Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 26. fejezet 1393. nap
Amikor az apostol Korinthusban megkezdte munkáját, úgy
határozott, hogy igen óvatosan fogja feltárni a tanítani kívánt fontos
igazságokat. Tudta, hogy hallgatói között sokan lesznek, akik emberi elméletek
és hamis vallási rendszerek hívei. Akik elvakultan tapogatózva, a természet
könyvében keresnek olyan támpontokat, amelyek ellentmondanak a lelki és örök
élet létezésének - ellentétben a Szentírás kinyilatkoztatásaival. Azt is tudta,
hogy a kritikusok is igyekeznek majd az írott kinyilatkoztatások keresztényi
értelmezését megcáfolni. Sőt arra is számíthat, hogy a hitetlenek Krisztus
evangéliumát gúnyolni fogják és megcsúfolják.
Pál, igyekezetében, hogy lelkeket a kereszthez vezessen,
nem akarta a kicsapongókat egyszerűen megfeddni, vagy eléjük tárni, hogy bűneik
menynyire utálatosak a szent Isten előtt. Inkább arra törekedett, hogy az élet
valóságos célját világítsa meg előttük és lelkükbe vésse az isteni Mester
oktatásait, amelyeket, ha megszívlelnek, kiemeli őket világias lelkületükből és
a bűnből, a tisztaságra és az életszentség magaslatára. Különösen az üdvösség
és a megszentelődés kérdésével szeretett foglalkozni, amelyre mindenkinek el
kell jutnia, akit Isten méltónak talál majd országa számára. Arra vágyott, hogy
Krisztus evangéliumának világossága hassa át lelkük sötétségét, ami által
megláthatják, mennyire utálatosak erkölcstelen szokásaik Isten szemében.
Tanításainak súlypontja ezért Krisztus volt - a Megfeszített. Igyekezett
megértetni velük, hogy legmagasabb céljuk és legnagyobb örömük az üdvösség
csodálatos igazsága legyen; bűnbánat és az Úr Jézus Krisztusban való hit által.
A világi bölcs elfordul az üdvösség világosságától, mert
romba dönti büszke elméleteit. A világias gondolkozású ember viszont azért nem
fogadja el, mert földi bálványaitól választaná el. Pál felismerte annak
szükségét, hogy az embereknek előbb meg kell érteniük Krisztus jellemét,
mielőtt Őt megszeretnék, vagy hitszemeikkel tudnák szemlélni a keresztet. Már
itt meg kell kezdeni, már itt kell foglalkozni azzal ami az örökkévalóságban a
megváltottak tudománya és éneke lesz. Egyedül a kereszt fényében értékelhető az
emberi lélek, tényleges értéke szerint. Az isteni kegyelem nemesítő hatása
megváltoztatja az ember természetes lényét. A testies gondolkozású ember
számára a menny nem kívánatos hely. Érzéki, megszenteletlen szíve nem vonzódik
azon magasztos hely felé. Na pedig sikerülne oda bejutnia, az sem nyújtana
kellemes érzést számára. Azokat a hajlamokat, melyek a megtéretlen ember szívét
uralják, Krisztus erejével le kell győzni, még mielőtt az elesett ember számára
a menny kapuja megnyílhatna, hogy örvendezhessen a tiszta, szent angyalok
társaságának. Ha azonban az ember meghal a bűnnek és Krisztusban új életre
ébred, akkor isteni szeretet tölti be a szívét és értelme megszentelődik. Iszik
az öröm és ismeret kiapadhatatlan forrásából és az örök nap világossága sugározza
be ösvényét, mert állandóan az Élet világossága van vele.
Pál igyekezett a korinthusi hittestvéreket meggyőzni
afelől, hogy ő és a vele együttműködő prédikátorok is csak emberek, akiket
azonban Isten bízott meg az igazság tanításával. Megbízta őket, hogy művében
mindannyian együtt munkálkodjanak; munkájuk eredménye pedig szintén Istentől
függ. A vitás kérdés, ami a különböző prédikátorok érdemei felől a
gyülekezetben felmerült, nem Isten akarata, hanem annak következménye, hogy a
megtéretlen szív tulajdonságai felülkerekedtek. "Mert mikor egyik ezt
mondja: Én Pálé vagyok; a másik meg: Én Apollósé, - nem testiek vagytok-é? Hát
kicsoda Pál és kicsoda Apollós? Csak szolgák, kik által hívőkké lettetek, és
pedig amint kinek-kinek az Úr adta. Én plántáltam, Apollós öntözött, de az Úr
adja vala a növekedést. Azért sem aki plántál, nem valami, sem aki öntöz; hanem
a növekedést adó Isten." (1. Kor. 3, 4-7.)
Pál volt az első, aki Korinthusban az evangéliumot
prédikálta; ő szervezte meg a gyülekezetet is. Ezt a munkát az Úr bízta rá.
Isten utasítására később más munkások kerültek oda, akik Pál örökségébe léptek
és helyét betöltötték. A magot öntözni kellett; ezt Apollós végezte. Ő lépett
Pál munkájának nyomába, hogy oktasson és segítsen az elhintett mag fejlesztésében.
Megnyerte az emberek szívét, azonban Isten adta a fejlődés lehetőségét. Nem
emberi erő, hanem Isten ereje hozza létre a jellem átalakulását. Sem a
magvetők, sem az cintőzők nem növeszthetik a magot. Csupán Isten veretése alatt
munkálkodnak, mint Általa elrendelt eszközök, mint művének munkatársai. Az
elért eredményért egyedül csak a Mestert illeti a tisztelet és dicséret.
Mai Bibliai szakasz: Józsué
19
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Józsué Isten embere, erőskezű
katonai vezető és a nép bölcs kormányzója volt. Mindemellett egy alázatos szívű
ember is, aki az elfoglalt ország őt illető részét csak mindenki után,
utolsóként kérte el. Választhatott volna földet és követelhette volna azt
elsőként is, és senki nem tiltakozott volna. Ő azonban szolgáló vezető volt, és
követendő példát mutatott a többieknek.
Ahogy az előző fejezetben láttuk, a
föld elosztását Józsué és Eleázár, valamint „az izráeli
törzsek családfői sorsvetéssel Silóban, az ÚR színe előtt, a kijelentés
sátrának a bejáratánál” végezték. Mindez azt bizonyítja, hogy a föld eredeti
és jogos tulajdonosa maga az Úr volt.
Ez ugyanúgy
igaz a mai
Magyarországra is. Ha visszavezetjük a föld tulajdonjogát az
avarokon, a hunokon át azokig, akik előttük voltak a Kárpát-medencében, végül
Istenhez jutunk. Mi nem tulajdonosok, csupán bérlők vagyunk, és az Úr meg fog
minket kérdezni, hogyan és milyen célra használtuk az Ő tulajdonát.
Neall Ralph
196. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 26-27. fejezeteihez (május 5-11.).
Apollós és Pál között
verseny kerekedett, és ez ártalmas hatással bírt a korinthusi gyülekezet
egészséges növekedésére. Sem Pál, sem Apollós nem támogatta a kivételezést,
valójában Pál szenvedélyesen szólt is ellene. De a gonosz feltételezése és a
féltékenység megtették a munkájukat, nehézzé téve Pál számára, hogy a
korinthusi megtérteknek a megváltás mélyebb titkait tanítsa.
Ezt a szituációt
könnyen alkalmazhatjuk a mi időnkre is. Ha Pál a mi gyülekezetünkben tanítana,
nyitottak lennénk-e, hogy megértsük, és megtanuljuk a Szentlélek mélyebb
dolgait, vagy túlságosan is el lennénk veszve a helyi és globális
egyházpolitikában ahhoz, hogy teljes szívvel válaszoljunk a Lélek késztetésére,
hogy hasson a szívünkre az Írás mélyebb megértésével?
Mindannyiunk számára
van munka, amire Isten elhívott minket. "Ne legyen barátságtalan bírálat,
sem más munkájának lebecsülése, sem pártokra szakadás! … Egyik se akarjon
bíróként felülkerekedni, tiszteletlenül beszélve munkatársairól, de ne bánjon
velük alárendelt személyekként sem! Isten vezetésével mindenki végezze a reá
bízott feladatot, a többiek pedig tiszteljék, szeressék és bátorítsák!”
Isten kegyelméből és az
ő Szentlelke irányítása alatt egységes mozgalomként dolgozhatunk az Ő
királyságáért!
Cindy Tutsch
nyugalmazott
igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította: Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen
VálaszTörlés