Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Pátriárkák
és próféták 54. és 55. fejezeteihez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 54. fejezet 435. nap
Az
angyal tilalma magában foglalt minden tisztátalant. Az élelmiszereknek a tiszta
és tisztátalan közti megkülönböztetése nem csupán szertartási és önkényes
rendelkezés volt, hanem az egészségügyi elveken alapult. E megkülönböztetésre
vezethető vissza az a csodálatos életképesség, mely évezredeken át jellemezte a
zsidó népet. A mértékletesség elve tovább terjed a szeszes italok
fogyasztásánál. Mert az izgató és nehezen emészthető étel ugyanúgy
egészségtelen, és sok esetben az iszákosság magvát hinti el. Az igazi
mértékletesség erre tanít: tartózkodjunk minden károstól és használjuk józanul
azt, ami egészséges! Kevesen látják be, hogy életmódjuk mennyire kihat
egészségükre, jellemükre, használhatóságukra - életükre. Az erkölcsi és értelmi
erőnek kell mindig alárendelni az étvágyat. A test legyen a lélek szolgája és
nem a lélek a testé.
A
Manoahnak adott isteni ígéret a maga idejében beteljesedett a gyermek
megszületésével, akit Sámsonnak neveztek el. Amint a fiú felnőtt, nyilvánvalóvá
vált rendkívüli fizikai ereje. Nagy testi erejének titka azonban - amint azt
maga Sámson és szülei is jól tudták - nem izmaiban, hanem megtartóztatott
életmódjában rejlett, amelynek külső jele a nyíratlan haj volt. Ha Sámson az
isteni parancsolatokat oly hűséggel tartja be, mint szülei, nemesebb és
boldogabb sorsa lett volna. De a bálványimádókkal való társalgás megmételyezte
őt. Mivel Czóra városa közel volt a filiszteusok országához, Sámson baráti
viszonyba került velük. Fiatalon bensőséges baráti kapcsolatokat alakított ki,
melyek aztán egész életét befolyásolták. A filiszteus városban, Timnáthban
lakott egy fiatal leány, akit Sámson megszeretett és elhatározta, feleségül
veszi. Istenfélő szüleinek, akik igyekeztek őt szándékáról lebeszélni, egyetlen
választ adott: "[...] ő kedves az én szemeim előtt" (Bír 14:3). Végül
engedtek kívánságának és a házasságot megkötötték.
Sámson
éppen akkor kötötte sorsát népe ellenségének sorsához, amikor a férfiúi korba
lépett; amikor fel kellett volna vegye istenadta tisztét; amikor a
leghűségesebben kellett volna szolgálnia Istent. Az, hogy választottjával
dicsőítheti-e majd Istent, vagy olyan helyzetbe sodorja magát, amelyben
feladatát nem tudja betölteni, nem érdekelte őt. Isten minden dologban
bölcsességet ígér azoknak, akik mindenekelőtt az ő dicsőítésével törődnek, de
az öntetszelgők, elbizakodottak számára nincs ilyen ígérete.
Hányan
járják Sámson útját! Hány esetben kötnek házasságot hívők és hitetlenek csak
azért, mert a vonzalom a döntő a férj vagy a feleség kiválasztásában. A
házasulandó felek Isten tanácsát nem kérik ki, dicséretét nem tartják szem
előtt. A kereszténységnek irányító befolyással kellene lennie a házassági
kapcsolatra, de az indítékok, melyek az egységhez vezetnek, nincsenek
összhangban a krisztusi elvekkel. Sátán állandóan arra törekszik, hogy erősítse
hatalmát Isten népe fölött, rábírván őket alattvalóival való szövetségkötésre;
és hogy ezt elérje, szentségtelen szenvedélyeket igyekszik ébreszteni a
szívben. De az Úr világosan tanítja népét, hogy ne egyesüljenek azokkal,
akiknek szívében nem lakozik Isten szeretete. "És mi egyezsége Krisztusnak
Béliállal? vagy mi köze hívőnek hitetlenhez? Vagy mi egyezése Isten templomának
bálványokkal?" (2Kor 6:15-16).
Menyegzője
ünnepén Sámson családi kapcsolatba került azokkal, akik gyűlölték Izrael
Istenét. Aki önként ilyen kapcsolatra lép, annak bizonyos mértékben alkalmazkodnia
kell társa életmódjához és szokásához. Az így eltöltött idő rosszabb az
elpazaroltnál. A gondolatok, a szavak, az elvek szilárdságát támadják és a
lélek bástyáit gyengítik.
Az
asszony, akinek kedvéért Sámson Isten törvényét megszegte, még a menyegzői
ünnepség befejezése előtt hűtlennek bizonyult férjével szemben. Hűtlenségén
Sámson annyira felháborodott, hogy azonnal elhagyta és visszatért Czórába.
Miután lecsillapodott később elment menyasszonyáért, az már más felesége volt.
Bosszúja - a filiszteusok összes szántóföldjeinek és szőlőskertjeinek
felégetése - az asszony megölésére késztette őket, noha az ő fenyegetéseik
vették rá a csalásra, mellyel az esemény elkezdődött. Sámson már eddig is
bizonyságát adta roppant erejének, amikor puszta kézzel széttépte az oroszlánt,
és amikor megölte a harminc askeloni filiszteust. Most, hogy feleségével ilyen
kegyetlenül elbántak, haragra gerjedt, megtámadta a filiszteusokat "[...]
és megverte őket keményen" (Bír 15:8). Ezután biztos menedéket keresve
ellenségeitől visszavonult Júda törzsében Ethamba "a sziklabarlangba"
(Bír 15:8).
Mai Bibliai szakasz: Eszter 10
Eszter
könyvének rövid záró fejezete azzal a biztos jellel kezdődik, hogy a válság és
az ezt követő háború ellenére, Perzsiában bizonyos dolgok úgy maradtak, ahogyan
régen voltak. Ahasvérus király adókat emelt az egész birodalomban és a
szigeteken. Talán ez egy olyan törekvés volt, hogy pótolja azokat a
pénzalapokat, amelyeket soha nem kapott meg Hámántól. Több mint valószínű, ez a
királynak egy betegsége volt, hogy folyton kedvenc emberének akart kedveskedni,
vagyis önmagának.
Ez
a fejezet arra emlékezet bennünket, hogy Márdokeus felhatalmazását
megerősítették, és fel is jegyezték a médek és perzsák krónikáiba. Márdokeus
nem akart hatalmat, és nem engedte meg, hogy hatalmi helyzete megmérgezze az
értelmét, mint elődjének Hámánnak. Isten egy jó embert helyezett befolyásos
pozícióba, és tette által nemcsak a zsidó népet áldotta meg, hanem az egész
Perzsa Birodalmat. Megérdemelte ezt a pozíciót.
A
záró fejezet nem említi Eszter nevét. Azt kell feltételeznünk, hogy további
élete, mint királynő ugyanolyan volt, mint az első öt esztendő. Miután
elhárítja a borzasztó válságot, még mindig ugyanannak a férfinak a felesége.
Márdokeus még mindig vigyáz rá, és gondoskodik róla, csak azzal a különbséggel,
hogy most már a bent a királyi udvarban és nem a kapun kívülről. Nem tudunk
arról, hogy Eszternek gyermekei születtek volna, megöregedett volna és boldogan
halt volna meg. Csak életének egy részét ismerjük – a legbátrabb és a
legnehezebb – és talán a legjobb részét. Életének legszebb szakaszában
ismerhettük meg őt.
Jean Boonstra
60. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 54. és 55.
fejezeteihez (szept. 18-24).
„Mielőtt az anyaméhből kijöttél,
megszenteltelek” (Jeremiás 1:5)
Ez az ígéret bizonyosan igaz volt Sámson és Sámuel
esetében. Az édesanyjuk már a születésük előtti időtől fogva készítette őket az
Úr szolgálatára. Mindketten el lettek különítve, hogy népük vezetői legyenek,
és rendkívüli fontosságú feladatokat teljesítsenek.
Sajnálatos módon azonban, ahogyan a
szerepükbe belenőttek, amelyekre az édesanyjuk gondosan és jámboran nevelte
őket, Sámson és Sámuel olyan döntéseket hoztak, amelyek – drámai módon – egészen
más ösvényre vezették őket. Amikor Sámuel felnőttkorba lépett, Izráel lelki
pásztorává vált, mint próféta, illetve politikai vezetőjévé, mint bíró.
Ezzel szemben Sámson felnőttkorba lépése
azzal jellemezhető, hogy nyíltan visszautasította az odaszenteléssel kapcsolatos,
nazireus fogadalmakat, és – ami még rosszabb, szentségtelen szövetséget kötött a
filiszteusokkal, pedig ő éppen azért született meg, hogy megszabadítsa tőlük
Izráelt. Sámson újra meg újra visszautasította a hívást, hogy elkülönített
maradjon, és teljesen odaszentelt az Isten által kijelölt küldetésnek, míg
végül „az Úr… elhagyta őt” (Bírák 16:20).
Tagadhatatlan, hogy Sámson nem azt az utat
járta be, amit Isten szánt neki. Az ő és Sámuel története közti erős kontraszt
fájdalmas és kijózanító emlékeztető, hogy a döntéseinknek következményei
vannak. Mégis – még a Sámson helytelen döntései miatti vereség és fogság ellenére
is – a kegyelem és a megbocsátás által Sámson ereje visszatért, és lehetővé
tette, hogy végül betöltse küldetését. Isten kegyelme nagyobb, mint a mi
legnagyobb hibáink.
German Rodriguez
a Spencerville Hetednapi
Adventista gyülekezet presbitere
Maryland, USA
Fordította: Gősi
Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése