Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány - PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 44. fejezet 817. nap
A Dániel által feljegyzett próféciák most a világtörténelem
alkonyán különös figyelmünket igénylik, mivel korunkról szólnak. Kapcsoljuk
össze velük az utolsó újtestamentomi könyv tanításait! Sátán sok emberrel
elhiteti, hogy Dániel és a látnok János írásainak prófétikus részeit nem lehet
megérteni. Pedig az ígéret világosan kifejezi, hogy különleges áldások kísérik
e próféciák tanulmányozását. "...de az okosok megértik" (Dán 12:10) -
mondta Isten Dániel látomásairól. Az utolsó napokban lepattan róluk a pecsét.
Krisztus szolgájának, Jánosnak adott kinyilatkoztatásokról pedig, melyek Isten
népét századokon át vezették, így hangzik az ígéret: "Boldog, aki
felolvassa, és boldogok akik hallgatják ezeket a prófétai igéket, és megtartják
azt, ami meg van írva bennük..." (Jel 1:3).
A nemzetek emelkedéséből és bukásából - ahogy azt Dániel és
a Jelenések könyve megvilágítja - meg kell tanulnunk, hogy mily értéktelen a
pusztán külső és földi dicsőség. Nyomtalanul elmúlt Babilon, minden hatalmával
és ragyogásával, amelyhez hasonlót világunk azóta sem látott - az a hatalom,
amely korának népe előtt olyan szilárdnak és maradandónak látszott.
Elenyészett, "mint a mező virága!" (Jak 1:10.) Ugyanúgy elpusztult a
médó-perzsa birodalom, valamint Görögország és Róma is, és ugyanúgy múlik el
mindaz, aminek nem Isten az alapja. Csak az maradhat meg, ami beleilleszkedik
Isten tervébe, és az Ő jellemét tükrözi. Egyedül Isten elvei állandóak és
maradandóak mindabból, amit világunk ismer.
Ha figyelmesen tanulmányozzuk, hogy Isten miként viszi
véghez szándékát a nemzetek történelmében, és hogyan váltja valóra az eljövendő
dolgokról szóló kinyilatkoztatásait, jobban megértjük a látható és láthatatlan
dolgok igazi értékét, és az élet igazi célját. Ha az időt az örökkévalóság
fényében szemléljük, Dánielhez és társaihoz hasonlóan azért fogunk élni, ami
igaz, nemes és maradandó. Ha ebben az életben megtanuljuk Urunk és Megváltónk
országának alapelveit, annak az áldott országnak az elveit, amely örökkön
örökké megmarad, akkor Krisztus eljövetelekor beléphetünk vele oda, hogy
polgárai legyünk.
Mai Bibliai szakasz: Ezékiel
17
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Sorban ez a harmadik
fejezet, amely példázat formájában jelenik meg. A legtöbb esetben a bibliai
példázatok jelentése nagyon világos. Nagyon kevés példázatnak van rejtett
jelentése. Amikor Jézus földön jártakor prédikált és tanított, gyakran használt
példázatokat, amelyek közül a legtöbbet mindenki megértette. Azonban volt
néhány alkalom, amikor Jézus elmondott egy példázatot, a tanítványai hozzá
fordultak és így kérlelték: „Urunk, mondd el mit jelent ez a példázat!”
Ugyanez igaz az
ószövetségi példázatokra is. A legtöbb esetben nagyon nyilvánvaló az
ószövetségi példázatok jelentése. A 15. fejezetben az Izraelre alkalmazott
terméketlen szőlővessző példázatát láttuk. Isten elhívta Izrael népét, hogy
lelki gyümölcsöt teremjen az Ő nevében és dicsőségére. De Izrael nem termett
gyümölcsöt. Terméketlen szőlővessző voltak. Aztán a 16. fejezetben a hűtlen
feleség példázatával találkoztunk. Isten szívébe zárta Izraelt. A nép az Ő
menyasszonya volt. Szerette őket és gondoskodott róluk. Ők azonban nem voltak
hűségesek az Istennek való odaszánásukban. Lelki paráznaságot követtek el.
Ezeket a példázatokat könnyű megérteni. Amikor azonban a 17. fejezethez
érkezünk, egyáltalán nem nyilvánvaló a példázat jelentése. Ezért van az, hogy a
második vers nemcsak egy példázatról beszél, hanem egy találós meséről is. Egy
bizonyos szempontból példázat, mert van lelki jelentése, más szempontból pedig
egy találós mese, mert meg kell fejteni.
Ezékiel
illusztrációjában egy hatalmas sas leszakítja egy fiatal cédrus csúcsán lévő
ágakat és elviszi azokat egy másik országba. Kr.e. 795-ben a babiloni csapatok
elfogják Jójákimot, Júda királyát Jeruzsálem népének javával együtt, és
elviszik őket Babilonba. Otthon a cédrusfa hazájában a sas elültetett egy
magot, amely szőlőtővé lett. Alacsony növésű volt, de engedelmes volt a sasnak.
Jeruzsálemben Babilon a királyi család egy másik tagját, Sédékiást nevezi ki
királynak Jójákin helyett. Sédékiás korlátozott függetlenséggel rendelkezett és
Babilon alattvalója kellett, hogy maradjon.
Aztán egy másik
hatalmas sas jelenik meg, hasonlóan lenyűgöző, mint az előző, és ekkor az
alacsony növésű szőlőtő alattvalói hűségét az új sasra váltja. Sédékiás
fellázad Babilon ellen azáltal, hogy egy Babilon ellenes katonai szövetségre
lép Egyiptommal. Ezért az első sas (Babilon) kitépi a szőlőtőt, levágja az
ágait és hagyja elhervadni és meghalni. Babilon elpusztítja Jeruzsálemet és
Sédékiást megalázó módon rabságba hurcolják, ahol meghal.
Ezékiel magyarázata
különleges hangsúlyt fektet Sédékiás árulására, ahogy a szövetséget Babilonnal
megtörte. Sédékiás Jahve nevében hűséget esküdött Nabukodonozornak, de
megszegte esküjét azzal, hogy Egyiptom segítségét kereste. Büntetésképpen
rabként Babilonba hurcolják. Ezékiel ezután azt látja, hogy Isten – nem egy sas
– letör egy ágat a cédrusfa tetejéről, és elülteti azt egy hegy tetején, ahol
egy hatalmas és lenyűgöző fává nevekedik, amely hasznára van mindenféle
állatnak és madárnak. Dávid királyi vonalából Isten vesz egyet, a Messiást, és
általa egy olyan országot alapít, amely áldást hoz az egész világnak. A magas
fák alacsonyakká válnak, a zöld fák pedig kiszáradnak, de Isten fája virul és
gyarapszik. Az olyan nemzetek mint Babilon és Egyiptom elvesznek, de Isten
országa felmagasztaltatik. Ez a mai nap üzenete.
Mohanraj Israel
114. heti olvasmány a PRÓFÉTÁK ÉS KIRÁLYOK 44. fejezetéhez (október 1-7.).
Dániel története örökké
fog élni a fiatalok és idősek szívében. A bátor Dániel. Az okos Dániel. A
hűséges Dániel. Dániel vajon veleszületetten volt bátor, okos és hűséges, vagy
valami másról van itt szó?
Amivel Dániel
rendelkezett, az nem titok. Kapcsolata volt egy olyan erővel, ami hatalmasabb,
mint bármilyen erő e földön. Megvan neked ez az erő, megvan nekem ez az erő?
Akarom ezt az erőt.
Kérem ezt az erőt. Sóvárgok ez után az erő után, ha másokban látom. Az életem
során fordultam már ehhez az erőhöz. A jövőben is fogok ehhez az erőhöz
fordulni, hogy biztosan és megbízhatóan álljak a lábamon, ami a hitemet illeti.
Ez az erő, ami Istentől jön, küzdő. Síkraszáll a megigazításért, erőért és a
gonosz ereje feletti diadalért. Ez az erő puha, mint a bársony, és a
szeretetről, türelemről, hitről, jóságról és Krisztus más tulajdonságairól
szól. Ez az erő nem szól haragot vagy fájdalmat, csak békét. Az az üzenet, hogy
Istenhez tartozunk, a gyermekei vagyunk az által, hogy elfogadott minket és
befogadott, annyira erőteljes, hogy szinte könyörög érte, hogy másoknak
elmondjuk. A mi erőfeszítésünket béke és valamihez tartozás szavaivá
változtatja.
Ez az erő
győzedelmeskedni fog a beteg világunk felett. Minden egyes személy vagy megáll,
azáltal, hogy elfogadja Krisztust, vagy elesik az Ő lábai előtt szégyenében.
Szeretném, ha mindannyian elfogadnánk ezt az erőt az életünkben. Legyünk hát
Dánielek, és mutassuk meg a világnak, hogy mit tud tenni ez a csodálatos erő az
életünkben!
Rita Back
a Woodburn Oregon
Hetednapi Adventista gyülekezet diakónusa
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése