Rendhagyó és érdekes új heti olvasmány
található a végén KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 21-22. fejezeteihez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - KRISZTUS PÉLDÁZATAI 21. fejezet 126. nap
Áthidalhatatlan
szakadék
A
gazdagról és Lázárról mondott példázatában Krisztus azt tanítja, hogy az ember
ebben az életben dönti el örök sorsát. E próbaidő alatt Isten mindenkinek
felkínálja kegyelmét. De ha az ember a maga kedvteléseivel elvesztegeti az
alkalmakat, eljátssza örök életét, újabb próbaidőt nem kap. Rajta múlik, hogy
közte és Isten között áthidalhatatlan szakadék tátong.
Ez a
példázat éles határt von az Istentől magát függetlenítő gazdag és az Istenben
bízó szegény között. Krisztus megmutatta, hogy eljön az az idő, amikor a két
osztály helyzete megfordul. E világ javait nélkülöző, de Istenben bízó és a
szenvedésben béketűrő szegényeket Isten egy napon azok fölé emeli, akik e
világban a legmagasabbra jutottak, de nem adták át életüket Istennek.
"Vala
pedig egy gazdag ember, és öltözik vala bíborba és patyolatba, mindennap dúsan
vigadozván: és vala egy Lázár nevű koldus, ki az ő kapuja elé volt vetve,
fekélyekkel tele. És kíván vala megelégedni a morzsalékokkal, melyek hullanak
vala a gazdag asztaláról."
A gazdag
nem a hamis bíróval ábrázolt osztályba tartozott, aki nyíltan megmondta, hogy
nem törődik sem Istennel, sem emberrel. A gazdag Ábrahám fiának tartotta magát.
Nem bántotta a koldust, és nem űzte el, mint akit látni sem kíván. Ha a
szegények e visszataszító képviselőjének enyhíti fájdalmát a palotája kapuján
belépő gazdag látványa, ám maradjon ott. Azt azonban önző közönnyel tűrte, hogy
testvére szükséget szenvedjen.
Abban az
időben nem voltak kórházak, ahol a betegeket gondozhatták volna. Azoknak a figyelmét,
akikre az Úr gazdagságot bízott, felhívták a szenvedőkre és szűkölködőkre, hogy
megszánva őket, segítsenek rajtuk. Így volt ez a koldus és gazdag esetében is.
Lázárnak nagy szüksége lett volna e segítségre, mert nem voltak barátai; nem
volt otthona, pénze, sem élelme. De ez a gazdag és rangos ember nap mint nap
hagyta, hogy Lázár szükséget szenvedjen, miközben neki mindene megvolt. Ő
enyhítenie felebarátja szenvedését, csak magával törődött, mint ahogy ma is
sokan.
Közvetlen
közelünkben emberek éheznek rongyosan, hajléktalanul. Vétkezünk, ha nem
segítünk e szegény szenvedőkön. Olyan terhet veszünk magunkra, amely egyszer
majd rettegéssel tölt el minket. A fösvénység bálványimádásnak számít. Isten
szemében minden önzés bűn.
Isten a
gazdagot a tőle kapott vagyon sáfárává tette. Kötelessége lett volna segítséget
nyújtani a koldusoknak. Isten megparancsolta: "Szeressed ... az Urat, a te
Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből", és
"szeressed felebarátodat, mint magadat" (5 Móz 6: 5; 3 Móz 19:18). A
gazdag ember zsidó volt, és ismerte Isten parancsát. De azt elfelejtette, hogy
számot kell adnia arról, miként használta fel a reá bízott javakat és
képességeket. Az Úr bőségesen hintette reá áldásait, de ő nem Alkotója
megdicsőítésére használta őket, hanem önzően a maga dicsőségére.
Gazdagsága
arányában kellett volna a kapott ajándékokat az emberiség felemelésére
használnia. Ez volt az Úr parancsa, de a gazdag nem gondolt Isten iránti
kötelességére. Kamatra adott kölcsön pénzt, de abból, amit Istentől kapott, nem
adott semmi kamatot. Volt tudása és tehetsége, de nem kamatoztatta.
Megfeledkezve arról, hogy számadással tartozik Istennek, minden képességét az
élvezetek oltárán áldozta fel. Mindaz, ami körülfogta - mulatságok körforgása,
barátai dicsérete és hízelgése - önző szórakozását szolgálta. Lekötötték a
barátok, és elfeledkezett arról, hogy kötelessége lenne Istennel együttműködve
irgalmasságot cselekedni. Volt alkalma Isten Igéjét megismerni, és tanításait
gyakorolni, de szórakozni vágyó barátai, akiknek társaságát kereste, annyira
lefoglalták idejét, hogy elfeledkezett az örökkévalóság Istenéről.
Egyszer
azonban megváltozott a két ember helyzete. A nap mint nap türelmesen és némán
szenvedő szegény meghalt, és eltemették. Senki sem siratta meg, de a
szenvedésben tanúsított türelmével Krisztusról tett bizonyságot. Kiállta hite
próbáját, és amikor meghalt, a példázatban az angyalok elvitték Ábrahám
kebelére.
Lázár
azokat a szenvedő szegényeket ábrázolja, akik hisznek Krisztusban. Amikor a
trombita megszólal, és mindazok, akik a sírban vannak, Krisztus hangjára
előjönnek, ők is megkapják jutalmukat, mert Krisztusba vetett hitük nem csupán
elmélet, hanem valóság volt.
Mai bibliai szakasz: 4 Mózes 10. fejezete
Mózes
negyedik könyvének 10. fejezetében elkezdődik a nagy várakozásokkal megelőzött
esemény: a több mint egymillió ember vándorlása az ígéret földjére. Isten egyik
utolsó parancsa az esemény előtt a két ezüstharsona elkészítésére vonatkozik. A
mai kommunikációs technológiánk egy kicsit érzéketlenné tesz minket a
harsonaszó hatására. A harsonák óriási érzelmi löketet jelentenek, és a
hadviselés szerves részei. Alig több mint száz évvel ezelőtt a hadseregek még a
harsona szavára vonultak csatába. A katonai zenekarok pedig még ma is igen
fontos szerepet játszanak harci szellem fenntartásában.
Most,
hogy minden terv a helyére került és minden szív fellelkesült, a felhő elindul
és Izrael gyermekei követik. Ez bizonyára az egész történelem egyik
legnagyszerűbb látványa volt. Csak kevesen láttak ennyi embert egyszerre
mozgásban. Isten ládája és az Ő személyes jelenléte mutatták az utat. Hogy is
győzhetnék le Izraelt? Mózes szavai, ahogy a ládát nézi, bizalmáról árulkodnak,
amelyet nem emberekbe vagy anyagi dolgokba vetett, hanem az Úrba. Ő az, aki
megvívta a harcaikat.
A
mi nézőpontunkból, annyi évszázaddal későbbről szemlélve, még a bukás gondolata
is lehetetlennek tűnik. Sajnos azonban a vágyott siker nem következik be. E
szörnyű történetet ismerhetjük meg a következőkben.
Mark
Sheffield
16. heti
olvasmány a KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 21-22.
fejezeteihez (november 15-21).
Volt egy adventista,
aki mindennap olvasta a Bibliát. Háza mellett elhaladt el egy bánatos,
összezavarodott ateista - Lázár - mellett, akit látszólag elkerült Isten
áldása, aki tudatán kívül, de vágyott arra a szabadságra és világosságra, amely
az adventista ember Bibliájában található.
A bánatos ateista egy napon meghalt és az
angyalok elvitték Jézus kebelére. Az adventista is meghalt és eltemették, és a
pokolban, kínjai közepette feltekintett és meglátta Jézust és Lázárt az Ő
kebelén. Így kiáltott Jézushoz: "Jézus légy kegyelmes, mert gyötörtetem a
lángokban." Jézus így válaszolt: "Gyermekem, emlékezzél arra, hogy
életedben Isten és az Ő Igéje igazságának ismeretével rendelkeztél, Lázárnak
ugyanakkor nem volt lehetősége megtudni ezeket tőled. Most ő vigasztaltatik
itt, te pedig gyötrődsz. Mindemellett próbaidőd a földön lejárt, és kialakított
jellemed nem fog megváltozni."
Az adventista ezt mondta: "Kérlek,
Jézus, küldd el őt a gyülekezetemhez - mert ott vannak a szeretteim - hogy
elmondja nekik, osszák meg javaikat és ismeretüket, mert egyébként elfelejtik
felelősségüket, hogy együttműködjenek Istennel az Ő kegyelmi szolgálatában és
elvesznek."
De Jézus ezt mondta: "Van Bibliájuk,
amely arra tanítja őket, hogy szeressék embertársaikat. Gyülekezeted hallgasson
a Bibliára." Ő pedig így válaszolt: "Nem, Jézus. Ha a megfeszített és
feltámadott Megváltó megy el hozzájuk, megtérnek." Ő ezt mondta: "Ha
nem hisznek a Bibliában és nem osztják meg szeretettel a világgal, akkor már el
is vetettek Engem."
Brandon
Schroeder
lighbearers.org
USA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése