míg Isten áldást ad gyermekeinek, kötelességük
sem szűnik meg, hogy visszaadják Neki az Általa igényelt részt. És pedig
nemcsak ezt a köteles részt kell adniuk, hanem hozzanak hálaáldozatul önkéntes
adományokat is Isten tárházába. Ujjongó szívvel áldozzák hát oda Teremtőjüknek
bőségük zsengéit, legkiválóbb javaikat, legszebb és legszentebb szolgálatukat.
Akkor gazdag áldást nyernek. Isten olyanná teszi lelküket, amilyen a
megöntözött kert, amely sohasem szenved vízhiányban. Amikor pedig begyűjtik az
utolsó nagy aratást, jutalmul azokat a kévéket nyerik, melyeket Mesterüknek
hozhattak, azért, mert istenadta javaikat önzetlenül használták fel.
Istennek a toborzás munkáját végző, választott szolgái soha
ne kényszerüljenek arra, hogy testvéreik részvétteljes és szívélyes segítsége
nélkül, saját terhükre vegyék fel a küzdelmet. A gyülekezeti tagok kötelessége,
hogy bőkezűek legyenek azok iránt, akik világi foglalkozásukat otthagyják és
teljesen Krisztus szolgálatára szentelik életüket. Ha Isten szolgáit
bátorítják, műve annál jobban halad. Ellenben, ha az emberi önzés visszatartja
az Úr művét megillető támogatást, nemcsak a hithirdetők kezei gyengülnek meg,
hanem gyakran egész hasznavehetőségük komolyan megbénul.
Isten haragja felgerjed azok ellen, akik azt állítják, hogy
az Ő követői, de ennek ellenére engedik, hogy Istennek szentelt munkások
életszükségleteikben hiányt szenvedjenek, mialatt a lelkekért munkálkodnak. Az
ilyen önző embereknek egykor nemcsak arról kell számot adniuk, hogy miként
sáfárkodtak Isten javaival, hanem arról is, hogy bánatot és szívfájdalmat
okoztak eljárásukkal az Úr hűséges szolgáinak. Akit az Úr prédikátori
tisztségre hív el, és erre az elhívásra mindent otthagy, hogy az Úr
szolgálatába lépjen, kell, hogy áldozatos fáradozásaiért olyan fizetésben
részesüljön, amely saját és családja megélhetését is biztosítja.
A világi foglalkozások különféle ágaiban, mind a szellemi,
mind a fizikai munka terén a tisztességes munkások igen jó fizetést kaphatnak.
És ez a munka - az igazság magvát hinteni, és lelkeket Krisztushoz vezetni -
vajon nem sokkal fontosabb-e bármilyen más világi foglalkozásnál? Nincs-e hát
joguk a hűséges munkásoknak, hogy ebben a munkakörben is elegendő jutalmat
kapjanak? Aszerint, ahogyan becsüljük az erkölcsi és a testi jólétért áldozott
munkát, kimutatjuk, mennyivel többre értékeljük a mennyei dolgokat a
földieknél.
Szükséges, hogy Isten népe jó szívvel és bőségesen
adakozzék, mert Isten tárháza anyagi eszközökre szorul; a prédikátorok
szükségleteit, a misszióterületek igényeit kell kielégítenie. A prédikátoroknak
szent kötelessége, hogy Isten művének szükségleteit a gyülekezetek elé tárják
és hogy bőkezűségre neveljék a tagokat. Ha ezt elhanyagolják és a gyülekezetek
nem adakoznak mások szükségleteire, akkor nemcsak az Úr műve szenved, hanem
elmarad az az áldás is, amelyben a hívők egyébként részesültek volna.
Mai Bibliai szakasz: Bírák
20
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Egyik fejezet a másik után számol be az
izraeliták nemtörődömségéről és tétlenségéről saját erkölcsi állapotukkal
kapcsolatosan. Józsué halálával és az izraeliták ezt követő hitehagyásával
kezdtük ezt a könyvet. Ettől kezdve az izraeliták nem csupán elnyomásban
részesülnek hűtlenségük miatt, hanem szakadások történnek közöttük, sőt,
időnként egymás ellen harcolnak, és egymást ölik. Ebben a fejezetben végre azt
láthatjuk, ami egyszer sem történt meg Józsué napjai óta, hogy Izrael egész
népe (kivéve a benjáminitákat), egy emberként tart gyűlést az Úr előtt. Még
bátorítóbb az a tény, hogy azért gyűltek össze, hogy kezeljék a közöttük
előforduló gonoszságot.
Izrael fiai felháborodva gyűltek egybe, hogy
megtorolják a gonoszságot, és halálbüntetéssel sújtsák a gibeai perverz
embereket. Ezzel ellentétben a benjáminiták eltökélték magukat, hogy megvédik a
gonosztevőket, és nem adják ki őket. E válasz után az izraeliták elmennek
Béthelbe (Isten háza), és megkérdezik Istent. Ám nem azt kérdezik, hogy
harcoljanak vagy sem, hanem azt, hogy ki harcoljon ellenük elsőként (20:18). Az
izraeliták már eldöntötték, hogy mit fognak tenni. Érdekes, hogy a sértett fél
itt nem a lévita, vagy Izrael vezetői. Ez egy gyalázatos bűn volt Istennel szemben,
ők mégsem Istent keresték bocsánatért és vezetésért. Istenre nem úgy
tekintettek, mint királyukra és parancsnokukra; hanem úgy közelítettek hozzá,
mint egy jóshoz, és a tanácsát jövendőmondó képességeiért kérték. Abból is
nyilvánvaló, hogy az izraeliták félreértették Isten szerepét, hogy elhozták a
frigyládát Silóból, mert szerencsetárgyként akarták használni (1Sám 4).
Isten csak arra válaszol, amit kérdeztek: Júda
harcoljon először, de nincs áldás és győzelem ígérete. A benjáminiták
felülkerekednek, és egy hatalmas mészárlás következik. Az izraeliták most már
tanácsot kérnek az Úrtól (20:23), de az Úr most sem ígér győzelmet. Csak egy
óriási veszteség után közelednek úgy az izraeliták a Mindenhatóhoz, ahogy azt
már kezdetben tenniük kellett volna: böjtöltek aznap estig, közben pedig égő-
és békeáldozatokat mutattak be az Úrnak. Az Úr csak akkor ígéri meg, hogy
kezükbe adja a benjáminitákat (20:26-27). Ekkor „az Úr ... vereséget mért Benjáminra Izráel előtt” (20:35 - új
prot. ford.).
Isten szándékosan engedi meg, hogy Izrael
kétszer is vereséget szenvedjen a győzelem előtt. Egy fontos leckét kellett
megtanulniuk arról, hogy hogyan kapják meg Isten áldását. Noha az ő szerepük
csak annyi volt, hogy kitisztítsák a gonoszságot Izraelből, Isten bűnbánatot és
alázatosságot kívánt meg tőlük, különösképpen ha figyelembe vesszük azt a
tényt, hogy az egész nemzet megérdemelte volna Isten haragját. Kiáltó ellentét
van a Gibeával szemben kinyilvánított erkölcsi felháborodás és aközött, hogy az
izraeliták éveken keresztül minden lelkifurdalás nélkül gyakorolták a nyílt
bálványimádást. A gibeoniták elleni büntetés minden élet és vagyon teljes
megsemmisítése volt, de az ilyen ítélet csak a bálványimádás esetére volt
előírva (5Móz 13:12-18)! Képmutatásukban nem vették észre, hogy sokkal
buzgóbbak törekedtek testvéreik elpusztítására, mint arra, hogy saját bűneikből
megtisztuljanak, és azokra bocsánatot nyerjenek. Vajon nem tanulság ez
számunkra?
Justo E. Morales
199. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 31-32. fejezeteihez (május 26 – június 1.).
A 31. fejezet bemutatja
annak a fontosságát, hogy elmenjünk és mindenkinek prédikáljunk. Folyamatosan
biztosítanunk kell azt, hogy mindenkinek lehetősége legyen megismerni Istent.
Számomra azonban a legfontosabb rész a meg nem szűnő utalás volt a szeretetre,
és hogy milyen fontos a szeretet. Isten szeret minket, meghalt a bűneinkért, a
világ bűneinek súlyát a vállain cipelte. A szereteten keresztül kapcsolódunk
Istenhez. És a szeretet által valósul meg, hogy mások Istenhez lesznek vonva a
mi közvetítésünkkel. Meg kell mutatnunk a szeretetet mindenkinek. Nem létezik
egyetlen olyan személy, faj, kultúra vagy nem, amely ne lenne méltó az Ő
szeretetére. Azért vagyunk ezen a földön, hogy elmenjünk és a szeretet üzenetét
prédikáljuk. Isten helyet készít számunkra, ahol szeretni és imádni fogjuk Őt
egy örökkévalóságon keresztül.
A 32. fejezet segített
megérteni a fontosságát annak, hogy visszaadjuk Istennek a tizedet. Fontos
tisztességesen tizedet fizetni, nem csak egy keveset odaadni, azért, hogy több
világi dologra maradjon, amelyeket fontosabbnak ítélünk. Emberekként időnként
hajlamosak vagyunk olyan dolgokra pénzt költeni, amelyek hosszú távon nem is
számítanak igazán. Ha arra a tényre tekintünk, hogy Isten milyen sokat adott
nekünk, nem tűnik túlzónak visszaadni annak, aki oly nagylelkűen gondoskodott
rólunk.
Austin Deibert
Parkview Adventista
Akadémia
Lacombe, Alberta,
Kanada
Fordította Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlésKöszönöm elolvasva e fontos szavak és egyben figyelmeztető is ,ÁMEN!
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés