Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a Pátriárkák
és próféták 60. fejezetéhez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 60. fejezet 463. nap
Királlyá
választásakor Saul határozott utasítást kapott Sámueltől, hogy mit kell ekkor
cselekednie. "[...] menj le énelőttem Gilgálba" - utasította őt -
"és ímé én lemegyek tehozzád, hogy égőáldozatot áldozzam és hálaáldozatot
hozzak. Hét napig várakozzál, míg hozzád megyek, és akkor tudtodra adom, hogy
mit cselekedjél" (1Sám 10:8).
Saul
napokig várt, azonban nem nagy gondot fordított arra, hogy a népet bátorítsa,
és Isten iránti bizalmában befolyásolja. Még mielőtt a próféta által
meghatározott idő teljesen lejárt volna, türelmetlenné vált a késlekedés miatt;
a nehéz helyzetben maga is elbátortalanodott. Ahelyett, hogy embereit igyekezett
volna lelkiismeretesen felkészíteni az istentiszteletre, amelyet Sámuel vele
együtt akart megtartani, gonosz sejtelmeknek adta át magát. Istent keresni - ez
volt az áldozatok bemutatásakor az egyik nagyon komoly és fontos feladat. Isten
elvárta népétől az önvizsgálatot és a bűneik feletti bánkódást, hogy
elfogadhassa áldozataikat, és erőfeszítéseiket áldás kísérhesse, amikor az
ellenséggel küzdenek. Saul azonban nyugtalanná vált, a nép pedig királyára
tekintett, akit maga választott, ahelyett, hogy Istentől várta volna a
segítséget.
De az Úr
még most is könyörült rajtuk, és nem bocsátotta rájuk a szerencsétlenséget,
amely rájuk jött volna, ha pusztán emberi karok védték volna őket.
Megszorongatta őket, hogy belássák, mily balgaság emberekben bízni, és hogy
hozzá térjenek, aki egyedül támaszuk a veszélyben. Ez a nap Saul
megpróbálásának napja volt. Azon a napon megmutathatta volna, hogy bízik-e
Istenben, és türelmesen megvárja-e parancsát, vagy ingadozik, és ezzel
érdemtelennek bizonyul a rábízott nagy feladatra. Vajon mit tesz most Izrael
királya? Hallgat-e a királyok Királya szavára? Megkísérli-e csüggedt seregének
figyelmét arra terelni, aki örök forrása az erőnek és a szabadításnak?
Mind
nagyobb türelmetlenséggel várakozott Sámuelre, és a vele levők kishitűségét,
menekülését és félelmét is az ő elmaradásának tudta be. Végre elérkezett a
megjelölt idő, ám a próféta most sem jelent meg azonnal, mert isteni akarat
tartotta vissza. Saul pedig nem tudta többé türtőztetni magát. Úgy érezte,
valamit tennie kell. Tudta, hogy valami módon lelket kell öntenie a csüggedt
seregbe, ezért elhatározta, hogy istentiszteletre hívja őket, hogy
könyörögjenek Isten segítségéért. Az Úr már ennek előtte úgy rendelkezett, hogy
csak arra hivatottak mutathatnak be áldozatot. Saul azonban ennek ellenére azt
parancsolta: "Hozzátok ide az égőáldozatot és a hálaáldozatokat"
(1Sám 13:9). És úgy amint volt, páncélosan, fegyveresen odalépett az oltárhoz,
és áldozott azon.
"És
mikor elvégezte az égőáldozatot; ímé megérkezék Sámuel, és Saul eleibe ment,
hogy köszöntse őt" (1Sám 13:10). Sámuel azonnal látta, hogy Saul megszegte
a neki adott rendeletet. Az Úr pedig prófétája által kijelentette: most fog
tanácsot adni népének, hogy mitévő legyen ebben a súlyos helyzetben. És ha Saul
az isteni feltételeket hűségesen betartotta volna, Isten csodálatos szabadulást
szerzett volna neki a hozzá hű maradt kicsiny sereggel. De Saul annyira
megelégedett volt önmagával és saját cselekedetével, hogy úgy ment Sámuel elé,
mint aki dicséretet, és nem dorgálást érdemel.
Mai Bibliai szakasz: Jób 28
Van néhány dolog, amit el kell mondanunk Jób
könyvéről és az ősi verziókról. Mózes óhéber nyelven írta meg Jób könyvét.
Röviddel Krisztus Földre jövetele előtt és után Jób könyvét számos nyelvre
lefordították, gyakran egy bizonyos nyelvre akár többször is. Vajon Isten szava
megőrződött-e ezek alatt az évek alatt?
Igen.
Ez elvezet bennünket Jób könyve 28.
fejezetéhez, hogy felfedezzük azt, amit Jób eredetileg mondott. Van sok szó,
ami csak Jób könyvében fordul elő, és ezeket a legkönnyebb az egyiptomi nyelv
használatával megérteni, amelyen Mózes beszélt és írt. Ebben a fejezetben Jób
szembe akarja állítani a technológiát
és a bölcsességet. A technológiáról az első 11 versben
beszél, az igazi bölcsességről pedig
a 12-28. versekben
Az ember a bányák sötét járataiban keresi az
aranyat és az ezüstöt; a gyémántot és a színes fémeket, a vasat és a rezet
(1-2. vers). Kíváncsivá teszik a különböző kalandok még a halál árnyékában is,
és akkor is ha alá kell merülniük vagy lebegniük kell az emberektől messze (3-4.
vers). Az ember megváltoztatja a folyók irányát, de évekkel később a folyó
visszamegy saját medrébe. A földet, amely valamikor kenyereskosár volt, mert
mezőgazdasági célokra használták, most tűz pusztítja és zafír és aranypor
lelőhellyé vált (5-6. vers). Jób a szélsőségekkel foglalkozik, hogy rámutasson
az ember tetteinek hiábavaló voltára. Az emberi technológia teszi mindezeket. A
föld alatti járatok, amelyeket nem ismer a keselyű, a ragadozó és a vadállatok,
az a hely, ahol ezek a fémek találhatóak (7-8. vers). Az ember kinyújtotta a
kezét, felforgatta a talajt a hegyek gyökerétől kezdve (miközben ezeket a
fémeket keresi). Összeköt forrásokat és napvilágra hozza azt, ami korábban
rejtve volt (10-11. vers). Jób felsorolja az emberi szakértelem kiválóságát a
bányászatban és a folyóelterelési eljárásokban.
Jób most továbbvezeti a gondolatmenetet az
emberi kiválóságtól odáig, ahol az igazi bölcsesség megtalálható. És hol van
ez? (12. vers). Hol található? Az ember nem ismeri értékét, és nem tudja, hogy
az élők földjén nem található meg (13. vers). A földön lakó emberiségtől a
természetfelettiben található kiválóság irányába akar váltani (14. vers). Az
igazi bölcsességet nem lehet ezüstön vagy aranyon megvásárolni (15-16 vers).
Mózes ismerte Hatsepszut palotájának minden kincsét, de Egyiptom kincseinél
nagyobb gazdagságnak tartotta Krisztus gyalázatát (lásd Zsid 11:26). Jób ezt a
fajta bölcsességet keresi. Egy hosszú lista után eljut a 20. vershez és
megismétli a 12. vers kérdését: „Hol van az értelem lelőhelye? Rejtve van minden élő szeme
előtt, az ég madarai elől is el van takarva”
(21. vers – új prot. ford.).
Jób azt mondja, hogy a pusztulás és a halál
így nyilatkoznak: „Csak hírét hallottuk
fülünkkel” (22. vers). Sátán és angyalai első kézből hallották, mielőtt
lázadásuk miatt kivettettek volna a Mennyből. És most Jób elérkezik a fejezet
igazságához: „Isten ismeri az ahhoz
vezető utat, ő tudja annak lelőhelyét” (23. vers). Isten mindenek fölött
van és látja a világegyetem minden sarkát. Ő méri meg a természeti jelenségeket
tökéletes mérlegével sátán rontása és rombolása ellenére is. Ő alkotta a
bölcsességet, Ő hirdette ki, és Ő vizsgálja meg azt (27. vers). Végül Jób itt
fogalmazza meg egy mondatban saját meggyőződését: „az Úr félelme a bölcsesség, és a rossz kerülése az értelem” (28.
vers – új prot. ford.).
Drága Istenünk!
A mi bölcsességünk: az
irántad való tisztelet, a Te utad megértése, követése, és a bűntől való
tartózkodás. Vágyunk arra, hogy kövessük Mózes és Jób hitét. Jézus nevében
imádkoztunk. Ámen!
Koot
van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
64. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 60. fejezetéhez
(okt. 16-22).
A zsoltáros így imádkozott: „Ki veheti észre
a tévedéseket? Titkos bűnöktől tisztíts meg engemet. Tartsd távol a te
szolgádat a szándékosoktól; ne uralkodjanak rajtam” (Zsoltárok 19:12–13).
Saul király szerencsétlenségére ezt a
klasszikus versszakot nem ő írta. Dávid írta e verset, az „Isten szíve szerinti
ember”. Jóllehet néhányan azt kérdezik most: „Hát nem azután követte el óriási
bűnét Dávid király, hogy megírta ezt a klasszikus zsoltárt?” De igen, csakhogy
Dávid és Saul különböztek abban, hogy Dávid képes volt megbánni bűnét, miután
szembesítette Istennel az Ő prófétája. Dávid bűnvallomása alapján született az
51. zsoltár. A Szentírás nem tartalmaz feljegyzést Saulról, hogy valaha is
ilyen bűnmegbánást tanúsított volna, vagy hogy egyáltalán imádkozó ember lett
volna. Saul büszkesége távol tartotta őt Isten prófétáitól. Ahelyett, hogy
hagyta volna, hogy a dorgálás bűnbánatot hozzon és Isten megbocsátását
eredményezze, Saul évtizedeken át megbánás nélkül saját maga igazolására
törekedett. Ez a folyamat csak akkor ért véget, amikor meglátogatta az endori
boszorkányt, és másnap öngyilkosságot követett el.
A 60. fejezet szépségét az adja, ahogyan
Isten a népét a mindössze két őt követő ember, Jonatán és a fegyverhordozója
által vezeti győzelemre. A nap végén Isten embereit úgy késztette Jonatán
életének megmentésére, hogy nem hagyták Saulnak elhamarkodott fogadkozását
véghez vinni.
Hogyan kerülhetjük el az elbizakodottságot? A
Zsoltárok 119:11 szerint „Szívembe rejtettem a te beszédedet, hogy ne vétkezzem
ellened.” Jézus azt mondta, hogy „… imádkozzatok, hogy kísértetbe ne essetek.”,
valamint „térj meg, hogy ne mozdítsam ki a gyertyatartódat a helyéről”
(Jelenések 2:5).
David Pershall
a Woodlands
gyülekezet vezető presbitere
Woodlands, Texas
Fordította: Gősi
Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése