Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Pátriárkák
és próféták 59. fejezetéhez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 59. fejezet 456. nap
Izrael
akkor látott jó napokat, amikor Jahvét királyául ismerte el; amikor törvényét
és rendeleteit többre becsülte, mint pogány szomszédait, amikor tekintélyét nem
vetette meg. Mózes, a törvényt illetően azt mondta annak idején a népnek:
"Megtartsátok azért és megcselekedjétek! Mert ez lesz a ti bölcsességtek
és értelmetek a népek előtt, akik meghallják majd mind e rendeléseket, és ezt
mondják: Bizony bölcs és értelmes nép ez a nagy nemzet!" (5Móz 4:6). De
mert nem tartották meg Isten törvényét, nem is lettek azzá a nemzetté, amelynek
Isten őket szánta. Ám a bajokért, amelyek saját bűneik és balgaságaik
következményei voltak, természetesen az istenuralmat okolták. Ennyire
elvakította őket a bűn!
Isten
prófétája által kijelentette, hogy király fog uralkodni Izrael felett, de ez
még nem jelentette azt, hogy a királyság az ő akarata szerint való, vagy, hogy
a népnek javára lesz. Csupán a tényt szögezte le, amely abban állt, hogy Izrael
nem hallgatott Isten tanácsára, ezért saját útjára bocsátotta őt. Hóseás azt
mondja, hogy Isten haragjában adott királyt népének (Hós 13:11). Ha az emberek
saját útjukra indulnak anélkül, hogy kikérnék Istennek tanácsát; vagy
ellenkeznek akaratával, az Úr elengedi őket, hogy keserű tapasztalataik
beláttassák velük cselekedetük téves voltát, és bűnbánatra késztessék őket. Az
emberi bölcsesség és kevélység csakhamar veszedelmes vezetőknek bizonyulnak. És
előbb lesz átok mint áldás az, amit az emberi szív az Isten akarata ellenére
megkíván.
Isten
elvárta, hogy népe őt az áldások forrásának és törvényadójának tekintse. Mert
tőle való függésének tudatában állandóan közelebb kell jutnia hozzá. Ennek
következtében pedig fennköltté, nemessé növekedik és méltóvá lesz a választott
nép az isteni elhívatáshoz. De ha embert ültetnek a trónra, szívüket,
gondolataikat elvonja Istentől, hogy inkább emberi erőben, mint az isteni
hatalomban bízzanak. Sőt a király bűne őket is bűnre csábíthatja, mígnem
elválasztja a nemzetet Istentől.
Az Úr
megparancsolta Sámuelnek, engedjen a nép kívánságának, de az ő rosszallását és
saját kívánságuk következményeit is közölje velük. "És Sámuel megmondá az
Úrnak minden beszédeit a népnek, mely tőle királyt kért" (1Sám 8:10). A
királyság terheit lelkiismeretesen eléjük tárta. Elbeszélte nekik, hogy a
király a többi uralkodók példáját követve nagy tehertétel lesz a népnek, amely
most aránylag szabadon és függetlenül él. Királyuk követni fogja más uralkodók
fényűzését, amelynek megteremtéséhez személyi szabadságukat és vagyonukat fogja
felhasználni. Mert ifjaik legkitűnőbbjeit szolgálatára rendeli. Fiaikat
elveszi, hogy szekerei vezetőivé és lovasaivá tegye őket. De seregeit is nekik
kell majd eltartani, az ő aratását nekik kell betakarítaniuk, az ő földeit kell
megművelniük, és fegyvereit is nékik kell majd gyártaniuk. Sőt még leányaikat
is elviszi kenőcskészítőknek, szakácsnőknek és sütőknek. Udvartartása számára a
föld legjavát veszi el, amit Isten a nép használatára adott. "Elveszi
szolgáitokat, szolgálóitokat, legszebb ifjaitokat és szamaraitokat, és a maga
dolgát végezteti azokkal" (1Sám 8:16). Mindezeken felül a király minden
jövedelmük tized részét fogja magának követelni. "[...] és szolgái
lesztek" - mondta a próféta végezetül - "panaszkodni fogtok annak
idejében királyotok miatt, kit magatok választottatok, de az Úr nem fog
meghallgatni akkor titeket" (1Sám 8:17-18). Bármennyire is nehéznek
tartják majd követeléseit, egy megalapított monarchiát nem tehetnek majd félre
kényük kedvük szerint.
"A
nép azonban nem akart Sámuel szavára hallgatni, és mondának: Nem! hanem király
legyen felettünk. És mi is úgy legyünk, mint a többi népek, hogy királyunk
ítéljen minket is, és előttünk járjon, és vezesse a mi harcainkat" (1Sám
8:19-20).
Mai Bibliai szakasz: Jób 21
Jób ugyanúgy válaszolt Cófárnak mint
Bildádnak: „Isten a gonoszokat a veszedelem napjáig megkíméli, s haragja
napjára tartja fenn?” (30. vers – ERV-HU). Ez volt a vita fő tárgya Jób és
barátai között. Jób tartotta magát a témához, amelyben a gonoszok végső sorsát
hasonlította össze az ő jelenlegi helyzetével. Azt mondta a barátainak, hogy
figyeljenek rá, és nézzenek a szemébe: „Tekintsetek reám és álmélkodjatok
el, és tegyétek kezeteket szátokra” (5. vers). „Avagy én embernek
panaszolkodom-é? Miért ne volna hát keserű a lelkem?” (4. vers). Barátai
emberségesek voltak, de helytelenül gondolkodtak. Jób azt akarta, hogy „tegyék
kezüket a szájukra”.
Jób, súlyos betegsége közepette, azt
kérdezte, miért van az, hogy a gonoszoknak jól megy a soruk, miközben a
hűségesek szenvednek. „Mi az oka, hogy a gonoszok élnek, vénséget érnek, sőt
még meg is gyarapodnak?” (7. vers). Jób gazdag volt, ugyanakkor hűséges is.
Nem úgy tette fel ezt a kérdést, mintha nem tudta volna a választ. Szavaiból
kiviláglik, hogy ismerte a választ: „Ha visszaemlékezem, mindjárt
felháborodom, és reszketés fogja el testemet." (6. vers). Ez a mondat
Jób reakcióját írja le, amikor a gonoszok veszendőségére gondolt. Ezután Jób a
gonoszok sikereit vette sorra: „Szemük láttára nőnek fel gyermekeik, meglátják
felcseperedni unokáikat is” (8. vers – ERV-HU); „Házukban békesség van,
rettegés nélkül" van (9. vers – új prot. ford.); „Nyájaik
szaporodnak, csordáik gyarapodnak, teheneik erős borjakat ellenek” (10.
vers – ERV-HU); „Gyermekeik előttük játszanak, ugrándoznak,
mint a bárányok” (11.
vers – ERV-HU); „Dobot és hárfát ragadnak, és örvendeznek a síp zengésének.” (12.
vers).
A gonoszok „jóllétben töltik el napjaikat, és egy pillanat alatt szállnak alá a sírba"(13. vers), „noha azt mondják Istennek: Távozzál el tőlünk, mert a te utaidnak tudásában nem gyönyörködünk!” (14. vers), és az gondolják, hogy „micsoda a Mindenható, hogy tiszteljük őt, és mit nyerünk vele, ha esedezünk előtte?” (15. vers). Ugyanakkor teljesen tisztában volt azzal, hogy „jólétük nincs a kezükben" ezért „a bűnös tanácsoktól távol tartom magam!" (16. vers). Jób szenvedések közepette élte az életét, miközben az istentelenek sikereit láthatta maga körül, de tudta, hogy ez egyszer véget fog érni. Jób feltette a „meddig még” kérdést. Több ilyen kérdést találunk a Bibliában, pl. Ézs 6:11; Ézs 10:25; Hab 1:2; és Lk 9:41 verseiben.
Istennek van terve a késedelemre. Jézus eljövetelének ideje nincs pontosan kijelentve, ugyanakkor nem tudjuk késleltetni, vagy siettetni, ahogyan azt néhány teológus gondolja. Ellen White így ír: „A hosszú éjszaka homálya próbára tesz bennünket, de a hajnal érkeztének késedelme kegyelem, mert ha a Mester eljönne, sokakat készületlenül találna” (Testimonies, 2. kötet, 194. oldal, 1868). A késedelem gondolata része a maradék teológiájának, és olyan fontos tanításokkal együtt jelenik meg, mint az advent, a várakozás, és a kegyelem teológiája. Amikor Jób azt kérdezte, hogy „meddig még”, akkor tudta, hogy „kialszik a bűnösök mécsese, veszedelem éri őket” (17. vers – új prot. ford.) és „olyanok lesznek, mint a pozdorja a szél előtt, és mint a polyva, amelyet forgószél ragad el." (18. vers). Békességük nincs a saját kezükben, és idejük rövidre lesz vágva.
A gonoszok csak arra törekszenek, hogy pénzt keressenek, házakat vásároljanak, hogy gyermekeik jól éljenek, de napjaik meg vannak számlálva. Nem élnek örökké, Isten tarja kezében a dolgok menetét (22. vers). „Ez meghal az ő teljes boldogságában, egészen megelégedetten és nyugodtan”(23. vers), „Amaz elkeseredett lélekkel hal meg, mert nem élhetett a jóval” (25. vers), mégis „együtt feküsznek a porban, és féreg lepi őket” (26. vers).
A 27. versben Jób így panaszkodik: „jól tudom a ti gondolatitokat és a hamisságokat, amelyekkel méltatlankodtok ellenem”. Úgy tűnik, hogy önkényesen jelölnek meg egyes embereket, a „főembereket”, jónak, míg másokat, a „bűnösöket”, pedig rossznak (28. vers). De ahogyan Isten cselekszik majd a vég idején, az bizonyos, és senki sem tud változtatni rajta (31. vers). Jób így fejezi be barátaihoz intézett szavait: „Hogyan vigasztalnátok hát engem hiábavalósággal? Feleselésetek igazságtalanság marad” (34. vers).
Drága Istenünk!
Ha álmokat kergetünk, akkor végül csak
egy sírhely lesz életünk végállomása, felhalmozott javaink mellett. Még ha az
egész világot megnyernénk is, de lelkünkben kárt vallva végül elveszítjük
üdvösségünket, akkor elfecséreljük az egész életünket. Add meg, hogy
egyedül csak rád figyeljünk, drága Urunk! Ámen.
Koot van Wyk
63. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 59. fejezeteihez
(okt. 9-15).
Isten a kezdettől fogva megadta nekünk annak
a szabadságát, hogy tévedjünk.
Életem során sokkal könnyebbnek találtam,
hogy elfogadjam ezt a szabadságot a magam számára, mint hogy akkor fogadjam el
ezt a szabadságot, amikor mások élnek vele. Sámuel is küzdött ezzel, amikor az
izraeliták királyt kértek. Isten Sámuelhez szólt, és Sámuelen keresztül
hozzánk, hogy az alábbi fontos vezérelvekkel lásson el bennünket, amelyekre jó
emlékeznünk, amikor olyan személyeket kell kezelnünk, akik élnek a tévedéshez
való szabadságukkal:
1) Ne tedd személyessé az ügyet! Isten
világossá tette, hogy az izraeliták hibás döntéshozása egy Istennel szembeni
probléma volt, nem Sámuellel volt gondjuk. Az érzéseink könnyen elterelhetik
figyelmünket az erkölcsi elvekről, amelyeket a helyzet magába foglal.
2) Tiszteld mások szabadságát, hogy helytelen
döntésük alapján cselekedhessenek! Bár néhány tettet meg kell akadályozni, mert
azonnali, elfogadhatatlan kárt okozna valakinek, általában a következmények
csak az idő múltával lépnek életbe. Gyakran arra is van lehetőség, hogy ezek az
emberek a bűnbánatot válasszák és megelőzzék vagy csökkentsék a
következményeket.
3) Működj együtt azokkal, akik rossz
döntéseket hoznak, hogy csökkenjen a kár! Szeretettel figyelmeztesd őket a
választásuk várható következményeire, és keress módot arra, hogy áldás légy
számukra a történtek közben. Isten Sámuelen keresztül mutatta be, hogy miért
rossz döntés Izráel számára, hogy királya legyen. Mégis, később ott volt Saul,
és Isten Dávidon keresztül egy királyi vonalat alapított, amelybe jó néhány
király beletartozott, akik pozitív hatással voltak a népre az istenfélő
irányításukkal.
4) Imádkozz azokért, akik rossz döntéseket
hoznak! Nem maradhatunk a jó úton, ha megtagadjuk, hogy imádkozzunk azokért,
akik tévedésben vannak.
Brent Hamstra, az
Adventurers nevű szülő-gyermek kapcsolatot segítő szervezet önkéntese
Collegedale
adventista gyülekezet, Tennessee, USA
Fordította: Gősi
Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése