Figyelem!!! A végén új
heti olvasmány található a KRISZTUS PÉLDÁZATAI 11-12. fejezeteihez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - KRISZTUS PÉLDÁZATAI 11. fejezet 79. nap
Az
emberek azóta tanulmányozzák Krisztus életét, jellemét, közbenjárói munkáját,
amióta a megváltás ígérete elhangzott az Édenben. De azok, akik által a
Szentlélek munkálkodik, mindezt újabb és újabb megvilágításban mutatják be. A
megváltás igazságait egyre jobban ki lehet fejteni. Jóllehet régiek, mégis
mindig újak, és az igazság keresőjének állandóan nagyobb fénnyel és hatalmasabb
erővel mutatkoznak meg.
Az
igazság minden korban újabb szakaszába lép: Isten üzenetét viszi a kor népének.
A régi igazságok mind fontosak. Az új igazság nem független a régitől, hanem
annak újabb megnyilatkozása. Az új igazságokat csak akkor foghatjuk fel, ha a
régieket megértettük. Amikor Krisztus meg akarta értetni tanítványaival
feltámadásának igazságát, elkezdte "Mózestől és minden prófétáktól",
és "magyarázza vala nékik minden írásokban, amik Őfelőle megírattak"
(Lk 24:27). Az új igazság kitárulkozásából sugárzó fény szebbé teszi a régit.
Aki elveti vagy mellőzi az újat, valójában nem ismeri a régit sem. Számára
elvész éltető ereje, és csupán élettelen formasággá válik.
Vannak,
akik vallják ugyan, hogy hiszik és tanítják az Ótestamentum igazságait, de
közben elvetik az Újat. Krisztus tanításainak megtagadásával azt tanúsítják,
hogy nem hisznek abban sem, amit a pátriárkák és próféták mondtak. "Ha
hinnétek Mózesnek - mondta Krisztus -, nékem is hinnétek; mert énrólam írt ő
(Jn 5 :46). Ezért nincs igazán erő szavaikban akkor sem, amikor az
Ótestamentumot tanítják.
Ellen G.
White Krisztus példázatai
55
Sokan,
akik azt állítják, hogy hiszik és tanítják az evangéliumot, hasonló hibát
követnek el. Félreteszik az ótestamentumi írásokat, amelyekről Krisztus
kijelentette: "Ezek azok, amelyek bizonyságot tesznek rólam" (Jn 5:
39). Az Ó elvetésével tulajdonképpen elvetik az Újat is; hiszen a kettő
egymástól elválaszthatatlan. Senki sem tudja helyesen feltárni Isten törvényét
az evangélium nélkül, sem az evangéliumot a törvény nélkül. A törvény a testet
öltött evangélium, az evangélium pedig a kibontakoztatott törvény. A törvény a
gyökér, az evangélium pedig a törvény illatos virága és gyümölcse.
Az
Ótestamentum fényt hint az Új-ra, az Új pedig az Ó-ra. Mindegyik Isten
Krisztusban való dicsőségének kinyilatkoztatása. Mindkettő olyan igazságokat
mutat be, amelyek mindjobban kitárulkoznak a buzgó kutató előtt.
A
Krisztusban elrejtett és általa megismerhető igazság végtelen. A Szentírás
olyan forrás, amely állandóan mélyül és szélesedik a mélységeibe tekintő ember
előtt. Ebben az életben nem fogjuk megérteni, hogy Isten miként tudta odaadni
Fiát engesztelő áldozatul a mi bűneinkért. Az Atya szeretetének titka rejtve
marad ezen a földön. Megváltónknak világunkban végzett munkája olyan téma - és
az is lesz mindig -, amely teljesen igénybe veszi képzeletünket. Az ember
minden értelmi képességét próbára téve megkísérelhet e titok mélyére hatolni,
de beleszédül, és elfárad. A legigyekvőbb kutató is végtelen, parttalan tengert
lát maga előtt.
Az
igazságot, amely Jézusban van, csupán tapasztalni lehet, de megmagyarázni soha.
Magassága, szélessége és mélysége felülmúlja értelmünket. Képzeletünket a
végsőkig feszíthetjük, akkor is csak elmosódott körvonalait láthatjuk Jézus
megmagyarázhatatlan szeretetének, amely olyan magas, mint az ég, de lehajolt a
földre, hogy Isten képmását belevésse az emberbe.
Megérthetjük
azonban mindazt, amit Isten könyörületességéből el tudunk viselni. Jézus
irgalmassága kitárulkozik az alázatos, bűnbánó lélek előtt. Isten könyörületét
annyira értjük meg, amennyire értékeljük értünk hozott áldozatát. Ha alázatos
szívvel kutatjuk Isten Igéjét, a megváltás magasztos mondanivalója kitárulkozik
előttünk Szemlélődésünk közben fénye csak nő, és miközben vágyakozunk
megérteni, egyre magasabb lesz, és egyre mélyül.
Váljék
eggyé életünk Krisztus életével! Merítsünk állandóan belőle! Együnk az élő
kenyérből, amely a mennyből szállt alá, és merítsünk a forrásból, amely mindig
árasztja örökké friss, gazdag kincseit! Ha állandóan az Urat nézzük, és
hálaadó, dicsőítő szívünket hozzá emeljük, vallási életünk mindig élénk lesz.
Imáinkban Istennel beszélgetünk, mint barát a baráttal, és Ő maga mondja el
nekünk titkait. Gyakran elfog bennünket valamilyen kellemes, boldog érzés -
Jézus jelenlétének tudata. Sokszor átforrósodik szívünk amikor közeledik
hozzánk, hogy beszélgessen velünk, mint ahogy Énokkal beszélt. Amikor a hivő
ember életében mindez valósággá válik, élete olyan egyszerűségről,
alázatosságról, szelídségről és szerénységről tanúskodik, amelyből társai
megláthatják, hogy Jézussal volt, és tőle tanult.
Az ilyen
keresztényben Krisztus vallása életadó, egész lényét betöltő elvként, élő,
munkálkodó lelki erőként mutatkozik meg. Az ifjúság üdeségét, erejét és
boldogságát tükrözi. Az Isten Igéjét befogadó szív nem olyan, mint a tó, amely
vizét elpárologtatja, sem pedig mint a megrepedt víztároló, amely kincsét
elveszti. Hanem olyan, mint a kiapadhatatlan forrás táplálta hegyi patak,
amelynek habzó, hűs vize szikláról sziklára csobog, és felüdíti a fáradtakat, a
szomjazókat, a megterhelteket.
E
megtapasztalás nyomán az igazság tanítója olyan képességeket kap, amelyek
Krisztus képviselőjévé teszik. Tanításának krisztusi szelleme szavait és imáját
őszintévé és hatékonnyá teszi. Krisztusról tett tanúbizonysága nem lesz
erőtlen, élettelen. A lelkész sem fogja újra és újra ugyanazt prédikálni. Lelke
kitárul, hogy a Szentlélek állandóan fénnyel áraszthassa el.
Mai bibliai szakasz: 2 Mózes 29. fejezete
Az
áldozati állatoknak, amiket a szentély oltárára szántak, hibátlanoknak kellett
lenniük. A jövőt jelképezték, Jézus tökéletes áldozatát, aki maga volt „a Bárány, aki megöletett e világ alapítása
óta”. Áron és fiai speciális utasításokat kaptak azzal kapcsolatban, hogy
hogyan kell ezeket az állatokat előkészíteni, megölni, és hogyan kell a vért az
oltár szarvaira hinteni. Az állat húsát, bőrét és ganéját nem volt szabad a
táboron belül elásni, ki kellett vinni a táboron kívülre és ott megszabadulni
tőle. A bűnök áthelyezése az állatra azáltal valósult meg, hogy Áron és fiai a
bika fejére tették a kezüket (2Móz 29:15).
A
későbbi izraelita gyakorlatban ezeket az utasításokat semmibe vették, és
Malakiás figyelmezteti a papokat Isten előtti hanyagságukra. Abban az időben a
papok elfogadták és feláldozták a sánta, vak és beteg állatokat is. Isten erre
így válaszolt: „De vidd csak azt a
helytartódnak: kegyes lesz-e hozzád, és szívesen fogad-e?” (Mal 1:8 – új
prot. ford.) E szavakkal Isten emlékezteti a papokat felelősségükre, amellyel
Istennek és az Ő népének tartoznak. Arra hívattak el, hogy „igaz tanítás” legyen ajkukon és „békében és becsületesen” járjanak Istennel, „mert a pap ajkai őrzik az Isten ismeretét” (Mal 2:6-7 – új prot.
ford.) A papok feladata volt, hogy az izraeli nép előtt fenntartsák az áldozati
rendszer szertartásait és előírásait, amíg a Bárány, akire ezek az áldozatok
előremutattak, el nem jön.
Mély
tanulság ez ma is számunkra, lelkészeknek és vezetőknek, hogy gyülekezeteinkben
Istent emeljük fel, és az ő utasításait
helyezzük a középpontba azzal kapcsolatban is, hogy miként fejezzük ki imádatunkat
felé. Milyen nagy kísértés ma, hogy elhanyagoljuk kötelességeinket! Isten
engedelmességet kíván rendeléseivel kapcsolatban. Félelemmel és tisztelettel
közelítsünk hát Hozzá, amint ebben a fejezetben is olvashattuk!
Michael Hasel
10. heti
olvasmány a KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 11-12.
fejezeteihez (szeptember 13-19).
Gyakran gondolkodom azon, hogy amit másokért
teszek, mennyire önző érdekből teszem. Jeremiás 17:9 arra figyelmeztet, hogy
még a szívünk indítékaival sem vagyunk mindig tisztában. Mi lehet a gyógyszer
bűnbeteg emberi természetünkre? Az eheti olvasmány a Krisztus példázataiból
bepillantást ad Isten megoldására egy igazi, másokra figyelő szív
megteremtésben bennem.
Időnként Isten késik a válasszal azért, hogy
sokkal őszintébb vágyat keltsen a szívünkben azok iránt a dolgok iránt,
amelyeket kérünk. A kitartás növeli az eltökéltséget, ami viszont növeli a
kitartást. Így azt a szívet, amely képtelen másokra figyelő tettekre, Isten
újjá teremti úgy, hogy vágyjon azokra a dolgokra - amelyekre elsősorban nem
vágyunk.
A példázatban szereplő, vonakodva adakozóval
ellentétben, Isten kész megadni kéréseinket. Kitartó kérésünk nem változtatja
meg Isten szívét, hanem a mi szívünket változtatja meg.
És mennyire kész adni? Tetszik nekem Ellen
White megfogalmazása: "Jézus élete megmutatta, hogy mire képes az emberi
természet, ha egyesül az istenivel. Minden, amit Jézus megkapott Istentől, mi
is megkaphatjuk."
Brandon Schroeder
Light Bearers
fejlesztési társigazgatója
USA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése