Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - KRISZTUS PÉLDÁZATAI 7. fejezet 69. nap
A kovász
Sok
művelt és befolyásos ember jött el a galileai prófétához, hogy hallgassa. Közülük
egyesek kíváncsian figyelték a parton tanító Krisztus köré gyűlt sokaságot. A
társadalom minden osztálya képviselve volt a tömegben: tanulatlanok és rongyos
koldusok; útonállók, arcukon a bűn bélyegével; csonkák és erkölcstelenek;
kereskedők és naplopók; előkelők és földhözragadtak; gazdagok és szegények.
Mind ott tolongtak egymás hegyén-hátán, hogy hallhassák Krisztus szavait. A
furcsa gyülekezet láttán e tanult emberek így töprengtek: ilyen emberek az
Isten országának polgárai? A Megváltó ismét példázattal válaszolt:
"Hasonlatos
a mennyeknek országa a kovászhoz, amelyet vévén az asszony, három mérce lisztbe
elegyíte, mígnem az egész megkele. "
A zsidók
egymás között néha a kovásszal szimbolizálták a bűnt. A pászkaünnep táján a nép
parancsot kapott, hogy távolítson el otthonából minden kovászt, miként
szívükből is ki kellett minden bűnt vetniük. Krisztus így intette tanítványait:
"Oltalmazzátok meg magatokat a farizeusok kovászától, mely a
képmutatás." Pál apostol a "rosszaságnak és gonoszságnak
kovászá"-ról beszél (Lk 12:1; 1 Kor 5:8). A Megváltó pedig a mennyek
országát ábrázolja példázatában a kovásszal. Isten kegyelmének megelevenítő,
átalakító erejét szemlélteti vele.
Senki
sem olyan gonosz, senki sem süllyedt olyan mélyre, hogy ez az erő ne tudna reá
hatni. A Szentlélek mindazokba, akik hallgatnak reá, új életelvet plántál, és
Isten képmása kirajzolódik az emberben.
Az ember
akarata megfeszítésével sem formálhatja át magát. Nincs hozzá ereje. A kovászt
is, ami teljesen kívülről való, bele kell tenni a lisztbe, mert a kívánt
változás csak így jön létre. A bűnösnek is el kell fogadnia Isten kegyelmét,
hogy a dicsőség országába beleilleszkedhessék. A világ semmilyen kultúrája vagy
iskolája nem képes a bűnbe süllyedt embert a menny polgárává formálni. A
megújító erő Istentől származik. A változást csak a Szentlélek hozhatja létre.
Mindenkinek, aki üdvözülni akar, legyen az nagy vagy kicsi, gazdag vagy
szegény, alá kell vetnie magát e hatalom munkájának.
Amiképpen
a liszttel összekevert kovász belülről kifelé hat, Isten kegyelme is a szív
megújításával alakítja át az ember életét. Csupán külső változás nem elég
ahhoz, hogy Istennel összhangba jussunk. Sokan próbálnak megreformálódni egyik
vagy másik rossz szokásuk elhagyásával, és remélik, hogy ily módon hivőkké
lehetnek. Csakhogy nem a megfelelő helyen kezdik a reformot. Ezt a munkát a
szívben kell kezdeni.
Vallásoskodni,
vagy az igazságot lelkünkben hordozni - két különböző dolog. Nem elég az
igazságot csak ismerni. Nem biztos, hogy ettől gondolataink és szándékaink is
megváltoznak. Szívünknek kell megtérnie és megszentelődnie.
Az az
ember, aki puszta kötelességérzetből próbálja megtartani Isten parancsolatait -
azért, mert ez követelmény -, soha nem fogja érezni az engedelmesség örömét.
Voltaképpen nem is engedelmeskedik. Annak élete nyilvánvalóan nem hivő élet,
aki tehernek tartja Isten kívánalmait, mert vágyainak határt szabnak. Az igazi
engedelmesség egy belső elv megvalósítása. Ennek az engedelmességnek
indítórugója az igazság és az Isten törvénye iránti szeretet. Minden igaz élet
magva a Megváltó iránti hűség, amely arra indít, hogy tegyük a jót magáért a
jóért - mert ez tetszik Istennek.
Azt a
nagy igazságot, hogy szívünket a Szentlélek változtatja meg, Krisztus Nikodémushoz
intézett szavaiban tárta fel: "Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony
mondom néked: ha valaki nem születik felülről, * nem láthatja az Isten
országát... Ami testtől született, test az; és ami Lélektől született, lélek
az. Ne csodáld, hogy azt mondám néked: Szükség néktek újonnan születnetek. A
szél fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jő és hová
megy: így van mindenki, aki Lélektől született" (Jn 3: 3-8).
* Az
eredeti szövegben használt szó kettős értelmű: újonnan és felülről
Pál
apostolt a Szentlélek ezekre a szavakra ihlette: "Az Isten gazdag lévén
irgalmasságban, az Ő nagy szerelméből, mellyel minket szeretett, minket, kik
meg voltunk halva a vétkek miatt, megelevenített együtt a Krisztussal,
(kegyelemből tartattatok meg!) És együtt feltámasztott és együtt ültetett a
mennyekben, "Krisztus Jézusban: hogy megmutassa a következendő időkben az
Ő kegyelmének felséges gazdagságát hozzánk való jóságából a Krisztus Jézusban.
Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten
ajándéka ez" (Ef 2:4-8).
Mai bibliai szakasz: 2 Mózes 19. fejezete
Izrael gyermekei
Hóreb hegyéhez érkeztek, ahol felkészültek a Tízparancsolat fogadására. Sok
elképzelés született a Hóreb helyének meghatározásával kapcsolatosan, és nem
tudhatok biztosat. Teljes bizonyítás csak egy szöveg felfedezésével
történhetne, amely pontosan közli, hogy ez a hely az, de ilyet sosem találtak.
Bizonyára Isten elrejtette a konkrét hely ismeretét a későbbi nemzedékek elől,
mert így akarta megakadályozni, hogy bálványimádó hellyé tegyék. Mózes második
könyve kijelenti, hogy az izraeliták kijöttek a Sínai pusztájába, amely
tulajdonképpen sivatag. Itt táboroztak le a Sínai-hegy előtt. Friss tanulmányok
ezen szövegekre és a Mózes második könyvében leírt vándorlásra hagyatkozva, azt
teszik valószínűvé, hogy a Sínai-hegy a Sínai-félszigeten található, és nem
Szaúd-Arábiában, ahogyan népszerű elméletek állítják. Isten itt jelenik meg
Mózesnek, és megkéri, hogy emlékeztesse Izrael népét arra a három hónapra,
amikor „sasszárnyon hordozta” és magához fogadta őket.
Isten itt egy
szövetséget kezdeményez népével. Isten az Ő szeretetében, kegyelmes tettével
kijelöli, vagy kiválasztja Izraelt, éppúgy, ahogy a korábbi szövetségekben is
tette a pátriárkákkal. Isten már megszabadította Izraelt Egyiptomból, és most a
Sínainál kötött szövetség folytatása lesz szabadító tettének. Ennek a
szövetségi viszonynak feltételei vannak: „Most
azért, ha engedelmesen hallgattok szavamra, és megtartjátok szövetségemet,
akkor ti lesztek az én tulajdonom valamennyi nép közül, bár enyém az egész
föld” (5. vers). Izrael eddig a pontig már megtapasztalta Isten különleges
szabadítását. Vajon Izrael úgy dönt, hogy egyedül megy tovább, vagy úgy, hogy
engedelmesek lesznek Istennek és követik Őt mindenhová, ahová vezeti őket? És
hogy van ez ma velünk? Szánkkal szolgáljuk Őt, mint népe, aztán panaszkodunk és
megpróbáljuk nélküle élni az életünket? Vagy úgy válaszolunk, mint Izrael: „Megtesszük mindazt, amit az Úr mondott”
(8. vers). Ez volt Isten vágya a Sínainál, és ez ma is, hogy legmélyebb,
legbensőségesebb közössége legyen teremtett gyermekeivel.
Michael Hasel
9. heti
olvasmány a KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 6-7.
fejezeteihez (szeptember 13-19).
Egyedül Jézus tehette meg azt, hogy egy
példázatot mond el, amelyben a kovász jelképe magyarázza Isten országát.
Nemsokára látni fogjuk, hogy ez egy nagyszerű illusztráció.
A Biblia nem sokat foglalkozik a példázat
magyarázatával, de White testvérnő elmagyarázza azt, hogy "Amiképpen a liszttel összekevert kovász belülről kifelé hat,
Isten kegyelme is a szív megújításával alakítja át az ember életét. Csupán
külső változás nem elég ahhoz, hogy Istennel összhangba jussunk. Sokan
próbálnak megreformálódni egyik vagy másik rossz szokásuk elhagyásával, és
remélik, hogy ily módon hívőkké lehetnek. Csakhogy nem a megfelelő helyen
kezdik a reformot. Ezt a munkát a szívben kell kezdeni."
Ezek a szavak úgy mellbe vágtak mintha tonnás
téglák lennének. Éveken keresztül saját erőmmel próbálkoztam szakítani rossz
szokásaimmal, és kudarcot vallottam. Számtalan szemináriumon vettem részt
különböző konferenciákon, amelyek arra tanítottak, hogy hogyan csiszoljam a
külsőmet. De ez nem az evangélium üzenete. Ez e megközelítés rossz irányba
megy.
A kovász azért jó példa, mert a tésztában
belülről kell dolgoznia azért, hogy hatékony legyen. Nem szórhatod a kovászt a
sületlen kenyér tetejére, ha azt várod, hogy a kenyér megkeljen. Meg kell
engednünk Jézusnak, hogy a szívünkben dolgozzon, és onnan kezelje a romboló
szokásokat és a látható tetteket a Szentlélek által. A másik irány nem működik.
Higgyetek nekem, kipróbáltam. És valószínűleg te is próbáltad már.
Ha életet megváltoztató eredményt akarsz
látni, nem menj el figyelmetlenül e rövid példázat mellett.
Randy Ban
a Light Bearers
adminisztrátora
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése