2017. szeptember 24., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - szeptember 24 - VASÁRNAP - Ezékiel 4

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Próféták és királyok 43. fejezetéhez

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 43. fejezet 804. nap

43. A láthatatlan vigyázó

Dániel élete vége felé nagy változások történtek abban az országban, ahová hatvan évvel korábban őt és három héber társát fogságba vitték. Nabukodonozor, "a legkegyetlenebb népek" vezetője (Ez 28:7) meghalt, és utódainak esztelen uralkodása alatt Babilon, "az egész föld büszkesége" (Jer 51:41) semmivé lett; bekövetkezett a fokozatos, de biztos pusztulás.

Nabukodonozor unokájának, Belsazárnak ostobasága és gyengesége miatt a büszke Babilon csakhamar elbukott. Belsazár, aki fiatalon részt kapott az uralkodásból, büszkélkedett hatalmában és szívével a menny Istene ellen fordult. Sok lehetősége volt Isten akaratának megismerésére és annak megértésére, hogy kötelessége néki engedelmeskedni. Tudott arról, hogy nagyapját Isten határozatából kiűzték az emberi társadalomból. Jól ismerte Nabukodonozor megtérése és csodálatos gyógyulása történetét is. De engedte, hogy az élvezetek szeretete és az öndicsőítés homályba borítsa azokat a tanulságokat, amelyeket soha nem lett volna szabad elfelejtenie. Kegyelemből kapott lehetőségeit eltékozolta, és nem igyekezett arra, hogy általuk jobban megismerje az igazságot. Amire Nabukodonozor végül kimondhatatlan szenvedés és megalázás árán eljutott, attól Belsazár közömbösen elfordult.

Az ítéletig nem sok idő telt el. Círusz, a méd Dárius unokaöccse, a médek és perzsák egyesített seregének hadvezére, megostromolta Babilont. A látszólag bevehetetlen - az Eufrátesz folyó által védett - vár masszív falain és rézkapuin belül, ahol bőségesen volt élelem, a kéjsóvár király biztonságban érezte magát. Idejét szórakozással és tivornyázással töltötte.
A hivalkodó, öntelt Belsazár vakmerő biztonságérzetében "nagy lakomát rendezett ezer főrangú emberének, és az ezer emberrel együtt itta a bort." Mindaz a vonzerő, amit a gazdagság és a hatalom nyújthat, növelte a színhely pompáját. Gyönyörű nők elbűvölő varázsukkal a királyi lakoma vendégei voltak. Lángeszű, művelt emberek is ott voltak. Fejedelmek és államférfiak úgy itták a bort, mint a vizet, és dorbézoltak őrjítő hatása alatt.

A féktelen orgiát maga a király vezette, akinek botrányos részegsége elvette józan eszét, és alantas ösztönei, szenvedélyei vették át az uralmat. Lakoma közben "megparancsolta Bélsaccar, hogy hozzák elő azokat az arany- és ezüstedényeket, amelyeket apja, Nabukodonozor hozott el a jeruzsálemi templomból. Azokból akart inni a király főrangú embereivel, feleségeivel és ágyasaival együtt." A király be akarta bizonyítani, hogy nincs oly szent dolog, amelyhez hozzá ne nyúlhatna. "Elő is hozták az aranyedényeket, ...és a király azokból ivott főrangú embereivel... együtt. Itták a bort, és közben dicsőítették az aranyból, ezüstből, rézből, vasból, fából és kőből csinált isteneket."

Belsazár aligha sejtette, hogy bálványimádó tivornyázásának mennyei tanúja van; hogy egy láthatatlan mennyei Vigyázó figyeli az istengyalázó jelenetet, hallja a szentségtörő nevetgélést, látja a bálványimádást. A hívatlan vendég azonban csakhamar éreztette jelenlétét. Amikor a tivornya tetőzött, vértelen kéz jelent meg, és tűzként fénylő betűket rajzolt a palota falára. A nagy sokaság nem értette az írás szavait, de a lelkiismeretében megérintett király és vendégei az ítélet baljóslatú előjelét látták benne.

Elhalkult a zsivajgó jókedv, miközben az emberek valami leírhatatlan rémülettől megdermedve figyelték a kezet, amely lassan rajzolta a titokzatos betűket. Filmszerűen pergett le előttük gonosz életük cselekedetei. Mintha az örökkévaló Isten ítélőszéke előtt álltak volna, akinek hatalmával épp akkor dacoltak. Ahol néhány pillanattal előbb hangos jókedv és istenkáromló élcelődés hallatszott, az most fakó arcok és kétségbeesett jajveszékelés színtere lett. Amikor Isten megfélemlíti az embert, akkor nem tudja elrejteni rettegését.

Mai Bibliai szakasz: Ezékiel 4

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

Amikor diák voltam az Andrews Egyetem lelkészképzőjében, annak a gyülekezetnek a vezetői, amelybe családommal jártam, megkértek, hogy egy szombaton prédikáljak. Prédikációm a bizonyságtevéről szólt és arról, hogy miként legyünk „emberhalászok”, ahogy Jézus mondta. Egy osztálytársam, aki a barátom is volt, azt az ötletet adta, hogy biztosan megragadnám a hallgatóság figyelmét, ha prédikáció közben halászruhát, kalapot és gumicsizmát viselnék. Aznap délelőtt valóban figyelt rám a gyülekezet, de sajnos sokkal jobban összpontosítottak a „viseletemre”, mint arra, amit az Úr Igéje mondani akart nekik. Egészen máig – tehát évtizedek múlva is – szégyellem magam vizuális eszközöm miatt, amelyet úgy elrontottam. 

A vizuális eszközök hasznosak lehetnek abban, hogy az embereket bevonjuk az üzenetbe, és segítenek abban, hogy nehéz témákat jobban megértsünk, de a vizuális eszközök nem kerekedhetnek az Ige üzenete fölé. Ezékiel könyve negyedik fejezetében Isten arra utasítja a prófétát, hogy gondoskodjon két vizuális eszközről a nép számára, hogy bemutassa Jeruzsálem közelgő ostromát, amikor Nabukodonozor megtámadja Jeruzsálemet. Mindezt egy általa készített várostrom maketten mutatta be és azzal, hogy kenyeret sütött emberi ürülék fölött. 

A bibliai vizuális eszközök nem korlátozódnak csupán az Ószövetségre. Legkevesebb három erőteljes vizuális eszközre gondolok az újszövetségben. Az első az, amikor Isten Fia elhagyta a mennyet és emberré lett azért, hogy egy látható képet adjon Isten szeretetéről és együttérzéséről. A második a kereszt, amely egy látható szimbóluma Isten csodálatos szeretetének és kegyelmének, mert nincs ennél nagyobb szeretet. A harmadik példa a keresztség és az Úrvacsora szertartása az egyházban.  

Van egy veszélye ezeknek a vizuális eszközöknek, hogy az elménkben csak egy vizuális eszközzé degradálódik. Azonban ez a három vizuális eszköz különbözik attól, amikor egy prédikátor meg akarja ragadni hallgatósága figyelmét. Ezek Istentől ihletettek, és Isten Szavát teszik láthatóvá és érthetővé. Mindegyik esetben magának Istennek a megnyilvánulásai, és ez teszi azokat szentté.

Fontos felismernünk, hogy ezek a példák többek egyszerű vizuális eszközöknél. Jézus születése több egy olyan eseménynél, amely köré egy évenkénti megemlékezést építhetünk ki. A kereszt több egy olyan jelvénynél, amely egy kis láncon egy ember nyakában lóg. A keresztség több a lubickolásnál és az Úrvacsora is több ételkóstolásnál. Immánuel, a Fiú nemcsak a történelem egy bizonyos nemzedékéért jött el. Krisztus örökre emberré lett, mivel csak egy ember lehet a második Ádám, és csak ő békíthet meg bennünket Istennel. A kereszt mélyebb Isten irántunk való szeretetének látható bizonyításánál. A kereszt a mi engesztelésünk eszköze és annak bizonyítéka, hogy a megváltást soha nem tudjuk megszerezni, még a legjobb igyekezetünkkel sem. A keresztség annak a bizonyítéka, hogy a régi ember meghalt, eltemettetett és Krisztusban való új emberként feltámadt. Az Úrvacsora azt hangsúlyozza, hogy az üdvösség egyedül Krisztus által van, és hogy Ő az üdvösséget ingyen ajándékként adja nekünk.  

Úgy gondolom, hogy Ezékiel vizuális eszközei megragadták a nép figyelmét, de az Újszövetség vizuális eszközeihez hasonlóan ennél sokkal többet jelentettek. Isten szava vált láthatóvá általuk, és ez jó hír! Ámen.

Dr. Eric Bates

113. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 43. fejezetéhez (szeptember 24-30.).

Az öntelt, nacionalista és lakomákat tartó Belsazár világi és szentségtörő módon használta a templomi edényeket – mindazonáltal nem volt ez utolsó csepp a pohárban a jó Isten számára. Belsazár rettegése attól, hogy a vádlottak padjára kell állnia a Világegyetem Istene előtt, az nagyságában csak a sírás, a pánik és félelem mikrokozmosza, amit az Istent nem követők fognak átélni Jézus eljövetelekor.

Azok, akik elvesznek Krisztus második eljövetelekor, sok esélyt elszalasztottak addigra, pedig Krisztus követőjévé válhattak volna, ugyanúgy Belsazárnak is megadatott Isten ismerete. Felkészülhetett volna Dárius inváziójára, azonban ő figyelmen kívül hagyta a próféták üzeneteit és folytatta züllött, énközpontú életmódját.

Minden személynek és nemzetnek lehetősége van arra, hogy döntsön: eleget tesz-e az Örökkévaló tervének. Mindenki próba alatt van, és tragikus módon a legtöbben elbuknak. Ma is, látván a politikai eseményeket, illene felismernünk, hogy valami nagyszerű és döntő jelentőségű esemény fog történni. Éppen ma döntünk a sorsunkról.

Folytatjuk-e hát önző életünket, úgy, mint Belsazár, vagy hűségesek leszünk Istenhez, úgy, mint Dániel, „szakadjon bár az ég”?

Cindy Tutsch
nyugalmazott igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet

Fordította: Gősi Csaba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése