Blogban itt olvashatók a
felolvasások: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - KRISZTUS PÉLDÁZATAI 22. fejezet 131. nap
Szó
és tett
"Vala
egy embernek két fia, és odamenvén az elsőhöz, monda: Eredj fiam, munkálkodjál
ma az én szőlőmben. Az pedig felelvén monda: Nem megyek; de azután meggondolván
magát, elméne. A másikhoz is odamenvén, hasonlóképpen szóla. Az pedig felelvén,
monda: Én elmegyek, uram; de nem méne el. E kettő közül melyik teljesítette az
atya akaratát? Mondának néki: az első."
A hegyi
beszédben Krisztus ezt mondta: "Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram!
Uram! megyen be a mennyek országába; hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám
akaratát" (Mt 7: 21). Az őszinteséget nem a szavak, hanem a tettek
próbálják meg. Krisztus nem azt kérdezi az emberektől, hogy mit mondtok
másoknál többet, hanem hogy "mit cselekesztek másoknál többet" (Mt 5
: 47). E kijelentésének: "Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha
cselekszitek ezeket" (Jn 13 :17) - nagy súlya van. A beszéd nem ér semmit,
ha nem párosul megfelelő cselekedetekkel. A két fiúról szóló példázatból ezt a
tanulságot kell levonni. Krisztus ezt a példázatot nem sokkal halála előtt -
utolsó jeruzsálemi látogatásakor - mondta el. Előzőleg kiűzte a vásárlókat és
az árusokat a templomból. Isteni hatalommal szólt az emberekhez. Mentegetőzés
és ellenkezés nélkül, ámultan és ijedten engedelmeskedtek parancsának.
A papok
és a vének, amikor rémületük alábbhagyott, visszatértek a templomba, és látták,
hogy Krisztus gyógyítja a betegeket és haldoklókat. Hallották az örvendezés
hangját és a dicsőítő éneket. Bent a templomban a gyermekek, akik visszanyerték
egészségüket, pálmaágakat lengettek és hozsannát énekeltek a Dávid Fiának. A
selypítő kicsinyek is dicsőítették a nagy Gyógyítót. A papoknak és a véneknek
azonban ez sem volt elég előítéletük és féltékenységük leküzdéséhez.
Másnap,
amikor Krisztus a templomban tanított, a papok és a vének odamentek hozzá, és
megkérdezték: "Micsoda hatalommal cselekszed ezeket? és ki adta néked ezt
a hatalmat?"
A papok
és a vének minden kétséget kizáróan meggyőződhettek Krisztus hatalmáról. A
templom megtisztításakor arcáról mennyei fény sugárzott, amely tekintélyt
parancsolt. Nem tudtak ellenállni a szavaiból áradó erőnek. Jézus csodálatos
gyógyításaival is válaszolt kérdésükre. `Hatalmának olyan bizonyítékát adta,
amelyet nem lehetett kétségbe vonni. De ők nem ilyen bizonyítékot akartak. A
papok és a vének attól féltek, hogy Jézus Messiásnak kiáltja ki magát.
Szerették volna szavait kiforgatni, és a népet ellene lázítani. Befolyását le
akarták rontani, Őt pedig megölni.
Jézus
tudta, hogy ha nem ismerik fel benne az Istent, és nem látják meg
cselekedeteiből istenségét, nem hiszik el, ha azt mondja, hogy Ő a Krisztus.
Válaszával elhárította azt, amit szerettek volna véghezvinni, és az ítéletet
visszafordította rájuk.
"Én
is kérdek egy dolgot tőletek - mondta -, amire ha megfeleltek nékem, én is
megmondom néktek, micsoda hatalommal cselekszem ezeket. A János keresztsége
honnan vala? Mennyből-é, vagy emberektől?"
A papok
és a főemberek zavarba jöttek. "Tanakodtak vala magukban, mondván: Ha azt
mondjuk: mennyből, azt mondja majd nékünk: Miért nem hittetek tehát néki? Ha
pedig azt mondjuk: emberektől; félünk a sokaságtól; mert Jánost mindnyájan
prófétának tartják. És felelvén Jézusnak, mondának: Nem tudjuk. Monda nékik Ő
is: Én sem mondom meg néktek, micsoda hatalommal cselekszem ezeket."
"Nem
tudjuk". Ez hazugság volt. Tudatában voltak helyzetüknek, és hazugsággal
akarták fedezni magukat. Keresztelő János bizonyságot tett arról, akinek
hatalmát megkérdőjelezték. János Jézusra mutatott, és így szólt: "Ímé az
Istennek ama báránya, aki elveszi a világ bűneit!" (Jn 1:29). János
megkeresztelte Jézust, és a keresztség után, miközben Krisztus imádkozott,
megnyílt az ég, és Isten Lelke galambként megnyugodott rajta. A mennyből pedig
egy hang hallatszott, amely ezt mondta: "Ez amaz én szerelmes fiam, akiben
én gyönyörködöm" (Mt 3:17).
A papok
és a főemberek emlékeztek arra, hogy miként ismételte el János a Messiásra
vonatkozó próféciákat. Emlékeztek a Jézus keresztségekor látott jelenetre is,
és nem merték azt mondani, hogy János keresztsége a mennyből való. Ha Jánost
prófétának mondják, mint ahogy hitték is, miként cáfolhatnák meg azt a
bizonyságtételét, hogy a Názáreti Jézus az Isten Fia? A nép miatt pedig nem
mondhatták, hogy János keresztsége emberektől való, mert a nép hitte, hogy
János próféta volt. Ezért ezt mondták: "Nem tudjuk."
Krisztus
ezután mondta el az atyáról és két fiáról szóló példázatát. Amikor az atya
odament az első fiához, és ezt mondta: "Eredj fiam, munkálkodjál ma az én
szőlőmben", a fiú gyorsan válaszolt: "Nem megyek." Megtagadta az
engedelmességet, és gonosz barátok társaságát keresve, belemerült a bűnbe.
Később azonban megtért, és engedelmeskedett a parancsnak.
Az atya
ugyanezzel a paranccsal ment a másik fiához is: "Eredj fiam, munkálkodjál
ma az én szőlőmben!" Ez a fiú így válaszolt: "Én elmegyek,
uram!" De nem ment.
E
példázatban az atya Istent ábrázolja, a szőlő pedig az egyházat. A két fiú két
embercsoportot jelképez. Az a fiú, aki a "nem megyek" szavakkal
megtagadta az engedelmességet, azokat jelképezte, akik nyílt bűnben éltek. Nem
mondták, hogy vallásosak, hanem nyíltan kijelentették, hogy nem hajlandók
magukra venni Isten törvényének igáját, amely korlátokat szab és
engedelmességet kíván. Később azonban sokan megtértek közülük, és
engedelmeskedtek Isten parancsának. Amikor az evangéliumot meghallották a
Keresztelő János-i üzenetben: "Térjetek meg, mert elközelített a
mennyeknek országa" (Mt 3 : 2) - megtértek, és megvallották bűneiket.
Az a
fiú, aki azt mondta, hogy "én elmegyek, uram", és nem ment, farizeusi
jellemről árulkodott. A zsidó vezetők is e fiúhoz hasonlóan, megátalkodottak és
önelégültek voltak. A zsidó nép vallásos élete már csak látszat volt. Amikor
Isten a Sínai-hegyen kihirdette a törvényt, az egész nép elkötelezte magát az
engedelmességre. Ezt mondták: "Én elmegyek, uram" - de nem mentek.
Amikor Krisztus személyesen jött el, hogy eléjük tárja a törvény elveit,
elutasították. Kora zsidó vezetőinek Krisztus bőséges bizonyítékot adott
tekintélyéről és isteni hatalmáról. Bár meggyőzte őket, mégsem fogadták el
bizonyítékait. Krisztus elmondta nekik, hogy azért nem hisznek még most sem,
mert nincs meg bennük az engedelmességre késztető lelkület. Kijelentette:
"Erőtelenné tettétek az Isten parancsolatját a ti rendeléseitek által ...
Hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak, amelyek embereknek
parancsolatai" (Mt 15:6-9).
Krisztus
hallgatói között voltak írástudók és farizeusok, papok és főemberek is.
Krisztus, miután elmondta a példázatot a két fiúról, megkérdezte hallgatóit:
"E kettő közül melyik teljesítette az atya akaratát?" A farizeusok
önfeledten válaszoltak: "Az első." Nem vették észre, hogy elítélték
önmagukat. Ezután Krisztus ajkáról hallhatták az ítéletet: "Bizony mondom
néktek: A vámszedők és a parázna nők megelőznek titeket az Isten országában.
Mert eljött hozzátok János, az igazság útján, és nem hittetek néki, a vámszedők
és a parázna nők pedig hittek néki; ti pedig, akik ezt láttátok, azután sem
tértetek meg, hogy hittetek volna néki."
Eljött
Keresztelő János, és az igazságot prédikálta. Prédikálása meggyőzött és
megtérített bűnösöket. Ezek az emberek belépnek a mennyek országába, megelőzve
azokat, akik önigazultan elutasították a komoly intéseket. A vámszedők és
paráznák tudatlanok voltak. E tanult emberek azonban ismerték az igazság útját,
de nem akartak az Isten országába vezető úton haladni. Az igazság, amely az
élet illatát hozta nekik, a halál illatává lett számukra. A köztudottan
vétkezők önmagukat megvetve elfogadták Jánostól a keresztséget, de az igazság
tanítói képmutatók voltak. Konokságuk nem engedte, hogy elfogadják az
igazságot. Isten Lelke nem tudta meggyőzni őket, mert ellenálltak. Nem akartak
Isten parancsolatainak engedelmeskedni.
Krisztus
nem mondta nekik, hogy nem léphetnek be a mennyek országába. Csak megmutatta,
hogy ők maguk teremtették meg azt az akadályt, amely kizárja őket onnan. Az
ajtó még nyitva állt előttük. Még hangzott a hívás. Krisztus nagyon szerette
volna, ha hisznek neki és megtérnek.
Izrael
papjai és vénei vallásos szertartásokkal töltötték napjaikat. A ceremóniákat
olyan szentnek tartották, hogy nem is bonyolódtak világi dolgokba. Ezért azt
hitték róluk, hogy csak a vallásnak élnek. Szertartásaikat azonban csak a
látszat kedvéért végezték, hogy a világ kegyesnek és szent életűnek gondolja
őket. Csak színlelték az engedelmességet. Valójában nem engedelmeskedtek
Istennek. Nem cselekedték az igazságot, amelynek tanítói voltak.
Krisztus
Keresztelő Jánost az egyik legnagyobb prófétának nevezte, és tanúsította
hallgatóinak, hogy elég bizonyítékot kaptak János mennyei követ voltáról. A
puszta prédikátora hatalommal szólt. Rendíthetetlenül hirdette üzenetét.
Megfeddte a papokat és főembereket bűneik miatt, és felszólította őket, hogy munkálkodjanak
a mennyek országáért. Hangoztatta, hogy az Atya tekintélyét vették semmibe,
amikor nem vállalták megbízatásukat. János nem alkudott meg a bűnnel, és sokan
megtértek gonoszságukból.
Ha a
zsidó vezetők hitvallása őszinte lett volna, akkor elhitték volna János
bizonyságtételét, és elfogadták volna Jézust mint Messiást. Életükben azonban
nem mutatkoztak a megtérés és igaz élet gyümölcsei. Éppen azok fognak belépni
előttük Isten országába, akiket lebecsültek.
Mai bibliai szakasz: 4 Mózes 15. fejezete
Érdekes
megfigyelni ebben a fejezetben, hogy Isten mennyire részletes útmutatást adott
az áldozatok bemutatásával és más ceremóniákkal kapcsolatosan. Istennek ez a
fajta gondos útmutatása mindenütt fellelhető az Ótestamentumban. Az izraeliták
rabszolgák voltak több mint 400 évig, amikor embertelen körülmények között
éltek, és nem bántak velük jobban az állatoknál. Nem vehettek részt oktatásban,
ezért több alapképzést kellett biztosítani számukra. A világmindenség Istene,
aki helyükön tartja a csillagok milliárdjait, személyesen vállalja fel azt a
feladatot, hogy oktatásban részesíti őket. A legnagyobb türelemmel és
gondoskodással oktatja őket a higiéniai kérdésekről, a magatartásról és
istentiszteletről. Megtanítja őket – és minket is – arra, hogy a részletek
fontosak számára.
Ahogyan
elmondta nekik, hogy „készítsenek
magoknak bojtokat az ő ruháik szegleteire… hogy mikor látjátok azt, megemlékezzetek
az Úrnak minden parancsolatjáról, hogy megcselekedjétek azokat”, éppen úgy
mondja nekünk is, hogy ő látja leesni a madarat, és számon tartja fejünk
hajszálát. Ő gondoskodott akkor róluk, és gondoskodik rólunk ma.
Ez
a fejezet megemlít egy esetet egy szombatrontóról, akit úgy találtak, hogy fát
szedegetett szombaton és halálra kövezték. A Biblia nem mindig ad magyarázatot
egy látszólagos kemény büntetésre, és itt lép be a képbe a bizalom – bízunk-e
abban, hogy Isten igazságos, de ugyanakkor kegyelmes is minden cselekedetében?
Ez a lényege a Krisztus és Sátán közötti nagy küzdelemnek – Isten igazságos és
kegyelmes.
Ebben
az esetben azonban világos útmutatást kapunk E.G. White írásaiból: „Egy valaki a nép közül afelett érzett
haragjában, hogy Isten kizárta őt Kánaánból, elhatározta, megveti Isten
törvényét, és nyíltan megszegte a negyedik parancsolatot azzal, hogy szombaton
kiment rőzsét szedegetni. A pusztai vándorlás ideje alatt tűz gyújtását a
hetedik napon szigorúan megtiltották. Ezt a tilalmat Kánaánra nem terjesztették
ki, ahol az éghajlat sokszor szükségessé tette a tűzrakást. A pusztában azonban
melegedés okából nem kellett tüzet gerjeszteni. Ennek az embernek a cselekedete
szándékos megsértése volt a negyedik parancsolatnak. Bűnét nem gondatlanságból
vagy tudatlanságból követte el Isten ellen, hanem vakmerő elbizakodottságból.”
(Pátriárkák és próféták, 375. oldal).
Mi
a helyzet a mi szombatünneplésünkkel? Elfelejtjük időközönként, hogy Istent
éppúgy érdeklik a kicsiny dolgok, mint a
nagyok és nem fogad el gondatlan istentiszteletet?
Nancy
Costa
16. heti
olvasmány a KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 21-22.
fejezeteihez (november 15-21).
Volt egy adventista, aki
mindennap olvasta a Bibliát. Háza mellett elhaladt el egy bánatos,
összezavarodott ateista - Lázár - mellett, akit látszólag elkerült Isten
áldása, aki tudatán kívül, de vágyott arra a szabadságra és világosságra, amely
az adventista ember Bibliájában található.
A bánatos ateista egy napon meghalt és az
angyalok elvitték Jézus kebelére. Az adventista is meghalt és eltemették, és a
pokolban, kínjai közepette feltekintett és meglátta Jézust és Lázárt az Ő
kebelén. Így kiáltott Jézushoz: "Jézus légy kegyelmes, mert gyötörtetem a
lángokban." Jézus így válaszolt: "Gyermekem, emlékezzél arra, hogy
életedben Isten és az Ő Igéje igazságának ismeretével rendelkeztél, Lázárnak
ugyanakkor nem volt lehetősége megtudni ezeket tőled. Most ő vigasztaltatik
itt, te pedig gyötrődsz. Mindemellett próbaidőd a földön lejárt, és kialakított
jellemed nem fog megváltozni."
Az adventista ezt mondta: "Kérlek,
Jézus, küldd el őt a gyülekezetemhez - mert ott vannak a szeretteim - hogy
elmondja nekik, osszák meg javaikat és ismeretüket, mert egyébként elfelejtik
felelősségüket, hogy együttműködjenek Istennel az Ő kegyelmi szolgálatában és
elvesznek."
De Jézus ezt mondta: "Van Bibliájuk,
amely arra tanítja őket, hogy szeressék embertársaikat. Gyülekezeted hallgasson
a Bibliára." Ő pedig így válaszolt: "Nem, Jézus. Ha a megfeszített és
feltámadott Megváltó megy el hozzájuk, megtérnek." Ő ezt mondta: "Ha
nem hisznek a Bibliában és nem osztják meg szeretettel a világgal, akkor már el
is vetettek Engem."
Brandon
Schroeder
lighbearers.org
USA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése