Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 32. fejezet 1417. nap
32.
Adakozó gyülekezet
A korinthusi gyülekezethez intézett első levelében Pál
apostol kioktatta a hívőket, hogy milyen egyetemes elvek alapján támogassák
Isten művét e földön. Miközben javukat szolgáló apostoli működéséről ír, azt
kérdi tőlük: "Kicsoda katonáskodik valaha a maga zsoldján?
Kicsoda plántál szőlőt és nem eszik annak gyümölcséből?
Vagy kicsoda legeltet nyájat, és nem eszik a nyájnak tejéből? Vajon emberi
módon beszélem-é ezeket? vagy nem ezeket mondja-é a törvény is? Mert a Mózes
törvényében meg van írva: Ne kösd fel a nyomtató ökörnek száját. Avagy az
ökrökre van-é az Istennek gondja? Avagy nem érettünk mondja-é általában? Mert
mi érettünk íratott meg, hogy aki szánt, reménység alatt kell szántania, és aki
csépel, az ő reménységében részesnek kell lennie reménység által."
Majd így kérdezi tovább az apostol: "Ha mi néktek a
lelkieket vetettük, nagy dolog-é, ha mi a ti testi javaitokat aratjuk? Ha
egyebek részesülnek a ti javaitokban, miért nem inkább mi? De mi nem éltünk e
szabadsággal; hanem mindent eltűrtünk, hogy valami akadályt ne gördítsünk a
Krisztus evangéliuma elé. "Nem tudjátok-é, hogy akik a szent dolgokban
munkálkodnak, a szent helyből élnek, és akik az oltár körül forgolódnak, az
oltárral együtt veszik el részüket. Ekképpen rendelte az Úr is, hogy akik az evangéliumot
hirdetik, az evangéliumból éljenek." (1. Kor. 9, 7-14.)
Itt az apostol utal az Úr tervére, a templomban szolgálatot
teljesítő papok eltartását illetőleg. Akiket erre a szent hivatásra
választottak, azokat testvéreik tartották el, akiknek lelki áldásokkal
szolgáltak. "...Kik a Lévi fiai közül nyerik el a papságot, parancsolatjuk
van, hogy törvény szerint tizedet szedjenek a néptől, azaz az ő
atyafiaiktól." (Zsid. 7, 5.) Lévi törzsét az Úr választotta ki, hogy
végezzék a templommal és a papsággal kapcsolatos szent szolgálatokat. A papról
viszont azt mondotta: "Mert őt választotta ki az Úr, ...hogy álljon
szolgálatra az Úrnak nevében." (5. Móz. 18, 5.) Minden jövedelem tizedét
az Úr igényelte saját tulajdonául; a tized visszatartását az Úr lopásnak tekintette.
Ezen tervre - a prédikátori szolgálat támogatására -
hivatkozott Pál, amikor kijelentette: "Ekképpen rendelte az Úr is, hogy
akik az evangéliumot hirdetik, az evangéliumból éljenek." Később,
Timótheushoz intézett egyik levelében még azt írja: "Méltó a munkás a maga
jutalmára." (1. Tim. 5, 18.)
A tized fizetése azonban csak egyik része volt az Isten
tervének, szolgálatának fenntartására. Ezenkívül még számos adományt és
áldozatot írt elő. A zsidó papi rendszer arra tanította a népet, hogy bőkezűen
adakozzék, úgy Isten ügyének támogatására, mint a szűkölködők táplálására.
Különös alkalmakra önkéntes adományokat gyűjtöttek. Az aratás és szüret idején,
a mező és a föld zsengéit - búzát, bort és olajat - az Úr oltárára áldozták. Az
utószedést, az aratás maradványait, a szegények számára hagyták. Juhok
nyírásakor az első gyapjút és a búza cséplésének elejét szintén Istennek
szentelték. Hasonlóképpen az állatok elsőszülötteit; ellenben az elsőszülött
fiúgyermekért váltságdíjat fizettek. A gyümölcsök zsengéjét viszont a
Szentélyben kellett az Úrnak áldozatul bemutatni, és azután a papok
szükségleteire szentelni.
A jótékonykodás ezen rendszere által az Úr oktatni kívánta
az izraelitákat, hogy mindenben Ő legyen az első. Így emlékeztette őket arra,
hogy Ő a tulajdonosa minden földjüknek, nyájuknak és barmaiknak. Ő adta a
napfényt és az esőt; így keltette életre a vetést és érlelte meg az aratást.
Egyáltalán minden, amivel rendelkeznek, Isten tulajdona és ők csak javainak sáfárai.
Nem egyezik Isten akaratával, hogy a keresztények
szűkkeblűbbek legyenek a zsidóknál, mert nekik sokkal nagyobb kiváltságaik
vannak. "Valakinek sokat adnak" - jelenti ki az Üdvözítő -
"sokat követelnek tőle." (Luk. 12, 48.) A héberektől megkövetelt
bőkezű adakozás elsősorban saját népüket szolgálta. Viszont ma Isten műve az
egész földre kiterjed. Krisztus az evangélium kincseit követőinek kezeibe
helyezte; ezzel azonban felelőssé tette őket, hogy az üdvösség örömhírét az
egész világnak hirdessék. Bizonyos, hogy kötelezettségünk sokkal nagyobb, mint
volt a hajdani Izráelé.
Miközben Isten műve terjed, mind gyakoribb segélykérések
érkeznek hozzánk. Hogy ezen meghívásoknak eleget tehessünk, a keresztényeknek
meg kell szívlelniük az Úr parancsát: "Hozzátok be a tizedet mind az én
tárházamba, hogy legyen ennivaló az én házamban." (Mal. 3, 10.) Ha a
hitvalló keresztények behoznák tizedeiket és adományaikat, akkor Isten tárháza
állandóan megtelne. Akkor nem lenne szükség kiállításokra, sorsolásokra és
mulatságokra, hogy az evangélium terjesztéséhez szükséges anyagi eszközöket
biztosítsák.
Mai Bibliai szakasz: Bírák
19
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ez az elbeszélés Izrael
történelmének legsötétebb fejezetét mutatja be, amely a Bírák korszakában
zajlott. Az izraeliták által elkövetett összes erkölcsi rémtett közül, amiről
ebben a könyvben olvashatunk, messze ez a legmegdöbbentőbb. E történet és
Sodoma romlottságának története (1Mózes 19) között túl sok a hasonlóság ahhoz,
hogy véletlen legyen. Az író szándékosan tervezte ezt a történetet úgy, hogy
összehasonlítsa benne Izrael erkölcsi romlottságát a sodomabeli emberek
romlottságával. A lévita szavai foglalják össze a történet lényegét: „Nem történt semmi ilyesmi, nem látott senki
ilyet, amióta kijöttek Izráel fiai Egyiptomból, mind a mai napig” (19:30 -
új prot. ford.).
Fontos megjegyezni,
hogy az elbeszélő nem alkot véleményt a szereplők cselekedeteiről. Nem szabad
azt feltételeznünk, hogy a lévita vendéglátója a heteroszexualitást
részesítette előnyben a homoszexuális erőszakkal szemben. Azért tette ezt, mert
ezt látta a helyesnek. Hasonlóképpen nem a vendéglátás hiánya volt itt az igazi
probléma, mint ahogy ezt néhány bibliakutató felvetette. Az erőszak, amit ezek
a férfiak elkövettek, nem barátságtalan természetükből eredt, hanem gonosz és
perverz szívük sarkallta erre őket. Az elbeszélő egyértelművé teszi, hogy itt a bűncselekmény nemi erőszak és gyilkosság, melyet a gibeai férfiak követtek el.
Ezekben
a szörnyű cselekményekben az az igazán megdöbbentő, hogy elkövetői
Izrael fiai voltak. A nemi
erőszak és a gyilkosság nem volt
kevésbé gyakori az
ókori Közel-Keleten, mint manapság. Ám ilyen
szörnyűségek az összes nemzet közül a legkevésbé történhettek volna meg Isten
kiválasztott népe között. Az ő erkölcsi mércéjük még abban a korszakban is
jóval magasabb volt a szomszédos népek „színvonalánál”, amikor „nem volt király Izraelben”. A lévita
ragaszkodott ahhoz, hogy egy izraelita városba menjenek egy idegen város
helyett (19:12), ez is azt mutatja, hogy azt hitte, az izraeliták jobb emberek.
Az izraelita társadalom
erkölcsi hanyatlása annak következménye volt, hogy az emberek úgy éltek, mintha
nem volna uruk, és Isten sem volna közöttük – de még a környéken sem. Mi is
pontosan így élünk a mai világban. Az istenfélelem elavult és idegen fogalomnak
tűnik a legtöbb ember számára a mai társadalomban. Jézus követői, Isten
kiválasztott népe a kivétel, ők fénysugarak a sötétben! A legtöbbünk
valószínűleg sosem lesz részese olyan szörnyűségeknek, mint az itt leírt
események – hála az Úrnak! Ám amikor önző módon közelítjük meg a bűnt, a lévita
vendéglátójának szerepét játsszuk. Az ír filozófus, Edmund Burke így
fogalmazott: „A gonosz győzelméhez csupán annyi szükséges, hogy a jó emberek ne
tegyenek semmit”. Ha hagyjuk, hogy a megalkuvás és a kényelem diktáljon akkor,
amikor ki kellene állnunk a jóért, számos lehetőséget fogunk elhalasztani, hogy
segítsünk azoknak, akiknek a bűn ártott.
Justo E. Morales
199. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 31-32. fejezeteihez (május 26 – június 1.).
A 31. fejezet bemutatja
annak a fontosságát, hogy elmenjünk és mindenkinek prédikáljunk. Folyamatosan
biztosítanunk kell azt, hogy mindenkinek lehetősége legyen megismerni Istent.
Számomra azonban a legfontosabb rész a meg nem szűnő utalás volt a szeretetre,
és hogy milyen fontos a szeretet. Isten szeret minket, meghalt a bűneinkért, a
világ bűneinek súlyát a vállain cipelte. A szereteten keresztül kapcsolódunk
Istenhez. És a szeretet által valósul meg, hogy mások Istenhez lesznek vonva a
mi közvetítésünkkel. Meg kell mutatnunk a szeretetet mindenkinek. Nem létezik
egyetlen olyan személy, faj, kultúra vagy nem, amely ne lenne méltó az Ő
szeretetére. Azért vagyunk ezen a földön, hogy elmenjünk és a szeretet üzenetét
prédikáljuk. Isten helyet készít számunkra, ahol szeretni és imádni fogjuk Őt
egy örökkévalóságon keresztül.
A 32. fejezet segített
megérteni a fontosságát annak, hogy visszaadjuk Istennek a tizedet. Fontos
tisztességesen tizedet fizetni, nem csak egy keveset odaadni, azért, hogy több
világi dologra maradjon, amelyeket fontosabbnak ítélünk. Emberekként időnként
hajlamosak vagyunk olyan dolgokra pénzt költeni, amelyek hosszú távon nem is
számítanak igazán. Ha arra a tényre tekintünk, hogy Isten milyen sokat adott
nekünk, nem tűnik túlzónak visszaadni annak, aki oly nagylelkűen gondoskodott
rólunk.
Austin Deibert
Parkview Adventista
Akadémia
Lacombe, Alberta,
Kanada
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlés